ChatGPT als hulpje in je studio

Ik begrijp de frustratie wel die je hebt, maar heb er toch zelf wel een heel andere kijk op. Maar das volgens mij meer een discussie voor bij een (speciaal) biertje, dan op een forum, dus ik hou me in ;).

Heb mijn frustratie al gelucht en er een punt achter gezet. Ik heb nog wel iets nieuws over speciale bieren te melden, zie je straks in het bierentopic... ;)
 
Een kennis van mij is al decennia programmeur. Eerst met het handboek en je eigen code databade. Dan met google en je eigen code database. Nu met ChatGPT en je eigen code database. Kunnen toepassen wordt steeds belangrijker, begrijpen van wat aangereikt wordt vaak ook nog. In veel situaties is diepe parate kennis steeds minder belangrijk.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Iets wat ik bij mezelf bespeur. Ben 41 jaar met computers bezig, in die tijd was AI waar je echt wat aan hebt een belofte, altijd in ontwikkeling. Op een dag zou het eindelijk komen en ik was altijd erg benieuwd naar wat het zou worden en kunnen. En in deze tijd, na al die jaren, komt het. We zien ChatGPT, al die toepassingen voor het genereren van plaatjes enzo, er komt vast snel nog meer aan. Maar nu het zover is, ik heb er eigenlijk maar weinig interesse in, merk ik. Leuk om even te spelen met ChatGPT en die andere dingen, maar het kan me niet echt boeien.
 
Ik begrijp hieruit dat het voor jou vooral een oplossing op zoek naar een probleem is. Technologie wordt pas boeiend als je een probleem hebt waarvoor het een oplossing biedt. Concreet gebruik ik ChatGPT om mijn (niet al te geavanceerde) beroepsmatige Arduino code grotendeels voor mij te schrijven. Dat bespaart me als redelijke amateur enorm veel tijd. Ik gebruik StableDiffusion om me te helpen album artwork te maken. Maar in beide gevallen heb ik dus een heel concrete opdracht waarvoor die AI hopelijk een oplossing kan aanreiken. Als spielerei ben je er snel op uitgekeken. Net zoals je vroeger ook niet zo lang in een encyclopedie ging lezen als je niet op zoek was naar een concreet stuk kennis.
 
Los van alle maatschappelijke consequenties lijkt mij een hulpmiddel dat je nagenoeg al het werk uit handen neemt voor een hobby dodelijk. Stel je wilt een blues nummer schrijven over een zeker onderwerp, met een zeker instrumentarium en globaal in de stijl van een zekere artiest; je presenteert die desiderata aan je AI-hulpje; je drukt op de knop en nog geen seconde later heb je een nummer dat aan al je wensen voldoet. Is dat nog leuk?
 
Los van alle maatschappelijke consequenties lijkt mij een hulpmiddel dat je nagenoeg al het werk uit handen neemt voor een hobby dodelijk. Stel je wilt een blues nummer schrijven over een zeker onderwerp, met een zeker instrumentarium en globaal in de stijl van een zekere artiest; je presenteert die desiderata aan je AI-hulpje; je drukt op de knop en nog geen seconde later heb je een nummer dat aan al je wensen voldoet. Is dat nog leuk?
Hangt er maar vanaf hoe creatief je het maakt. Je kunt het ook zien als een bodemloze platenbak met iedere rechtenvrije sample die je kunt bedenken.
 
Dat betekent dat je welbewust vermijdt aan je AI-hulp te vragen om het muziekstuk voor jou te schrijven. En dat is precies mijn punt. Zodra je je AI-hulp nagenoeg alles laat doen heb in een fractie van een seconde resultaat, maar de bevrediging van de klus zelf geklaard te hebben ontbreekt dan. De efficiëntie heeft het spelelement vermoord. Je moet bij een wijs gebruik van AI dus leren bepaalde dingen waarvan je weet dat je AI-hulp ze kan oplossen er juist niet aan te vragen om zo je hobby te redden.
 
Is dat zo anders als nu alle preset packs, loop collections, autotune en akkoord progressie generatoren te vermijden? Het feit dat iets bestaat en makkelijk is betekent nog niet dat je het ook moet gebruiken. Hobby en efficiëntie hoeven sowieso niet samen te gaan, want hobby is per definitie een liefhebberij die je invult op de manier die bij je past. Anders klinkt het meer als werk.
 
