[Elector] Modulair bakbeest: FORMANT zelfbouwsynth

Re: max dox / o miel

Re: max dox / o miel

Origineel geplaatst door rondroyd
:halleluja fettuh shit
ik zie een Oscar ,jaah,en een system 101+102 whoooo
en een system 100 ,..modules ....????
kijk , je hebt nu een andromeda hebben we allemaal kunnen lezen....
wat vindt je zelf ben je re erg op vooruit gegaan ,
mbt het sneller pasklaar werken ,...
ik kan me voorstellen dat met 3 modulairs ben je wel ff zoet,
eer er een pasklaar melo/harmonietje uit komt !
mening graag van omiel,....;

De Andromeda is in feite een hele grote modulaire synth. Je kan namelijk kiezen uit iets van 71 modulatiebronnen waarmee je bijna alle parameters mee kunt moduleren. Op een hoop dingen (VCO's en Filter e.d) kun je meerdere modulatoren aan hangen.En dat alles dus voor 16 stemmen! Daarbij klinkt het ook nog eens geweldig. Nee, dan heb je heel veel oude analoge bakken nodig wil je dat kunnen evenaren. Voor mij hoeft al die oude zooi niet meer. Ik raad iedereen aan het spul te verkopen en een Andromeda gaan te halen :)

Wat betreft de modulars die ik heb gehad twijfel ik welke ik het best vond klinken. De system 100 klinkt goed, maar zo'n Formant is ook niet flauw. Jammer dat de mijne zo slecht was gebouwd en last had van overspraak e.d. Nee, ik denk dat je toch het best voor een goede Formant kan gaan. Die system 100M stelt niet bijster veel voor. Het is wel een mooi gebouwd systeem, heel netjes. De mijne was gewoon een standaard ding met VCO, VCF, VCA, ENV, LFO (x2 uiteraard). Weinig spectaculair dus en vrij iel klinkend. Die dingen zijn aardig overprijst de laatste tijd.
 
De mijne staat op het punt om terug helemaal in conditie te zijn.
Ik heb hem dus al kunnen horen en wat kunnen moduleren en ben oprecht positief over de klankkwaliteit. Het heeft iets warms, neigt naar Moogklank. Verder vind ik het bereik van de vco's/lfo's ed zeer ruim en zijn de modules echt flexibel (1 lfomodule heeft bv 3 lfo's, met voor elke lfo aparte outputs per golfvorm). De mijne is vrij goed gemaakt, ik had alleen niet verwacht dat er zoveel bij komt kijken om hem helemaal in orde te krijgen. Ik raad ook aan (als je muziek wilt maken) om een compleet werkend systeem te kopen. Alleen al het kalibreren kost enorm veel tijd en zorgt voor onaangename ongeduldigheidsstress ;)

Johnny: als ie klaar is, kom ik eens af om te freaken.
 
Re: Re: / o miel

Re: Re: / o miel

Origineel geplaatst door omiel
De Andromeda is in feite een hele grote modulaire synth. Je kan namelijk kiezen uit iets van 71 modulatiebronnen waarmee je bijna alle parameters mee kunt moduleren. Op een hoop dingen (VCO's en Filter e.d) kun je meerdere modulatoren aan hangen.En dat alles dus voor 16 stemmen! Daarbij klinkt het ook nog eens geweldig. Nee, dan heb je heel veel oude analoge bakken nodig wil je dat kunnen evenaren. Voor mij hoeft al die oude zooi niet meer. Ik raad iedereen aan het spul te verkopen en een Andromeda gaan te halen :)

Wat betreft de modulars die ik heb gehad twijfel ik welke ik het best vond klinken. De system 100 klinkt goed, maar zo'n Formant is ook niet flauw

Weinig spectaculair dus en vrij iel klinkend. Die dingen zijn aardig overprijst de laatste tijd.

ok ff over de andromeda [kweenie precies hoeveel multi - timbral ie is ] k neem aan x 4 of so met 16 voices ,...?
iid geval goeie modulate specs , beetje matrix 12 /expander in veelvoud ,
met een multi timbrale mode [in ieder geval 16 voices ]

ik ben /was een beetje in de veronderstelling dat het een soort van hype begon te worden
iedereen aan de andromeda ,...verkoop je oude ,analoogjes ,!!!!!!!MEGA marketing
net zoals met de nord modulair gebeurde,sinds dien heeft iedereen zin in een doepfer /A.S./of wat maar ook wat meer dan twee inputs heeft
wat de BIggO fabrikanten op de markt brengen ,....
wordt in het echt in een keer verdriedunbbeldt qa prijs
voorbeeldt ; door de vele software bedrijven worden veel bekende
synths nage [ cloont ] ; bv de minimoog ,;model e
de prophet 5 ,prophet 53/...nu 53
bleef het daar maar bij
de Oscar en de odysee zijn samen met de pro one al in een 16 voudige stemmige mult-itimbrale versie te verkrijgen !!!

