Piano of Keyboard ?

Resonance

Turn up the reso!
Lid sinds
30 september 2002
Berichten
4.738
Hoi, een vraag.

Omdat ik nu al jaren met muziek bezig ben en ook de nodige gear hier heb staan terwijl ik eigenlijk helemaal nix van muziek afweet en daar bedoel ik mee akkoorden / noten etc (Het enige wat ik iemand kan laten zien op een keyboard layout is CDEFGAB en daar houdt t dan ook gelijk mee op :p). Vindt ik het nu toch wel eens tijd dat ik eens een cursusje neem. En heb besloten een thuis cursus te gaan volgen bij de LOI of iets dergelijks.

De vraag is nu:
Keyboard les of Piano les ?
Ik wil gewoon afentoe lekker live op mn synths kunnen jammen straks. En makkelijk melodietjes die in me opkomen, inspelen of kunnen tekenen in cubase zonder dat ik uren zit te puzzelen of geen idee heb met welke noot ik moet beginnen. Ik wil akkoorden leren en andere combinaties. Melodietjes en daarbij passende bass lijntjes etc.
Mijn interesse's liggen in trance / dance / electro etc. Dus absoluut geen klassiek of akoestische doeleindes.

Op de LOI site staat het volgende en zoals je ziet, ziet het er beide erg aantrekkelijk uit maar ik heb dus geen idee wat het beste voor mij zou zijn.

Piano


Wie een instrument wil leren bespelen dat veelzijdig is en past in bijna elk denkbaar muziekgenre, komt al snel uit bij de piano. Op de piano kun je klassieke, melodieuze muziek spelen maar ook ritmische popmuziek of zelf geïmproviseerde jazzmuziek. Met de cursus Piano leer je stap voor stap alle technieken die je nodig hebt om dit instrument goed te kunnen bespelen. Je maakt je verschillende muziekstukken in diverse stijlen eigen. Ook leer je noten lezen zodat je van bladmuziek zelf nieuwe stukken kunt leren. Zo beleef je nog meer plezier van je nieuwe kennis en vaardigheden en ontwikkel je een heel eigen repertoire.


Je einddoel
Na afloop van je cursus kun je veel verschillende melodieën spelen, van populaire muziek tot klassieke stukken. Ook kun je melodieën van bladmuziek lezen. Zo kun je zelf je repertoire uitbreiden.

Inhoud van de opleiding
Dit ga je leren
In de cursus Piano leer je natuurlijk vooral het bespelen van het instrument. Toch komt daar ook theorie aan te pas. Je leert veel over algemene en meer pianogerichte muziektheorie. Deze leerstof is zo veel mogelijk toegespitst op de problemen die je tegenkomt bij het spelen van de stukken uit deze cursus zoals het notenschrift, toonladders, drie- en vierklanken, harmonieleer en vormleer.

(complete link http://www.loi.nl/assinfo/asi_alg_001.nsf/frmWframeset?readForm&Mode=ass&Type=VRT&Asscod=320 )


En bij Keyboard:

Keyboard


Wie keyboard kan spelen, heeft een heel orkest in handen. Een keyboard produceert, naast pianotonen meestal ook het geluid van drums, bekkens, saxofoon, trompet, fluit, gitaar, basgitaar, harmonica en veel verschillende ritmes. Met deze cursus leer je dit veelzijdige instrument binnen 10 maanden bespelen. Je oefent muziekstukken uit verschillende stijlen, van pop tot blues en jazz. Ook leer je zelf te improviseren. Na je cursus beschik je over een uitgebreid repertoire in je eigen stijl!

Je einddoel
Aan het einde van de lessen beheers je een repertoire van meer dan zestig muziekstukken in veel verschillende stijlen. En wat nog belangrijker is: je kunt vlot muziek lezen én je beschikt over de vaardigheden om je repertoire voortdurend uit te breiden.

