Gaat Behringer hier over de schreef en geeft daar iemand iets om?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Dat kan, maar ik denk dat de belangstelling voor het maken van elektronische muziek globaal is. De bakjes van Behringer zijn voor alle minder draagkrachtige aardbewoners die iets met elektronische muziek willen doen interessant.

En de bakjes van Behringer zijn natuurlijk allemaal aangepast op de slechte stroomvoorziening in die landen, aangezien het eigenlijk heimelijk klonen zijn van Yamaha Portatones en Casio Casiotones en ze op batterijen kunnen werken. Oh wacht...:P

Of heb je filmpjes waarin een inheems volk uit donker Afrika hun traditionele instrumenten hebben omgewisseld voor Boogs, of een Amazoonse tribale stam Bolsanaro weg jaagt met tergende TD-3 drums?8o)

Of misschien dat "alle minder draagkrachtige aardbewoners" gelijkstellen aan mensen die ontwikkelingshulp echt nodig hebben (alhoewel...dat is wat het 'ontwikkelde' Westen veelal vindt) gewoon een erg slechte vergelijking is.

Overigens is Behringer niet de enige fabrikant van budget analoge bakjes, en hoeft niet iedereen het nieuwste van het nieuwste te hebben. Dus als je minder geld tot je beschikking hebt, maak je gewoon gebruik van wat je kan vinden, of dat nou een goedkope nieuwe synth van Behringer, Korg, of wie dan ook is, of een tweedehands apparaat.
Ook daar kan prima muziek mee worden gemaakt. En er valt wat voor te zeggen dat hetzelfde geldt voor een omgekeerde vuilnisbak als drumstel.
 
Ik vind sinds kort alles wat Behringer doet echt helemaal geweldig, want anders:
  • (...)
  • ben ik cynisch en wil ik niet dat kinderen in ontwikkelingslanden ook elektronische muziek gaan maken
    (...)
  • heb ik principes en verdien ik dus te veel
  • verdien ik te veel en heb ik dus makkelijk praten

Omdat ik het hierboven over had, even over deze punten. Als het gaat om ontwikkelingslanden, er zullen landen zijn waar de armoede zo groot is dat de mensen daar wel iets anders aan het hoofd hebben dan het maken van elektronische muziek. Maar er is nogal wat spreiding tussen een land als het onze qua inkomen en vermogen en de allerarmste landen op onze planeet. De spullen van Behringer zijn interessant voor de tussengroep, basale voorzieningen in het dagelijkse leven zijn in orde, en er is zelfs een beetje geld beschikbaar voor dingen als het maken van muziek.

Als je geld hebt, dan is het inderdaad gemakkelijker om je principes in de praktijk te brengen. Als je begaan bent met het milieu bijvoorbeeld, het is niet zo moeilijk om een Tesla te kopen met een goed gevulde bankrekening. Iemand met een smalle beurs kan ook best om het milieu geven, maar meer dan een tweedehands autootje met uitstoot zit er niet in. Moet degene met de smalle beurs dan maar helemaal niet gaan rijden? Dat is een afweging. Analoog daaraan, moet iemand maar helemaal niks kopen als er alleen maar budget is voor een Behringer? Dat zijn dus afwegingen die iemand met veel geld niet hoeft te maken, als hij principieel wil zijn.

BlackRain : ik zie nu jouw reactie, wat betreft de landen die je noemt, ik geef hierboven aan dat hier nogal wat spreiding is.
 
Ik vind sinds kort alles wat Behringer doet echt helemaal geweldig, want anders:
  • ben ik een azijnpisser
  • snap ik niet dat het ‘nu eenmaal zo werkt’ en 'allemaal niets uitmaakt'
  • moet ik mijn standpunt onderbouwen met argumenten die al eerder gebruikt zijn om eenzelfde standpunt te onderbouwen
  • ben ik cynisch en wil ik niet dat kinderen in ontwikkelingslanden ook elektronische muziek gaan maken
  • wordt dit draadje ook gesloten
  • ben ik ongeloofwaardig, tenzij ik ook geen vlees eet, kleren draag enz.
  • heb ik principes en verdien ik dus te veel
  • verdien ik te veel en heb ik dus makkelijk praten
Dus ik kan niet wachten!

