Magazine 'Interface' is failliet

Hola.
Het bestaat nog hoor.
Groeten van andreos.

Hola.
Het bestaat nog hoor.
Groeten van andreos.

Ja hier ook vorige week ook op de mat geploft. Zo zie je maar hoe snel een gerucht verspreid wordt.

Dat Interface failliet zou zijn…
Heb je de rest van het topic gelezen?

Ze waren failliet op het moment dat dit topic werd geplaatst en ze hebben een doorstart gemaakt. In de openingspost staat een link die blijkbaar niet meer werkt, maar die linkte naar de uitspraak van de rechtbank mbt het faillisement.

De gegevens zijn met een beetje zoeken alsnog terug te vinden:

Het is ook in de media geweest en dat is eerder in dit topic ook besproken.

Geen gerucht. Interface ging in maart failliet (zie het faillissements register), tegelijk met de uitgeverij en een aantal andere muziek bladen, omdat in coronatijd adverteerders afhaakten (aldus het faillissementsverslag). Was bijna 4 ton schuld.Zie ook dit artikel bij RTL. . In juni hebben dezelfde eigenaren het uit het faillissement overgenomen en voortgezet (blijkbaar met een flinke prijsverhoging)

Ze waren failliet op het moment dat dit topic werd geplaatst en ze hebben een doorstart gemaakt. In de openingspost staat een link die blijkbaar niet meer werkt, maar die linkte naar de uitspraak van de rechtbank mbt het faillisement.

Ok duidelijk. Ik heb inderdaad niet alle 10 pagina’s gelezen. Ik zie alleen dat de nieuwe Interface weer in de bus ligt. Fijn dat ze een doorstart hebben kunnen maken. De Music Maker bestaat niet meer als fysiek blad trouwens.

Ik dacht eerder de doorstart niet helemaal gelukt was, omdat het volgende nummer lang op zich liet wachten.

Ik dacht eerder de doorstart niet helemaal gelukt was, omdat het volgende nummer lang op zich liet wachten.

Ik kan me voorstellen dat een doorstart een flinke vertraging oplevert. Krijg je het geld wel bij elkaar, onzekerheid onder auteurs, planning met de drukker etc. Ze lijken er nu wel weer helemaal te staan.

De problemen op coronatijd afschuiven roept trouwens bij mij wel vragen op. Ik sprak laatst de oprichter van een DJ-webshop en die verkocht zich helemaal scheel in de coronatijd. Daarna is hij zelfs gestopt als fulltime-DJ en heeft hij zich helemaal op de site en de showroom gestort. Consumenten hadden in die tijd geld over en ze mochten niet op vakantie. Dan maar een DJ-set kopen, kennelijk 😀 Zouden fabrikanten ze dan niet willen bereiken? Of alleen online?

Ik kan me voorstellen dat een doorstart een flinke vertraging oplevert. Krijg je het geld wel bij elkaar, onzekerheid onder auteurs, planning met de drukker etc. Ze lijken er nu wel weer helemaal te staan.

Eind maart failliet en eind mei al doorstarten lijkt mij juist erg snel. Gebeurt vaak, dat ondernemers hun bedrijf failliet laten gaan om van schuldeisers (en personeel) af te komen om vervolgens met een gedetailleerd bod de boel snel van de curator over te nemen en schuldenvrij (en kostenarm) door te starten.En de schuldeisers (waaronder de belastingdienst en uwv, dus wij allemaal) kunnen naar hun geld zwaaien.

Niet gezegd dat dat hier ook de opzet was, maar de oorspronkelijke eigenaren waren wel als enige geintereseerd. Zal hen daarna idd moeite kosten om alle leveranciers (zeker als die schuldeiser in het faillissement zijn) weer mee te krijgen.

De problemen op coronatijd afschuiven roept trouwens bij mij wel vragen op. Ik sprak laatst de oprichter van een DJ-webshop en die verkocht zich helemaal scheel in de coronatijd. Daarna is hij zelfs gestopt als fulltime-DJ en heeft hij zich helemaal op de site en de showroom gestort. Consumenten hadden in die tijd geld over en ze mochten niet op vakantie. Dan maar een DJ-set kopen, kennelijk 😀 Zouden fabrikanten ze dan niet willen bereiken? Of alleen online?

Verkopen is toch wat anders dan adverteren. In het algemeen daalden de advertentie-inkomsten in coronatijd dramatisch. Er zijn geen specifieke cijfers voor muziekbladen, maar bv in computerbladen zijn de advertentieinkomsten tussen 2014 en 2023 meer dan 75 procent afgenomen, waarvan 15 procentpunt alleen al tussen 2020 en '23. Terwijl de (online) verkopen van elektronica in coronatijd juist sterk stegen.

Overigens onderzoekt de curator nog steeds of dat verhaal over de advertentieinkomsten wel klopt. Maar formeel heeft de 'nieuwe'uitgever van Interface, Gitaar , Slagwerkkrant ea daar niets meer mee te maken. Ligt wel voor de hand dat de fikse stijging van de bladenprijs (€7,95 tegen €5,25) wel iets te maken heeft met die dalende advertenties.

En voor wie het nog niet weet: Interface en uitgever Keijser 18 hebben in 2024 een doorstart gemaakt en produceren nu weer bijna alle tijdschriften die ze hadden. Alleen MusicMaker (the mother of Dutch tech music magazines) was niet rendabel genoeg en hebben ze helaas moeten beëindigen. Ook Slagwerkkrant, Gitarist, Bassist en Zing verschijnen dus weer gewoon zoals het was.

Altijd weer die gierige toetsenisten….

Zing, nog nooit van gehoord. Wat zou daar in staan? Microfoons en vocoders? Een stembandenmarktplaats?

Back