Wat doe je nooit meer weg.

Ik kan in elk geval bevestigen dat een heel groot deel van de quantum/iridium filmpjes totaal geen recht doet aan het geluid wat ie echt kan maken.
Hij kan zoveel... 1 gevolg daarvan is ook dat de meeste knopjes een geluid lelijker maken als je zomaar begint te draaien... je moet ff leren waar je aan moet draaien.
Althans... dat is mijn ervaring als beginner.

Ik weet dat @Roonan een goede smaak heeft kwa sound maar.....
Ik denk dat de Waldorf Quantum een werk synth is.
Die klinkt niet uitzichzelf karaktervol en mooi.
Maar dat is een hele diepe game waar je eerst de geheimen van moet unlocken.
Met al die modulatie mogelijkheden, 6OPFM, Samples, Kam filters daar kun je echt wel vette sounds mee maken,
Alleen met 6OP FM al.

Wat ik op youtube hoort is heel vaak slecht.
Merendeel zijn vaak fabrieks presets etc.

Stel je voor ik heb de Quantum hier.
Ik maar een multisample van de Prophet 6 die ik door tape haal met de velocity layers die de hoeveelheid drive regelt. Hoe harder je aanslaat hoe meer drive.
Dan maken we ook nog een FM pad die die lekker spacey moduleerd....
Nu voegen we de elementen samen in een patch en maken een aantal varieties met andere modulaties...

Een hardware sampler met analoge filters
Een FM Synth
Poly Aftertouch

Een sounddesign beest. Of moet ik het maar bij mijn Camel Audio Alchemy houden een een polyAT keyboard kopen?
Klopt wel dat ik niet heel veel tijd in deze synths heb gestoken. Goed dat je de noodzaak van tijd investeren aangeeft 👍🏻

Alleen hardware analoog is nog interessant.Maar voor de Udo en de C15 maak ik een uitzondering....De core misschien...
Dat wilde ik nog toevoegen. De C15 is wel heel bijzonder qua sound bereik. Lijkt wel of die alles kan reproduceren. Is alleen een behoorlijke learning curve, maar dan kan je wel unieke sounds met enorm veel expressie en detail creëren. Software op dat niveau heb ik nog niet gezien, maar dat zal een kwestie van tijd zijn denk ik.

Geldt voor EaganMatrix ook wel denk ik. Vind het in de Osmose wat tegenvallen, misschien ook door de relatief beperkte MPE mogelijkheden, maar zag onlangs wat indrukwekkende Haken Continuum demo's met hele toffe expressieve sounds. Alleen die prijzen, man man man.

IMG_4924.gif

Dat wilde ik nog toevoegen. De C15 is wel heel bijzonder qua sound bereik. Lijkt wel of die alles kan reproduceren. Is alleen een behoorlijke learning curve, maar dan kan je wel unieke sounds met enorm veel expressie en detail creëren. Software op dat niveau heb ik nog niet gezien, maar dat zal een kwestie van tijd zijn denk ik.
Als je echt iets nieuw wilt in je spel?Pak dan het moeilijkste wat je kunt vinden, het brengt je gewoon op andere ideeën, in een ander universum.Eenvoud brengt je weer in tijdloze zelfde rythrm en verveling.
John Lennon zei ooit,'als je een writers-bloc hebt je een instrument moet pakken die je niet kunt spelen'.

Als je echt iets nieuw wilt in je spel?Pak dan het moeilijkste wat je kunt vinden, het brengt je gewoon op andere ideeën, in een ander universum.Eenvoud brengt je weer in tijdloze zelfde rythrm en verveling.
John Lennon zei ooit,'als je een writers-bloc hebt je een instrument moet pakken die je niet kunt spelen'.

Ja dat is wat ik altijd stel dat je altijd buiten je comfort zone moet werken.

Iemand anders stelt daarover dat je elke keer wat nieuws kunt proberen met de instrumenten die je hebt.

Soms leid zo een experiment to iets nieuws in je vocabulaire. Soms leid het direct tot een vonk van inspiratie dat tot een track leid.

Maar goed als ik dan denk aan werk synths, grote modulars, eagen matrix, c15 etc dan is het denk ik eerst hard werken en later muziekaal mee aan de slag gaan.

Maar goed als ik dan denk aan werk synths, grote modulars, eagen matrix, c15 etc dan is het denk ik eerst hard werken en later muziekaal mee aan de slag gaan.
Nooit intuïtief tewerk gegaan?Gewoon wat ongecontroleerd aan knoppen,schuiven draaien.Kan verrassende resultaten leiden en zo langzaam opbouwen tot kennis van je instrumenten.

Hoort denk ik bij het leerprocess.
Eerst kutten, en dan uitzoeken (leren) waarom het kut klinkt, en dan steeds een beetje beter :)

Ik ben van nature een intuïtieve speler.

Het punt is dat heel diepe moeilijke apparatuur daar niet zo geschikt voor is.

Op een werk synth moet je wel weten wat je doet.
Zo begint een modular patch met een idee wat je wil gaan doen maar er komt een punt dat ik niet meer echt weet wat ik aan het doen ben en me puur laat leiden door de sound/ het gevoel.

