ProgHead's Modular

Op mijn hardware scope is bij toepassing van de FFT geen effect te zien van het sturen van een ruis-signaal door een LPF. Aan het signaal als functie van de tijd zie ik dat effect wel, maar aan het springerig afgebeelde frequentiespectrum zie ik dat niet.
 
Zal morgen nog eens bekijken met wat andere signalen of ik 'm wel goed heb ingesteld...
 
Zelfs met een redelijke sinus krijg ik geen fatsoenlijk spectrum:

spectrum.JPG
 
Ik heb allerlei frequenties geprobeerd. Soms zie ik iets van spikes, maar die zijn nauwelijks hoger dan de ruis.
 
Bouw het stapje voor stapje op: eerst het input signaal, dan dat wat er uit de inverter komt, dan wat de LPF doet etc. In welk fre
 
Fout gevonden! Voor het gemak had ik mijn scope met simpele coax kabels aangesloten, maar als ik de speciale meetsnoeren met probe gebruik die bij de scope horen dan krijg ik een veel beter beeld. Helaas hebben die meetsnoeren aan de meetkant een klemmetje en een haakje wat voor aansluiting op andere apparatuur lastig is:

knullig.jpg


Kan dat beter?
 
Je kan een weerstand nemen van ongeveer 1k ( waarde niet zo belangrijk) en dan de twee draden in de gaatjes steken van je bnc naar banaan steken en dan vast te draaien en op die draadjes je probe aansluiten.
Of een verloopsnoertje zoals de andere foto.
 

Attachments

  • 20240905_204527.jpg
    20240905_204527.jpg
    162,8 KB · Bekeken: 11
  • 20240905_204656.jpg
    20240905_204656.jpg
    106 KB · Bekeken: 14
Laatst gewijzigd:
Net nog even onderstaande geprobeerd wat theoretisch een differentiator zou moeten opleveren, maar dat is kennelijk een brug te ver want dat gaat om de haverklap resoneren:
differentiator.png

Het helpt weinig of niets om de feedback iets te verminderen.
 
Ik zie het al:

1. Stel dat er op de input een hoogfrequent stoorsignaal staat.
2. Dan gaat dat door de linker summer.
3. Wordt het geblokkeerd door het LPF.
4. Maar gaat het hoogfrequente stoorsignaal wel via de bovenverbinding door de rechter summer.
5. En belandt het stoorsignaal dus (nagenoeg) ongewijzigd weer aan de bovenste ingang van de linker summer.
6. Uit de linker summer komt dan (nagenoeg) twee keer het hoogfrequente stoorsignaal.
7. Etc.

De patch is dus instabiel en zal de neiging hebben hoogfrequent te gaan oscilleren.
 
Fout gevonden! Voor het gemak had ik mijn scope met simpele coax kabels aangesloten, maar als ik de speciale meetsnoeren met probe gebruik die bij de scope horen dan krijg ik een veel beter beeld. Helaas hebben die meetsnoeren aan de meetkant een klemmetje en een haakje wat voor aansluiting op andere apparatuur lastig is:

Bekijk bijlage 3852490

Kan dat beter?

 
Back
Top