Ableton Push 3

Eerste avondje klooien is een feit :D
Ik zit nog erg te kutten met die note editor,
Dan druk ik op edit of zit aan dat jogwheel maar dan is er geen noot geselecteer en dan doet volgens mij geen een knopje het. Geen idee wat ik daar fout doe... als ik een ander clipje pak doet die hetvaak gewoon wel 🤣... nou ja, ff beetje meer handleiding lezen enzo...

Het spelen met die MPE was leuker dan ik dacht!

Maar goed, ik heb nog wel even een weg te gaan om hier alles uit te halen. Maar dat kan ik... met genoeg tijd 😁
 
Ik weet niet waar je op zit te wachten, maar als het vrij logische features zijn (follow actions, macro snapshots) dan kan ik mij haast niet voorstellen dat die er niet op komen. Ze moeten wel naar mijn mening. Als je zit te wachten op arrangement features, dan weet ik dat nog niet zo zeker. Aan de andere kant moet je dat volgens mij ook helemaal niet willen. Dat gaat echt zo knullig werken t.o.v. wat je gewend bent, dat het een grote tegenvaller wordt.
Ik hoop dat ze het mogelijk gaan maken om (net als de AKAI Force) een audio interface aan te sluiten via USB, zodat alle kanalen van die interface ook los in de Push te routen zijn.

En dan hoop ik met name dat de Roland MX-1 ook werkt, inclusief midi poorten (dat laatste zou al moeten werken geloof ik?). Dan kan ik met enkel de MX-1 direct heel veel meer apparaten toevoegen en de audio multitrack naar de Push laten gaan en ook gelijk midi sturen vanaf Push via de MX-1 usb AIRA poorten naar bijv. mijn System-1m, MC-707 en TR-8S. Daarnaast heb ik gelijk een mixer met hands-on control, die ik ook kan gebruiken om de Push te bedienen als DAW controller.

Schijnt dat dit bij de AKAI Force werkt (in ieder geval het audio gedeelte, midi weet ik niet zeker), ondanks dat AKAI voorschrijft dat enkel class compliant audio interface zouden werken, en dat is de Roland MX-1 officieel niet. Dus ik heb wel een beetje hoop dat dit bij de Push 3 ook gaat komen.
 
OVer het issue waar ik tegenaanliep gisteren (dat de note editor het soms niet lijkt te doen), kan ik weinig vinden. volgens mij doe ik alles zoals het hoort.
ik vond enkel het volgende:


maar kan dat nergens officieel bevestigd vinden.

In de hoop op officiele documentatie probeerde ik me in te schrijven voor het push beta programma, maar dat lukt ook niet want ik krijg die verificatie email niet binnen :dubbel:
wellicht later...

kan iemand hierover iets bevestigen of ontkrachten?

EDIT:

ik lees inderdaad in de beta patchnotes iets over een bug-fix
  • It is once again possible to enter Note Edit mode using the jog wheel or Edit button, and select notes.
klinkt als mijn issue :)
 
Laatst gewijzigd:
In de hoop op officiele documentatie probeerde ik me in te schrijven voor het push beta programma, maar dat lukt ook niet want ik krijg die verificatie email niet binnen :dubbel:
wellicht later...
Het duurt volgens mij idd even voor je een mail krijgt. Volgens mij laten ze maar mondjesmaat nieuwe mensen toe aan centercode.
 
Is die upgrade kit om de Controller versie te verbouwen naar standalone er al eens? Die zou toch nog komen dit jaar? Heb toch wel wat milde interesse om de mijne naar standalone te upgraden.
 
Is die upgrade kit om de Controller versie te verbouwen naar standalone er al eens? Die zou toch nog komen dit jaar? Heb toch wel wat milde interesse om de mijne naar standalone te upgraden.
dit staat bij de Push 3 FAQS op de baleton website:

Upgrade Kits will be available to buy in late 2023. Subscribe to the Ableton newsletter for updates.
 
Iemand trouwens de (beta) functie External Sync (midi clock) al geprobeerd? Ik vraag me af hoe stabiel dit werkt, of je geen/nauwelijk schommelingen merkt in BPM en of hij altijd even strak synchroon loopt aan de externe clock?

En hoe zit het met jitter m.b.t. midi notes die je vanuit Push 3 SA naar hardware synths stuurt via de midi outputs/usb?
 
Ik hoop dat ze het mogelijk gaan maken om (net als de AKAI Force) een audio interface aan te sluiten via USB, zodat alle kanalen van die interface ook los in de Push te routen zijn.

En dan hoop ik met name dat de Roland MX-1 ook werkt, inclusief midi poorten (dat laatste zou al moeten werken geloof ik?). Dan kan ik met enkel de MX-1 direct heel veel meer apparaten toevoegen en de audio multitrack naar de Push laten gaan en ook gelijk midi sturen vanaf Push via de MX-1 usb AIRA poorten naar bijv. mijn System-1m, MC-707 en TR-8S. Daarnaast heb ik gelijk een mixer met hands-on control, die ik ook kan gebruiken om de Push te bedienen als DAW controller.

