Ableton Push 3

Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld in Live op de computer macro's te mappen aan bepaalde functies in de M4L devices die je wilt gebruiken en die dan in de standalone in te laden? Zou wellicht een workaround kunnen zijn.
wellicht, ik zit nu enkel nog in SA-mode t eklooien, heb mn computer nog nauwelijks aan gehad :D
klinkt alsof het zou kunnen werken. voor samples inladen in convolution reverb en granulator kan dat alleen niet, of wel? dan zou je een 'swap' moeten kunnen macrooen, en daarvan weet ik niet of dat kan, maar ik gok van niet.
 
Ik vermoed van niet inderdaad. Maar in elk geval voor alle standaard 'hoger/lager aan/uit' parameters zou het wel moeten kunnen denk ik.
 
Wat ik verder nog niet uitgevonden heb, maar ook niet zeker weet of het wel/niet kan (en dat ook niet zo 1-2-3 vind als ik er op google):

- een set opslaan als default set
- een track opslaan als template
- een instrument rack bouwen op de push

Iemand enig idee of dat kan? of zijn dat dingen die je (in elk geval voor nu) op de PC moet doen?
Ik hoop hem morgen te ontvangen, maar wat ik zo heb gelezen:

- een set opslaan als default set kan volgens mij alleen via een "hack": Unlock Push 3 - change collection names and much more - Ableton Forum
- default midi/audio tracks idem: Unlock Push 3 - change collection names and much more - Page 2 - Ableton Forum
- volgens mij kun je geen nieuwe rack maken op de Push. Een workaround is om een lege rack op te slaan als preset, zodat je die kan inladen, vervolgens te vullen.
 
Ondertussen ben ik ook weer een paar uur verder en daarbij tegen nog wat vraagjes/beperkingen in Stand Alone mode aangelopen.

Het meeste wat ik probeer en experimenteer werkt allemaal prima maar ik kom hier en daar kleine beperkingen tegen:

Een kleine teleurstelling was wel dat Granulator II maar zeer beperkt functioneel lijkt.
presets gemaakt op de computer doen het wel, maar zo te zien kan je geen samples inladen op de push en ontbreken verder de meeste controls waardoor een mooie granular patch maken op de push niet zal gaan volgens mij. (dus die GR-1 kan nog niet van mijn verlanglijstje af :dubbel: )

in Convolution Reverb (eigen) samples inladen als impulse response gaat ook niet volgens mij en het device is verder ook maar zeer beperkt functioneel.
In Hybrid reverb is convolution reverb component (en ook de algoritmische reverb) wel grotendeels functioneel met een flinke bank met stock sample IR's. wat mij betreft goed genoeg, maar er ontbreekt dus wat functionaliteit (ook de EQ sectie van hybrid reverb lijkt onvolledig trouwens, maar je kunt natuurlijk gewoon een EQ8 erachter hangen ipv van de EQ in hybrid reverb).

Wat ik verder nog niet uitgevonden heb, maar ook niet zeker weet of het wel/niet kan (en dat ook niet zo 1-2-3 vind als ik er op google):

- een set opslaan als default set
- een track opslaan als template
- een instrument rack bouwen op de push

Iemand enig idee of dat kan? of zijn dat dingen die je (in elk geval voor nu) op de PC moet doen?

Ik zal zelf nog een hoop proberen en zoeken hoor, maar er is nog veel uit te vogelen voor mij en kan ook maar zoveel tegelijk :D
Volgens mij is dat allemaal nog niet mogelijk. Ik heb trouwens nog een GR-1 die misschien weg kan.
Macro's maken voor (M4L) devices op de PC en dan gebruiken op de Push 3 kan inderdaad wel.
 
Ik hoop hem morgen te ontvangen, maar wat ik zo heb gelezen:

- een set opslaan als default set kan volgens mij alleen via een "hack": Unlock Push 3 - change collection names and much more - Ableton Forum
- default midi/audio tracks idem: Unlock Push 3 - change collection names and much more - Page 2 - Ableton Forum
- volgens mij kun je geen nieuwe rack maken op de Push. Een workaround is om een lege rack op te slaan als preset, zodat je die kan inladen, vervolgens te vullen.
oh wow, dat gaat wel diep. ik weet niet of ik bereid ben om er zo diep in te duiken zolang hij nog zo nieuw voelt. maar ik zal zeker dat topic en de bijbehorende filmpjes eens induiken, dan weet ik in elk geval wat de mogelijkheden zijn als ik avontuurlijker word.
Mezelf kennende word ik vanzelf avontuurlijker als ik het ding een paar maanden heb..... eerst zuinig, zuinig, maar later durf ik wel eens een experimentje (overclock met bijvoorbeeld een nieuwe pc), of een beetje 'off-label' gebruik van zo'n apparaat (met de steamdeck bijvoorbeeld).

