Mijn gear/setup - wat veranderen?

Re: Re: Studio verbeteren

Re: Re: Studio verbeteren

Origineel geplaatst door r.5
Een JP80x0 of Juno zou ik niet kopen owv de overlap met je Virus.
Waarom koop je geen leuke hardware sampler (kost geen drol meer)?
Een externe analoge mixer en wat FX / compressie kan ook nooit geen kwaad.

Dus (2de hands prijzen):
-Akai S5000 of Emu E5000 => 500€
-Mackie 1642 => 350
-Compressie DBX 166XL => 75€
-TC Electronic M300 => 100€
Totaal: 1025€


??

Dit is het probleem van die jongen:

Het feit dat mijn synths-sound voor de melodien schel klinken werd elke keer aangekaart.

Das toch een kwestie van beter leren mixen en masteren?

Heeft echt helemal niks met de Virus te maken. Dat ding klinkt als een huis. Beetje onzinnig om dan nog eens een extra synth aan te gaan schaffen, of zelfs een goedkoop mengpaneel te gaan kopen. Met dat laatste haal je je alleen maar meer problemen op de hals. Compressie en FX zitten er al in Cubase.

Het enige punt wat niet werd aangestipt in het oorspronkelijke bericht was welke geluidskaart alexander1982 heeft. Maar met een simpele Audiophile 2496 moet je een heel eind komen.

Het grootste deel van de slechte muziek die gemaakt wordt is niet het resultaat van matige apparatuur of software, maar van slechte kennis en kwaliteiten van de maker.
 
Berdankt voor de adviezen.

Ik denk toch dat het aan mijn eigen ligt.
Op een ander forum werd ook aangeraden gewoon wat meer tijd in de Eq en mixage te steken.

De aanschaf van andere gear zal de situatie zeker niet slechter maken. Maar ik ga eerst mijn vius beter leren kennen.
 
Origineel geplaatst door alexander1982
Berdankt voor de adviezen.

Ik denk toch dat het aan mijn eigen ligt.
Op een ander forum werd ook aangeraden gewoon wat meer tijd in de Eq en mixage te steken.

De aanschaf van andere gear zal de situatie zeker niet slechter maken. Maar ik ga eerst mijn vius beter leren kennen.

Begin dan met een goed boek over mixing & mastering...
 
Hou het dan maar op een goed boek over mixing. Dat moet je eerst goed beheersen eer je aan mastering kun gaan denken uberhaupt.

En wat dat betreft mogen wel meer mensen hier hun kennis bijspijkeren. Niet omdat ze dom zijn. Als je via jezelf aanleren al een heel eind komt betekend nog niet dat je met wat extra boeken lezen niets zal bijleren. In tegendeel zelfs.
En dat geldt eigenlijk ook voor muziektheorie zelf. Solfege, arrangeren etc.
Dat laatste zou ik zelf ook wel meer over willen lezen want daar wil ik nog veel over bijleren.
 
arrangementatie (is dat een goed woord?) en dergelijke kloppen wel. Het is puur de "eindmix" die niet klopt.

Mijn geluidskaart is een M-audio Firewire (2 in , 4 uit).Niwt de 410 firewire dus........
 
Origineel geplaatst door Croaton
ik zal voor de grap ook maar eens meedoen :D

style: hardhouse, hardtrance, hardcore

Synth: access virus rack xl

Drumpcomp: jomox airbase 99



geluidskaart: creamware luna II + breakoutbox

midikeyboard: studio 49

midicontroller: evolution uc-16

sequencing: cubase sx2

Monitoring: B&W 300 series hifi speakers.


Zo dit draadje eens wat leven inblazen


zo gisteren "mixer: spirit folio sx" verkoch, aangezien ik daar minimaal gebruik vanmaakte omdat alles toch separaat mijn computer inging en daar weer effecten overheen zette

zit er nog aan te denken om virus rack xl te verkopen, puur vanwege het aantal knoppen, menustructuur etc. door de weinige tijd wil ik intuitief kunnen werken.

