"Je moet iets met social media!" // Social media-expert Allan Drent

"Je moet iets met social media!" // Social media-expert Allan Drent

Mijn persoonlijke mening mbt social media en het muziekant zijn, hoe beter je bent of hoe beter je muziek is hoe minder je zelf aan social media hoeft te doen. Laat anderen over jou praten ipv jij over jezelf, dat doe je met kwaliteit en originaliteit, als succes echt belangrijk is dan zou ik me daar op richten.
 
Mijn persoonlijke mening mbt social media en het muziekant zijn, hoe beter je bent of hoe beter je muziek is hoe minder je zelf aan social media hoeft te doen. Laat anderen over jou praten ipv jij over jezelf, dat doe je met kwaliteit en originaliteit, als succes echt belangrijk is dan zou ik me daar op richten.

Hoe ga je opvallen en zorgen dat mensen je muziek horen?
 
Ik zeg niet dat je niks hoeft te doen aan social media, maar je er blind op staren om je bereik te vergroten is wat mij betreft een teken dat je muziek niet goed genoeg is om door anderen gedeeld te worden.

Als je muziek echt wat voorstelt dan wordt het snel genoeg opgepikt door anderen.
 
Als je muziek echt wat voorstelt dan wordt het snel genoeg opgepikt door anderen.
Was het maar zo. Aandacht is schaars en we zijn allemaal druk. Waarom zouden mensen dan hun kostbare tijd steken in jouw liedjes? Helemaal als ze nog nooit van je gehoord hebben?

Soms gebeurt het spontaan, maar veel vaker is een aanleiding nodig. Omdat je het liedje op SF post bijvoorbeeld, of omdat de artiest bij een label zit. Dat is toch een soort bewijs van goedkeuring. Als het eenmaal wat gaat lopen, krijg je hopelijk het vliegwieleffect, en word je bereik steeds groter. Maar dat is in een ideale situatie.

Ik heb jarenlang als muziekjournalist gewerkt en zag elke week stapels cd's voorbij komen. Daartussen zaten steengoede artiesten en albums, waar nog nooit iemand van gehoord heeft en die absoluut meer verdienden. Online is het aanbod nog veel groter. Hoe val je dan op? Bij luisteraars, maar ook anderen als programmeurs die je verder kunnen helpen?

Als je op een gegeven moment een basisbereik hebt, geloof ik wel dat je steeds minder hoeft te doen. Dan nemen de 'fans' het over. Maar je moet die fans toch eerst voor je winnen, en daar kan social media zeker bij helpen.

Ik heb het overigens wel met je eens dat dit minder geldt voor supertalenten. Stromae en Taylor Swift en dat soort artiesten waren er sowieso wel gekomen. Maar daaronder zit een hele groep die 'gewoon' goed is en dat alleen is niet voldoende.

Nog een leuk verhaal. Ik las gisteren dat de voorman van Franz Ferdinand de hoop al bijna had opgegeven. Hij zat in verschillende bandjes en brak maar niet door. Met Franz Ferdinand waagde hij nog één ultieme poging, en toen viel alles samen. Talent alleen is vaak niet genoeg.
 
Laatst gewijzigd:
Er worden geloof ik iets van 50k tracks per dag op spotify gezet. Knappe vent/dame als je weet op te vallen zonder er promotie voor te doen.

Ook al heb je zo een dikke plaat gemaakt. Als je geen promotie doet weet niemand ervan en zal niemand het luisteren.

Dat is nou eenmaal de realiteit op dit moment. Er zullen vast uitzonderingen zijn. Maar achter de meeste artiesten zit een groot promotie budget.
 
klopt, zijn zat mensen die de “democratisering“ (zeg maar gewoon digitalisering) van de muziek industrie een probleem vinden.
kwaliteit sneeuwt onder en je wordt bedolven onder “me too” “future house“ en “melodic techno” bagger.
Voor mijzelf maakt het weinig uit, aangezien ik geen inkomen wil opbouwen uit royalties / streams. Maar de wanhoop om maar traffic te genereren is bij sommigen gewoon zielig, van het kopen van plays en fans om algo’s te beinvloeden tot het pushen van “genre playlists” waar ze dan hun eigen bagger tussen A list artists prakken, in de hoop per ongeluk meegestreamed/niet geskipped te worden.

