Een synth op basis van magnetische versterkers?

mijn gevoel zegt dat je richting resonant wilt ipv saturatie, correct me if i am wrong.
 
Er zijn al diverse vormen van versterkers van electro magnetische velden.
unnamed.gif

Zoals een ontvanger van de Schumann resonantie
bliksem schema.png

En bliksem detector
 
Laatst gewijzigd:
Vooruit dan 1 esoterische toevoeging:

 
Vooruit dan 1 esoterische toevoeging:

De Schumann resonantie is zeker niet esoterisch en wel degelijk meetbaar.
Omdat de basisfrequentie van de Schumann resonantie rond de frequentie van de alpha (hersen) golf frequentie ligt, worden er allerlei esoterische effecten aan gehangen.
 
mijn gevoel zegt dat je richting resonant wilt ipv saturatie, correct me if i am wrong.

De resonantie is bedoeld om een audio signaal op te wekken wat dan later nog weer bewerkt kan worden om er iets leuks van te maken. Neemt niet weg dat de magnetische versterker die je daar dan in gebruikt op basis van verzadiging werkt.
 
Magnettische versterkers.
Daar heb ik onder invloed van de tijdgeest bewust van afgekeerd.
Het is namelijk zo dat de uitvoering in volume-grootte in de praktijk altijd veel groter is dan met allen halfgeleiders.
Men probeerd al jaren electronica kleiner te maken.
 
Laatst gewijzigd:
Kan goed zijn, maar in dit topic hebben we maling aan marktwerking of aan miniaturisering. Dat vind ik persoonlijk nu juist het leuke van hobby projectjes, je kunt jezelf probleemloos "nutteloze" of "onzinnige" doelen stellen en daar schaamteloos je vrije tijd in steken. Een leven waarin efficiëntie en nuttigheid de boventoon voeren lijkt mij een hel.
 
Functie generator
+
afbuigingspoel (deflector uit oude crt)
+
step up transformer
+
cv (en hoe maak je het resonant?
puur door vibratie van en wat losse spoel?
 
Kan goed zijn, maar in dit topic hebben we maling aan marktwerking of aan miniaturisering. Dat vind ik persoonlijk nu juist het leuke van hobby projectjes, je kunt jezelf probleemloos "nutteloze" of "onzinnige" doelen stellen en daar schaamteloos je vrije tijd in steken. Een leven waarin efficiëntie en nuttigheid de boventoon voeren lijkt mij een hel.
Dat is wel zo maar al sinds de jaren dat ik op school zat staat het hier al vol met `brol` Voor de Nederlanders, : dat is troep waar van je denkt :
misschien kan ik het nog eens gebruiken. En gisteren ben ik de hele dag bezig geweest om alles te sorteren en te optimaliseren vanwege het gebrek aan ruimte.
Gelukkig kan ik nu weer alles vinden. Als hobby maak ik nu ook alle dingen van electronica schaamteloos groot zodat het makkelijk te repareren is.
 
Dat is wel zo maar al sinds de jaren dat ik op school zat staat het hier al vol met `brol` Voor de Nederlanders, : dat is troep waar van je denkt :
misschien kan ik het nog eens gebruiken. En gisteren ben ik de hele dag bezig geweest om alles te sorteren en te optimaliseren vanwege het gebrek aan ruimte.
Gelukkig kan ik nu weer alles vinden.
Alles met mate inderdaad, een tijd geleden heb ik ook mijn kelderbox moeten uitmesten omdat ik er alleen nog via een gevaarlijke klauterpartij in kon.
Als hobby maak ik nu ook alle dingen van electronica schaamteloos groot zodat het makkelijk te repareren is.
Dat had ook mijn voorkeur, met als gevolg dat mijn circuits hinderlijk gingen brommen en oscilleren...
 
Bij mij bromt er nooit wat.
Dat komt omdat ik alles wat ik zelf maak alleen digitaal blijft.
ProgHead heeft een hekel aan breadboards maar ik niet.
Alles is nog eens goed afgeschermd door het metaal.
Dus storingen van buiten, daar heb ik geen last van.
Als het klaar is gaat er een papiertje bij met het schema.
Zodoende weet ik later nog hoe het zat.


tronic1.jpg
 
Bij mij bromt er nooit wat.
Dat komt omdat ik alles wat ik zelf maak alleen digitaal blijft.
ProgHead heeft een hekel aan breadboards maar ik niet.
Alles is nog eens goed afgeschermd door het metaal.
Dus storingen van buiten, daar heb ik geen last van.
Als het klaar is gaat er een papiertje bij met het schema.
Zodoende weet ik later nog hoe het zat.


Bekijk bijlage 3850404

komt aardig in de buurt van dit :D

 
Ik moet zo weg maar wellicht kan de verzadiging van een travo worden gesimuleerd in LTspice: How may transformer saturation be simulated?

Later verder...

Het blijkt verre van eenvoudig om de LTspice versie van een travo met verzadiging te gebruiken: https://www.allaboutcircuits.com/technical-articles/simulating-non-linear-transformers-in-ltspice/

Untitled.png


Komt nog bij dat ik nauwelijks ervaring met LTspice heb. Helaas ken ik geen alternatief simulatie programma dat travo's met verzadiging als kant-en-klare componenten gewoon aan boord heeft.
 
Back
Top