Inhoud van de opleiding
Dit ga je leren
De cursus Keyboard is een praktische cursus waarin je veel oefent op het bespelen van je instrument. Maar wil je dat goed onder de knie krijgen, dan heb je ook een stuk theoriekennis nodig. In deze cursus leer je het notenschrift en de notenwaarden waarmee de loop van een melodie wordt aangegeven. We leren je omgaan met maatsoorten, toonladders en akkoorden.


(complete link: http://www.loi.nl/assinfo/asi_alg_001.nsf/frmWframeset?readForm&Mode=ass&Type=VRT&Asscod=307 )
 
Wil je alleen puur dance gericht blijven / leren spelen:

neem keyboard les

Wil je meer:

Piano




ik wens je veel succes... tot over een jaartje of 3 heheheh ;)
 
heb totaal geen verstand van trance en de hele mik mak..

maar een vriend van mij is al jaren aan het hakken en beuken zonder enige echte muziekleer kennis (volgens mij)..... en het klinkt goed...

Ik zou een goedkopere oplossing nemen en dat is het volgende boek kopen...

eenvoudige muziek leer van Hennie Schouten Staat alles in van noten/toonladders/harmonie etc
Speel zelf al jaren piano en heb hier erg veel plezier van...

het is gewoon op een gegeven moment een kwestie van proberen.... als je eenmaal alle toonsorten/ladders/maatwerk onder de knie heb...

Je moet je zelf gaan afvragen wat wil voor een muziek maken...wil ik hele complexe werken in kunnen spelen of...die ik het gewoon lekker step time...

Succes

:doei:
 
Origineel geplaatst door anthonievos
Wil je alleen puur dance gericht blijven / leren spelen:

neem keyboard les

Wil je meer:

Piano




ik wens je veel succes... tot over een jaartje of 3 heheheh ;)
ligt er maar net aan wat je wil idd maar met keyboard kun je ook ver komen. Als je er blues schema's e.d. bij gaat leren. Anders blijft het bij het spelen van wat standaard popmuziek en het spelen van een paar accoordjes.
Ik heb al een jaar of 10 les;)
 
Re: Piano of Keyboard ?

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Hoi, een vraag.

Omdat ik nu al jaren met muziek bezig ben en ook de nodige gear hier heb staan terwijl ik eigenlijk helemaal nix van muziek afweet en daar bedoel ik mee akkoorden / noten etc (Het enige wat ik iemand kan laten zien op een keyboard layout is CDEFGAB en daar houdt t dan ook gelijk mee op :p). Vindt ik het nu toch wel eens tijd dat ik eens een cursusje neem. En heb besloten een thuis cursus te gaan volgen bij de LOI of iets dergelijks.

Dit is echt een domme opmerking van mij, maar je hebt helemaal geen cursus nodig om songstructuren en akkoorden te leren doorgronden. Neem gewoon je favoriete nummers, zoek de partituren (zelf, op internet of desnoods in een muziekwinkel) en bestuur alles tot in de details. Met piano - of keyboardles duurt het echt té lang om vooruit te komen. Een basiskennis van toonaarden en akkoorden is natuurlijk wel vereist ...
 
je haalt de woorden uit mijn mond.. nr11

boekie lezen... nummertjes bestuderen.. hitje bakkuh*D
 
ik heb 13 jaar pianoles gehad, en ik merk dat ik veel meer expressie in mijn spel heb op een piano, of een keyboard met gewogen toetsen...

verder hoor je vaak dat de overstap van piano naar keyboard makkelijker is dan andersom..
 
:dubbel: het motto er zijn geen domme vragen...enz kan even weggeveegd worden..

