welke monitoren?

Hmm, ik wil je best geloven maar als je het over een paar honderd euro hebt dan zie ik niet dezelfde Kali setjes als jij :P Degene die ik zie zitten nog wel ietsjes hoger in het segment
Ja kom zeg.. 650,- (in 5) heb je een set drieweg kali he. Je komt hier voor info dus zal je het weten ook ;) ! haha, Ik stel voor dat je begint bij dit doepfer klavier. 1150,- ofzo. Dan download je een paar gratis plugin vergelijkbaar met de nord 4. Want kwa sound maakt het toch niet uit. Dan kun je die logitec gewoon op je computer laten. Ik vind dit serieus geen slecht idee.

Screenshot 2024-01-03 at 16.51.25.png


:D
 
Laatst gewijzigd:
Goedkoop setje uitproberen kan inderdaad nooit kwaad. Volgens mij wonen we trouwens in dezelfde omgeving. Je mag altijd een keer langskomen als je t.z.t. wat studio monitors (en eventueel hifi) wilt vergeliijken.
Nou... Daar zou ik stiekem best wel voor in zijn! Waar in de regio Utrecht woon je? Ik kom zelf uit Nieuwegein, zou graag een keer langs willen komen. Kan ik ook meteen nog wat vragen op je afvuren als je dat niet erg vindt :engel:

Kali LP-6 kost 400 euro voor 2 monitoren, dat noem ik een paar honderd euro of had je andere Kali's in gedachte dan?
De LP-6 zijn echt goede monitoren voor die prijs
Ahh ik zie het, die had ik idd nog niet voorbij zien komen. Ik dacht ook dat je bedoelde een setje van 2 voor een paar honderd (nou kan 400 daar ook nog wel binnen vallen, enfin semantiek). €400 is voor mij dan wel weer net zo'n grensgeval dat ik denk "waarom geef ik er dan niet €1k+ aan uit als ik al voor €400 ga" haha.

Ja kom zeg.. 650,- (in 5) heb je een set drieweg kali he. Je komt hier voor info dus zal je het weten ook ;) ! haha, Ik stel voor dat je begint bij dit doepfer klavier. 1150,- ofzo. Dan download je een paar gratis plugin vergelijkbaar met de nord 4. Want kwa sound maakt het toch niet uit. Dan kun je die logitec gewoon op je computer laten. Ik vind dit serieus geen slecht idee.
Je hebt een punt, maar je laat achterwege dat die Doepfer waarschijnlijk niet in de buurt komt qua hoe fijn het voelt om erop te spelen in vergelijking met de Nord :P Ik heb het niet zelf gevoeld dus kan het niet met absolute zekerheid zeggen, maar in de winkel heb ik allerlei keyboards/synths/digitale piano's zitten proberen in allerlei prijsklassen maar niets kwam in de buurt van de Nord in mijn optiek. In mijn beleving betaal ik de hoofdprijs voor het speelgevoel, het geluid is mij dan toch ondergeschikt daaraan denk ik.

Maar ik ben blij met de tegengas hoor. Helpt me een weloverwogen beslissing te maken dus daarvoor dank!
 
Die Doepfer speelt overigens wel lekker hoor! Staat ie om bekend..

Ik heb een tijdje deze gehad:

En een Studiologic.. (zit 'n Fatar keybed in) voor 100 euro verkocht omdat ik een Alesis Fusion met 88 gewogen, keys kon kopen voor 400..
Dat neemt niet weg dat de Nord een prettigere speel ervaring zal zijn.. maar er is een hoop mogelijk met software..
Zelf zou ik als ik een budget oplossing zocht, voor een goedkope Kronos gaan en deze weer aansturen met iets als hieronder.. Kun je tevens de Kronos nog voor Synhtlead glissando's gebruiken en hou je nog genoeg over voor een setje monitoren van 4000.. (er even vanuit gaande dat het budget 5000 was.. :D)

 
Die Doepfer speelt overigens wel lekker hoor! Staat ie om bekend..

