Elektor Formant bouwen met aanpassingen.

De loper van de Q potmeter gaat via R18(27K) terug naar de input. Als op de lopen een signaal staat, check dan even of de physieke verbinding via R18 er nog wel is! Kapotte weerstanden komt zelden voor maar je weet maar nooit. Het zou ook nog een printbreuk of een brakke soldering kunnen zijn. Verbind anders even met een losse weerstand de loper van de Q potmeter met de input van IC3.
 
De loper van de Q potmeter gaat via R18(27K) terug naar de input. Als op de lopen een signaal staat, check dan even of de physieke verbinding via R18 er nog wel is! Kapotte weerstanden komt zelden voor maar je weet maar nooit. Het zou ook nog een printbreuk of een brakke soldering kunnen zijn. Verbind anders even met een losse weerstand de loper van de Q potmeter met de input van IC3.

Heb die verbindingen gecheckt en zijn zeker goed aanwezig. Ook met een lossedraad en en een losse R van 27K gedaan en geeft het zelfde resultaat. Het signaal op de loper is lager van amplitude dan de input van de VCF en ligt niet op de OV maar meer positieve.

Ik heb de fets vervangen maar door een BF245C i.p.v. BF245A of B en dat kan de oorzaak zijn. Heb geen A type en ga deze eerst bestellen en dan maar weer proberen. Nu heb ik het even opzij gelegd en dingen doen die goed gaan.

Jos
 
Volgens mij kan C ipv B of A hier niet de oorzaak van zijn. Tenminste, in mijn Formanttijd werd daar niet naar gekeken en de boel werkte, al kan ik niet garanderen dat ik het op dezelfde plaats als jou heb toegepast.
 
Volgens mij kan C ipv B of A hier niet de oorzaak van zijn. Tenminste, in mijn Formanttijd werd daar niet naar gekeken en de boel werkte, al kan ik niet garanderen dat ik het op dezelfde plaats als jou heb toegepast.

Is de pinout van A, B en C hetzelfde?
Die van een 2N3904 is n.l. niet hetzelfde als die van een 2N3904C.

De pinouts van de BF245A , B en c zijn het zelfde maar de verschillen zit in de Zero-Gate Voltage drain Current van de drie zijn voor A=2mA, B=6mA en de C=12mA en voor het gebruiken van de BF245C zal er meer stroom nodig zijn om te sturen en dat zal voor mij het geval zijn.

Wacht totdat ik de BF245A en B245B binnen heb en dan zal de VCF wel weer resoneren want de CA3080 kunnen de BF245C niet aansturen i.v.m. de lage outputcurrent of ik moet de schakeling opnieuw bereken maar dan wordt de Filter functie anders dus een andere klank en dat is wat ik niet wil.

Jos
 
Ik denk dat het C type inderdaad niet geschikt is. De fet is als volger geschakeld, maar afhankelijk van a,b,c type fet zal er een DC spanning verschil zijn tussen de Gate en de Source. Bij het C type kan dat wel -6 volt zijn.

De source weerstand moet je aanpassen aan de stroom zoals in de beschrijving staat bij de VCO
 
Ik heb er hier nog eentje staan, met 4 vco's en sequencer. Ze is a oud en heeft zo haar gebreken. Eigenlijk moet ik alle bedrading nog een rustig nalopen maar kom daar maar niet aan toe.

Maar er is prima mee te werken. dit is de meest karaktervolle synth die ik heb gehad. Ik heb inmiddels wel de nodig edocumentatie verzameld dus al als je vragen hebt hoor ik het wel.

Vet bouwproject.. succes ermee.

1010114_10201835856487229_186293424_n.jpg
 
Ik heb er hier nog eentje staan, met 4 vco's en sequencer. Ze is a oud en heeft zo haar gebreken. Eigenlijk moet ik alle bedrading nog een rustig nalopen maar kom daar maar niet aan toe.

Maar er is prima mee te werken. dit is de meest karaktervolle synth die ik heb gehad. Ik heb inmiddels wel de nodig edocumentatie verzameld dus al als je vragen hebt hoor ik het wel.

Vet bouwproject.. succes ermee.


Leuk is het om hier je eigen gebouwde Synt terug te zien. de sequenser is toen een eigen ontwerp van me en was heel prettig om mee te werken. Heb vorig jaar een vraag over deze DIY op dit forum gezet : https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=160771&highlight=kompakte

Hier is nog een foto van deze syth. uit 1981

2pze7uc.jpg


Jos
 
Back
Top