Akai MPC 1000 user thread vragen & antwoorden

Nou volgens mij werken de meeste mpc mensen op gehoor. Uitgebreid editten is niet zo fijn en overzichtelijk. Ik hou er zelf van om iets net zo vaak in te spelen tot het goed is.
Uitgebreid handmatig noten editen vindt ik helemaal niks. Ik haal hooguit eens een foutief aangeslagen note weg via de stepedit, maar anders speel ik het weer opnieuw in.
Ik denk dat er wel ergens schermafdrukken te vinden zijn. Alle noten staan onderelkaar, dus niet naast elkaar zoals in cubase. Je kan gemakkelijk van de ene naar de andere springen met toetsencombinaties. Je ziet dan per noot de lengte, velocity, etc.
Het is geen grafische weergave! Dan moet je een MPC4000 hebben. (of misschien dat de 2500 het ook al wat overzichtelijker weergeeft). Maar er zullen vast wel mensen zijn die het editen wel fijn vinden.
 
je maakt het ipv het te tekenen.. mis m zo erg..
 
Je kunt trouwens kiezen hoe je werkt; lineair zoals met in Cubase en dergelijke meestal doet, of drum machine stijl pattern gericht werken (dus bv. 4 of 8 maten die telkens loopen).

Editen zoals kopieren van maten gaat heel vlug en gemakkelijk, als je echter noten op z'n eigen wilt editen dan kan dit in de step editor maar het spreekt vanzelf dat dit niet zo overzichtelijk is als met een computerprogramma.

De meeste mensen die een MPC hebben houden er gewoon van om alles in te spelen, al kan je er ook een stepsequencer aanhangen, kan je ritmes editen zoals op een 909 of iets dergelijks met een stepsequencer.
 
De charme van een mpc is juist dat realtime inspelen, als je anders wilt sequencen moet je gewoon niet naar een mpc kijken. Voor dat soort sequencing heb ik mijn Rs7000 en Ableton Live.

Een mpc is echter ongeevenaard voor realtime sequencen en dat is met veel drumloopjes gewoon beter omdat je kunt inspelen wat in je hoofd zit en niet hoeft uit te zoeken welk geluid je dan precies waar moet zetten. Het versnelt het proces bij mij in ieder geval heel erg veel. Niet meer eindeloos een geluidje stapje voor stapje verschuiven tot je dan eindelijk het goede geluidje hebt....nee gewoon gaan!

Voor meer gedetailleerde events is de Rs7000 veel beter, nog een berg beter dan de mpc4000 vind ik persoonlijk!
 
en een rm1x is dat dan wellicht wat? het zou mij dan niet gaan om de engine want die zuigt qua sound!
maar edit deze hetzelfde als een rs7000? dan hang ik er gewoon een sampler of laptop aan.
of zij er nog andere interesante opties (seq zonder soundengine bijv.) :confused:

thx
 
Origineel geplaatst door gerrie79
en een rm1x is dat dan wellicht wat? het zou mij dan niet gaan om de engine want die zuigt qua sound!
maar edit deze hetzelfde als een rs7000? dan hang ik er gewoon een sampler of laptop aan.
of zij er nog andere interesante opties (seq zonder soundengine bijv.) :confused:

thx

Ik zou zeggen speel eens wat met een mpc, de charme is juist dat het niet zo veel detail geeft in eerste instantie, je kan het altijd nog specifieker uitwerken later. Het is een ideale tool om eens lekker zonder scherm loops te maken en een mooie basis te leggen.
 
Origineel geplaatst door gerrie79
en een rm1x is dat dan wellicht wat? het zou mij dan niet gaan om de engine want die zuigt qua sound!
maar edit deze hetzelfde als een rs7000? dan hang ik er gewoon een sampler of laptop aan.
of zij er nog andere interesante opties (seq zonder soundengine bijv.) :confused:

thx

De rm1x is door zijn lo-fi audio engine juist ook weer erg leuk. Heb er destijds dingen mee gedaan die ik met de Rs7000 moeilijk voor elkaar krijg juist door die lo-fi engine.