Ik heb een tijdje deze gehad:

En een Studiologic.. (zit 'n Fatar keybed in) voor 100 euro verkocht omdat ik een Alesis Fusion met 88 gewogen, keys kon kopen voor 400..
Dat neemt niet weg dat de Nord een prettigere speel ervaring zal zijn.. maar er is een hoop mogelijk met software..
Zelf zou ik als ik een budget oplossing zocht, voor een goedkope Kronos gaan en deze weer aansturen met iets als hieronder.. Kun je tevens de Kronos nog voor Synhtlead glissando's gebruiken en hou je nog genoeg over voor een setje monitoren van 4000.. (er even vanuit gaande dat het budget 5000 was.. :D)

Hmmm ik vind het eerlijk gezegd lastig om nog advies van anderen aan te nemen als het gaat om hoe het voelt om erop te spelen.. Ze hadden in die winkel bijv. ook een Nord Piano 5 staan en dat vond ik weer helemaal niets. Een Nord Grand speelde dan weer wel lekker.. maar valt wat mij betreft ook in het niets vergeleken met de Stage. En dan betaal je ook rond de €3000 :erm:

Ze hadden er van alles staan, ook Kronos, MODx8, Fantom-08, noem maar op. Speelde allemaal bij lange na niet zo lekker als de NS4 in mijn mening... Daar zou ik het geld niet voor over hebben om heel eerlijk te zijn. Ik wil ook juist af van het hele MIDI gebeuren, wil geen DAW hoeven te gebruiken om een beetje met geluiden te spelen.

Maar miss is mijn wensenpakket dan ook gewoon een beetje raar :P
 
Ben je bekend met Fatar? Nord gebruikt fatar keybeds en past ze een beetje aan zover ik weet. Iedereen heeft het altijd over fatar fatar. Dus ja zal wel goed zijn.
Je kunt ook een studio logic sl88 kopen voor 380,- die heeft ook fatar. Misschien vershillen we wel te veel. Ik ben 2 maanden bezig geweest om een piano uit te zoeken voor de klank vanuit luxe showrooms tot de kringloop en ja het is een kringloop geworden met een goede service beurt.

Ik wil alleen maar meegeven, ik snap je harde eisen. 88 keys en moet lekker spelen. Je kunt dingen ook laten bezorgen. 30 dagen niet goed omruilen. Kun je rustig zonder dat er een verkoper naar je kijkt die graag 4.5k omzet, en dat geld ook voor monitoren.

Persoonljk vind ik nord er heel pro uitzien. Ik heb zelf echt alle en meerdere modular modellen van ze gehad. Heeft goed imago. Mooie materialen.
Maar je moet het zo zien een concertzaal is ook speciaal ontworpen om instrumenten goed uit te laten komen. Ik zou meer balans zoeken..
 
Ben je bekend met Fatar? Nord gebruikt fatar keybeds en past ze een beetje aan zover ik weet. Iedereen heeft het altijd over fatar fatar. Dus ja zal wel goed zijn.
Je kunt ook een studio logic sl88 kopen voor 380,- die heeft ook fatar. Misschien vershillen we wel te veel. Ik ben 2 maanden bezig geweest om een piano uit te zoeken voor de klank vanuit luxe showrooms tot de kringloop en ja het is een kringloop geworden met een goede service beurt.
Ah geinig, nooit over nagedacht dat bepaalde keybeds populair zouden kunnen zijn haha. Maar ik zat even te googlen en schijnbaar is de SL88 vergelijkbaar met de Nord Piano 5 qua gevoel, maar die vond ik juist dan weer minder. Plus mis ik dan de synthesis opties, dat is wel iets dat ik ook redelijk belangrijk vind! :D

wil alleen maar meegeven, ik snap je harde eisen. 88 keys en moet lekker spelen. Je kunt dingen ook laten bezorgen. 30 dagen niet goed omruilen. Kun je rustig zonder dat er een verkoper naar je kijkt die graag 4.5k omzet, en dat geld ook voor monitoren.
Oh geen zorgen hoor, heb ook zeker rustig mijn tijd genomen. Hij ging lekker bezig met andere mensen. Als ik niet tevreden ben ga ik er ook zeker mee terug, maar liever in één keer goed!
 
