Platencontract in UK

Origineel geplaatst door faab
Dat is gelul en wie ben jij trouwens om mij ff te vertellen dat ik wat anders moet doen.
Ik ben geen hobbyist doe het voor mijn brood jij gaat toch ook niet naar de bakker om een brood te stelen.
Downloaden is hetzelfde als stelen en moet niet gezien worden als een verkapte promotie tool .
:(
Dit heeft geen fuck te maken met een zogenaamde veranderde markt.

En toch "luisterd" er wel een platen zaak:

Free Record shop.

De single van de week kost altijd 2 euro. Ik kan je een ding verklappen, voor 2 euro, koop ik voortaan AL mijn muziek. al is het alleen al vanwege dat geperst glas veel langer mee gaat en slijtvaster is (nee is geen pleonasme). Een maat van me gaat ook ziets doen met volledige albums van nieuwe artiesten, voor 5 euro gemastered, geperst en met kleurenhoes... .. en weer, voor 5 euro ga ik niet internet op om op hoop van zegen echt goed geripte mp3tjes te ontvangen (ja ik hecht waarde aan kwaliteit) en heb je gewoon een cd thuis die 50 jaar mee gaat, en geen 5 zoals cdr/rw (organisch laagje vergaat gewoon na verloop van tijd, niets aan te doen, behalve nul Kelvin ;))

dus ja ik vind dat jullie beiden bijna helemaal gelijk hebben
 
Origineel geplaatst door dobbit
Opzich heb ik in deze thread heel wat puntjes gelezen waar ik absoluut ff op moet letten tijdens mijn besprekingen volgende week in the UK. Maar ik krijg regelmatig het gevoel tijdens het lezen van de antwoorden dat ik beter af zou zijn zonder platen contract. En dat snap ik niet helemaal. Op dit moment heb ik helemaal nix. Uit de voor besprekingen die ik met het label heb gevoerd heb ik gewoon een goed gevoel gekregen. Zij hebben alle studio tijd betaald, de vocalist, zij hebben Kenny Hayes als remixer ingehuurd (een bekende naam uit de engelse dance scene), de promotie is afgelopen woensdag gestart via popporazzi (een van de grotere promotors van de UK- ze doen bv de nieuwe Ferry Corsten) waarbij niet met lullige hoeveelheden promo's wordt gewerkt en bovendien betalen ze mijn vliegtrip naar de UK en 2 overnachtingen in een hote (Dus die heb ik in ieder geval al te pakken, ff chillen in the UK!!) Wat ik begrepen heb wordt binnenkort de website grondig aangepakt, want naast een grote dance club zijn ze dus nu ook serieus bezig met een eigen label. Ik heb gewoon het gevoel gekregen dat het wel goed zit allemaal. Ik was alleen benieuwd naar de valkuilen. Ik heb nu geen contract en het kan dus alleen maar beter. Dus ik ga er gewoon voor!

:) Je argument van nu heb ik nix en dan wel vind ik geen goed argument.
Over het algemeen zijn het allemaal boefjes en hebben dit soort mensen altijd een vlot babbeltje klaar!
Het gaat om wat op papier komt te staan en wat ze uiteindelijk voor je doen.
Goed opletten dus, en niet zo maar iets tekenen omdat je graag wat wil tekenen! :)
 
Origineel geplaatst door joep
:) Je argument van nu heb ik nix en dan wel vind ik geen goed argument.
Over het algemeen zijn het allemaal boefjes en hebben dit soort mensen altijd een vlot babbeltje klaar!
Het gaat om wat op papier komt te staan en wat ze uiteindelijk voor je doen.
Goed opletten dus, en niet zo maar iets tekenen omdat je graag wat wil tekenen! :)

idd, en wat een label met een club te maken heeft is me ook niet duidelijk...aangezien in de UK de clubs bij bosjes failliet gaan..de hele dance scene is daar qua clubs in ieder geval in mekaar geflikkerd......lijkt me dus op dit moment geen handige investering...enniewee.....laat je contract goed checken, als ie goed in mekaar zit lekker tekenen en ervan genieten! ;)
 
klopt! serrewoordig mag je al blij zijn dat je nog iets mag tekenen!
Maar dat wil niet zeggen dat je je moet laten rippen.

