Dan denk ik dat je sinds halverwege de jaren '90 niet meer zelf die weg bewandelt hebt?
Ik denk dat je niet zo een vergelijk kan trekken, er zijn te veel factoren, er is niet alleen: A wil beroemd worden en B wil je niet laten optreden.
Ik kan je uit ervaring melden dat dat tegenwoordig een stuk lastiger gaat.
Ik wil niet lullig doen maar dat is een beetje waar de kritiek over gaat. En ook: Ik kan uit mijn ervaringen juist het tegenovergestelde stellen.
Het is niet zo dat als je de gemiddelde zaal benadert dat een programmeur op jou zit te wachten omdat ze artiesten te kort komen om te programmeren.
Sorry, onzin, het is niet zo dat de gemiddelde programmeur ooit op iemand zat te wachten. Nu niet en toen niet, programmeurs hebben te maken met planning en tourdata. De Programmeurs die ik ken(de) namen het initiatief niet de bands en werken met netwerken.
Het culturele landschap is nogal veranderd de afgelopen 20/25 jaar.
Valt wel mee vind ik, als je geld verdienen bedoelt, er zijn er maar weinig die
wat verdienen en
geen concessies doen. Heeeeel weinig en dan nog heeel kort redelijk en daarna nog effe karig.
Niet alleen de muziek trouwens. Hoe Nederland omgaat met Cultuur en hoe met bijvoorbeeld Sport, is niet echt veranderd.
Nederlanders zijn boeren, die er trots op zijn dat ze 0,003 sneller zijn dan die andere boer voor ze zich vol laten lopen in een zuipschuur.
En van die kleine zijn er heeeeeeel veel.
Dat klopt, veeel te veel, maar dat is door de mythe vorming en omdat ze niet geleerd word dat copy/paste met alleen een ander geluidje niet iets creëren is...
En waarom en door wie?
Aah... wat mij betreft zijn we er. Niet de "Programmeur" of het "Onafhankelijke Label" of het
echte aantal echte luisteraars, nee andere factoren en vibes die verdienen aan massa. De massa in de zin van aantallen.
Maar ja wat heb je aan enorme aantallen als men afhaakt omdat het toch niets is? Misschien is het beter en eerlijker als het andersom gaat.
Lopen de gladjakkers wel hun bonus mis, da's best wel zielig.