HELEMAAL BOVENAAN DE THREAD STAAT HET VERSCHIL :kroon:

----no offence ;) ----
 
Helaas moet ik even aangeven dat het LOI wel het minimum van opleiding is. Zelf ben ik geen toetsenist, maar gitarist en fluitist, en dat is wel eens moeilijk bij demonstraties van synthesizers, hetgeen ik zo nu en dan moet doen. Dan speelt de gast meestal duizend keer beter dan ik :)
Dus ben ik gaan lessen bij een leraar die beide intrumenten beheerst. Meeste stukken doe ik op de piano, maar andere weer op de NordLead2. Nu heb ik een hele jonge leraar (ik ben zelfs ouder dan z'n vader), maar hij is verdomd goed. Ik kan al noten lezen en mijn theorie is in orde, maar daar speel je nog geen toetsen mee. Zijn aanwijzingen zijn perfect en de muziekkeuze is precies wat ik wil, dus veel 60tiger en 70tiger jaren popmuziek. Zit vandaag m'n vingers te pijnigen op 'Michelle' van The Beatles :)

Nogmaals: zoek een goede leraar!

Wout
 
Michelle is een mooi nummer Wout :)
Afgezien daarvan zou ik ook eens moeten gaan lessen...
 
Als je écht wilt leren spelen, dan zou ik niet aan zelfstudie beginnen (behalve als je ontzettend gemotiveerd en gedisciplineerd bent). Als je les neemt krijg je wat er te leren valt gestructureerd aangeboden, in de goede volgorde en gepaard met een goede techniek (vingerzetting en houding van lichaam en vingers zijn geen details). Zelf partituren is uitzoeken is goed om door te krijgen wat muziek kan doen en voor je vingervlugheid, maar om op een echt hoger plan te komen is het wel goed te weten te komen wat achter de praktijk ligt, en dat leer je, volgens mij, het beste (want: structuur) met muziekles.

En als je les neemt, zou ik geen LOI-cursus (dat is toch om zelf te leren?) nemen, maar bij een muziekschool gaan. Een leraar kan je veel meer vertellen dan een lesboek.

Verschil tussen piano en en keyboard: da's wel moeilijk. Het nadeel van keyboardles is vaak dat je leert melodieën te spelen met je rechterhand over akkoorden van je linkerhand. Na een paar jaar ben je dan best snel met rechts en kun je nog steeds helemaal niks met links (zeker na 10 maanden les zoals in je tekst staat zou ik dan niks van je techniek met links verwachten). Het nadeel van piano is weer dat het vaak vrij ver afstaat van wat je met synths kunt en doet. En je moet er een (goed) gewogen klavier voor in huis hebben om te kunnen oefenen. Pianoles schiet het doel dus weer een beetje voorbij, denk ik. Een écht goede pianist kan ook alles op synths, maar daar doe je lang over en dan kun je ook heel veel dingen die je waarschijnlijk nooit nodig zult hebben. Voor wie wil leren spelen om te kunnen jammen op zijn synths zou een soort pianoles op keyboards eigenlijk het beste zijn. En volgens mij moet dat ook kunnen; als je les hebt op een muziekschool kun je zelf aangeven wat je wilt leren (weer in tegenstelling tot zelfstudie via een lesboek), zodat je uiteindelijk kunt wat je wilt kunnen. Ik bedoel trouwens niet dat je jaren muziekles zou moeten nemen; als je netjes vlijtig studeert zou je binnen afzienbare tijd (n.b.: denk niet aan een paar weken of zo!) een basis moeten kunnen waarvanuit je jezelf zelf verder kunt ontwikkelen.

Blablabla... Nou ja, ik weet niet of dit veel helpt, maar misschien helpt het bij de overwegingen. Ik ben er in ieder geval altijd voor als mensen écht leren spelen; hoe meer goede toetsenisten, hoe meer vreugd. 8)

Gave omschrijving van een keyboard trouwens:
Een keyboard produceert, naast pianotonen meestal ook het geluid van drums, bekkens, saxofoon, trompet, fluit, gitaar, basgitaar, harmonica en veel verschillende ritmes.
 