Iedereen is tegenwoordig artiest/producer, zelfs m’n dochter van 7 heeft een eerste productie op Spotify, Tiktok en snapchat :D
Het geld zit in het ecosysteem. 20 jaar geleden had een een release nog waarde, het was erkenning door een reputabel filter. Nu kan iedereen met een creditcard of paypal een track releasen (en dat doen al die miljoenen “producers” dus ook)
Daarom is het ook niet meer relevant om daar heel druk over te doen op allerlei fora, want letterlijk IEDEREEN doet het. Het is géén milestone, het is géén erkenning, het is pure zelfbevlekking, waar echt NIEMAND op zit te wachten.
 
Het meest trieste (zure :D) is nog dat die creditcard trekkers denken dat het zo hoort en en dat iedereen zo werkt (door de gladde "Expert"-pitches?).
Terwijl je (ik in ieder geval) best wel bijna dagelijks prachtige nieuwe muziek vind, hoor, koop(ok dat meer wekelijks). Eergister nog 1 EP bij een label en vorige week 2 bij een toffe distributeur/winkel, waarvan ik weet dat artiest, label en winkel totaal normaal doet met publiciteit.
Spotify of deezer etc. luister ik amper A omdat de algoritmes echt verschrikkelijk slecht zijn en schotelen zelden iets interessants voor en B heb er de tijd niet voor door eigen werk en het beluisteren van dingen die ik zelf vind, uitzoek, ook met gelijkgestemden.

En ik zeg dit echt niet om te laten zien dat dat het beste is of zo, maar ik heb weinig last van de gigantische hoeveelheden copy/paste meuk die over ons heen gesmeten wordt.
Ik bedoel maar: er zijn andere betere manieren.
 
Hoe ga je opvallen en zorgen dat mensen je muziek horen?
Live optreden. Fan-base opbouwen gast! Beetje moeite doen, joh. Zo doet men dat al sedert de jaren '50. Social Media is hetzelfde als een foldertje neerleggen op zo'n tafel vol foldertjes in een concertzaaltje. Niemand nam dat serieus en dat doet men nog steeds niet. Als je vrougâh niet optrad en alleen maar brulde dat men je muziek moet gaan luisteren werd het ook nix.

Ik ben het wel met jullie eens dat het moeilijk wordt als mensen je niet kunnen vinden op computer of telefoon (ik vergelijk dat met de Gele Gids van vroegâh). Helaas is een mooi website-je van Strato niet meer voldoende. Een website maak je 1 keer en dan zet je om de zoveel tijd je nieuwe optredens erop. Lekker makkelijk. Maar niemand schijnt meer een website te bezoeken. Het zal helaas via Social M. moeten. Ik ken mensen die via 1 account al die s.m. koppelen want dagelijks op al die s.m. hetzelfde bericht inkloppen is niet te doen.

In een bepaald opzicht ontkom je er dus niet aan. Maar alleen NADAT je bent opgevallen, gasten. Er is geen vervanging voor hard werk, talent, mazzel en doorzettingsvermogen.
 
Haha dat gaat voor mij niet gebeuren, lijkt mij dood eng optreden 😂.

Maar je hebt gelijk, optreden, talent, hard werken hoort er allemaal bij als je ervoor wilt gaan. En in deze tijd is social media erbij gekomen, denk dat je er niet omheen kunt.
 
wat mij vooral opvalt in deze thread vol emotionele reacties is hoe eenzijdig social media eigenlijk beleefd wordt door veel mensen. Ik ervaar social media echt heel anders. Voor mij is social media niet alleen een platform waarop je jezelf profileert met de bekende nepfotos van hoe mooi je leven is. Voor mij is social media vooral een platform waarin je gelijkgestemden kunt vinden en daar een 'DIRECTE' interactie mee aan kunt gaan. Dat is echt een heel groot verschil met forums naar mijn mening.

Als ik naar de afgelopen jaren kijk heb ik via social media zoveel kennis opgedaan door met gelijkgestemden in groepen door over dingen te brainstormen en met elkaar aan projecten te werken(Zoals bijvoorbeeld in een gesloten groep hebben we met een aantal mensen een gitaar library ontwikkeld voor de korg kronos waarin veel van de concepten zoals de manier van spelen op gitaar, de gekozen string (dus gauge dikte) bij het spelen van een melodie en hoe je bepaalde picking technieken kunt vertalen naar je samples en die op de juiste manier tijdens het spel kunt activeren), dat soort voorbeelden zijn gewoon leuke directe discussies die prachtig resultaat bieden door wereldwijd mensen bij elkaar te brengen.

Andere voorbeelden zijn sound design groepen die tips en tricks delen, video workshops periodiek onder elkaar (ik heb er binnenkort weer 1 met een aantal korg sound designers) en ga zo maar door.

