Junkie XL's nieuwe studio, synths en sh!t.

flyweight

Respect the instrument and connect
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.560
Locatie
outerspace
Zat toevallig weer eens youtube te kijken en kwam een nieuw filmpje van Tom Holkenberg tegen.
Nu een soort van analyse van zijn nieuwe Studio.
Proberen te gissen welke keuzes hij heeft gemaakt.

Een aantal vragen die ik heb:
Heeft hij dan nog steeds een tweede studio?
Dus welke apparatuur zien we nu niet maar heeft hij nog?
Is dit uit financiele noodzaak? Of heeft het te maken dat zijn focus nu meer een het scoren met een echt orkest ligt?

1. Van de strijk instrumenten is alleen de Bas gebleven. De kleinere instrumenten zijn verdwenen.
Hoe kleiner hoe moeilijker te spelen.
Om die reden ga ik toch geen Arabische Luit kopen en houd ik het bij een kids Cello.
Denk dat zijn motievatie vergelijkbaar is

2. Percussie meer prominent aanwezig. Keuken hoort daar natuurlijk ook bij.

3. Geen modular meer. Is hij in het Rabbithole gestapt en er weer uit gekropen?
Er zitten wel wat modulaire of semimodularie synths tussen zoals de Erica Synth VCS kloon. Maar geen Eurocrack of Moog modular.

4. Korg Prologue! tja ondergewaarderd door veel mensen. Zie dit dus wel als een bevestiging dat dit 1 van de beter synths en een prominente plek heeft tussen de grote jongens

5. Op tom na zie ik geen Vintage apparatuur. Of is dat een oude korg bak onder de MAd Max poster? Oooh ja wel een Mini moog natuurlijk.

6. De touch surface en faderbank met cubase blijft. Geen scoring zonder faderbank.

7. Geen oudboard fx meer, waar zijn de Eventide, Lexicons etc?

8. Mooi die Softube Console 1 zo ernaast. Als je dan aanpassing maakt kijk je niet naar het scherm en luister je beter.

9. Geen hardware samplers meer. Is hij uitgesampled? IS hij niet zijn hond vergeten te samplen.


Wat valt jouw op aan deze niewe setup? Wat kunnen we hier van leren en in onze eigen setup toepassen?
Sampel al je gear en doe het de deur uit? Vintage sucks in termen van onderhoud en prijs?
Welke gear zie je hier en heb je ook?



junky1.PNG


junky2.PNG
 
Last edited by a moderator:
Vraag me af hoe de OB-MX eigenlijk past in zijn orkestratie.Voor de nieuwe aankomende Batman film waar hij mee bezig is,past het niet echt in denk ik.
 
Ik heb de indruk dat ik in de vorige studio de zetel veel mooier vond. Is t dezelfde? Verder denk ik er t zelfde over als de sale out bij Moby. Het interesseert me niet meer, de nieuwe videos.
 
Is de kamer onbehandeld? Sowieso lijkt het me niet zo handig, open ruimte naar de keuken met een bank die lelijk in de weg staat. Tja.
 
Zijn vorige ruimte was ook onbehandeld, hij zei dat ie zo zacht speelt t toch niet boeit. En dat maakt dat ik mijn ruimte ook niet behandel. Espen Kraft idem. En er zijn er nog.
 
In een van z’n filmpjes vertelt ie dat hij zijn kamer onbehandeld laat omdat de muziek ook in een onbehandelde kamer goed moet klinken.
Ik vind dat wel bijzonder hoor; dat het wel of niet behandelen van je studio puur voorkeur is en dat het voor de kwaliteit van het resultaat kennelijk niet uitmaakt.
 
Ik heb de indruk dat ik in de vorige studio de zetel veel mooier vond. Is t dezelfde? Verder denk ik er t zelfde over als de sale out bij Moby. Het interesseert me niet meer, de nieuwe videos.
Ik heb dezelfde stoel als deze, ik vind het vervelend die metalen armleuningen. Met een t-shirt aan heb je altijd koude onderarmen. Die gaat er uit dus.
 
