MP gebruikers be like.

Sja, als dat je echt vaak overkomt, moet je misschien ook eens bij jezelf ten rade gaan. Inmiddels hebben een aantal mensen hier aangegeven dat en waarom ze zwaar onderbieden irritant vinden dus wellicht zijn er lessen uit te trekken. 'Ik vind van niet' zal hen niet op andere gedachten brengen denk ik. Ik zou zeggen, verdiep je in de prijsontwikkeling van het object dat je op het oog hebt, kijk naar de vraagprijs en maak een inschatting wat diegene denkt/hoopt te ontvangen en ga daar niet te ver vanaf zitten. En anders gewoon niet bieden Dat scheelt iedereen een hoop tijd en ergernis.

"Vaak betekent "geen onzinbiedingen" of "bieden naar waarde" gewoon: ik wil er veel te veel voor hebben." - nee, het betekent dat iemand er voor wil hebben wat het waard is. Een product dat nieuw 1500 kost, op MP voor 1250 wordt aangeboden en je voor 1200eu erop zet is geen hebzucht maar juist een indicatie dat je niet de hoofdprijs hoeft en snel tot een deal wil komen. Bied je dan 1.000 of meer, hebben we een gesprek. Daaronder een middelvinger. Bied 600eu en je hebt een vijand voor een leven.
 
Onzinbiedingen vind ik het raarste woord sinds Marktplaats is ontstaan. Want wat is onzin? Veel te laag? Veel te hoog? Of precies je vraagprijs maar dan niet op komen dagen?
Vaak betekent "geen onzinbiedingen" of "bieden naar waarde" gewoon: ik wil er veel te veel voor hebben.
Dat laatste vind ik zelf wel de 2e hands spijker op z'n kop.

Antwoorden zoals jij die geeft is precies wat je op Marktplaats ook vaak ziet, ik snap dat een heleboel mensen op Marktplaats heel irritant zijn, onbeleefd, snel geirriteerd etc. Maar het ging nu vooral om hier op SF, daar zitten volgens mij over het algemeen mensen met wat meer geduld en fatsoen. Jammer dat je hier dan als je eens een voorstel doet (het is maar een voorstel, nee is ook een antwoord) je zo wordt afgesnauwd of dat er geen antwoord komt. Vaak is het met de beste bedoelingen. En dan heb ik het dus over hier.

Voor mij heb je 2 'markten'. Iets wat zeldzaam is (verzamelobject etc.) of iets wat nog in de handel te krijgen is (misschien een nieuwe versie, maar verder vergelijkbaar).
En tegenwoordig mogelijk nog een subcategorie van de 2e : Wel in de handel, maar niet of nauwelijks verkrijgbaar. (die negeer ik even, want dan wacht ik wel, kopen in tijden van schaarste is nooit goed voor de portemonnee)

Met name die 2e categorie koop ik alleen 2e hands vanwege een behoorlijk lagere prijs.
Dus zie ik een MPC Live 2 voor € 1.000,- staan, dan twijfel ik bij voorbaat of het zin heeft om te gaan onderhandelen.
Gewoon omdat ik vermoed dat we er niet uit gaan komen.
Dan koop ik hem wel bij Bax met 5% korting en omruilgarantie etc. zonder het risico van verborgen gebreken door gebruik.
Dan begint echte interesse bij € 750,- oid.
Ik sla de ad (MP) op en kijk na een paar weken of hij er nog staat. Als dat zo is, dan doe ik een berichtje met wat (indien nodig) algemene vragen (wordt er gerookt, eerste eigenaar, waar gekocht, bon en doos aanwezig etc.)

Ik begrijp dat er genoeg onbeschofte lieden rondlopen (heb er ook genoeg in m'n inbox gehad), hopelijk laat ik die indruk niet achter trouwens.
 
Geen reactie is het irritantste wat er is, je weet namelijk totaal niet waar je staat.
Alsof je bij de rommelmarkt vraagt wat iets kost en de persoon achter het kraampje je niet eens aankijkt. Heel erg onbeleefd ook.
Je mag gerust op een normale manier zeggen dat een bepaald bod te laag is. Gewoon doen. Altijd reageren, maar nooit in discussie gaan als daar geen reden voor is.
Het is wellicht wat bot ja, maar ..
Voor mij is dus de discussie al begonnen met een bod van de tegenpartij dat lager dan de -vaste- prijs is. Daar ga ik dan niet op reageren.
(Je krijgt dan toch altijd weer een -vaak beledigde- reactie terug)

Als ik er -bieden- bijzet is het wat anders.