Mede door het directe karakter en de laagdrempeligheid van het bij elkaar brengen van gelijkgestemden (een gesloten groep is zo gemaakt op facebook en discord) maakt het echt zeer bruikbaar. Het mooie is dat je er ook veel internationale kontakten door op doet die ook weer allerlei kansen bieden.

Voor mij is de ervaring in ieder geval kompleet anders dan dat ik hier in een aantal van de reacties lees. Ik vind het een top aanvulling op de dingen die ik doe.
 
Laatst gewijzigd:
Mee eens, [huilend van emotie ? ;) ?], maar de OP gaat nou niet echt over die FB bijvangst(wss zelfs per ongeluk) "de gesloten groep" die zoveel lijkt op het fenomeen forum of discord-achtigen, dat je het eigenlijk niet kan hebben over sociale media in die zin van het woord.
 
wat mij vooral opvalt in deze thread vol emotionele reacties is hoe eenzijdig social media eigenlijk beleefd wordt door veel mensen. Ik ervaar social media echt heel anders. Voor mij is social media niet alleen een platform waarop je jezelf profileert met de bekende nepfotos van hoe mooi je leven is. Voor mij is social media vooral een platform waarin je gelijkgestemden kunt vinden en daar een 'DIRECTE' interactie mee aan kunt gaan. Dat is echt een heel groot verschil met forums naar mijn mening.

Als ik naar de afgelopen jaren kijk heb ik via social media zoveel kennis opgedaan door met gelijkgestemden in groepen door over dingen te brainstormen en met elkaar aan projecten te werken(Zoals bijvoorbeeld in een gesloten groep hebben we met een aantal mensen een gitaar library ontwikkeld voor de korg kronos waarin veel van de concepten zoals de manier van spelen op gitaar, de gekozen string (dus gauge dikte) bij het spelen van een melodie en hoe je bepaalde picking technieken kunt vertalen naar je samples en die op de juiste manier tijdens het spel kunt activeren), dat soort voorbeelden zijn gewoon leuke directe discussies die prachtig resultaat bieden door wereldwijd mensen bij elkaar te brengen.

Andere voorbeelden zijn sound design groepen die tips en tricks delen, video workshops periodiek onder elkaar (ik heb er binnenkort weer 1 met een aantal korg sound designers) en ga zo maar door.

Mede door het directe karakter en de laagdrempeligheid van het bij elkaar brengen van gelijkgestemden (een gesloten groep is zo gemaakt op facebook en discord) maakt het echt zeer bruikbaar. Het mooie is dat je er ook veel internationale kontakten door op doet die ook weer allerlei kansen bieden.

Voor mij is de ervaring in ieder geval kompleet anders dan dat ik hier in een aantal van de reacties lees. Ik vind het een top aanvulling op de dingen die ik doe.
Klopt dat is de upside van social media. Zo lang het dan ook puur blijft, blijft dat leuk en waardevol. Maar zo snel iemand de “community“ dan weer misbruikt om z’n bagger te dumpen dan is ook daar de lol weer vanaf. Je kent ze wel die mensen die ieder platform als een kans zien om te zenden. Want stel je voor, iemand zou je op die andere 666 plekken nog gemist hebben :D
 
Ik zeg niet dat je niks hoeft te doen aan social media, maar je er blind op staren om je bereik te vergroten is wat mij betreft een teken dat je muziek niet goed genoeg is om door anderen gedeeld te worden.

Als je muziek echt wat voorstelt dan wordt het snel genoeg opgepikt door anderen.
Dat ben ik niet met je eens, muziek moet geplugd of gepromoot worden anders blijven veel artiesten toch redelijk onbekend dus daar is social media op zich wel goed voor maar da's wat anders dan iemand die op social media aan alle kanten gehypt wordt natuurlijk.
Indertijd dat ik nog veel muziek kocht waren dat meestal niet de artiesten die grote hits scoorden (al zaten die er ook tussen) maar dat waren voor mij wel serieuze muzikanten die goede muziek maakten.
Het was voor mij in die tijd toch vooral Muziekkrant Oor uitpluizen bij de reviews en voor de rest bij m'n vaste platenzaak vragen wat voor interessants er was uitgekomen en zo kwam ik onbekende maar best wel goede artiesten tegen.
 
Mijn punt is eigenlijk dat je beter je energie kan steken in origineel te zijn dan precies dat te doen wat iedereen al doet en dat eindeloos willen promoten.

Hoeveel mensen maken techno of trance of weet ik t wat EN zitten op social media. Op die manier kan je ook alleen maar opgaan of verdwijnen in de massa. In die verzadigde hoek kan je alleen nog maar opvallen door harder te spammen dan de rest. Dan kan je je afvragen waarom je dat zou willen. Accepteer gewoon dat het vol zit en wees origineel en doe het anders. Dus, maak andere muziek dan de rest en breng dat op een andere manier onder de aandacht.