Is de kamer onbehandeld? Sowieso lijkt het me niet zo handig, open ruimte naar de keuken met een bank die lelijk in de weg staat. Tja.
Ik vind een behandelde ruimte eerlijk gezegd overrated. Heb in veel verschillende ruimtes gewerkt, en over het algemeen is overal prima te mixen vind ik. Tenzij er echt dingen rondzingen valt het allemaal wel mee. Voor bepaalde toepassingen is een behandelde ruimte prettig, maar ik vind deze woonkameropstelling prima te doen. Tom ook blijkbaar. En hij zal het wel weten lijkt me ;)
 
ah ik had het over de chesterfield look alike :) - overtrek die stoel in doorzichtig plastiek folie? Dat isoleert :)

Die keuken studio lijkt me geweldig, je zit altijd vlak bij je spullen. Vorig huis leefde ik ook zo, heeeerlijk.
 
Das wel tof. Mij ruimte is ook onbehandeld en kan aardige mizen maken.
Hoewel drums in mijn main room niet goed klinken. Als ik iets in twee kamers afspeel en naar de main room loop dan hoor je echt hoeveel reverb deze heeft.
Paar panelen ga ik toch wel nemen.

Let wel hij mixt niet. dat word door iemand anders gedaan. Mijn idee is ook om mijn mixen uit te besteden als mijn album af is.

Keuken is natuurlijk een percussie instrument :)
 
Niet om te trollen, echt, maar ik vind dit 1 van de meest mysterieuze figuren uit de moderne muziek geschiedenis, ik ken niet 1 echt interessant stuk of track van hem en hij is zo beroemd als Morricone, Fat Boy Slim, The Prodigy of Boards of Canada samen. Hoe doet ie dat? Mis ik iets? Aan zijn synth-smaak ligt het niet.
 
Om heel eerlijk te zijn is Tom Holkenborg / Junkie XL een grote inspiratiebron altijd al voor mij geweest.
Vond zijn vorige band Nerve al erg gaaf.
Maar de albums van Junkie XL zij ook echt te gek.
Mijn favorieten zijn Saturday Teenage Kick, Big Sounds Of The Drags, Radio JXL en Today.
Nog steeds vind ik hem geweldig en hij maakt toffe soundtracks (waaronder ook van Mad Max; Fury Road en 300; Rise Of An Empire).
Kijk ook vaak filmpjes van hem in de studio en vind dit reuze interessant.
Nog steeds is hij een grote inspiratie voor mij.
 
Ik maak het een missie om het allemaal te beluisteren, de dingen uit het lijstje die nog niet ken dan.
 
Vond zijn vorige band Nerve al erg gaaf.
Yes, hier ook een fan. :) Paar keer gezien tijdens Noorderslag in de Oosterpoort. Da's wel een tijdje geleden. :beard:

Edit: ff opgezocht, was in 1993 en 1996... damn, waar blijft de tijd?! :D
 
Zijn vorige ruimte was ook onbehandeld, hij zei dat ie zo zacht speelt t toch niet boeit. En dat maakt dat ik mijn ruimte ook niet behandel.

Vergeet niet dat het eindresultaat in een andere studio wordt afgemixt, dus voor de 'demos' die hij aan de regisseur laat horen maakt het niets uit.
 
Ik denk eerder dat het probleem is dat mensen zijn studio naast de thuisstudio meetlat willen leggen. Tom zit in een andere wereld qua financiën, netwerk en mogelijkheden. Wat hij nu heeft en wat hij heeft gehad, zegt niets over zijn mogelijkheden. Want in LA is alles mogelijk. Er is een overdaad aan high-end studios waar ook van alles los te huur is, of bijvoorbeeld bij een Vintage King. Als Tom besluit dat hij morgen een Jupiter 8 nodig heeft, dan is die er morgen. Heeft hij een 40-koppig orkest nodig, boeken ze een weekje Ocean Way. Heeft hij toch weer behoefte aan een groot modular rack, dan komt die er zsm en loaded. Plus, hij kan ook altijd nog bij Hans Zimmer op de koffie. Die man schijnt ook best wat hardware te hebben 😬

Maar wat ik vooral probeer te zeggen: staar je niet blind op wat vandaag de dag voor Tom werkt. Morgen kan het wat anders zijn. Het belangrijkste is nog altijd wat voor jezelf werkt :) Je moet dit eerder zien als Tom zijn project studio, waar hij lekker op zijn gemak opzetjes maakt voor zijn werk en niet alles perfect hoeft te zijn. Dat fixen ze wel in post, in een belachelijk grote en dure Atmos studio. Met perfecte akoestiek.
 
Dat keyboard voor de tafel en er helemaal overheen hangen om je muis te bedienen had ik toch iets anders gedaan. Zo te zien kan je ook niet normaal door de voordeur naar binnen :D Wel lekker rustig zo.
 
Back
Top