mijn mening is dat de weinge /wat is weinige] goede exemplaren van dit soort synths die hier nog te vinden zijn,...
[zijn er best veel blijkt ,...holland rules!! ]
2 of meer osc synths dus,... steeds meer gaan opbrengen,......;jammergenoeg
ik krijg veel voor mn synthie
wil k nieuwe
betaal ik nog meer
het lijkt de @$# huizen markt wel,...

iid geval ik geloof zeker dat de andr. dmv zn matrix mod en multi-timbral fatt ok zal zijn
persoonlijk zie ik mezelf niet graag ,skippen op en analoge synth naar de volgende pagina en weer verder editten met de volgende analoge synth patch ,...xcuse
het lijkt te veel op een nordlead [de manier van werken dan , hoo ff ]
soundwise heb ik hem nog nooit gehoord,... ik durf niet,...
ben bang dat ik overstag ga en al mn spulllen ga inruilen bij MH...hmmmm
alleen de looks al,
mijn mening vintage blijft vintage
hoe analoog het ook is

goed voorbeeld; tr 808/909*,/... jomox airbase
goed app,/... verkeerde looks
[ik denk dat de a6 ies de aankomende jaren aardig gaan dalen ,....]
zie je dAN
 
Ronddroyd: Wanneer nova en johhny ook hun formant inelkaar hebben, kunnen we allemaal es wat posten om te kijken in hoeverre ze gelijk klinken.
Ik denk dat het per exemplaar wel verschilt. Onderdelen waren ook in de jaren 70 duur, en het gaat vaak om precieci onderdelen, het beste van het beste, anders hoor je het gewoon.
Ik ben de 2e eigenaar, en de man, nu over de 50, had er echt een passie voor. Hij was hoogopgeleid, en dat ding bouwen was een soort levenswerk. Hij had verbeteringen aangebracht op sommige ontwerpen, en alles heeel precies gedaan. Ik heb hem bijna kado van hem gekregen, omdat ik als groentje en enthausiasme, bijna een staande ovatie kreeg toen ik die 'kerstboom" kwam bezichtigen.

Helaas is, omdat ik die formant al een paar keer verhuist heb, al één vco kaduk (kan misschien gemaakt worden), en begint ie nu wat slijtage verschijnselen te vertonen. Hij moet gecalibreerd worden, stofvrij gemaakt worden etc. Ik vind hem nu écht duidelijk minder lekker klinken, en ik heb soieso bijna geen banane-stekkertjes meer! =(

De vco's hebben een ongelofelijk groot bereik en zijn retestabiel. Alles bestaat uit losse onderdelen, niet uit chips, en dat hoor je volgens mij. Het leeft gewoon, en zélfs zonder filters zijn de vco's zo ongelofelijk vol, ik kom niet vaak zoiets tegen. Dure modulars zullen wel beter zijn, maar bijv doepfer klinkt toch volgens mij minder vol, en té stabiel. Beetje iel(er). Doepfer is muziekaal veel bruikbaarder, en je kan meer met een doepfer. (maar je kan ook doepfer modules ín die formant zetten, geloof ik, ze zijn qua voltage en voltagecontroll spanning compatible!)
Filters van mijn formant zijn 12db, maar ik weet niet of dat perse iets zegt over de kwaliteit. Nu vind ik ze wel minder, ze waren voor al die verhuizingen beter, heb ik het idee, maar het klinkt nog steeds erg goed. Anders, maar niet slechter als mijn jx10 ofzo... De adsr's zijn rete snel, en de lfo's kunnen volgens mij minuten langzaam gaan, tot heel snel. Mijne heeft ook nog eens een digitale sequencer met 2x vco + 2x gate uit... best modern in ~1980...

Ik heb vaker wel es wat sounds gepost, maar die zijn soieso in mp3, en dat verpest juist nét dat ene beetje extra (eigelijk molt mp3 bijna alles...) Uberhaubt klinkt ie opeens écht minder als je het opneemt, hij moet eigelijk live vergeleken worden, hij is gewoon té dynamisch.

En dan nu:
:koffie:
 
Kan je effe toelichten waarom een Doepfer muzikaal beter bruikbaar zou zijn, afgezien van de ontelbare modules die ze op de markt brengen?
Hij wordt namelijk mijn enige analoge synth.
 