Ik denk dat social media effectiever voor je werken kan als je sowieso meer origineel bent dan de rest en dan hoef je er dus ook minder aan te doen. Maar als je graag eenheidsworst (mainstream) maakt, dan heb je een zware taak om op te vallen.
 
Ik heb heel veel tijd gestoken in social media bij een eerdere act waar ik in zat. Wij speelden toen heel erg veel en er werd ook echt veel naar onze muziek geluisterd.

Er kwam een punt dat ik die hele sociale media niet meer trok en alles heb weg gedaan.

Nu doe ik niets meer met sm (ik heb geen fb/insta/Twitter etc etc) en luistert er echt helemaal niemand meer.

Dus ja, social media werkt, echt.
Sterker nog, zonder gaat het je never ever nooit niet lukken.
Dat kan je leuk vinden, en dat kan je niet leuk vinden, maar dat maakt niet uit, tiszooooooo
 
Live optreden. Fan-base opbouwen gast! Beetje moeite doen, joh. Zo doet men dat al sedert de jaren '50.
Dan denk ik dat je sinds halverwege de jaren '90 niet meer zelf die weg bewandelt hebt? Ik kan je uit ervaring melden dat dat tegenwoordig een stuk lastiger gaat. Het is niet zo dat als je de gemiddelde zaal benadert dat een programmeur op jou zit te wachten omdat ze artiesten te kort komen om te programmeren. Het culturele landschap is nogal veranderd de afgelopen 20/25 jaar. Middelgrote bands/artiesten die rond kunnen lomen van hun muziek zijn er steeds minder. Je hebt dus of grote of kleine artiesten. En van die kleine zijn er heeeeeeel veel. Je moet veel geluk hebben, zorgen dat je een gunfactor krijgt om überhaupt een kans te krijgen en je werk moet ruimschoots boven de middelmaat uitsteken, dus echt opvallen. En gruwelijk veel tijd in steken in het netwerken, dus ook via Social Media. Voor veel mensen is muziek maken gewoon een hobby en blijft het dus alleen bij Social Media, want dat kost het minste tijd (zeker als je bv ook nog een gezin hebt is dat vaak hoogst praktisch haalbare). En ja, soms hebben mensen die alleen SM doen geluk en wordt het opgepikt, maar 99% van de hobbyisten zal in de hobbysfeer blijven hangen. Niks mis mee natuurlijk, muziek maken als hobby hebben is net zo mooi, maar zeker als je ook nog mensen hebt die er naar luisteren wordt het alleen maar leuker.
 
Kan er iemand hier eens wat mensen opnoemen die wel iets bereikt hebben met al die suggesties hier.
En zoja, is het goede muziek?
 
Kan er iemand hier eens wat mensen opnoemen die wel iets bereikt hebben met al die suggesties hier.
En zoja, is het goede muziek?
"Goede muziek" is natuurlijk volledig subjectief. Staat ook helemaal los van het wel of niet gebruiken van Social Media. Het is iig niet zo dat je muziek er beter van wordt als geen Social Media gebruikt of die niet effectief inzet. En vice versa natuurlijk.
 
Dan denk ik dat je sinds halverwege de jaren '90 niet meer zelf die weg bewandelt hebt?
Ik denk dat je niet zo een vergelijk kan trekken, er zijn te veel factoren, er is niet alleen: A wil beroemd worden en B wil je niet laten optreden.
Ik kan je uit ervaring melden dat dat tegenwoordig een stuk lastiger gaat.
Ik wil niet lullig doen maar dat is een beetje waar de kritiek over gaat. En ook: Ik kan uit mijn ervaringen juist het tegenovergestelde stellen.
Het is niet zo dat als je de gemiddelde zaal benadert dat een programmeur op jou zit te wachten omdat ze artiesten te kort komen om te programmeren.
Sorry, onzin, het is niet zo dat de gemiddelde programmeur ooit op iemand zat te wachten. Nu niet en toen niet, programmeurs hebben te maken met planning en tourdata. De Programmeurs die ik ken(de) namen het initiatief niet de bands en werken met netwerken.
Het culturele landschap is nogal veranderd de afgelopen 20/25 jaar.
Valt wel mee vind ik, als je geld verdienen bedoelt, er zijn er maar weinig die wat verdienen en geen concessies doen. Heeeeel weinig en dan nog heeel kort redelijk en daarna nog effe karig.
Niet alleen de muziek trouwens. Hoe Nederland omgaat met Cultuur en hoe met bijvoorbeeld Sport, is niet echt veranderd.
Nederlanders zijn boeren, die er trots op zijn dat ze 0,003 sneller zijn dan die andere boer voor ze zich vol laten lopen in een zuipschuur. :D
En van die kleine zijn er heeeeeeel veel.
Dat klopt, veeel te veel, maar dat is door de mythe vorming en omdat ze niet geleerd word dat copy/paste met alleen een ander geluidje niet iets creëren is...
En waarom en door wie?
Aah... wat mij betreft zijn we er. Niet de "Programmeur" of het "Onafhankelijke Label" of het echte aantal echte luisteraars, nee andere factoren en vibes die verdienen aan massa. De massa in de zin van aantallen.

