[Elector] Modulair bakbeest: FORMANT zelfbouwsynth

maxdox

rode peper en knoflook
Lid sinds
12 juli 2001
Berichten
1.143
Locatie
Maastricht
Ik zag wat mensen die geinstresseerd zijn in de formant; welnu, ik ben de trotse eigenaar van een mooi exemplaar en zal daarom wat achtergrond info geven voor de modulaire en electronica freaks onder ons.

De "elector formant" synth is geen synth, maar een zelfbouw project van het electronica vakblad, elector (bij ons bekend als de elektuur).
Vanaf 1978 werd er elke nieuwe editie een artikel van een synthesizer module gepubliseerd, met veel info over geluidstheorie enzo.
Men begon met de normale modules, zoals vco, vcf en vca's, later werd dit arsenaal uitgebreidt met diverse modules, je kan het zo gek niet bedenken (mwoa, doepfer heeft nog meer gekke modules, moet ik toegeven :) ) of er bestaat een formant-schema van, van phaser units tot waveform processors.

De schema's zijn zo ontworpen dat ze samen de formant vormen, maar ze zijn uiteraard ook geschikt voor andere doeleinden.

Ik heb het pure geluk gehad, door toeval een erg mooi exemplaar op de kop te kunnen tikken. Hij is erg vakkunidg gebouwd door een electronica freak. Alles bestaat uit losse redelijk simpele electronica componenten.
Wanneer men niet bezuinigd op onderdelen en men bedreven is in electronica techniek, dan is het heel goed mogelijk zo'n beest zelf te bouwen. Het resultaat mag er in ieder geval wezen:
4xvco's met speciale "oven-transistors" pwm en fm
3xvcf's, 12db lp,bp,notch en hp
3xvca's, eentje zit links, andere rechts de 3e beide; dus stereo modulatie is mogelijk
6xadsr's extern te triggeren
6x lfo waarvan 2 te moduleren zijn
2x noise
1 velocity follower, zet geluid in cv/gate om, erg bruut!
1 ringmodulator
1 parametrische equaliser (3 bands)
1 sample en hold module
1 256/512 stepsequencer met 2 cv/gate uitgangen! (helaas niet te syncen =(
Compleet met centrale cv/gate in/uitgang, maakt het makkelijk om hem aan een cv/midi convertertje te hangen!
Niet te vergeten: rauwe veerreverb
Last but not least: een erg grappig houten toetsenbordje, analoog, dus met allemaal draadjes.

Ik heb alle documentatie (alle artikelen van 1978-1980) erbij gekregen, ook zijn aantekeningen van de verbeteringen van de ontwerpen :D

Wanneer je geintresseerd bent om zo'n apparaat te bouwen, moet je me maar even mailen, dan kan ik kijken of het mogelijk is iets van die documentatie beschikbaar te stellen.

De mzzl,
Maxdox
 
Wat ongelovelijk wreed!
Kun je eens wat laten zien & horen??
Hoeveel eurootjes zou je ongeveer kwijt zijn aan onderdelen? (Schatting?) Ik ben erg benieuwd zeg... 8P
 
Ik heb fotootjes van Max zn modular. Zal ze binnenkort eens scannen en posten.
 
Re: Modulair bakbeest: FORMANT zelfbouwsynth

Re: Modulair bakbeest: FORMANT zelfbouwsynth

Origineel geplaatst door maxdox
Wanneer je geintresseerd bent om zo'n apparaat te bouwen, moet je me maar even mailen, dan kan ik kijken of het mogelijk is iets van die documentatie beschikbaar te stellen.

Maak je soldeerbout alvast maar warm, want de documentatie van zowel de Elektor Formant als Paia, ETI en Digisound kun je hier online vinden:

http://omega.tellus.vallentuna.se/anders/synthar.html

Veel plezier! :mexico:
 
Ik heb ook nog zo'n ding gehad. De mijne was alleen iets minder goed gebouwd en hij had nogal last van ruis en overspraak. Ik had er ook de orginele boeken bij, alleen waren die in het duits. Je kan er overigens wel hele mooie klanken uit toveren uit zo'n ding.

Dat zelf solderen kun je waarschijnlijk het beste uit je hoofd halen want dat zal je een kapitaal en heel veel tijd gaan kosten. Zie ook de homepage van een of andere Rik die ook zo'n ding een paar jaar geleden heeft gebouwd.

Je kan ze beter 2e hands kopen. Veel meer dan 1000 a 1500 gulden moeten ze niet kosten.

Zie hier mijn formant en nog wat andere spulletjes (die ik geen van alle meer heb, op de TB na)
modulair.jpg
formant100.jpg
 
Mooie synths; Is al dat modulair spul formant? Of alleen de bovenste?
 
Alleen het bovenste. Hij staat op een Roland System-100M en links ervan staat een Roland System-100.
 
Ik heb fotootjes van Max zn modular. Zal ze binnenkort eens scannen en posten.

Ja, waar blijven die foto's. Ik zit ook nog steeds op de foto van die RM1X te wachten.:)
 
Top dit!:D [offtopic] Zie daar een OSCar staan omiel! Vond je het niks, omdat je 'em niet meer hebt?

Greetz!:biertje:
 
Origineel geplaatst door Mangina
Top dit!:D [offtopic] Zie daar een OSCar staan omiel! Vond je het niks, omdat je 'em niet meer hebt?

Greetz!:biertje:

Die OSCar was helaas niet van mij, die had ik geleend. Wreed apparaat is dat trouwens.
 