Dus budget: 300 + verkoop virus rack xl (700-750). iemand wat goede adviezen? Mogen ook meerdere synths zijn, plus eventueel wat hardware effectenbakken. Ik heb zelf al zitten denken aan Minimax ASB, Rozzbox, Virus B desktop + Sherman FB
 
Aaaaaaayyyy........

Aaaaaaayyyy........

Origineel geplaatst door Croaton
overigens speelt een nord lead (rack) of een macbeth (ook rond de 1000) door mijn hoofd....

Doet dat veel pijn?
 
Origineel geplaatst door Croaton
Zo dit draadje eens wat leven inblazen


zo gisteren "mixer: spirit folio sx" verkoch, aangezien ik daar minimaal gebruik vanmaakte omdat alles toch separaat mijn computer inging en daar weer effecten overheen zette

zit er nog aan te denken om virus rack xl te verkopen, puur vanwege het aantal knoppen, menustructuur etc. door de weinige tijd wil ik intuitief kunnen werken.

Dus budget: 300 + verkoop virus rack xl (700-750). iemand wat goede adviezen? Mogen ook meerdere synths zijn, plus eventueel wat hardware effectenbakken. Ik heb zelf al zitten denken aan Minimax ASB, Rozzbox, Virus B desktop + Sherman FB

Als je verwacht 700-750 euro voor je Rack XL te krijgen dan zou ik je verwachting wat bijschaven. 800-850 voor een Virus C Desktop is redelijk normaal tegenwoordig dus dan zal 750 voor een rack XL echt te duur zijn vrees ik. Maar goed....je kunt geluk hebben (ik had ook geluk met de verkoop van mijn C desktop).

Voor het genre waar je in zoekt is een Virus wel geschikt.....het is alleen op zich geen snelle synth maar juist een hele complexe bak. De Access "sound" is daarintegen wel weer erg geschikt voor jouw muziekstijl.

Creamware ASB is vet als je van de Moog sound houd. Zo niet kun je beter elders kijken.....een virus kan dan veel diversere klanken maken. Je kijkt naar allemaal redelijk exotische apparaten maar zoek je die ook echt?

Of wil je gewoon muziek maken. Ik heb zelf namelijk ontdekt dat polyfonische monsters en dikke filterbanken/ randapparatuur weinig toevoegen aan inspiratie e.d. Wel aan de fun factor natuurlijk! :D

Eneuh...een Sherman Filterbank is bij Hardstyle/Hardcore natuurlijk super in te zetten.
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Als je verwacht 700-750 euro voor je Rack XL te krijgen dan zou ik je verwachting wat bijschaven. 800-850 voor een Virus C Desktop is redelijk normaal tegenwoordig dus dan zal 750 voor een rack XL echt te duur zijn vrees ik. Maar goed....je kunt geluk hebben (ik had ook geluk met de verkoop van mijn C desktop).

Voor het genre waar je in zoekt is een Virus wel geschikt.....het is alleen op zich geen snelle synth maar juist een hele complexe bak. De Access "sound" is daarintegen wel weer erg geschikt voor jouw muziekstijl.

Creamware ASB is vet als je van de Moog sound houd. Zo niet kun je beter elders kijken.....een virus kan dan veel diversere klanken maken. Je kijkt naar allemaal redelijk exotische apparaten maar zoek je die ook echt?

Of wil je gewoon muziek maken. Ik heb zelf namelijk ontdekt dat polyfonische monsters en dikke filterbanken/ randapparatuur weinig toevoegen aan inspiratie e.d. Wel aan de fun factor natuurlijk! :D

Eneuh...een Sherman Filterbank is bij Hardstyle/Hardcore natuurlijk super in te zetten.

je haalt wel goede punten aan:

het gaat mij niet per definitie niet om het exotische....
- intuitief is het belangrijkste om lekker muziek te kunnen maken
- daarnaast is de funfactor zeker belangrijk............ :D

700- 750 moest eigenlijk 650 - 700 zijn als realistische indicatie voor een virus rack xl.... de sound van de virus vind ik wel lekker, alleen de rack c.q. menustructuur is minder prettig in deze.... vermoeilijkt de al bestaande complexiteit...

wat zou je me dan aanraden als "niet exotische" apparatuur gezien de intuitiviteit en de funfactor....
 