Maar ja wat heb je aan enorme aantallen als men afhaakt omdat het toch niets is? Misschien is het beter en eerlijker als het andersom gaat.
Lopen de gladjakkers wel hun bonus mis, da's best wel zielig.
 
Laatst gewijzigd:
Als ik naar de afgelopen jaren kijk heb ik via social media zoveel kennis opgedaan door met gelijkgestemden in groepen door over dingen te brainstormen en met elkaar aan projecten te werken(Zoals bijvoorbeeld in een gesloten groep hebben we met een aantal mensen een gitaar library ontwikkeld voor de korg kronos waarin veel van de concepten zoals de manier van spelen op gitaar, de gekozen string (dus gauge dikte) bij het spelen van een melodie en hoe je bepaalde picking technieken kunt vertalen naar je samples en die op de juiste manier tijdens het spel kunt activeren), dat soort voorbeelden zijn gewoon leuke directe discussies die prachtig resultaat bieden door wereldwijd mensen bij elkaar te brengen.
Ik begrijp wat je bedoelt. Gezien mijn leeftijd (middelbaar, grijzend en kalend) ben ik geneigd om te denken dat men Github enzo heeft uitgevonden om te werken aan software libraries en computer gerelateerde zaken qua development. Dat dat tegenwoordig ook kan via Facebook is fijn. Da's wellicht minder afstandelijk dat Github enzo.

Andere voorbeelden zijn sound design groepen die tips en tricks delen, video workshops periodiek onder elkaar (ik heb er binnenkort weer 1 met een aantal korg sound designers) en ga zo maar door.
Mag ik zeggen dat ik het jammer voor de rest v/d wereld vind dat zoiets in een gesloten groep plaatsvindt? Je moet 'm maar weten te vinden. Daarna is lid worden van die groep en (eenzijdig) de kennis op doen wel te doen. Maar ik ben nog uit de tijd dat internet (jaren '90) de ultieme bevrijding betekende. Nooit meer afhankelijk van plaatselijke hobbygroepjes in het wijkcentrum. Nooit meer afhankelijk van oude achterhaalde (leer)boeken in je kleine dorpsbibliotheek. Alles was ineens openbaar en te vinden. Alles, werkelijk alles. Ik meen het uit de grond van mijn hart dat het mij droevig stemt dat dit nu een keer neemt. Dat mogen sommigen misschien niet geloven, overdreven- of emotioneel vinden. Maar op (technische) mensen van mijn leeftijd komt het over als een achteruitgang. Ik weet dat mensen zoals jij het niet zo menen. Maar het wordt voor sommigen moeilijk om uit te vinden hoe iets werkt als het in besloten groepen wordt besproken en niet is te vinden met search machines zoals de Webcrawler, Webspider, Altavista, Yahoo of (veel later in de geschiedenis) Google. Ik ben bang dat we weer een beetje teruggaan naar de tijd dat je het wiel opnieuw uitvond en er later achter kwam dat er op internet allang een webpagina over bestond.

Mede door het directe karakter en de laagdrempeligheid van het bij elkaar brengen van gelijkgestemden (een gesloten groep is zo gemaakt op facebook en discord) maakt het echt zeer bruikbaar. Het mooie is dat je er ook veel internationale kontakten door op doet die ook weer allerlei kansen bieden.

Voor mij is de ervaring in ieder geval kompleet anders dan dat ik hier in een aantal van de reacties lees. Ik vind het een top aanvulling op de dingen die ik doe.
Zoals jij het uitlegt snap ik het. Dat gevoel had ik toen ik Newsgroups ontdekte (decennia voordat men daar illegaal films ging posten) en internet forums. En dat terwijl jij het gevoel hebt dat forums juist minder fijn en sociaal zijn dan Soc. Media. Je breekt mijn hart, man. ;)
 
Back
Top