Oplichtertje moeilijk maken, wie doet er mee?

Ik ben eens opgelicht door een 430 5 sterren review, niet gehackte account. Die heeft zoveel klanten dat hij je gewoon kan negeren. Verkocht spul dat zelfs met een label als defect gemarkeerd was als "getest en werkend", hij liet het gewoon tussen het werkend spul heen "verdwijnen".

Zijn andere praktijk: je komt voor product A een lagere prijs overeen, vervolgens stuurt hij ongevraagd product B "want voor die prijs kan je A niet verwachten".

Als ik er zo op terugkijk was dat best een stevige l*l. Nog altijd actief aan het verkopen trouwens...

Oplichters lijken ook meer naar alledaags spul te gaan dan dure dingen tegenwoordig. Ik heb ze gezien met bbqs, scheermachines...
 
Echt dure dingen haal ik altijd op. Zeker bij enthousiastelingen is dat altijd gezellig. Dan doe je een bakkie en klets je nog wat.

Wat niet wil zeggen dat je dan nooit opgelicht wordt. Mijn vrouw bestelde onlangs een nieuwe Bosatlas op Marktplaats. En je raadt het al...
Het was een zee-atlas ?
 
Hola.
Koop never op marktplaats.

Groeten van andreos.
Waarom niet? Ik (ver)koop al meer dan 15 jaar heel actief op Marktplaats en heb in letterlijk honderden transacties welgeteld één geval oplichting meegemaakt - dat ik achteraf zelfs had kunnen voorkomen als ik goed opgelet had. Voor €150 de boot in, jammerrrrrr... Wees voorzichtig maar niet bang. De meeste gebruikers zijn gewoon eerlijk en over het algemeen kom ik vooral vriendelijke mede-hobbyisten tegen.
 
Ik heb na al die jaren ook nog nooit problemen gehad op marktplaats. De laatste tijd gebruik ik de Duitse ebay-kleinanzeigen.de ook af en toe en ook zonder problemen.

Hier in Canada wel twee keer gehad dat producten licht beschadigd aankwamen door slechte verpakking. En een MKS50 waar de (vastgesoldeerde) batterij vervangen moet worden.

De enige keer dat ik een apparaat met een niet werkende potmeter heb ontvangen was nota bene via SF.
 
Als ik de berichten zo lees vd chat die op MP gescreenshot zijn. snap ik werkelijk niet dat je gaat afgeven op MP. Dat is zo overduidelijk foute boel. Alle alarm bellen zouden met zulk taal gebruik af moeten gaan. “Pakketje is al ingepakt dus ik kan geen foto maken” is wel de cherry op de cake.
Zoiets zegt ie natuurlijk niet in elk gesprek ;)
Waarom niet? Ik (ver)koop al meer dan 15 jaar heel actief op Marktplaats en heb in letterlijk honderden transacties welgeteld één geval oplichting meegemaakt - dat ik achteraf zelfs had kunnen voorkomen als ik goed opgelet had. Voor €150 de boot in, jammerrrrrr... Wees voorzichtig maar niet bang. De meeste gebruikers zijn gewoon eerlijk en over het algemeen kom ik vooral vriendelijke mede-hobbyisten tegen.


Ik heb precies dezelfde ervaring. Het is ook m’n eigen schuld ;)

Heb nu via post nl

Vernomen dat scan 1 is gedaan, maar dat ze verder geen vervolg scans hebben
ontdekt. Ik krijg in elk geval m’n verzendkosten terug 🤣🤣🤣

De betaalprovider heeft m’n transactie gegevens opgevraagd, kijken wat zij doen. Hoop in elk geval checken of die Guy meerdere betalingen heeft ontvangen met melding, en dan dat ze m in elk geval schrappen als klant. Ben benieuwd hoe dat gaat
 
Zoiets zegt ie natuurlijk niet in elk gesprek ;)



Ik heb precies dezelfde ervaring. Het is ook m’n eigen schuld ;)

Heb nu via post nl

Vernomen dat scan 1 is gedaan, maar dat ze verder geen vervolg scans hebben
ontdekt. Ik krijg in elk geval m’n verzendkosten terug 🤣🤣🤣

