ProgHead's Modular

Bijna klaar nu:

bijna.JPG



De Hypster en de TOAD heb ik op de lange baan geschoven, die komen heel misschien ooit nog eens in een klein extra rackje voor exotisch spul. De extra Buchla modules gaan (wegens te weinig meerwaarde) ook niet meer door. Maar aan de Cold Mac wil ik nog wel zien te komen.
 
heb het uitgerekend met verzendkosten 2 stuks voor 270, per stuk.
 
Heb het even nagerekend en je moet een low pass filter met behulp van een dual atenuverter in een high pass filter kunnen omtoveren. Moet dat nog wel op mijn modular uitproberen...
 
De praktische uitvoering werd (op mijn simpele rack) wat ingewikkelder maar in principe kun je inderdaad van een LPF een HPF maken door de output van het LPF van de input van het LPF af te trekken:

zo-dan.JPG
 
Heb je dan niet een bandpass? Alleen ligt het frequentiegebied dan hoger waardoor het een highpass lijkt?
 
Heb je dan niet een bandpass? Alleen ligt het frequentiegebied dan hoger waardoor het een highpass lijkt?

Nee - die heb ik niet. Ik zit nu op een tweesprong. Mijn rack is bedoeld als Eurorack versie van een analoge computer. In die zin vind ik het redelijk geslaagd. Maar er missen nu wel tal van zaken die in een "normaal" Eurorack systeem wel zitten. Aan de andere kant trekt het mij volstrekt niet om die "normale" kant op te gaan, en ik heb ook het talent niet om op muzikaal gebied iets te maken dat mijn eigen goedkeuring kan wegdragen. Het blijft bij het uitproberen van technische invallen en ideeën. In een eerdere discussie meldde een forumlid hoe je een LPF eenvoudig in een HPF kunt omtoveren, en dat vind ik dan leuk om theoretisch en praktisch na te pluizen.

Mijn bedoeling is/was om wat op mijn hardware rack niet gaat dan maar met een gratis soft modular te doen. Maar mogelijk koop ik toch nog een kleine extra case voor een paar exotische modules zoals de Hypster en de TOAD (hoewel die laatste wel erg duur is). In dat extra rackje zou dan eventueel ook zo'n multifunctionele Disting module kunnen...
 
Ah, dat is inderdaad anders dan ik begrepen had uit de tekst. Ik weet niet of de foto deze specifieke patch is, maar ik denk dat je 'm wel simpeler/overzichtelijker kunt maken met Maths. De inverter en summer zitten daar ook in. En met slew een LPF maken, dan kun je misschien zelfs met alleen een VCO en Maths hetzelfde bereiken. Maar slag om de arm; heb het niet zelf geprobeerd.
 
De patch is vooral ingewikkelder geworden omdat ik geen oscillator module heb die een zuiverde sinus aflevert, dat heb ik toen maar met een loop van twee integrators en een inverter gedaan. Kun je met de SSG ook een zuivere sinus genereren?
 
Daarmee kan ik zien hoe de versterking/verzwakking van een patch (of module) met de frequentie varieert. Het gaat mij vooral om het napluizen en doorgronden van technische zaken en pas in tweede instantie om het creëren van muzikale geluiden.

Met een LPF met feedback zou je theoretisch ook een integrator moeten kunnen maken, maar dat moet ik nog testen. En als het goed is moet je met een HPF een differentiator kunnen maken. En met een differentiator moet je weer een anticiperende patch kunnen maken. En zo is er voor mij nog heel veel te onderzoeken. ;)
 
@Grumble tijdje geleden is mijn pa deze gaan gebruiken, voor z'n eerste modular-stapjes, werkte perfect. Maar sinds kort niet meer. Heb jij 't recent nog gedraaid, toevallig? Grote kans dat vaderlief met z'n systeem heeft zitten prutsen, maar wie weet is het "gewoon" de Soundcard Scope, kunnen we de zoektocht kort houden.
 
tijdje geleden is mijn pa deze gaan gebruiken, voor z'n eerste modular-stapjes, werkte perfect.
even off topic; het lijkt me geweldig als je met je pa, ma, broer of zus dit soort dingen kan delen, ik ben al blij dat ik mensen in m'n omgeving ken met wie ik de liefde voor muziek kan delen.
 
Ik heb de door Grumble voorgestelde soft scope ook op mijn laptop staan. Dat is een mooi ding. Maar om die scope voor mijn modular te gebruiken moet ik de output van mijn modular dan wel eerst in mijn laptop invoeren. En dat bleek in een eerdere discussie minder eenvoudig dan het lijkt. Wel heb ik een hardware scope (PeakTech 1401) die ook FFT kan doen. Misschien kan ik die ook gebruiken?
 
@Grumble tijdje geleden is mijn pa deze gaan gebruiken, voor z'n eerste modular-stapjes, werkte perfect. Maar sinds kort niet meer. Heb jij 't recent nog gedraaid, toevallig? Grote kans dat vaderlief met z'n systeem heeft zitten prutsen, maar wie weet is het "gewoon" de Soundcard Scope, kunnen we de zoektocht kort houden.

 
Back
Top