Maar ja uiteindelijk als je goed oefend word iets tweede natuur aka intuïtief.

Dat gaat natuurlijk makkelijker op een ukulele dan op een synth met matrix waar je zelf wiskundige algoritmes moet berekenen... :)

Dit alles kan gedistilleerd worden door wat er in je handtekening staat.

Maar goed als je presets speelt is een ander verhaal. Ik doe dat heel weinig.
Geluids experimenten en soundesign vind ik ook baas.

Ik denk dat dit proces voor iedereen een beetje anders is. Ik kan unieke sounds creëren door ergens heel diep op in te gaan, maar dan heb ik bijvoorbeeld na twee uur pielen een loopje waar ik alweer op uitgekeken ben. Intuïtief wat spelen gaat mij vaak beter af. Het proces moet niet te lang duren bij mij. Dat neemt niet weg dat ik alle techniek heel interessant vind en graag experimenteer. Lastig hè :o:

Oja, weer on topic even: Ik gebruik de Moog One momenteel bijna niet, maar ik weet niet of ik het over mijn hart kan krijgen om die ooit weg te doen. Is echt een masterpiece qua design en enginering. Heel complex, maar ook heel toegankelijk. Briljante interface en modmatrix. Ik heb zo'n gevoel dat dit echt een klassieker gaat worden voor zover hij dat al niet is.

Lukraak knoppen draaien doe ik eigenlijk nooit, ik ga altijd gericht te werk vanuit een idee. Met uitzondering van FM, daar ga ik vaker voor happy accidents omdat het vaak erg onvoorspelbaar is wat aanpassing van bepaalde parameters doet.

@Roonan de Moog One is nu wel al een classic denk ik ja. Maar ja bewaren om bewaren als je er niets mee doet is ook zoiets. Aan de andere kant denk ik niet dat je ooit nog de kans krijgt er een voor een fatsoenlijke prijs terug te kopen als je spijt zou krijgen.

Laatst gewijzigd:
Als ik achter een onbekende synth zit ga ik op t gehoor draaien tot ik de meest gestoorde sounds krijg en de eigenaar zegt ’wat krijg jij daar allemaal uit’
Als dat me bevalt is t een wannahave. Als t menu duiken is begin ik er niet eens aan. En ik prefereer n bak zonder geheugen, want op geheugen bakken speel ik 95% vd tijd preset sounds. Dus ik doe zo n beetje alles maar niks logisch denk k. Ik denk dat ik al een keer in mijn leven een geluid heb opgeslagen. Dat was op de yamaha cs40m en dat heeft gedient in mijn Sf contest 2021 inzending. Dat was t qua saves 😂

Bah,doet er niet toe welke ingrediënten je pakt.Als het maar lekker is.

@Roonan de Moog One is nu wel al een classic denk ik ja. Maar ja bewaren om bewaren als je er niets mee doet is ook zoiets. Aan de andere kant denk ik niet dat je ooit nog de kans krijgt er een voor een fatsoenlijke prijs terug te kopen als je spijt zou krijgen.
Dat precies ja. Ik gebruik hem momenteel niet, maar ik ga hem vast weer gebruiken. Dat hij even niet aangeraakt wordt komt met name door (te) veel nieuwe aankopen. Daar stop ik nu even een tijdje mee.
En ooit weer terugkopen zal alleen maar duurder worden ben ik bang. Ik vraag mij echt af wat de overname van moog voor de toekomst gaat beteken. Ik ben bang dat het een teloorgang wordt.

Daar stop ik nu even een tijdje mee.
Dat heb ik al eens eerder gehoord geloof ik :D

En wat Moog betreft, we zullen het beleven. Kreeg afgelopen week wel weer een mail over die System 10 van ze, dus schijnbaar maken ze nog steeds het nodige exclusieve spul.

Bah,doet er niet toe welke ingrediënten je pakt.Als het maar lekker is.

Klopt wel, maar het kan ook contra-creatief gaan werken als het niet aansluit bij je werkwijze. Zelf heb ik met complexe synths altijd de dwang om alles te moeten gebruiken om op een gegeven moment het overzicht kwijt te raken. Alleen maar frustrerend en het was een opluchting lekker simpel met bijv granular te werken, de complexiteit in sound design komt dan meer door de combinatie van fx bijv.

Klank mensen,klank.All you need is de klank.Na 40 jaar in synths te zijn vergroeit,is mijn conclusie, vertrouw alleen jezelf en ga niet af op een mening van een ander.Eigenaardig dat velen ineens een bocht van 180 graden pakken hier als iemand die synth bezat en het niet goed vond.Eigenaardig.Zelfs als Rick Wakeman de synth die ik graag hoor niets vind, zal ik niet van gedacht veranderen.Jij en alleen jij hebt de realistische kijk op de mogelijkheden die je bieden.

Is helemaal niet bijzonder omdat de meeste mensen meelopers zijn.
Het is grappig hoe het internet dat meelopen presenteerd.

Voelt het goed dan is het goed.
Idd "Tone is everything" Miles Davis, betekent precies dat.

Maar daarnaast is er ook zoiets als context. Niet iedereen doet dezelfde dingen met synthesizers en niet iedereen heeft dezelfde smaak.

Back