Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Het was één van de artikelen die zoiets beweerden. Ik ben geen industrie-kenner, dus fyi. Ik merk dat het aanbod van CD's in Kringlopen terugloopt (haha) en dat je ze in Nederland nauwelijks nog in gewone winkels ziet. In Duitse supermarkten zie ik nog wel CD's liggen. Geen idee wat het allemaal betekent, maar -nogmaals- ik vind het een uitstekende uitvinding. Het enige dat ik jammer vind is dat ze niet lekker glanzend gitzwart zijn en niet zo'n fraaie, grote hoes met artwork hebben....
 
Vanwege de grote hoes met vaak fraaie afbeeldingen en de beter leesbare teksten blijf ik een voorkeur voor vinyl houden. Maar CD's zijn vaak makkelijker aan te komen, en goedkoper. Dus ik heb inmiddels ook een kleine CD-collectie als aanvulling op het vinyl.
 
Bij onze kringloop staat bij de CDs echt alles door elkaar - qua genre, artiest en orientatie van de doosjes. Je kunt dus totaal niet gericht zoeken, maar moet de eindeloze rijen door in de hoop iets te vinden, en dan staan ook vaak nog de teksten ondersteboven etc omdat de doosjes schots en scheef staan zonder enig systeem er in. Nodigt niet bepaald uit, ik geef het meestal op als ik 2 of 3 rijen door heb gespit en alleen maar 'Knuffelballads 35', 'Het beste van Gerard Joling' en 'Aangenaam Klassiek 637' tegen ben gekomen. Bij het vinyl is er ook niet echt een systematiek te ontdekken, maar daar kun je tenminste nog fatsoenlijk door de rijen heenlopen door de covers bekijken. Niet dat ik daar iets aan heb, want ik heb geen platenspeler.
 
Je kunt dus totaal niet gericht zoeken, maar moet de eindeloze rijen door in de hoop iets te vinden...

Dat is toch ook de charme? Schatgraven! Onze lokale platenboer krijgt vaak bananendozen vol binnen. Vier dozen hoog in een veel te kleine winkel, red je er maar mee. Als ik dan in de onderste doos een lang gezocht album vind, is mijn dag weer goed 👍
 
Dat is het probleem met CD's zoeken, je moet als liefhebber vaak vanuit een ongemakkelijke houding staand, zittend of knielend (!) honderden CD's met een miniem opschrift doorlopen om met veel geluk een of twee interessante schijfjes te vinden. Probleem vanuit de Kringloop hierbij is dat je om het anders te doen wel het personeel moet hebben om alles voor te sorteren en op rubriek te plaatsen...
 
Dat is toch ook de charme? Schatgraven! Onze lokale platenboer krijgt vaak bananendozen vol binnen. Vier dozen hoog in een veel te kleine winkel, red je er maar mee. Als ik dan in de onderste doos een lang gezocht album vind, is mijn dag weer goed 👍
Nou ja, het voelt niet echt als schatgraven. Meer alsof je met een vork en een theezeefje door de riooldrek gaat in de hoop dat iemand in de wijk toevallig een gouden tand heeft doorgeslikt.
 
Meer alsof je met een theezeefje door de riooldrab gaat in de hoop dat iemand in de wijk toevallig een gouden tand heeft doorgeslikt.

Een prachtige omschrijving van schatgraven. Als je bij elke zeefbeurt een klomp goud vindt, was iedereen nu rijk 💰

Nog een tip: zoek niet bij Kringloopwinkels of wees daar selectief. Hier in Zwolle zit wel een goede. Ga gewoon lekker naar kleine platenzaken en af en toe een platenbeurs. Heb je meteen een leuk uitje.
 
Ik hoef niet per se CDs want ik draai ze toch niet. Maar ik kom wel bijna wekelijks in onze kringloopwinkel (dankzij deze draad, dat wel) omdat het leuk is dat het aanbod steeds anders is en je voor een habbekrats boeken, meubeltjes of handige dingetjes voor de studio kunt kopen (verhogertjes, plankjes, etc.). DVDs kijk ik ook altijd even naar, maar da's een beetje hetzelfde verhaal als de CDs, al zijn die zijkanten in elk geval goed leesbaar wat scheelt.
 
Hier geen platenboer, alleen kringloop met cd's. Heb hetzelfde als @Nap , ik hou het zoeken nooit langer vol dan 5 minuten ofzo, alleen maar trash en geen treasures. Nog niet eens een cd met goede trash-metal. ;)

En als ik toch door die bakken ga, mij bekruipt ook het gevoel dat ik dan erg naar het verleden kijk en dat ik de tijd die het kost om die bakken te doorzoeken beter kan besteden om online te zoeken naar goede muziek van nu.
 
Er zit bij ons in de stad wel zo'n tweedehands platenwinkel, maar de laatste keer dat ik daar was (wat al zeker meer dan 10 jaar geleden is) vond ik daar zo'n vervelend ons-kent-ons sfeertje hangen dat ik nooit meer terug ben gegaan.
 
