Cross-platform?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
6.009
Locatie
Zeist
Mijn muziek lijkt nog nergens naar, maar het programmeren van software instrumenten komt langzaam maar zeker in beeld. Probleem is dat ik met Linux werk (en dat ook wil blijven doen), maar dat ik mijn programmeerwerk ook aan Windows- (en later ook Mac-) gebruikers wil laten zien en horen. Hoe dat te doen? Ik zit te denken aan Synth Edit (maar dat is op mijn computer niet onder Wine te installeren) of aan FlowStone (maar de demoversie daarvan lijkt alleen exporteren als exe-bestand toe te laten). Of anders plugins bouwen met HISE? Iemand ervaring met het laatstgenoemde programma?
 
Je kunt vanuit Linux prima voor Windows compilen doormiddel van mingw.
Voor MacOS moet je altijd bouwen binnen een MacOS omgeving. Kan wel via een VM natuurlijk, maar is wel onhandig.

Als je Github gebruikt kun je GH-Actions voor je laten bouwen via alle 3 deze configuraties.
 
Zou het dus wel mogelijk moeten zijn om de demo-versie van SynthEdit onder Wine op Linux Mint te installeren? Ik krijg dit:

screenshot1.png


screenshot2.png
 
Als je de logfile aanmaakt, komt er iets in te staan wat een aanwijzing geeft waarom het misgaat?
 
Die log-file heb ik bekeken maar daar kon ik volstrekt geen wijs uit worden, het waren vooral voor mij betekenisloze cijfertjes... :(

Na gisteren nog allerlei andere opties te hebben bekeken zie ik nog slechts twee werkbare oplossingen:

1. Toch maar weer aan de slag met Faust via hun web IDE.
2. Een oud laptopje met Windows (of een Linux-emulatie van Windows) regelen, en voor daarop SynthEdit aanschaffen.

De eerste optie heeft mijn voorkeur omdat ik niet naar Windows terug wil, want dat zou immers weer een doos van Pandora openen met allerlei nieuwe mogelijkheden, verleidingen en problemen. Ik begin nu langzaamaan wat overzicht te krijgen van wat er met Linux redelijkerwijs wel of niet mogelijk is, en op die basis wil ik voortbouwen. - Tenzij SynthEdit middels een of andere kunstgreep toch op mijn Linux Mint computer zou kunnen draaien, maar dat is me (nog) niet gelukt.
 

Daar kun je een Demo-versie downloaden, en die wilde ik onder Wine uitproberen...
 
Dit zijn de errors in de log-file:
Code:
[0031:0032][2022-05-14T10:55:47]e000: Error 0x80070538: Failed to create the security descriptor for the connection event and pipe.
[0031:0032][2022-05-14T10:55:47]e000: Error 0x80070538: Failed to create embedded pipe.
[0031:0032][2022-05-14T10:55:47]e000: Error 0x80070538: Failed to run bundle as embedded from path: C:\ProgramData\Package Cache\CD2FCE1BF61637B2536B66EE52A9662473BBDC82\Redist\vc_redist.x64.exe
[0031:0032][2022-05-14T10:55:47]e000: Error 0x80070538: Failed to execute EXE package.
[002C:002D][2022-05-14T10:55:47]e000: Error 0x80070538: Failed to configure per-machine EXE package.
[002C:002D][2022-05-14T10:55:47]i319: Applied execute package: vc140, result: 0x80070538, restart: None
[002C:002D][2022-05-14T10:55:47]e000: Error 0x80070538: Failed to execute EXE package.
 
Dit zijn de errors in de log-file:
Code:
[0031:0032][2022-05-14T10:55:47]e000: Error 0x80070538: Failed to create the security descriptor for the connection event and pipe.
[0031:0032][2022-05-14T10:55:47]e000: Error 0x80070538: Failed to create embedded pipe.
[0031:0032][2022-05-14T10:55:47]e000: Error 0x80070538: Failed to run bundle as embedded from path: C:\ProgramData\Package Cache\CD2FCE1BF61637B2536B66EE52A9662473BBDC82\Redist\vc_redist.x64.exe
[0031:0032][2022-05-14T10:55:47]e000: Error 0x80070538: Failed to execute EXE package.
[002C:002D][2022-05-14T10:55:47]e000: Error 0x80070538: Failed to configure per-machine EXE package.
[002C:002D][2022-05-14T10:55:47]i319: Applied execute package: vc140, result: 0x80070538, restart: None
[002C:002D][2022-05-14T10:55:47]e000: Error 0x80070538: Failed to execute EXE package.