Re: Aaaaaaayyyy........

Re: Aaaaaaayyyy........

Origineel geplaatst door pjeut
Doet dat veel pijn?

ik heb een groot hoofd, dus doet niet veel pijn :biertje:
 
Origineel geplaatst door Croaton
je haalt wel goede punten aan:

het gaat mij niet per definitie niet om het exotische....
- intuitief is het belangrijkste om lekker muziek te kunnen maken
- daarnaast is de funfactor zeker belangrijk............ :D

700- 750 moest eigenlijk 650 - 700 zijn als realistische indicatie voor een virus rack xl.... de sound van de virus vind ik wel lekker, alleen de rack c.q. menustructuur is minder prettig in deze.... vermoeilijkt de al bestaande complexiteit...

wat zou je me dan aanraden als "niet exotische" apparatuur gezien de intuitiviteit en de funfactor....

Mjah.....als toegankelijke synth met de juiste sound zie ik nog steeds de Roland Juno's als goede kandidaat. Lekker analoog, goedkoop en leuk. En je zult de sound erg herkenbaar vinden.

Die Filterbanks zijn ook erg leuke apparaten maar ze hebben wel wat "temming" nodig. Een klein stukje aan de verkeerde knopdraaien kan je geluid (en als je pech hebt je speakers) volkomen slopen.

Ik zag dat je ook een Airbase hebt. Het lijkt er dus inderdaad op dat je wat knoppen en hands-on controle mist. Ik zou eens denken aan een hardware sequencer om je drums in te kloppen. Dat heeft mij meer kunnen inspireren dan welke software sequencer dan ook.
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Mjah.....als toegankelijke synth met de juiste sound zie ik nog steeds de Roland Juno's als goede kandidaat. Lekker analoog, goedkoop en leuk. En je zult de sound erg herkenbaar vinden.

Die Filterbanks zijn ook erg leuke apparaten maar ze hebben wel wat "temming" nodig. Een klein stukje aan de verkeerde knopdraaien kan je geluid (en als je pech hebt je speakers) volkomen slopen.

Ik zag dat je ook een Airbase hebt. Het lijkt er dus inderdaad op dat je wat knoppen en hands-on controle mist. Ik zou eens denken aan een hardware sequencer om je drums in te kloppen. Dat heeft mij meer kunnen inspireren dan welke software sequencer dan ook.

het drums inkloppen lukt me mijn inziens aardig met behulp van een soft-sequencer... met de uc-16 kan ik ook wel de jomox enigszins bewerken.... maar de handson controle mis ik zeker. en dan met name voor patchen, geluiden bewerken, etc.....

maar een hardware sequencer zou ook uitkomst kunnen bieden... alleen wordt dat weer een verdiepingsslag in wat er is, en misschien eens bij iemand kijken/luisteren/spelen om te ervaren hoe dat is.... maar dan opteer ik wel voor de combi hard en software sequencer... (denk ik) bied iemand zich aan voor een middagje spelen/workshop/biertje/overtuigen.....

qua synths zal ik nog eens nadenken/verder orienteren.....
 
Origineel geplaatst door Croaton
maar de handson controle mis ik zeker. en dan met name voor patchen, geluiden bewerken, etc.....

Probeer eens Softbase, de freeware-editor voor de AiRBase. Af en toe loopt ie wat te fucken maar als ie eenmaal goed werkt, is ie zeer handig. :)
Gewoon te downloaden op http://www.jomox.de.
 