Een kennis van mij is al decennia programmeur. Eerst met het handboek en je eigen code databade. Dan met google en je eigen code database. Nu met ChatGPT en je eigen code database. Kunnen toepassen wordt steeds belangrijker, begrijpen van wat aangereikt wordt vaak ook nog. In veel situaties is diepe parate kennis steeds minder belangrijk.
Wat nu erg handig is: GitHub copilot. Als je dat hebt draaien wordt er code gesuggereerd zodra je begint met tiepen. En das vaak eng correct in het gokken wat je gaat doen. En vooral erg handig om zaken die je toch al wilde gaan tiepen niet te hoeven tiepen :)

Het is met dit soort dingen idd niet meer nodig om diepgaande parate kennis te hebben, maar mijn inziens wel nodig om goed te begrijpen waar je mee bezig bent en wat je wilt. Net zoals dat je niet zomaar iets van stackoverflow moet kopiëren als je niet begrijpt wat er in de code gebeurd.
 
Vroeg ChatGPT laatst om een android app voor me te schrijven die random kleuren op mn scherm zou laten zien. Ging ie gewoon doen ook. Toen ik vroeg hoe ik de code moest toepassen kreeg ik een stappenplan om een build te maken incl. de links naar alle software. Niet dat 't werkte trouwens uiteindelijk.

Nog maar n keer proberen:
"Show me all the steps to write the perfect DAW". "Can you write the code for all platforms and include a bug in the MacOS-version to piss off the Mac guys?"
GhatGPT: "sure!"
 
Los van alle maatschappelijke consequenties lijkt mij een hulpmiddel dat je nagenoeg al het werk uit handen neemt voor een hobby dodelijk. Stel je wilt een blues nummer schrijven over een zeker onderwerp, met een zeker instrumentarium en globaal in de stijl van een zekere artiest; je presenteert die desiderata aan je AI-hulpje; je drukt op de knop en nog geen seconde later heb je een nummer dat aan al je wensen voldoet. Is dat nog leuk?
Er is ook nog zoiets als de bevrediging die je krijgt als mens als je zelf iets maakt op welk gebied dan ook.
Aan de andere kant merk ik nu wel dat ik gemakzuchtiger wordt want ik wilde in m'n nieuwe woning een paar schilderijen maken voor aan de muur maar nu ik met NightCafe vrij makkelijk een plaatje kan maken met een afbeelding die best interessant is bekruipt me het gevoel dat ik het wellicht over ga laten aan AI.

Beter zou zijn als je AI gebruikt om je idee als startpunt wat suggesties te laten doen en daarvanuit zelf verder te gaan maar als AI met resultaten komt die je zelf niet of nauwelijks kan halen dan wordt het wel heel verleidelijk om AI dan maar al het werk te laten doen.
Enigste blijft dat het best lastig is om AI precies die instruktie te geven zodat het resultaat in de buurt komt van datgene wat je in je hoofd had.
Nog maar n keer proberen:
"Show me all the steps to write the perfect DAW". "Can you write the code for all platforms and include a bug in the MacOS-version to piss off the Mac guys?"
GhatGPT: "sure!"
:D
 
Eigenlijk doet die AI wat ons al vanaf het begin van de computer is beloofd: uitvoeren wat we vragen.
Nou, niet helemaal; jij vraagt toch ook niet om mensen met zes vingers? :D
Maar ff zonder gein; ik vind het wel lastig om een resultaat te krijgen wat je een beetje voor ogen hebt, da's vooral een kwestie van de goede prompts weten.
 
Zoals iedere tool iets om onder de knie te krijgen. En met beperkingen. Maar als je ziet wat er nu mogelijk is in de wetenschap dat het eigenlijk nog maar net begonnen is, duizelt het me wat er over een jaar of 5-10 mogelijk zal zijn. Denk dat dit de grootste technologische sprong vooruit is/wordt sinds het internet gemeengoed werd medio jaren 90.
 
Eigenlijk doet die AI wat ons al vanaf het begin van de computer is beloofd: uitvoeren wat we vragen.
Denk ook meer dat het een soort next gen zoekmachine is.
Wellicht komt er ooit een commerciele versie waar je je eigen data set in kan laden voor specifieke doeleinde.
Het lijkt me ook een goede educatieve tool. Alhoewel je de info wel dubbel moet controleren.

Maar dan is er het gevaar dat 1 bedrijf het bezit en zo controleerd welke info wel en niet etc. Wat extra word gepromoot tegen betaling. etc ...
 
Het is niet erg als je wat dommer wordt op bepaalde gebieden door dat je hulpmiddelen gebruikt, zo hou je hersencapaciteit en energie over voor andere dingen die je anders niet zou doen.
 
Het is niet erg als je wat dommer wordt op bepaalde gebieden door dat je hulpmiddelen gebruikt, zo hou je hersencapaciteit en energie over voor andere dingen die je anders niet zou doen.
Daar had ik het net over tijdens het hardlopen.
Ja idd de omgeving veranderd dus de focus ( hersencapaciteit ) gaat ergens anders naar toe.
 
Back
Top