Lijkt erop dat ik mijn bericht niet kan wijzigen dus dan maar dubbel posten om toch ontopic te blijven. Op basis van een tip van iemand anders hier heb ik hierop gereageerd: ≥ Pioneer S-DJ80X actieve studiomonitoren (2 st.) — Versterkers | Keyboard, Monitor en PA — Marktplaats

Lijkt mij een goede deal
Ik had deze gepost ja.. Zeker goeie deal..

Maar wat maakt het uit of je gaat voor kwaliteit van keys.. en dan voor je gevoel een kniert bent op de afluistering.. Zijn gewoon prima monitoren maar alleen een beetje laag geprijsd.. kijk maar eens rond naar andere aanbieders met deze Pioneers.. ;)
 
Hmmm ik vind het eerlijk gezegd lastig om nog advies van anderen aan te nemen als het gaat om hoe het voelt om erop te spelen.. Ze hadden in die winkel bijv. ook een Nord Piano 5 staan en dat vond ik weer helemaal niets. Een Nord Grand speelde dan weer wel lekker.. maar valt wat mij betreft ook in het niets vergeleken met de Stage. En dan betaal je ook rond de €3000 :erm:

Ze hadden er van alles staan, ook Kronos, MODx8, Fantom-08, noem maar op. Speelde allemaal bij lange na niet zo lekker als de NS4 in mijn mening... Daar zou ik het geld niet voor over hebben om heel eerlijk te zijn. Ik wil ook juist af van het hele MIDI gebeuren, wil geen DAW hoeven te gebruiken om een beetje met geluiden te spelen.

Maar miss is mijn wensenpakket dan ook gewoon een beetje raar :P
Ik was opzoek naar een keybed wat speelt als de Wurlitzer EP (die ik heb..) Heerlijke actie..keys.. niet zo zwaar als 'n Rhodes.. De Alesis Fusion speelde toevallig ook wat lichter dan de Fatar en KX8 van Yamaha.. maar die speelden zeker niet verkeerd.

Een vriend van mij speelt thuis Roland gewogen keys.. ook erg lekker.. maar heeft een tijd getoured met hetzelfde 73 keys ding wat ik linkte van Marktplaats.. Dat samen met wat plugs op je PC en je bent klaar voor 200 euro.. Kun je altijd nog upgraden..
 
Ik had deze gepost ja.. Zeker goeie deal..

Maar wat maakt het uit of je gaat voor kwaliteit van keys.. en dan voor je gevoel een kniert bent op de afluistering.. Zijn gewoon prima monitoren maar alleen een beetje laag geprijsd.. kijk maar eens rond naar andere aanbieders met deze Pioneers.. ;)
Hahaha mijn excuses, ik wou nog teruggaan naar het andere topic om je te bedanken voor de gouden tip als de deal door ging. Mijn korte termijn geheugen is niet te vertrouwen 8o) Maar ik zag idd wat de gangbare prijs is voor de speakers!

Ik was opzoek naar een keybed wat speelt als de Wurlitzer EP (die ik heb..) Heerlijke actie..keys.. niet zo zwaar als 'n Rhodes.. De Alesis Fusion speelde toevallig ook wat lichter dan de Fatar en KX8 van Yamaha.. maar die speelden zeker niet verkeerd.

Een vriend van mij speelt thuis Roland gewogen keys.. ook erg lekker.. maar heeft een tijd getoured met hetzelfde 73 keys ding wat ik linkte van Marktplaats.. Dat samen met wat plugs op je PC en je bent klaar voor 200 euro.. Kun je altijd nog upgraden..
Die keyboards heb ik dan weer niet geprobeerd volgens mij. Van alles dat ik geprobeerd heb zou de Roland BK9 de budget optie zijn voor mij, voelde gewoon fijn. Maar ja... Toch zegt mijn gevoel dat ik veel liever voor de NS4 ga dan het geld verdelen voor prima keyboard en prima geluid maar niet tevreden over allebei :erm:
 