Ongehinderd door enige kennis van zaken heb ik mij zo al meer dan eens mee in de nesten gewerkt; dat een device het niet meer deed ofzoiets, maar uiteindelijk (na veel moeizame uurtjes kutten) kwam het tot nu toe altijd weer goed en was het vaak een leerzame exercitie.

die laatste tip van die instrument racks is zo absurd simpel dat het bijna vreemd is dat het niet 'normaal' direct op push 3 kan. Ik heb me in elk geval ingeschreven in het beta programma, kan ik een beetje in de gaten houden wat er allemaal ontwikkeld word voor de Push3

Volgens mij is dat allemaal nog niet mogelijk. Ik heb trouwens nog een GR-1 die misschien weg kan.
Macro's maken voor (M4L) devices op de PC en dan gebruiken op de Push 3 kan inderdaad wel.
Die GR-1 is voor mij een long term wens ;) en ik ben er ook nog niet uit of ik misschien niet liever een GR-Mega neem tzt.
voorlopig is mn muziek budget in elk geval wel weer uitgegeven met de push 3 :D

Ik zal in elk geval volgend weekend de push weer eens aan de PC hangen en kijken wat er allemaal mogelijk is.
Spendeer ik deze week nog even aan het verkennen van meer devices en het 'opsporen' van onvolledig functionele devices om te kijken wat ik graag zou willen maken voor de push 3.
 
Heeft iemand al een stofkap / decksaver voor een redelijke prijs gespot? Alles wat ik tot nu toe gevonden heb is nogal prijzig voor een stuk plastic uit een spuitgietmachine.
 
Heeft iemand al een stofkap / decksaver voor een redelijke prijs gespot? Alles wat ik tot nu toe gevonden heb is nogal prijzig voor een stuk plastic uit een spuitgietmachine.
Ik heb de decksaver versie. Niet goedkoop, maar wel erg goed. Ik zocht echt iets voor de stevigheid voor als ik op reis ben. Dan is degelijkheid toch wel het belangrijkste.
Als het alleen om de stof gaat, koop dan maar een swiffer. Er komt echt geen stof in.
 
Ik hoop hem morgen te ontvangen, maar wat ik zo heb gelezen:

- een set opslaan als default set kan volgens mij alleen via een "hack": Unlock Push 3 - change collection names and much more - Ableton Forum
- default midi/audio tracks idem: Unlock Push 3 - change collection names and much more - Page 2 - Ableton Forum
- volgens mij kun je geen nieuwe rack maken op de Push. Een workaround is om een lege rack op te slaan als preset, zodat je die kan inladen, vervolgens te vullen.
Heb hem net binnen en gelijk de laatste beta versie erop gezet: daarmee kun je default midi/audio tracks vanuit Live op je Push zetten, dat werkt al perfect!

Ik moet zeggen, ben erg onder de indruk! Heb external clock sync ook geprobeerd en valt me niet tegen. Zelfs bij een hogere audio buffer, compenseert ie de inkomende klok (alleen de 1e beat is te laat, maar daarna corrigeert ie zichzelf).

Ook als controller is hij echt wel een stuk beter als mijn Push 2 (die ik al heb verkocht).

Heb ook gelijk mijn Console 1 verkocht, aangezien ik van plan ben zo min mogelijk met VST's te gaan werken vanaf nu. Af en toe een VST instrument wil ik nog wel gebruiken, maar die kun je nog een keer freezen. Maar een standaard VST console strip plugin op iedere track maakt het wel heel lastig om projecten heen en weer te sturen van Live naar Push.
 
Nog een update over de push 3 en mijn ervaringen ermee.

Ik vind het een heerlijk charmante chaos in stand-alone.

sommige ontbrekende features vind ik heel raar, zoals de eerder genoemde afwezigheid om templates op te slaan of in te stellen als default, of de mogelijkheid om vanaf scratch racks te creeeren op push. nieuwe dingen die ik sindsdien tegenkwam zijn bijvoorbeeld beperkte mogelijkheden om audio clips te bewerken (reversen niet mogelijk?), geen clip enveloppen, collection re-namen...
Ik ben echt wel veel tegen dingen aangelopen die niet kunnen, niet volledig werken of onhandig zijn op de push 3.

Toch ben ik erg enthousiast nog steeds want in de inmiddels 3 weken dat ik ermee speel ben ik wel veel meer bezig met muziek maken, en is de push 3 echt een brug aan het slaan tussen de verschillende dingen die ik leuk vind kwa muziek maken. puur het feit dat ik zoveel dingen kan met een simpel deviceje op schoot terwijl ik op de bank hang is goud waard. en hij kan natuurlijk heel veel dingen ook gewoon wel heel goed, want de ableton synths die prima werken zijn stuk voor stuk hele mooie devices, dus op sound design gebied is er genoeg te beleven. Ook de ableton effecten zijn goed vind ik.
ook MPE is supergaaf, sequencen, session mode, automation opnemen, audio opnemen, dat werkt allemaal prima.
Een extern device (synth of midi controller) aansluiten heb ik nog niet gedaan, maar ik dacht aankomend weekend de opsix of de bass station er eens aan te hangen, ff kijken wat dat doet.