Ah, ik had dus niet door dat het over de MP op synthforum ging... My bad.
Hier is me dat nog niet echt overkomen allemaal, gelukkig. Zoveel verkoop ik dan ook niet aan gear.
 
Laatst gewijzigd:
Het is allemaal tijdverlies, reageren op een heel laag bod en de kans dat de andere partij onbeschoft reageert maakt dat de verkoper volgende keer nog zuurder is.
Het staat men vrij dat niet juist te vinden, het staat ook vrij laagbieders te negeren, vrije wereld heet dat.
Ik geef met plezier extra service na verkoop aan een vriendelijke koper die verder gaat dan een andere 2e hands verkoop. Ik heb al twijfelaars prima spul verkocht (mint!) en gemeend gezegd 'als je spijt hebt, ik koop 'm terug maar jij betaalt t verzend, aanbod een week geldig en uiteraard onbeschadigd' - ze komen toch niet terug want ik verkocht gewoon nieuw spul voor weinig... Ach, er kwam er eens eentje terug, die verkocht ik elders voor meer. Ik zei het de koper nog, zet m te koop voor meer, maar nee, hij wou een paypal claim starten, kostte me 1 maand ellende op paypal. En waarom... buyers remorse heet dat.
Net zoals ik daar andersom op reken bij garantie issues enz: beetje hulp vd verkoper. Ik kan me omgekeerd ook absoluut kwaad maken in onbeleefde laagbieders.
Je kent ook de 'prijs is 15 euro' en dan komen ze kopen en proberen ze '12 euro'
Mijn overbuur vertelde me deze week nog dat ie tuingereedschap tegen de muur kapot gooide terwijl de afbiedende koper er op stond te kijken. Dat krijg je dan. En de grasmaaier die hij nu te koop had, ging ie gratis weggeven want hij had het totaal gehad.
Ik heb een boel verkocht internationaal omdat lokaal te koop zetten enkel gezeur oplevert. Ik geef nationaal altijd een weekje de kans, dan is 't jammer. Niks zo fijn als mensen ontmoeten als (ver)koper en passie te delen. Maar schattejagers kunnen 't totaal bederven.
Ik lees als er staat 'bieden naar waarde' : 'ik heb al teveel zeurpieten met een laag bod gehad, mijn geduld geraakt op'

Doet me alweer denken aan de vriendjes bieders. Te koop, bod 200 euro, overboden voor 350, dan 400, dan weetje al 'vriendjesbieders'
vervolgens maand te koop zonder hoger bod. Dan denk ik altijd 'hoe voelt dat, verkoper?? Denk je dat enkel ik dat in de gaten heb??'

Merk trouwens op dat in België er veel minder gepingeld (door een Vlaming) wordt dan elders. Dat is een cultuurverschil...
Ik heb leren afbieden van een Nl-er, die me achteraf wat verkocht en zei 'ik verkoop m liever aan jou dan aan een Nl-er want die blijven afbieden en zeuren' - en hij zei nog 'jij biedt ook af, en je bent een vlaming, dat is heel raar voor me, je bent een vlaming, maar je doet als een Nl-er... Ik zei m 'ik heb dat van jou geleerd' - en we lachten smakelijk samen...

Nog eentje of topic, ik verkoop een auto motor... Kerel uit NL zegt 'ach die dingen staan altijd in de weg, ik haal een doosje bonbons voor je en haal m graag op'
Blijf maar lekker in NL zei ik... Blijkt dat mijn vrienden m al kennen en hij dat altijd probeert. Hilarisch toch, het lijkt al stand up comedy.

Niemand leest zo'n lange teksten , Klinkske, waarom doe je de moeite, duik in je studio man. Domoor.
 
reacties met alleen: wat is je laagste prijs krijgen standaard geen antwoord, er staat altijd een bodemprijs nml, bieden vanaf, dat is de laagste prijs.

En zomaar mailen zonder een hallo ofzo is ook insta-negeer. Met lompe boeren doe ik geen zaken. Kan je leuk vinden of niet, deal with it
 
Ik ben altijd een beetje verward door "wat is je beste prijs". Wat mij betreft is mijn beste prijs een ronkend half miljoen, maar ik weet niet hoe jij als koper daarin staat...
 