Plus mis ik dan de synthesis opties, dat is wel iets dat ik ook redelijk belangrijk vind! :D
We lijken we een getrouwd stel haha. Ok hierna rest ik my case.. de synthese is niet om over naar huis te schrijven. Zware liefhebbers van hun stage4 samplen analoge synths voor dat gedeelte. Dus dan heb je een luxe fatar sampler met 100,- euro speakers die al lekker ingespeeld zijn voor 4500,- en wellicht minder want de nords dalen nu in prijs.. denk dat je hem voor 4K kunt scoren. Dus dat is wel een voordeel. Verder geloof ik echt dat het een A klasse merk is en dat je er echt jaren plezier van kunt hebben. Daarnaast is het jou zoektocht en dat is ook leuk. 🙂
 
We lijken we een getrouwd stel haha. Ok hierna rest ik my case.. de synthese is niet om over naar huis te schrijven. Zware liefhebbers van hun stage4 samplen analoge synths voor dat gedeelte. Dus dan heb je een luxe fatar sampler met 100,- euro speakers die al lekker ingespeeld zijn voor 4500,- en wellicht minder want de nords dalen nu in prijs.. denk dat je hem voor 4K kunt scoren. Dus dat is wel een voordeel. Verder geloof ik echt dat het een A klasse merk is en dat je er echt jaren plezier van kunt hebben. Daarnaast is het jou zoektocht en dat is ook leuk. 🙂
Hahaha ach ik hou zelf wel van een goede discussie, dat scherpt de blik. Het klopt dat ik eigenlijk €4500 aan het neerleggen ben voor een heerlijk spelgevoel. En qua synthesis is het natuurlijk geen DAW waar de mogelijkheden oneindig zijn, dat klopt.

Maar de synthesis opties zijn meeeeeer dan ruim genoeg dat ik mezelf er wsl eindeloos mee kan vermaken. En dan komen die dure speakers ook nog wel een keertje :okdan:
 
Die keyboards heb ik dan weer niet geprobeerd volgens mij. Van alles dat ik geprobeerd heb zou de Roland BK9 de budget optie zijn voor mij, voelde gewoon fijn. Maar ja... Toch zegt mijn gevoel dat ik veel liever voor de NS4 ga dan het geld verdelen voor prima keyboard en prima geluid maar niet tevreden over allebei :erm:
De Roland BK9 en NS4 zijn geen gewogen keys!! Ik ging er door de optie van de 88 keys Doefner een beetje van uit dat je een keybed met gewogen keys zocht (hamer mechanisme), toevallig weet ik dat deze heel goed spelen maar is een gewogen key.. en dan vallen de Studiologics Fatar keybeds en Yamaha KX8 sowieso af.

Als je een goed synth-actie keybed wilt (NS4 en BK9 bv) merk je idd a;s ke wat meer neerlegt.. Moet het persé +61 keys hebben? Een Kronos 61 heeft een heerlijk klavier bv.. de 73 key versies zijn weer gewogen.. dat is niet wat je zoekt nu begrijp ik dus. Yamaha maakt ook lekkere klavieren.. Ik heb een Montage 61 van Yamaha en speelt super goed. Maar dit zijn dus synthaction keys..
Ik heb bv ook een Roland FA06. Dat is een budget synth.. als je een wat duurdere Fantom koopt voelt het veel beter aan. Btw.. misschien is een Fantom 06 of 07 (73 keys) ook wat?? Veelzijdige soundengine en zit wel wat hoger in prijs als de FA06 die ik heb.

De keys in gewogen klavieren hebben een soort mechanisme met balast waardoor het een meer Piano feel krijgt.. Zie hieronder een filmpje van hoe het in de Alesis Fusion werkt..

 
Laatst gewijzigd:
De Roland BK9 en NS4 zijn geen gewogen keys!! Ik ging er door de optie van de 88 keys Doefner een beetje van uit dat je een keybed met gewogen keys zocht (hamer mechanisme), toevallig weet ik dat deze heel goed spelen maar is een gewogen key.. en dan vallen de Studiologics Fatar keybeds en Yamaha KX8 sowieso af.