Heb je misschien de Visual C++ Redistributable nodig om ermee te kunnen werken? Daar zou die 'vc140' wel 'ns op kunnen slaan, dan zou het moeten gaan om versie 2015 van Visual Studio. Die moet je dan waarschijnlijk eerst installeren. Denk dat het om deze gaat:



Edit: op de website van Synthedit noemen ze het ook, dan voor de runtime van plugins. Wellicht ook nodig .NET 4.6. Meer hier:

 
Laatst gewijzigd:
Heb die bestanden geïnstalleerd, maar de fout blijft hetzelfde. Ik ga eens zien of ik een priem-synth in Faust kan programmeren, en dan als plugin kan exporteren. Met hun online IDE kun je vrij veel, maar hoeveel precies is de vraag: Faust IDE
 
Ik ga eens zien of ik een priem-synth in Faust kan programmeren, en dan als plugin kan exporteren.

En dat is vandaag gelukt! Zie: Cage-synth

Als iemand wil proberen of die plugin ook op een Windows computer werkt zou dat heel mooi zijn, want dan weet ik dat ik met Faust verder kan.
 
Laatst gewijzigd:
Het exporteren van VSTi plugins in Faust lukt, maar de GUI is miserabel. En dat blijkt nog niet zo eenvoudig te verhelpen! Een optie lijkt te zijn om de programmeertaal Juce te leren, van waaruit je cross-platform plugins met een fraaie GUI kunt exporteren. Of C++ waarmee je op een nog elementairder niveau aan plugins kunt sleutelen. Maar het plezier is dan wel erg ver te zoeken, want dat vraagt zeker de eerste tijd zware studie.

Met Cabbage kun je ook plugins exporteren, maar die zijn weer alleen te gebruiken door mensen die ook Csound op hun computer hebben geïnstalleerd. En zo is het steeds wat... :(
 
Gooi het over een andere boeg. Desktops, laptops zijn uit, mobiel is in. Maak iets leuks voor de smartphone. Er zijn tools die een beetje studie vergen, maar wat niet heel ingewikkeld is. Daarmee kun je alles naar eigen hand programmeren, zowel inhoudelijk als de gebruikersinterface.

Met B4A (gratis) kun je bouwen voor Android en dat heeft 70% markaandeel. Voor iOS heb je B4i, dat kost wel wat. Maar ach, alleen Android is al leuk om die hele grote groep gebruikers te bereiken. Het is geen ingewikkelde taal, heeft wel iets van Visual Basic. Dus zo'n route kun je ook nemen.
 
Dat is interessant! Ik heb het gelijk geprobeerd, maar helaas na installatie blijkt het op mijn Linux systeem niet te werken, zelfs niet met Wine.

Neemt niet weg dat het idee om ook moderne app versies van mijn brouwsels te maken mij aanspreekt. Mogelijk is er een ander manier waarop dat wel lukt. Misschien is er ergens een online IDE waarmee dat kan?
 
Voor zoiets zou ik gewoon een oude Windows-desktop/laptop gebruiken. Als ik het goed lees op de pagina over B4A kan het met de juiste software zelfs op een oude 32 bits computer. Die hoeft verder ook niet veel te kunnen, want het testen doe je toch op een Android-toestel. Een oud beestje is vast wel ergens voor weinig of misschien helemaal niks te verkrijgen.
 
Ik zie net dat er in de repositories van mijn Linux Mint systeem allerlei Android programma's zitten die ik nog uit kan proberen. Ga het gelijk doen.
 
Ik heb nu Android Studio op mijn Linux computer geïnstalleerd en ga dat vandaag eens uitproberen. Als dat werkt zal ik op een oud laptopje nog Android als OS installeren zodat ik mijn gemaakte apps dan daarop kan testen.
 