:okdan:

Jezus, wat dramatisch :doei:

Wat doet het er nu toe, gaan we lekker weer muziek maken met een 300 euro's vocoder of een 6k vocoder, kies gewoon zelf in plaats van jezelf te verheffen boven alles. Ik doe nu alles met gratis VST's, nog beter, daar clonen ze ook alles aan de lopende band, niemand die loopt te zaniken over plagiaat ...
 
Behringer begint een beetje de Zwarte Pietendiscussie van SF te worden, alleen dan het hele jaar door :frons:
 
Ach, zo langzamerhand gaan beide traditie worden. Op een gegeven moment kunnen we het aanmelden als immaterieel werelderfgoed. Dat is dan ook wel mooi. :D
 
Jezus, wat dramatisch :doei:

Ironie blijft lastig, zo blijkt. Maar goed...

Mag wat B doet? Als die vent van de Devilfish zijn zaken juridisch niet goed dicht getimmerd heeft, dan wel.

Is het wenselijk wat B doet? Voor sommige mensen wel, verwacht ik.

Is het acceptabel wat B doet? Volgens mij, persoonlijk, niet. Het is een beetje onderhandelen met het mes op tafel: of je gaat akkoord met ons voorstel en we doen het samen, of niet en we doen het toch.

Zo beschouwd, is die 15k waar in de mailwisseling sprake van is eerder een afkoopsom om de naam van de maker aan het product te verbinden en dit soort negatieve publiciteit te voorkomen dan een beloning voor de door hem geleverde inspanningen.
 
Ironie blijft lastig, zo blijkt. Maar goed...

Mag wat B doet? Als die vent van de Devilfish zijn zaken juridisch niet goed dicht getimmerd heeft, dan wel.

Is het wenselijk wat B doet? Voor sommige mensen wel, verwacht ik.

Is het acceptabel wat B doet? Volgens mij, persoonlijk, niet. Het is een beetje onderhandelen met het mes op tafel: of je gaat akkoord met ons voorstel en we doen het samen, of niet en we doen het toch.

Zo beschouwd, is die 15k waar in de mailwisseling sprake van is eerder een afkoopsom om de naam van de maker aan het product te verbinden en dit soort negatieve publiciteit te voorkomen dan een beloning voor de door hem geleverde inspanningen.

Ah, terug naar de kern.
Voor mij zijn de vragen:
  1. Mag je zomaar een kloon uitbrengen van een ander apparaat (mits uit productie)?
  2. Als kleine bedrijven dat doen heet het een sympathieke heldendaad, en als Behringer het groots aanpakt, waarom heet het dan wel oneerlijk?
  3. Wat Devilfish doet, mag. Maar (zoals ik begrijp) het is vooral knap qua uitvoering, niet qua denkwerk. Behringer gaat geen draadjes solderen en extra gaatjes boren, die passen gewoon de printplaat aan. Dus qua kopie stelt het weinig voor, en gaat het (volgens egres) vooral om de naam/afkorting (mogelijk ook bedoeld als een eerbetoon). In dat geval is een afkoopsom dus niet zo onlogisch, al had het misschien wel hoger gekund.
 
Laatst gewijzigd:
Ironie blijft lastig, zo blijkt.

Ging er zelf ook serieus op in, al dacht ik wel dat het met opzet wat gechargeerd was. :) Maar het is lastig om hierover online te discussiëren, je mist toch dingen in de communicatie die je offline wel oppikt. Daardoor lopen de gemoederen online soms nogal op. Kan me niet voorstellen dat een offline discussie over een onderwerp als Behringer snel uit de hand loopt, eigenlijk.
 
Ik vind sinds kort alles wat Behringer doet echt helemaal geweldig, want anders:
[edit]
[*]wordt dit draadje ook gesloten:

ik sluit me daarbij aan en wil nog toevoegen:

- wordt mijn post verwijderd

Bericht door een moderator:
Fijn dat jullie zoveel vertrouwen hebben in de moderators van dit forum, bedankt.
 
Ah, terug naar de kern.
Voor mij zijn de vragen:
  1. Mag je zomaar een kloon uitbrengen van een ander apparaat (mits uit productie)?
  2. Als kleine bedrijven dat doen heet het een sympathieke heldendaad, en als Behringer het groots aanpakt, waarom heet het dan wel oneerlijk?
  3. Wat Devilfish doet, mag. Maar (zoals ik begrijp) het is vooral knap qua uitvoering, niet qua denkwerk. Behringer gaat geen draadjes solderen en extra gaatjes boren, die passen gewoon de printplaat aan. Dus qua kopie stelt het weinig voor, en gaat het (volgens egres) vooral om de naam/afkorting (mogelijk ook bedoeld als een eerbetoon). In dat geval is een afkoopsom dus niet zo onlogisch, al had het misschien wel hoger gekund.