Rm1x als sequencer is een optie idd....
 
routing?

routing?

ik ben op zoek naar een (drum)sampler om mijn live setup mee uit te breiden
dus heb ik ook naar de mpc1000 gekeken

nu wil ik even weten hoe dat zit met de output routing.
ik ben zo'n controll freak dat ik het liefst alle instrumenten een eigen kanaal op mijn mixer wil geven.

hij heeft dus 6 outputs, dat zou voor mij genoeg zijn voor drums maar hoe zit dat met interne fx? kun je die naar elke willekeurige output sturen?
en hoe zit dat met dat master fx, zit dat alleen op de LR out of is die ook te routen naar de rest?

andere wetenswaardigheden wat betreft routing zijn van harte welkom

kun je bijv. ook één stereo paar outputs gebruiken voor alleen de fx out zodat je die on the fly kunt muten op je mixer?
enz enz

thanks
 
hij heeft dus 6 outputs, dat zou voor mij genoeg zijn voor drums maar hoe zit dat met interne fx? kun je die naar elke willekeurige output sturen?

nee, de mpc 1000 heeft 2 interne fx bussen die je los of samen kunt gebruiken. En daar moet je het mee doen, maar beter hang je er een externe fx bak ertussen, want de fx die erin zitten zijn niet allemaal bruikbaar... maar das een kwestie van smaak.;)
 
]
nee, de mpc 1000 heeft 2 interne fx bussen die je los of samen kunt gebruiken. En daar moet je het mee doen,

dat wist ik al, mijn vraag is of je zelf kunt bepalen naar welke output je de fx stuurt?
 
Origineel geplaatst door pelthor
]
nee, de mpc 1000 heeft 2 interne fx bussen die je los of samen kunt gebruiken. En daar moet je het mee doen,

dat wist ik al, mijn vraag is of je zelf kunt bepalen naar welke output je de fx stuurt?


Nee dus......de FX staat altijd geroute naar de master outs.

Dit is overigens zo'n beetje bij al dit soort apparaten zo.....misschien bij de MPC4000 niet.
Het concept is dat je andere outputs bechikbaar zijn voor externe FX.

Bij mijn Rs7000 is dit precies hetzelfde helaas.
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Nee dus......de FX staat altijd geroute naar de master outs.

Dit is overigens zo'n beetje bij al dit soort apparaten zo.....misschien bij de MPC4000 niet.
Het concept is dat je andere outputs bechikbaar zijn voor externe FX.

Bij mijn Rs7000 is dit precies hetzelfde helaas.

hmmm..... nee....

je hebt 1 paar master fx, dat zijn compressie en eq.

Dan heb je nog 2 x fx bussen, en in de mixer kan je elk kanaal/pad naar 1 van de 2 sturen. Dus het verhaal van hierboven klopt niet helemaal sorry...*D
 
en ik heb net gecheckt, als je de sample met zeg "reverb" naar out 3/4 route doet hij gewoon hoor.... alleen kan je niet de fx zelf (zonder sample) routen.
 
Ow......ik dacht dat dat niet kon....super! Bedankt voor de info!

Mijn info was inderdaad fout! Excuus!
 
Huh.... mis ik hier iets?
De FX werken alleen als ik het geluid ook via de stereo-out route. Zodra ik 1/2 of 3/4 kies hoor ik geen FX meer.
 
ow...:stupid klopt! ik had niet goed gekeken idd. je kan alleen de fx horen over de stereo out... stom.:Z
 
Origineel geplaatst door Poast PR
ow...:stupid klopt! ik had niet goed gekeken idd. je kan alleen de fx horen over de stereo out... stom.:Z

Ik had het nog niet geprobeert, dacht al ff dat ik gek werd hierzo! Was me nog niet gelukt namelijk!

:D
 
hm....dat zuigt, het is idd bij mijn mc909 ook zo, dat fabrikanten dit niet aanpassen? het lijkt me erg handig.
dan ga ik toch maar een z4 kopen en die aan mijn rm1x hangen, weet iemand toevallig of het met de z4 (of andere sampler) wel zo is, of moet ik dan naar een ander forum?

thanks for the info alvast
 
Back
Top