Origineel geplaatst door Sly Dog
Probeer eens Softbase, de freeware-editor voor de AiRBase. Af en toe loopt ie wat te fucken maar als ie eenmaal goed werkt, is ie zeer handig. :)
Gewoon te downloaden op http://www.jomox.de.

tnx, nog echt naar deze editor gekeken. alleen heb ik het probleem met name met leads etc doordat de virus een rack xl is en ik vind sounddiver toch niet zo heel ideaal....:okdan:
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Ik zou eens denken aan een hardware sequencer om je drums in te kloppen. Dat heeft mij meer kunnen inspireren dan welke software sequencer dan ook.

en dan softsequencer totaal overboord gooien of op een of andere wijze integreren in de huidige setup? in het laatste geval, hoe?
 
Origineel geplaatst door Croaton
tnx, nog echt naar deze editor gekeken. alleen heb ik het probleem met name met leads etc doordat de virus een rack xl is en ik vind sounddiver toch niet zo heel ideaal....:okdan:

Ik denk dat de Desktop je op dit gebied minder verbetering gaat geven dan je denkt. Maar goed...je hebt je Rack XL te koop gezet dus je merkt het vanzelf :D .
 
Origineel geplaatst door Croaton
en dan softsequencer totaal overboord gooien of op een of andere wijze integreren in de huidige setup? in het laatste geval, hoe?

Als je sommige dingen graag met software doet dan combineer je ze het beste lijkt me. Er zijn verschillende manieren om dit te doen.

Je kunt een hardware sequencer nemen die midi kan exporteren. Die kun je dan later in je softsequencer laden als je wilt.

Je kunt ook gewoon een software en hardware sequencer midi syncen. Dat werkt doorgaans ook prima.


Je kunt in je hardware sequenceren natuurlijk niet zo arrangeren als in bijvoorbeeld Cubase SX of Logic ofzo. Vandaar dat de combinatie denk ik beter is. Als je vanuit je software 1 eindmix wilt maken kun je met de eerste methode (midi importeren) alles in 1 project krijgen.

Maar dat hardware sequencen werkte voor mij dus super....maar ik kan niet bepalen wat jij handig vind werken.
 
Wat een leuk topic dit ! ik zal ook eens een wat posten:

Mijn stijl is (hard)trance / techtrance en dit doe ik in mijn studio die bestaat uit :

Een PC met een RME 9632 adat interface. Op deze pc draait cubase SX als sequencer/daw en een aantal softsynths/effect plugins (Battery2, z3ta, ohmforce, compressors/limiters, etc.).
Voor de AD-DA conversie gebruik ik een behringer DDX3216 en een RME ADI-8. Alle analoge apparatuur is hierop aangesloten. In cubase kan ik nagenoeg alle hardware over hardware/softwarebussen routen.

De hardware synths die ik veel gebruik in mijn produkties zijn:
waldorf Pulse (dikke leads en basjes),
waldorf MicroQ (veelzijdige synth voor een leuke prijs met goede (trance)leads, pads, etc),
waldorf XT (ondanks dat ik deze bijna niet kan programmeren gebruik ik deze vrij veel voor o.a. basslines, strings of tweede melodielijn).
NordRack2 (veelzijdig apparaat en goede controller :))
tx81z en akai s2000 (niet in gebruik)

Overige hardware: 2 x DBX 166xl (altijd in gebruik), Lexicon LXP-1 (altijd in gebruik), behringer compressor (niet in gebruik).

Ben erg tevreden met deze setup en mijn manier van werken. Ik werk met 50% software en 50% hardware. Afmixen doe ik softwarematig (afluisteren overigens op Mackie Hr824's).

Wat ik aan mijn setup toe zou willen voegen is een Sherman Filterbank, Drawmer compressor en misschien een keer een Access Virus A of B. Echter weet ik niet of die Virus iets toe voegt aan mijn synthcollectie (ik wil niet al te veel synths hebben om mee te werken).
Wat is jullie mening of commentaar of hebben jullie suggesties voor evt. uitbreiding?
 
Back
Top