  • Duimpje
Duimpjes: pip
Sja, als dat je echt vaak overkomt, moet je misschien ook eens bij jezelf ten rade gaan. Inmiddels hebben een aantal mensen hier aangegeven dat en waarom ze zwaar onderbieden irritant vinden dus wellicht zijn er lessen uit te trekken. 'Ik vind van niet' zal hen niet op andere gedachten brengen denk ik. Ik zou zeggen, verdiep je in de prijsontwikkeling van het object dat je op het oog hebt, kijk naar de vraagprijs en maak een inschatting wat diegene denkt/hoopt te ontvangen en ga daar niet te ver vanaf zitten. En anders gewoon niet bieden Dat scheelt iedereen een hoop tijd en ergernis.

"Vaak betekent "geen onzinbiedingen" of "bieden naar waarde" gewoon: ik wil er veel te veel voor hebben." - nee, het betekent dat iemand er voor wil hebben wat het waard is. Een product dat nieuw 1500 kost, op MP voor 1250 wordt aangeboden en je voor 1200eu erop zet is geen hebzucht maar juist een indicatie dat je niet de hoofdprijs hoeft en snel tot een deal wil komen. Bied je dan 1.000 of meer, hebben we een gesprek. Daaronder een middelvinger. Bied 600eu en je hebt een vijand voor een leven.

Wow wat een vijandigheid!
Soms is iets niet "waard" wat het lijkt. Soms is een een bubbel. Een Yamaha FS1R verkopen en dan 1200 euro vragen vind ik echt niet normaal om even een voorbeeld uit de losse pols te noemen. Dan zou een bod van 600 nog hoog zijn trouwens naar mijn mening. Toch zijn er gekken die wel 1200 betalen. Bijvoorbeeld.
 
reacties met alleen: wat is je laagste prijs krijgen standaard geen antwoord, er staat altijd een bodemprijs nml, bieden vanaf, dat is de laagste prijs.

En zomaar mailen zonder een hallo ofzo is ook insta-negeer. Met lompe boeren doe ik geen zaken. Kan je leuk vinden of niet, deal with it
Er is dus blijkbaar opeens een hele aankoopetiquette. Op een forum hoeft het toch niet allemaal zo formeel. Op Marktplaats al helemaal niet.
 
Er is dus blijkbaar opeens een hele aankoopetiquette.
Nee hoor. Het is gewoon goed fatsoen om een net bericht te tiepen als je met een vreemde communiceert.

Edit: en daar kan je het natuurlijk helemaal mee oneens zijn, maar volgens mij krijg je (ook van mij) genoeg redenen waarom mensen het een of het ander verwachten. Die jij vervolgens neer zet als verkopers die allemaal maar te veel vragen…
 
Als mensen niet willen horen wat hier staat qua tips, het zij zo. Ben ondertss oud genoeg om te relativeren. Met beleefdheid kom je het verst merk ik. Maar wie ben ik.

Ik zet laag bieders en gestampte boeren op block. Klaar. Verhogen mijn bloeddruk maar een keer
 
  • Duimpje
Duimpjes: pip
Ik heb veel gebruik gemaakt de Synthforum marktplaats als de “normale” marktplaats.

Gebruik het steeds minder, een paar redenen:

-De prijzen. Voor iets dat in de handel is en goed verkrijgbaar ga ik meestal uit van zo’n 65 tot maximaal 80 procent van de nieuwprijs. Zowel bij kopen als verkopen. Verkopen hoef ik geen hoofdprijs voor; snel weg is ook fijn. Ik merk dat de vraagprijzen steeds hoger lijken te worden, soms 85 procent van de nieuwprijs. Het afdingen als ik iets verkoop wordt juist steeds agressiever in mijn beleving.

-Als er wel eens wat kapot is gegaan merk je hoe belangrijk garantie eigenlijk is. Dus voor 20 procent “korting” ga ik liever geen risico lopen en een heel eind rijden.

-Na vele jaren krijg ik zowaar iets minder GAS! Er zit wel zoveel overlap tussen synths etc. heb ik gemerkt, dat ik niet meer zo snel in de verleiding kom. Goedkope Behringer synths hebben ook “deflaterend” gewerkt. ;)
Maar wie weet is het over een jaar weer raak en vervang ik mijn hele setup.