En als ik toch door die bakken ga, mij bekruipt ook het gevoel dat ik dan erg naar het verleden kijk en dat ik de tijd die het kost om die bakken te doorzoeken beter kan besteden om online te zoeken naar goede muziek van nu.
Ja, dat klopt wel. Het meeste is jaren 80 en 90 spul, de LPs nog veel ouder. Maar ik vind dat bij de LPs juist wel leuk, want daar zitten soms ook echt dingen tussen uit de jaren 50 en 60. Ben nog weleens in de verleiding een platenspelertje te kopen om die rare oude platen eens te horen en misschien van te samplen, ze kosten tenslotte maar een euro per stuk.
 
.... vond ik daar zo'n vervelend ons-kent-ons sfeertje hangen dat ik nooit meer terug ben gegaan.

Die winkels heb je ook. Maar dan kom je gezellig een keer hier:


De eigenaar doet het vanuit huis, is een super-aardige gast en doet ook heel veel terug voor de muziekscene. Zo organiseert hij concerten en festivals en heeft hij een eigen label (met vage en obscure muziek die niemand anders wil). De zaak zelf is veel te klein, maar ook dat heeft zijn charme. En je kunt - als je wilt - lekker met anderen beppen over muziek. Ik fiets er dan ook regelmatig even langs en dat is altijd gezellig 👍
 
Zwolle ligt niet echt op mijn route(s) en zoals gezegd koop/draai ik zelden tot nooit CDs of platen. :D Maar leuk dat dat soort winkeltjes bestaan.
 
Bij de kringloopwinkels van de keten hier hebben ze de neiging om elke CD die je niét gratis bij de koffie kreeg veel hoger dan 1€ te prijzen, en in de huidige markt ligt dat wat moeilijk. OK het is Lenny Kravitz, maar als je hem letterlijk overal goedkoper vindt dan in de kringloop en dan nog krijgt men ze niet verkocht...
 
.... beter kan besteden om online te zoeken naar goede muziek van nu.

Dat kan ook en is absoluut efficiënter. Maar dan valt het fysieke en sociale aspect helemaal weg. Idem met fysieke muziekwinkels. Het is toch ook gewoon leuk om aan knopjes te draaien en wat met de verkoper te beppen? Straks is alles efficiënt en zitten we alleen nog maar achter schermpjes.

Nog zoiets. Een boekwinkel hier in een volkswijk kondigde aan te stoppen. De eigenaar gaat met pensioen en hij kon geen opvolger vinden. De hele buurt in mineur en de opheffingsuitverkoop was al begonnen. Toen heeft een aantal mensen op het allerlaatste moment de krachten gebundeld en een stichting opgericht, om de winkel toch te behouden. De wijkfunctie is te belangrijk. Nu komt er een doorstart en is iedereen blij.

Ik vind het super dat dit soort winkels toch blijven bestaan. Het maakt het leven gewoon leuker, ook al is een boek op Bol.com misschien 2 euro goedkoper.
 
Die winkels heb je ook. Maar dan kom je gezellig een keer hier:


De eigenaar doet het vanuit huis, is een super-aardige gast en doet ook heel veel terug voor de muziekscene. Zo organiseert hij concerten en festivals en heeft hij een eigen label (met vage en obscure muziek die niemand anders wil). De zaak zelf is veel te klein, maar ook dat heeft zijn charme. En je kunt - als je wilt - lekker met anderen beppen over muziek. Ik fiets er dan ook regelmatig even langs en dat is altijd gezellig 👍
Zit ie niet in Assendorp? Zo ja, daar kwam ik vroeger weleens. Mijn vader komt er nog weleens.

Eigenaar van Plato organiseert ook veel beurzen..



Vroeger had je een erg mooie beurs in de Jaarbeurs in Utrecht, maar helaas is De Jaarbeurs afgebroken..
 
Beppen met verkopers staat buitengewoon laag op mijn wensenlijst moet ik eerlijk bekennen. Het enige voordeel van fysieke winkels vind ik dat je rond kunt kijken, iets vast kunt pakken en meteen mee kunt nemen, voor de rest shop ik bij voorkeur online.
 
Ik vind het wel leuk om bij een platenzaak langs te gaan. Soms kom je nog weleens tot ontdekking van andere dingen..
 
Beppen met verkopers staat buitengewoon laag op mijn wensenlijst moet ik eerlijk bekennen. Het enige voordeel van fysieke winkels vind ik dat je rond kunt kijken, iets vast kunt pakken en meteen mee kunt nemen, voor de rest shop ik bij voorkeur online.

Bij mij is het kopen via internet nu meer noodzaak, ik heb aan boeken en platen al zoveel dat wat ik nu nog mis zeldzaam en lastig aan te komen is. Dat vind ik niet meer in een fysieke boeken- of platenwinkel.
 
Ik was gisteren voor mijn werk in Amsterdam. 's Middags trok ik de stad in, en stuitte ik op een oude platenzaak die compleet uitpuilde. Overal bananendozen, stapels CD's en DVD's, oude en nieuwe platen door elkaar etc. Je kon je kont niet keren en brandveilig leek het me ook niet. Maar ik vond wel weer 2 leuke nieuwe albums, haha. Ze deden wel veel online en daar kan ik me iets bij voorstellen. Dan lijkt het nog wat 😉
 
Back
Top