Origineel geplaatst door nick nova
Kan je effe toelichten waarom een Doepfer muzikaal beter bruikbaar zou zijn, afgezien van de ontelbare modules die ze op de markt brengen?
Hij wordt namelijk mijn enige analoge synth.

Ja ik vergelijk de mijne...

De doepfer is veel makkelijker aan te sturen, dat werkt bij mijn formant toch minder (maar dat ook best zijn omdat ik mijn PR mcv misschien een keer half heb opgeblazen..) --> zie de PS:
Maar vooral de potmeters van mijne zijn ongemarkeerd! dus ik kan heel moeilijk bijv per preciese octaaf iets instellen... (nu ik meer van synthese begin te weten, merk ik dat zoiets heel erg belangrijk is!) gaat allemaal opgevoel. De lfo's kan je bijv ook niet retriggeren (de adsr's wél), en das jammer. Moeilijker syncbaar enzo...
Mijne is ook niet gekalibreerd, dus het gaat écht allemaal op gevoel. Echt vaderjacob spelen wordt moeilijk.... Maar dat doet niet onder aan de bruikbaarheid, zonder midi, werkt het al beter, en ik kan toch al geen noten lezen, dus als het klinkt klinkt het vind ik.

PS: ik heb een vreemd verschijnsel:
Als ik de hoofd-gate triggerinput gebruik, dan triggeren mijn adsr's allemaal wel, maar ze blijven hangen. (dwz hij triggered, loopt de adsr af, maar dan dooft het ledje niet helemaal (en reageert niet op een nieuwe trigger), en pas na een paar sec licht het ledje ff op, en daaarna reageert ie weer, en pikt ie weer een nieuw gate signaal, Dus sommige, vooral snelle gates, pakt ie niet. Vreemd is dat als ik rechtstreeks de trigger naar één enkele adsr stuur (trigger in..) dan doet ie het goed!!) Ik heb al geprobeerd de attack decay, sustain release op andere waardes te zetten, maar daar ligt het niet aan. Kan dat met een te zwak (of verneukt) voltage van mijn Philips Reese te maken hebben?
 
Ik heb dadelijk twee formanten, een Bohm en een doepfer, dus daar moeten we wat mee kunnen expirimenteren.

Ik heb op mijn Bohm ADSRs die je kunt schakelen naar ADR. Dan kun je heb niet retriggeren... Hij moet dan dus de hele R afwerken voordat ie een nieuwe trigger pakt. In de ADSR mode kun je hem wel retriggeren. Misschien is het bij jouw ADSRs ook zo geregeld dat ie via de hoofdtrigger niet te retriggeren is.

frontADSR1.jpg

Rechts onder zit de knop om hem van ADSR naar ADR te schakelen.
 
ik heb ook zo'n knop :) Ik zal nog es wat proberen, maar ik heb zo'n gevoel dat mijn midi-cv kastje een beetje brak is (één van de 2 gate outs is nml al 100% opgeblazen (kwam omdat de hoofd ingang voor cv/gate op mijn formant een din plug is (dus ik heb 5 din naar 5 tulp + jack verloop gebruikt, en de andere 3 draadjes waren aarde, +5v en -5v uitgang (of was het nou +12v?)... en tja had ik dus ook niet die verkeerde kabel in mijn midi-cv kastje via de gate output moeten jassen :stupid )
 
Sequencer

Sequencer

Hai Maxdox
heb je toevallig ook een schama van die sequencer??
Ben:o:
 
Re: Re: Modulair bakbeest: FORMANT zelfbouwsynth

Re: Re: Modulair bakbeest: FORMANT zelfbouwsynth

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Maak je soldeerbout alvast maar warm, want de documentatie van zowel de Elektor Formant als Paia, ETI en Digisound kun je hier online vinden:

http://omega.tellus.vallentuna.se/anders/synthar.html

Veel plezier! :mexico:

Hoi!

Heeft iemand deze documentatie nog?? De site is uit de lucht... ;{
 
Re: Re: Re: Modulair bakbeest: FORMANT zelfbouwsynth

Re: Re: Re: Modulair bakbeest: FORMANT zelfbouwsynth

Origineel geplaatst door Lacertus
Hoi!

Heeft iemand deze documentatie nog?? De site is uit de lucht... ;{

Same here... ik ben ook wel benieuwd naar die documentatie..!
 
sooo zekers mooie site
nou weet ik eaat etaoin [pff] zn inspiratie vandaan haalt

wel de jurgen haible site bekeken ,...
over clonen gesproken ,...
:okdan:
 
Back
Top