De eerste post in deze thread was wel hilarisch en herkenbaar trouwens.

Mijn favoriete marktplaats advertentie hier op Synthforum was van iemand die 5 procent van de nieuwprijs afdeed en iets toevoegde als “als je hem online koopt is het waarschijnlijk b-stock, dus die van mij is beter. Waarom koop je hem nieuw?!” En waarschijnlijk was die ook online gekocht. ;)
 
Mijn favoriete marktplaats advertentie hier op Synthforum was van iemand die 5 procent van de nieuwprijs afdeed

Ik had gehoopt dat die van mij favoriet zou zijn. Ik doe er namelijk 0% af. ;)
 
Nee hoor. Het is gewoon goed fatsoen om een net bericht te tiepen als je met een vreemde communiceert.

Edit: en daar kan je het natuurlijk helemaal mee oneens zijn, maar volgens mij krijg je (ook van mij) genoeg redenen waarom mensen het een of het ander verwachten. Die jij vervolgens neer zet als verkopers die allemaal maar te veel vragen…
Ik zet niemand neer als wat dan ook hoor, ik probeer uit te vinden waarom de communicatie zo slecht loopt. Op Marktplaats, maar sinds een tijdje ook hier. Ik merk een verandering in houding van verkopers, dus ik wil daar meer van weten en geef ook mijn mening. Daar is het toch een forum voor, voor discussie ;)
 
Zeker, maar mij geef je in ieder geval het idee dat je alleen maar je eigen visie wilt zien en niet de argumenten begrijpt (of wilt begrijpen) die gegeven worden. Eerlijk is eerlijk, hier en daar moet je dan wel door wat cynisme heen in dit topic ;).

Volgens mij heb je mensen die vinden dat het normaal is om 'to the point' vragen te stellen zonder enige beleefdheden erbij. Vaak vinden diezelfde mensen het normaal om ver onder de prijs te bieden, in de hoop ergens in het midden uit te kunnen komen. Anderen vinden dat niet normaal, die verwachten een aanhef en een groet. Of tenminste meer dan alleen een bod. Die verwachten ook dat je begrijpt waar je op biedt en dat 50% van de vraagprijs niet reëel is. Daar kan je een keer normaal op terug reageren, maar na een aantal keer heb je daar geen zin meer in, want het is meestal alleen maar verspeelde moeite.

Twee verschillende kijkwijze op tweedehands handelen die blijkbaar een hoop frustratie kunnen opleveren.
 
Ik zet niemand neer als wat dan ook hoor, ik probeer uit te vinden waarom de communicatie zo slecht loopt. Op Marktplaats, maar sinds een tijdje ook hier. Ik merk een verandering in houding van verkopers, dus ik wil daar meer van weten en geef ook mijn mening. Daar is het toch een forum voor, voor discussie ;)
Helaas is communicatie online nog lastiger dan 'in het echt' en lees ik regelmatig (online) veel ongezoute meningen en hardere stellingen. (ik mag mijn mening toch geven....BAM )
Direct vol er in, waarbij een opmerking / vraag direct negatief opgevat wordt.
Terwijl een beetje nuance, invalshoeken, respect, inlevingsvermogen (fatsoen), doorvragen, vriendelijk blijven etc. etc. volgens mij veel prettiger werken.
Hier valt het gelukkig meestal nog mee. Dit soort blubber zie ik vooral op FB.
En dit is geen aanval op jou overigens, want daar ik ga dus ook steeds meer rekening mee houden. Zou hij/zij het verkeerd opvatten, mezelf indekken, extra uitleg geven etc. etc...

En de gemiddelde MP bieder lijkt soms ook wel botter dan bot (ik heb het over de oranje MP), dus dat druppelt misschien door naar 'onze' MP.
Maar ik ben iig benieuwd hoe anderen naar MP kijken, vandaar dit postje.
 
Hahahahahahahahahaha
Nope.
Ik heb wel wat reacties op Fb die me te binnen schieten, maar zo 123 geen dergelijke dingen hier die ik me kan herinneren.

Nee, het gebeurt hier zelden nog. 10 jaar geleden ging het er nog weleens heftiger aan toe.
 
Back
Top