De betaalprovider heeft m’n transactie gegevens opgevraagd, kijken wat zij doen. Hoop in elk geval checken of die Guy meerdere betalingen heeft ontvangen met melding, en dan dat ze m in elk geval schrappen als klant. Ben benieuwd hoe dat gaat
Ik heb in 1 vd 3 keer dat het fout ging wel degelijk aangifte gedaan, en die Ahmed die de boel bedondere is toen gepakt en ik heb zelfs m’n geld terug gekregen (we hebben het wel over een jaar oid na dato). Dus aangifte doen loont. Was ook geen groot bedrag. (Ergens tussen de 100/150)
 
Maar de oplossing is toch simpel? Gewoon niet laten verzenden maar zelf ophalen…
Nja. Ja en nee. Om voor een ding van 100 euro maar gelijk Id auto te springen. Duurdere spullen zeker wete n. Maar voor iets wat rubbah kocht zou ik ook ok zijn met verzending.
 
Was laatst naar eventuele apple laptop of mini aan t kijken en viel me op dat er heel veel mensen "gesealde"MacBooks aanbieden,als nieuw zeg maar. Maar er zijn net zoveel mensen die lege macbook dozen aanbieden voor n tientje per stuk..creepy
 
Maar de oplossing is toch simpel? Gewoon niet laten verzenden maar zelf ophalen…
Dat is ook mijn streven, maar bij klein/relatief goedkoop spul dat ver weg ligt durf ik de gok van verzenden wel aan mits ik goed contact heb gehad met de persoon en zijn feedback er goed uit ziet. Dan blijft er natuurlijk nog een kansje dat het mis gaat, maar je loopt ook risico dat je een ongeluk krijgt onderweg naar de verkoper.
 
Er is veel spul dat ik niet durf (laten) verzenden, los van oplichterij. Kwetsbare synths, platenspelers...

Al is de gemiddelde pakketbezorger tegenwoordig wel veeel voorzichtiger dan 15-20 jaar geleden in mijn ervaring. Toen kwamen vierkante dozen rond aan.
 
Deze hieronder komt net nu bij mij bovenaan op MP.
-1:1 kopie van een courante Duitse advertentie, ook de kromme vertaling.
-Verkoper 3 jaar actief met 1x feedback.
-Vraagprijs flink beneden marktwaarde.

Dit soort dingen zie ik meestal snel, omdat ik er op MP op gespitst ben.
De keren dat ik de afgelopen 20 jaar genaaid ben was dat niet op MP, maar hier op synthforum.
Kleine bedragen waar ik niet van wakker lig/lag, maar de vieze smaak die het geeft is toch onprettig, omdat iemand er mee weg komt.
Noem me naief (destijds/nog steeds ..), maar hier verwachtte ik het niet.
MPscam1.JPG
 
Deze hieronder komt net nu bij mij bovenaan op MP.
-1:1 kopie van een courante Duitse advertentie, ook de kromme vertaling.
-Verkoper 3 jaar actief met 1x feedback.
-Vraagprijs flink beneden marktwaarde.

Dit soort dingen zie ik meestal snel, omdat ik er op MP op gespitst ben.
De keren dat ik de afgelopen 20 jaar genaaid ben was dat niet op MP, maar hier op synthforum.
Kleine bedragen waar ik niet van wakker lig/lag, maar de vieze smaak die het geeft is toch onprettig, omdat iemand er mee weg komt.
Noem me naief (destijds/nog steeds ..), maar hier verwachtte ik het niet.
Bekijk bijlage 3833328
Als dieren muziek maken tegenwoordig, zou ik het sowieso niet vertrouwen.
 
tsja. Ik had die gebruiker ook gemeld, jij ook?

Snap dat e niet iedereen eraf mikken die een melding krijgt, maar als er meerdere zijn, dan in elk geval iets doen. maar zal wel geen beginnen aan zijn bij MP. Zal eens bij mn jurist kijken of zij er iets in ziet om MP gewoon in gebreke te stellen. Je host eigenlijk gewoon een platform waar je het mogelijk maakt om mensen op te lichten zonder ergens iets voor te hoeven doen. MP heeft bepaalde rechten als bedrijf, maar ook zeker plichten
 
Back
Top