Origineel geplaatst door bambamstudio
ja idd, tis al bijna een jaar geleden dat je dat belooft hebt :)

( machtig deze oude threads )

Ja man... zeker nu blijkbaar toch veel lui op het synthforum een Formant hebben/hadden! Leuk om te vergelijken, die zelfbouw dingen.

Maar tja, ik heb zelf nog geen foto's, maar misschien kan ik binnenkort iemand met een digitale camera regelen...

Origineel geplaatst door wiener303
Ja, waar blijven die foto's. Ik zit ook nog steeds op de foto van die RM1X te wachten. :)

Die zal ik dan in de "Foto van je synth en vriendin/moeder" plaatsen... ik haal dan wel de pikante eruit hihi :engel:
 
Re: Re: Modulair bakbeest: FORMANT zelfbouwsynth

Re: Re: Modulair bakbeest: FORMANT zelfbouwsynth

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Maak je soldeerbout alvast maar warm, want de documentatie van zowel de Elektor Formant als Paia, ETI en Digisound kun je hier online vinden:

http://omega.tellus.vallentuna.se/anders/synthar.html

Veel plezier! :mexico:

Inderdaad schitterende documentjes daar! Wel lastig is dat sommige onderdelen gewoon niet meer te krijgen zijn, dus kijk uit waar je aan begint.
 
maxdox, kun jij die samples nog ergens neer zetten of naar mij toe mailen?
 
Re: Re: Re: Modulair bakbeest: FORMANT zelfbouwsynth

Re: Re: Re: Modulair bakbeest: FORMANT zelfbouwsynth

Origineel geplaatst door Imipolex
Inderdaad schitterende documentjes daar! Wel lastig is dat sommige onderdelen gewoon niet meer te krijgen zijn, dus kijk uit waar je aan begint.

De meeste onderdelen zijn nog wel te krijgen (of te vervangen door onderdelen waar makkelijker aan te komen is), maar daar hangt vanwege de zeldzaamheid dan wel een prijskaartje aan. In 9 VCO's zitten 9 uA726 chips. Zo'n chip kost als je 'm tegenkomt minimaal 30 Euro per stuk. 9 VCO's betekent dus 9 x 30 = 270 Euro alleen al voor die chips. En die chips willen helaas nog wel eens stuk gaan...Nick Nova kan daar over meepraten. Weet inderdaad waar je aan begint dus. Maar ondanks deze waarschuwing, Johnny, veel plezier met je Formant! :)
 
Re: Re: Re: Re: Modulair bakbeest: FORMANT zelfbouwsynth

Re: Re: Re: Re: Modulair bakbeest: FORMANT zelfbouwsynth

Origineel geplaatst door Boemtsjak
De meeste onderdelen zijn nog wel te krijgen (of te vervangen door onderdelen waar makkelijker aan te komen is), maar daar hangt vanwege de zeldzaamheid dan wel een prijskaartje aan. In 9 VCO's zitten 9 uA726 chips. Zo'n chip kost als je 'm tegenkomt minimaal 30 Euro per stuk. 9 VCO's betekent dus 9 x 30 = 270 Euro alleen al voor die chips. En die chips willen helaas nog wel eens stuk gaan...Nick Nova kan daar over meepraten. Weet inderdaad waar je aan begint dus. Maar ondanks deze waarschuwing, Johnny, veel plezier met je Formant! :)
Ik weet het... Daarom wou ik ook minimaal 1 werkend systeem om zeker geen buikpijn te krijgen. De andere zie ik nog wel wat dat gaat worden.
 
max dox / o miel

max dox / o miel

Origineel geplaatst door omiel
Ik heb ook nog zo'n ding gehad. De mijne was alleen iets minder goed gebouwd en hij had nogal last van ruis en overspraak. Ik had er ook de orginele boeken bij, alleen waren die in het duits. Je kan er overigens wel hele mooie klanken uit toveren uit zo'n ding.

Dat zelf solderen kun je waarschijnlijk het beste uit je hoofd halen want dat zal je een kapitaal en heel veel tijd gaan kosten. Zie ook de homepage van een of andere Rik die ook zo'n ding een paar jaar geleden heeft gebouwd.

Je kan ze beter 2e hands kopen. Veel meer dan 1000 a 1500 gulden moeten ze niet kosten.

Zie hier mijn formant en nog wat andere spulletjes (die ik geen van alle meer heb, op de TB na)
modulair.jpg
formant100.jpg


:halleluja fettuh shit
ik zie een Oscar ,jaah,en een system 101+102 whoooo
en een system 100 ,..modules ....????
kijk , je hebt nu een andromeda hebben we allemaal kunnen lezen....
wat vindt je zelf ben je re erg op vooruit gegaan ,
mbt het sneller pasklaar werken ,...
ik kan me voorstellen dat met 3 modulairs ben je wel ff zoet,
eer er een pasklaar melo/harmonietje uit komt !
mening graag van omiel,....;

mbt de formant volgens mij si het helemaal afhankelijk wie hem heeft gebouwd ,hoe die dan klinkt
en welke onderdelen er in zitten ,...ik denk/vindt [heb je het weer ]
dat er met drie formanten naast elkaar best wat verschillen kunnen zijn

maxdox heb je een merk /modulair fabrikant waar je denk dat de formant mee te vergelijken is,
bv as/ doepfer /fenix ofiets
een beetje een vergelijkend waaren onderzoek
thnx for sharing,...
 
Back
Top