er is GEEN maar dan ook GEEN verschil tussen piano of keyboard les... enige verschil is dat een piano 88 gewogen toetsen heeft. Een synth 9 van de 10 keer 61 toetsen... er is geen verschil in de manier waarop je speelt. dat je op die yamaha grand alleen dat geluid kan hale en dat die casio prul van je ook nog 100 verschillende strings laat horen...
tja geen verschil...

technisch gezien is er gewoon geen verschil. praktijk gezien ook niet. hoe moeilijk is het om een layer te maken of een split en een 2 tal instrumenten te kiezen met een lamme beat uit dat pokke ding eronder? nou dan ;)
 
Zonder twijfel als je moet kiezen tussen de twee dan moet je piano kiezen met akoorden leer.
Is een veel betere basis.
En als je eenmaal piano kan spelen kan je ook op een keyboard spelen andersom absoluut niet.
Dus 2 vliegen in 1 klap.
Technisch is er een zeer groot verschil tussen een piano en een keyboard.
Simpelweg omdat een piano een mechanisch accoestisch instrument is.
Met het spelen voel je het hamer toets mechanisme het is een organisch instrument.
Er is nog steeds geen keyboard hoewel ze steeds beter zijn die dat zelfde gevoel geeft met spelen.
En dan hebben we het nog niest eens over de klank, want ook daarin kan je dusdanige verschillen aanbrengen met een echte piano die je met een sampleplayer als een keyboard nooit voor elkaar krijgt.
 
Last edited by a moderator:
Ik heb zelf 7 jaar keyboard les gehad en daarna ben ik een beetje zonder les aan het proberen geweest op de piano en nadien kon ik er echt niets meer van op het keyboard.
De toetsen waren gewoon veel te licht voor het snellere werk.

Maar als je les wilt nemen zou ik gewoon keyboard proberen omdat het meestal toch iets uitgebreider is dan piano, en IMO is de overstap van keyboard naar piano makkelijker dan andersom.

8)
 
Je leert juist op piano met dynamiek spelen. Dus ook licht. Dus speel je gewoon lichter op een keyboard.
Ik zie het probleem niet.
Ook bij piano's zijn er grote verschillen in instrument.
Piano 's die bevoorbeeld erg zwaar spelen.
Dus als je daardoor gewend bent altijd krachtig t emoeten aanslaan kan ik me het probleem voorstellen.
Ik ben zelf gewend op een vleugel te spelen en die van mij had een licht mechaniek.
 
Ik bedoel dat ik op een keyboard bij snel spelen , te vaak 'struikel' over de vingers terwijl bij een piano gaat er gewoon niets fout. Zwaardere toetsen spelen een stuk stabieler dan kunstof versies, tenminste dat ervaar ik zo..
 
helemaal mee eens...bovendien zijn velocity curves meestal gewoon in te stellen, zelfs in sommige plugins...oftewel als je zwaar gewend bent en je speelt op een keyboard dan pas je de curve wat aan :eureka:
 
Het probleem wat jij aankaart is trefzekerheid met spelen.
Het is bij paino zo dat als je een toets per ongeluk iets aanraakt maar niet te hard dat de hamer dus niet de snaar raakt.
Bij een niet gewogen licht keyboard heb je snel de kans dat de toon afgaat dat is waar.
 
Origineel geplaatst door hansbakker
helemaal mee eens...bovendien zijn velocity curves meestal gewoon in te stellen, zelfs in sommige plugins...oftewel als je zwaar gewend bent en je speelt op een keyboard dan pas je de curve wat aan :eureka:

Maar bij de klank op een keyboard blijf je afhankelijk van de beschikbare samples.
Dat ding bepaald bij welke aanslag hij welke sampel moet afspelen en die sample is altijd het zelfde.
Een piano kent oneindig veel variaities.
Daarnaast beinvloeden de snaren elkaar.
Ook daar zijn bepaalde oplossing voor gevonden in sommige programma's maar is toch niet hetzelfde.
 
Back
Top