Schijnt dat dit bij de AKAI Force werkt (in ieder geval het audio gedeelte, midi weet ik niet zeker), ondanks dat AKAI voorschrijft dat enkel class compliant audio interface zouden werken, en dat is de Roland MX-1 officieel niet. Dus ik heb wel een beetje hoop dat dit bij de Push 3 ook gaat komen.
Voor zover ik weet kan je al audio via USB gebruiken. Ik heb dat echter niet getest. Of het met de MX-1 gaat werken durf ik niet te zeggen. Als het bij de Force werkt is de kans wel aanwezig. Vind het wel een leuk idee om de Mx-1 er bij te gebruiken. Sla je meerdere vliegen in 1 clap. Ben benieuw of en hoe dat gaat werken straks.

Edit: nu twijfel ik over audio via USb. Dat was ADAT volgens mij.
 
Voor zover ik weet kan je al audio via USB gebruiken. Ik heb dat echter niet getest. Of het met de MX-1 gaat werken durf ik niet te zeggen. Als het bij de Force werkt is de kans wel aanwezig. Vind het wel een leuk idee om de Mx-1 er bij te gebruiken. Sla je meerdere vliegen in 1 clap. Ben benieuw of en hoe dat gaat werken straks.

Edit: nu twijfel ik over audio via USb. Dat was ADAT volgens mij.
Idd zover ik weet alleen via ADAT tot nu toe…
 
Heb de beta versie van de firmware draaien nu en heb geen issues meer gehad met note editor die het niet doet :D
(Ik dacht, ik meld het nog even mocht iemand hetzelfde issue tegenkomen).
 
FOMO is a bitch :D
haha, maar in dit geval vast geen miskoop.

ik heb in elk geval in mijn eerste weekend met dit apparaat volledig doorgebracht met de dat ding voor me... non-stop.
eindelijk de tijd genomen om de workflow van de push even goed tot me te nemen, dingen die ik nooit zo snapt even goed uitgeplozen.
ook veel zitten prutsen zonder echt iets te maken... beetje met de pads spelen ... en dan is er ineens weer een uur voorbij :D

En door het relaxte karakter van een beetje prutsen met zon apparaat op schoot ook veel meer tijd genomen om de ableton devices & synths eens goed uit te pluizen en een paar eigen patches te maken met operator, wavetable en analog. heb ik eigenlijk nooit zon zin in achter de pc... doe ik vaker met de hardware die ik heb zonder de pc. enkel nog wat bewerken als ik het in een project wil passen.
Ik ben wel ook wat bugs tegengekomen (die note editor bug die ik gefixed heb met de beta firmware, maar hij is ook een keer vastgelopen) en mis toch ook wel die follow actions in standalone mode, maar dat mag de pret niet drukken. goede reden om een beetje te oefenen met handmatig clips en scenes launchen.
ik vermaak me er tot nog toe dus kostelijk mee.

ik ga zo eens een beetje prutsen met Tension. ook nog niet veel mee gedaan tot nu toe
 
Iemand een idee of het mogelijk is om de audio inputs rechtstreeks naar de main outputs te sturen (gemixt met de interne audio van de Push natuurlijk) en vervolgens een nieuw project te laden waar dit ook het geval is, zonder dat je een glitch hoort?
 
Iemand een idee of het mogelijk is om de audio inputs rechtstreeks naar de main outputs te sturen (gemixt met de interne audio van de Push natuurlijk) en vervolgens een nieuw project te laden waar dit ook het geval is, zonder dat je een glitch hoort?
Dat gaat nooit werken denk ik. Dan moet je er toch iets bij hebben.
 
Ondertussen ben ik ook weer een paar uur verder en daarbij tegen nog wat vraagjes/beperkingen in Stand Alone mode aangelopen.

Het meeste wat ik probeer en experimenteer werkt allemaal prima maar ik kom hier en daar kleine beperkingen tegen:

Een kleine teleurstelling was wel dat Granulator II maar zeer beperkt functioneel lijkt.
presets gemaakt op de computer doen het wel, maar zo te zien kan je geen samples inladen op de push en ontbreken verder de meeste controls waardoor een mooie granular patch maken op de push niet zal gaan volgens mij. (dus die GR-1 kan nog niet van mijn verlanglijstje af :dubbel: )

in Convolution Reverb (eigen) samples inladen als impulse response gaat ook niet volgens mij en het device is verder ook maar zeer beperkt functioneel.
In Hybrid reverb is convolution reverb component (en ook de algoritmische reverb) wel grotendeels functioneel met een flinke bank met stock sample IR's. wat mij betreft goed genoeg, maar er ontbreekt dus wat functionaliteit (ook de EQ sectie van hybrid reverb lijkt onvolledig trouwens, maar je kunt natuurlijk gewoon een EQ8 erachter hangen ipv van de EQ in hybrid reverb).

Wat ik verder nog niet uitgevonden heb, maar ook niet zeker weet of het wel/niet kan (en dat ook niet zo 1-2-3 vind als ik er op google):

- een set opslaan als default set
- een track opslaan als template
- een instrument rack bouwen op de push

Iemand enig idee of dat kan? of zijn dat dingen die je (in elk geval voor nu) op de PC moet doen?

Ik zal zelf nog een hoop proberen en zoeken hoor, maar er is nog veel uit te vogelen voor mij en kan ook maar zoveel tegelijk :D
 
Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld in Live op de computer macro's te mappen aan bepaalde functies in de M4L devices die je wilt gebruiken en die dan in de standalone in te laden? Zou wellicht een workaround kunnen zijn.
 
Back
Top