Ik heb zelf altijd wel een zwak voor innovatieve chaos (offtopic: heb ook een steamdeck vanaf het eerste uur bijv. zeer blij mee) en doe ook graag mee aan beta-programma's (zo ook voor de push 3). Dat is ook gelijk de reden dat ik geen bezwaar zie in de beperkingen tot nu toe, Ik zie enorm veel potentie en ruimte voor verbetering en als Ableton dat ook echt gaat doen dan is/word de psuh 3 echt fantastisch!

Voor nu past denk ik wel de opmerking dat als je de SA-versie overweegt dat je die imperfecties (die in online reviews neit vaak genoeg benoemd word denk ik) wel serieus mee moet wegen.
Als je dit dan (net als ik) denkt dat je daar wel omheen kan en wil werken, of denkt dat je ondanks die paar dingen genoeg hebt om mee te spelen/experimenteren, dan zou ik hem zeker wel durven aanraden.
 
De beta's zijn met name bug fixes en kleine verbeteringen. Soms echter heel welkom, dus vandaar dat ik de beta's gebruik.
Heb echter al vaker gehad dat ik maanden op een beta zat met steeds kleine verbeteringen en dat er ineens een nieuwe versie was met major improvements.
Die kan je dan wel weer eerder gebruiken in beta. De versies lopen dus voor een deel parallel probeer ik eigenlijk te zeggen.
Kan ik eindelijk een keer mijzelf citeren. Zit al maanden Live 11.3 te Beta testen en dan is er ineens een Live 12 Beta aangekondigd. Ziet er wel weer wat beter uit en ook een paar leuke nieuwtjes. Ik sta in ieder geval in de wachtrij nu.

 
Ik loop tegen een dingetje aan waarvan ik niet weet of het kan en de manual is er wat vaag over.

In ableton kun je een drumpad uit een drumkit slepen naar een nieuw (of leeg) MIDI track en dan heb je het gekozen geluid + devices + midi clips in een nieuwe track (los van de drumkit).

Ik vroeg me af of dat op de push 3 (SA) ook kan?
Ik krijg het niet voor elkaar.

De manual heeft het wel over de mogelijkheid om met de "convert" knop een geselecteerde drumpad te dupliceren:

  • When using a Drum Rack, pressing Convert creates a new Simpler (or Sampler depending on the Rack’s contents) containing all of the devices that were on the selected pad.
Niet helemaal wat ik zocht denk ik... maar wellicht de basis voor een workaround? Dus ik wilde het eens proberen...

Maar binnen de drumkit is die convert knop bij mij niet eens actief. Ik kan niks met dit stukje tekst... het doet helemaal niks hier....

Weet iemand wat hier mogelijk is, of wat ik verkeerd begrijp, of dat er een work around is om een drumkit uit elkaar te slopen binnen push 3 standalone?
 
Ik loop tegen een dingetje aan waarvan ik niet weet of het kan en de manual is er wat vaag over.

In ableton kun je een drumpad uit een drumkit slepen naar een nieuw (of leeg) MIDI track en dan heb je het gekozen geluid + devices + midi clips in een nieuwe track (los van de drumkit).

Ik vroeg me af of dat op de push 3 (SA) ook kan?
Ik krijg het niet voor elkaar.

De manual heeft het wel over de mogelijkheid om met de "convert" knop een geselecteerde drumpad te dupliceren:

  • When using a Drum Rack, pressing Convert creates a new Simpler (or Sampler depending on the Rack’s contents) containing all of the devices that were on the selected pad.
Niet helemaal wat ik zocht denk ik... maar wellicht de basis voor een workaround? Dus ik wilde het eens proberen...

Maar binnen de drumkit is die convert knop bij mij niet eens actief. Ik kan niks met dit stukje tekst... het doet helemaal niks hier....

Weet iemand wat hier mogelijk is, of wat ik verkeerd begrijp, of dat er een work around is om een drumkit uit elkaar te slopen binnen push 3 standalone?
Ik heb mn antwoord van het Ableton forum.

De functie die ik beschreef (extract chain) is er niet op de Push 3.
De regel uit de manual doet wel iets wat er op lijkt (maakt aparte midi track van de geselecteerde drumpad met alle devices, maar niet de MIDI noten zoals extract doet in live11).
Werkte gisteren niet voor mij trouwens, maar ik begreep het ook niet helemaal, dus mischien deed ik iets raars. vanavond nog maar eens proberen.
 
De standalone upgrade is beschikbaar voor het lieve sommetjes van €999,-

om een of andere reden staat de kit in de subsectie ' merchandize' in de ableton shop.
hier een linkje... scheelt weer zoeken voor de liefhebber

 
Back
Top