Als je een goed synth-actie keybed wilt (NS4 en BK9 bv) merk je idd a;s ke wat meer neerlegt.. Moet het persé +61 keys hebben? Een Kronos 61 heeft een heerlijk klavier bv.. de 73 key versies zijn weer gewogen.. dat is niet wat je zoekt nu begrijp ik dus. Yamaha maakt ook lekkere klavieren.. Ik heb een Montage 61 van Yamaha en speelt super goed. Maar dit zijn dus synthaction keys..
Ik heb bv ook een Roland FA06. Dat is een budget synth.. als je een wat duurdere Fantom koopt voelt het veel beter aan. Btw.. misschien is een Fantom 06 of 07 (73 keys) ook wat?? Veelzijdige soundengine en zit wel wat hoger in prijs als de FA06 die ik heb.

De keys in gewogen klavieren hebben een soort mechanisme met balast waardoor het een meer Piano feel krijgt.. Zie hieronder een filmpje van hoe het in de Alesis Fusion werkt..


Ah nee, ik heb nooit echt piano gespeeld alleen maar keyboard. Dus die piano toetsen voelen juist kei zwaar aan voor mij, krijg vermoeide handen na een paar nummers haha. Dat zal ook wel verklaren waarom ik de Kronos niet fijn vind, aangezien dat de 88 keys versie was. Fantom-08 was ik eigenlijk ook niet helemaal fan van qua gevoel.

88 keys is eigenlijk wel een harde eis ja, ik loop er nu veel te vaak tegenaan dat ik tekort kom op mijn 61 keyboard. Maar ik heb eigenlijk ook al besloten dat ik gewoon de NS4 ga halen, zat vooral nog over de speakers mijn hersens te kraken. Maar het lijkt erop dat de marktplaats verkoop akkoord is dus dat is ook opgelost! Nogmaals dank voor de tip :halleluja
 
Ok.. As long as you're happy.. maar goed dat je de monitoren rond hebt.. leek me geen verkeerde deal.

Even voor het nageslacht.. heeft een NS4 88 keys dan geen te zwaar.spelende keys? Ik checkte eigenlijk alleen de 73 key versie.. en dat waren semi weighted keys..

Ik zag in het "Welke Synth?" topic, later gisterenavond dat je eigenlijk 88 keys zoekt.. Synth-actie is vrij uniek bij synths met 88 keys en het wat hogere prijs segment. Er zijn wel wat (budget) controller midi keyboards verkrijgbaar met 88 keys die niet gewogen keys hebben, maar die spelen niet zo heel fijn.. vaak missen de goedkopere versies ook aftertouch.. Dat zal met de NS4 allemaal wel goed zitten maar het is wel een behoorlijke prijs. Ik ben zelf niet zo'n Nord fan als het op de nieuwere producten aankomt maar ik heb 'n kennis die ik ook een Kronos 88keys heb aangeraden en 'n Nord 88 keys zou kopen en is later toch voor 'n Nord gegaan.. Ik vind 'n Kronos als concept gewoon meer veelzijdiger.. maar ieder z'n ding.
 
Laatst gewijzigd:
Enkele weken geleden heb ik een setje Adam T7V's kunnen kopen voor 309 euro (Black Friday deal). Heel tevreden mee en een goeie deal. Ik heb ze bij Bax vergeleken met de Kali Audio LP-6 en Focal Alpha 65 Evo en de Adam zijn er (voor mij persoonlijk) als winnaar uitgekomen. Die Kali's vond ik trouwens maar niks. Maar smaken kunnen verschillen uiteraard...
 
Over kleuring gesproken :D

Ik had ooit Yamaha NS10's in de 90's, klonk super.. en ging extreem diep voor de afmetingen.. door de gesloten kast..
Het wit was bij die van mij al een beetje vanilla. Heb ze nadat ik eraan verkocht was en toch moest wegdoen geen spijt gekregen.

NS10's met echt witte woofers zijn zeldzaam geworden.. En nee!! dit hieronder is niet de Kevlar woofer versie.. :D

DSC09256_1024x1024.jpg


De originele kleur:


ns10-hires.jpg
 
Voor mensen die geïnteresseerd zijn in kali 3weg.. dit is wel echt nette prijs..

IMG_4147.png
 
Back
Top