Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Wel eens grappig dus om te zien wat die gast van Opeth zoal aanschaft ;) :

Ja, 'What's in my Bag?' is een leuke serie. Hier die van Chelsea Wolfe, zag de keuze voor Hank Williams niet aankomen, maar ergens ook weer niet heel gek.

 
441151926_738792035086999_6955158202059720363_n.jpg
 
Nog wat kringloopvondsten. Dit is wel erg uitzonderlijk. Bekijk bijlage 3849214

De eerste twee en de voorlaatste komen regelmatig voor, maar die andere zie je inderdaad bijna nooit. Dat er soms in een keer heel veel valt te scoren klopt, dat komt dan waarschijnlijk uit de collectie van een liefhebber/kenner. De standaard meuk die je altijd overal ziet staan werd vroeger door Jan en alleman gekocht.
 
De eerste twee en de voorlaatste komen regelmatig voor, maar die andere zie je inderdaad bijna nooit. Dat er soms in een keer heel veel valt te scoren klopt, dat komt dan waarschijnlijk uit de collectie van een liefhebber/kenner. De standaard meuk die je altijd overal ziet staan werd vroeger door Jan en alleman gekocht.
Vollenweider en Abba, klopt. Maar Kate kom ik nooit tegen. Nou is het wel zo dat ik twee platenzaken ken in Duitsland waar je goed spul kunt halen, maar dat is dan meer 3-15 euro per LP, afhankelijk van wat je pakt. Da's wat anders dan 50 cent. Ik ben tenslotte half Nederlands..... :P
 
Als ik even in Hilversum ben is het altijd leuk om even bij 't Oor te kijken zij verkopen nog steeds cd's en Vinyl van alles wat :D. (een aanrader voor iedereen)

Het leuke is ook om zomaar een paar platen te pakken zonder te kijken wat er op staat en dan thuis te komen en het te gaan beluisteren levert vaak een leuke verrassing op, soms wel eens veel bagger en soms wel eens dat ik denk nou dit is tof :D, en je muzieksmaak wordt ook uitgebreider haha :D
 
Na maanden leuren 47 cd's voor 10eur kunnen verkopen.

Soortgelijke verhalen hoor ik steeds meer. CD's die bij het oud vuil gezet worden, winkels die stoppen met de CD-verkoop, etc. CD's zijn helemaal uit! Dus wie slim is koopt nu snel en goedkoop wat hij nog aan CD's wil hebben. Ik heb zelf mijn LP's nooit weggedaan en er zelfs veel bij gekocht toen anderen ze wel wegdeden. Ik kijk nu uit op een fraaie wand met vintage LP's. Zolang je zelf de waan van de dag weet te negeren kun je er ook je voordeel mee doen. ;)
 
Even die video gekeken, en ik ben het er geheel mee eens. Wat die man ziet is het weifelende begin van een CD-revival. Ik verwacht zelf ook dat het uiteindelijk net als met vinyl zal gaan. De CD's worden dan onder verzamelaars weer gewild. En voor de betere CD's zal je dan opnieuw in de buidel moeten tasten.
 
Dat is nogal een extrapolatie.

Uit de tekst: "CD sales have seen a slight decline of 2.3% year-on-year, totaling 2,383,681 units. However, this decline is slower than in previous years, suggesting a potential stabilisation in the CD market. This trend hints at a possible CD revival...".

Men noemt een mogelijke revival, omdat er een potentiële stabilisatie is. Die "stabilisatie" ziet men omdat de neergang iets kleiner is dan eerder. Maar nog steeds: een neergang.

Komt bij dat de kaalslag onder de CD's enorm was, dat zie je zelfs over een vrij korte en recente periode. Hier als voorbeeld wat cijfers van onze oosterburen, 2019 versus 2023:

DLD2019.jpg


DLD2023.jpg


Zelfs al zou een "revival" van de CD net zo groot zijn als de groei bij vinyl, ook dan blijft het maar gering tov. de gehele markt.
 
Ja - het verhaal uit de video geldt alleen voor liefhebbers/verzamelaars. Minder betrokken meer praktisch ingestelde lieden zijn tevreden met streaming. En dat zal ook wel zo blijven, totdat er weer iets anders komt waar men dan weer massaal op overschakelt.
 
Ik heb dit weekend nog 10 foley cd's gekocht. Ik gebruik die met de sampler, of soms zelfs integraal een ambience als backing track.

De verkoper had vast niet gehoopt zijn natuurpunt vogelgeluiden cd nog kwijt te raken...
 
Back
Top