[...] Probleem is dat ik met Linux werk (en dat ook wil blijven doen), maar dat ik mijn programmeerwerk ook aan Windows- (en later ook Mac-) gebruikers wil laten zien en horen. Hoe dat te doen? Ik zit te denken aan Synth Edit (maar dat is op mijn computer niet onder Wine te installeren) of aan FlowStone (maar de demoversie daarvan lijkt alleen exporteren als exe-bestand toe te laten). Of anders plugins bouwen met HISE? Iemand ervaring met het laatstgenoemde programma?
Ik denk dat het ook een probleem wordt voor je dat de programma's die je noemt Windows native VST's maken. Apple werkt daar niet mee en in Linux heb je dan YABridge nodig om de Windows VST's te "overbruggen" naar Linux zodat ze gezien worden als Linux native VST's. Zorg er ook voor dat je een versie van Synthedit hebt die 64 bit VST's maakt

Er is helaas voor muziek plugins niet zoiets als Java of Python: programmeer 1 keer iets en draai het op Win, Linux en Apple.

Verder zie ik dat je wilt proberen om iets voor de mobiele telefoon te maken. Ik persoonlijk (als Linuxer) zou niet weten hoe ik dat moet gebruiken in muziek productie.

Succes met programmeren! :)


P.S. Ik heb ook geprobeerd om de demo versie van Synthedit te installeren op Linux. Ik heb Wine Staging 64 bit. Dat installeren werkt heel goed, gaat vliegensvlug. Maar het programma zelf werkt niet in Wine. Als ik het probeer te installeren op een oude virtual machine die ik nog "heb liggen" van WinXP werkt dat uiteraard niet (WinXP = 32 bit). Ik krijg dan een error die lijkt op de jouwe. Is jouw Wine 64 bit of 32 bit? Check dat zo:
How can I tell if my Wine is 32 or 64 bit?
Go to the WINEPREFIX/drive_c/ folder and look for Program Files folder. If you only see the Program Files and no ProgramFiles(x86) Then you are using 32 bit Wine Prefix. If you see both then you are using 64 Bit Wine Prefix.
 
Dank voor het uitgebreide antwoord! Inmiddels heb ik het opgegeven om cross-platform plugins te maken. Het plan is nu om gewoon plugins te blijven maken die op Linux gebruikt kunnen worden, maar om daarnaast voor "de grote massa" ook app-versies voor Android te schrijven. Als Android Studio goed werkt heb ik SynthEdit of FlowsStone ook niet meer nodig. Ik kon Android Studio gewoon vanuit mijn Linux Mint repositories installeren. Maar het zal nog enige studie en uitproberen vergen voor ik weet of ik met Android Studio uit de voeten kan.

Windows VST's kan ik op mijn Linus Mint systeem gewoon onder Wine in LMMS, Carla, VSTHost en NanoHost gebruiken.

Wat ik begrepen heb kun je vanuit Juce cross-platform plugins exporteren. Ik heb dat even bekeken, maar dat programma was mij in elk geval te ingewikkeld. Het is maar een hobby, en het moet wel leuk blijven.

Ik heb in .wine/drive_c zowel een map "Program Files" als een map "Program Files (x86)" zitten. Het rare is wel dat de demo versie van SynthEdit automatisch in de map "Program Files (x86)" geplaatst werd. De demo-versie van FlowStone onder Wine kreeg ik wel aan de praat maar de modules waren niet te gebruiken (echter wel te zien). Dat schoot dus ook niet op.
 
[...]
Ik heb in .wine/drive_c zowel een map "Program Files" als een map "Program Files (x86)" zitten. Het rare is wel dat de demo versie van SynthEdit automatisch in de map "Program Files (x86)" geplaatst werd[...]
Bij mij niet. Staat in "Program Files". Wellicht moet je winecfg gebruiken om een en ander te configureren. Misschien helpt het om Wine Staging te installeren (een wat nieuwere versie van Wine dan de huidige stabiele).

Succes met het maken van plugins. Laat hoeren hoe het is gegaan. Ben je al lid van het Linuxmusucians forum?
 
Wine Staging durf ik niet meer te installeren, dat heeft er al eens in geresulteerd dat allerlei Windows software die het eerst nog wel deed ermee kapte.

Met winecfg heb ik net onderstaande geprobeerd, maar dan gebeurt er niets :? :

screenshot1.png


screenshot2.png



Op het LinuxMusicians forum stel ik mijn meer specifieke Linux vragen. ;)
 
Back
Top