1. Volgens mij is het niet relevant of een apparaat wel of niet in productie is. Als je geen patenten/octrooien schendt mag er volgens mij heel veel. En zelfs met patenten en octrooien moet de houder bereid zijn veel tijd, energie en geld in een rechtszaak te steken en op te boksen tegen een groot bedrijf met hele diepe zakken en alle tijd van de wereld.
2. Waarschijnlijk omdat de kleintjes het imago hebben het te doen vanuit passie en de grote jongens zouden worden gedreven door winstbejag. In de mail van Robin zie je dat het een het ander niet uitsluit.
 
SmartBits : Denk niet dat deathspell dit letterlijk meende, en ook niet als een sneer naar de moderators. Eerder vanwege de constatering dat draadjes - noodgedwongen - op slot gaan omdat de gemoederen te hoog oplopen.
 
Bericht door een moderator:
Fijn dat jullie zoveel vertrouwen hebben in de moderators van dit forum, bedankt.

Nou, we hebben niet zo'n vertrouwen in jullie maar we worden voorzichtiger anders kunnen we niet meer kankeren over Behringer met z'n allen. :P
Want ff lekker afgeven dat kan je dag toch behoorlijk goedmaken in ieder geval, dat lucht soms lekker op. :D
En zo gaat het draadje ook door.
 
als behringer geen verstand van electronica had gehad had hij wat mij betreft een hoge politieke funktie moeten krijgen.. een man met verstand, met lef met durf en met scheit aan allles
 
anders kunnen we niet meer kankeren over Behringer met z'n allen. :P

Ik heb vandaag wel meer plekken om te kankeren, de Groet uit Schoorl Run is afgelast, en anders kan ik ook nog op Twitter.

1. Volgens mij is het niet relevant of een apparaat wel of niet in productie is. Als je geen patenten/octrooien schendt mag er volgens mij heel veel. En zelfs met patenten en octrooien moet de houder bereid zijn veel tijd, energie en geld in een rechtszaak te steken en op te boksen tegen een groot bedrijf met hele diepe zakken en alle tijd van de wereld.
Vast, maar er is blijkbaar verschil tussen de waardering voor “kleinschalig proletarisch winkelen” en als een bedrijf dat groot aanpakt (hier Behringer, maar zie ook bijv. AirBnb). Ik vraag me af of dat verschil terecht is of alleen op emotie berust.
 
Laatst gewijzigd:
Zo beschouwd, is die 15k waar in de mailwisseling sprake van is eerder een afkoopsom om de naam van de maker aan het product te verbinden en dit soort negatieve publiciteit te voorkomen dan een beloning voor de door hem geleverde inspanningen.

Dat weten we dus helemaal niet. We weten niet wat die 15k precies zou zijn, als het al waar is, en we kennen de bedoeling van Behringer ook niet.

Mag je zomaar een kloon uitbrengen van een ander apparaat (mits uit productie)?

Dat is een heel complexe (en interessante) vraag, die je in veel verschillende facetten moet/kan ontleden.

- De naam
- De halfgeleiders
- Het gebruikspaneel (lay-out)
- Zelfs het kleurschema eventueel
- ...

Over al die zaken kan je nog een hele draad vullen, en opsplitsen in, wie is de juridische eigenaar, binnen welk rechtsstelsel, is het verjaard, enz. Of iets al da niet uit productie is, doet er zelfs niet toe.

Aangezien Behringer zaken als een minimoog, 303, 808, 2600, quasi identiek uitbrengt, ga ik er vanuit dat op veel van die zaken ofwel geen intellectueel eigendomsrecht rust, of het verjaard is, de rechten overgekocht zijn, of ze maken het juist iets anders zodat het er net niet onder valt.

Met zekerheid heeft Behringer een heel leger juristen om dit uit te zoeken, en dat merk je ook op de manier waarop ze vrij agressief merken zijn gaan deponeren, wat perfect kan (zie emoji merk). Dus Uli zal niet zo'n voorstel doen, zonder 100% te weten hoe het juridisch in elkaar zit als er geen akkoord zou komen.
 
Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top