Naald of element defect?

Het vervelende is dat de testresultaten alle kanten op wijzen. Als ik denk te weten wat het is gebeurt er weer iets dat dat tegenspreekt. Inmiddels denk ik al aan een ander tweedehandsje. Reparatie is al snel duurder. De pick-up is een AKAI AP-M300, en ik zie niet hoe ik bij dat element kom. Zal eens zoeken op internet...

Of de tuner/versterker open maken om te zien hoe het met de connectors staat?
 
Geen 100 dingen tegelijk gaan testen maar gericht werken. Nog niks kopen.

Sluit alles correct aan. Noteer welk kanaal eventueel uitvalt. Doe dit een aantal speeluren. Wissel nu de witte en rode rca van de draaitafel op de versterker om. Weer enkele uren proberen.

Valt weerom dezelfde luidspreker uit, is het een probleem met je versterker. Valt nu de andere luidspreker uit, is het een probleem met de bedrading van je draaitafel of haar element.
 
Precies.

Die andere testresultaten lijken meer op toeval te berusten dan oorzaak-gevolg.

Edit: Reactie op Nicolas 2000.
 
Ik had in het verleden geluid uit 1 box wanneer ik een plaat afspeelde. Later bleek dat het aan de element lag..
 
Nieuwe test:

1. Afspelen van LP via phono bij correcte aansluiting, al gelijk werkt het linker kanaal niet.
 
Kabels omwisselen aan de zijde van de versterker. Valt nu weer het linkerkanaal uit, dan is er iets mis met de ingang van je versterker. Valt het rechterkanaal uit dan is het de bedrading of iets in de platenspeler.
 
2. Stekkers omgewisseld van de pick up naar de versterker, nu werkt bij het afspelen van een LP via phono alleen de linker box.
 
ok, heb je ook een ander snoer dat je kunt proberen? Blijft het probleem bestaan dan ligt het aan de pickup. Is het probleem weg dan had je een rotte draad.
 
3. Stekkers weer terug naar normaal van de pick up naar de versterker, nu werken bij het afspelen van een LP via phono weer beide boxen.
 
Ok dat lijkt dan de platendraaier te zijn. En als je de stekkers en kabel nabij de stekkers zo ja ligt t dan vermoedelijk niet aan t snoer en stekkers thv de aansluiting
Raak je arm vd platendraaier eens aan nabij de cel. Beetje . Zien wat dat doet. Heeft die platendraaier een vast snoer of kan je dat thv de platendraaier er af doen met stekkers?
 
Het snoer van de pick up zit aan de kant van de pick up vast aan de pick up, dus dat kan ik niet zomaar loshalen.
 
Is vrijwel altijd zo bij oude platenspelers. Rommel eens bij het element. Even loshalen en weer terugzetten. Kijk uit met de dunne draadjes: oud=fragiel. Als je wrinig met je vingers in de buurt bent is de kans klein dat daar een euvel geintroduceerd is. Voor de rest zit er geen electronics in het signaal pad. Ik zou de kabel met connectoers eerst vervangen, kwestie van solderen of meer wasrschijnlijk schroeven.
 
Back
Top