Nazien dat je je standaard procent krijgt zoals iedereen en dat je er weg van kan dat ze je opvolger niet willen doen wegens ..... als reden. (gewoonlijk is dat 14 dagen na ontvangst van je geluidsdrager, indien er dan geen reactie is, is je naam waaronder je getekend hebt terug vrij van contract)
 
Dat die jongens van dat label er geld aan verdienen is toch ook logisch? Natuurlijk ruiken die gasten geld, anders deden ze dit niet allemaal voor je. Maar het is een commercieel platenlabel. ZIj moeten muziek uitbrengen die verkoopt om geld in het laatje te krijgen. Dus laat je zeker niet weerhouden omdat die jongens uit Engeland er geld aan verdienen. Ik heb er (helaas) zelf geen ervaring mee, maar ga er inderdaad voor en let gewoon goed op dat je niet heel erg hard genaaid wordt! Het belangrijkste lijkt me dat je in ieder geval je auteursrechten goed beschermd en dat ze niet je auteursrechten kopen in dat contract... SucceS!
 
Origineel geplaatst door trash
Roep dat ook al lang,maar die mensen die dat roepen krijgen geen statements of buma,dus ze weten alles veel beter.

ja jongens als iedereen gewoon doorgaat wil ik wel effe wat mensen corrigeren.

Teneerste bovenste opmerking .. ik vang zelf wat buma e.t.c ..
dus het gaat niet op bij mij .. probleem is dat er gewoon geen reet van klopt van die hele verdeling en copyright en top 40 dingen .. ik weet wel hoe het anders kan maar dat terzijde ..

en dan heb ik het nog geens over partijen waar jullie ook zaken mee doen die hun afpraken niet nakomen en de boel verkloten ...

dus je kan me als betweter afspiegelen .. prima ... maar ik weet heus wel wat voor smerige business is ..
en ik echt geen onzin loop te verkondigen !!

kom maar met inhoudelijke en steekhoudende argumenten TRASH
en niet van die flauwe opmerkingen die kant nog wal raken !


en Errol dat is het punt ook niet ..
Ook al is het wel waar natuurlijk .. het punt is gewoon dat je winst van meerdere ascpecten afhangen

als je als artiest alleen kijkt naar wat het kost om een album op te nemen
en dat gebruikt om de hoge verkoopprijs te rechtsvaardigen zou de studie economie goed voor je zijn .. :eureka:

want elke econoom weet dat als je de prijs verlaagt de verkoop toeneemt
en andersom ..

dus aub .. kom met echte argumenten en staar je niet blind op cijfers waar je geen causale verbanden aan kan hangen ... faab en trash !

ook is misschien handig om weer eens in ene platenzaak te gaan kijken faab ..
7 euro voor een 12" ??
dat zal wel een nederlandse 12" zijn met de korting die jullie als artiest krijgen
maar wij het gewone klootjes volk moeten gewoon netjes 9 to 12 euro betalen voor soms maar 1 nummertje !

Misschien maar eens gaan kijken wat de shops en de distributies vangen .. ipv alle downloaders de schuld te geven !

En om nog on topic te reageren :

Zelf heb ik de ervaring dat als me voorschot hoog is en verkoop tegenvalt dat er geen opvolger komt
als je alleen roalties vangt is de kans op een opvolger weer groter ...

misschien heb je hier iets aan !
 
Origineel geplaatst door dobbit
Opzich heb ik in deze thread heel wat puntjes gelezen waar ik absoluut ff op moet letten tijdens mijn besprekingen volgende week in the UK. Maar ik krijg regelmatig het gevoel tijdens het lezen van de antwoorden dat ik beter af zou zijn zonder platen contract. En dat snap ik niet helemaal. Op dit moment heb ik helemaal nix. Uit de voor besprekingen die ik met het label heb gevoerd heb ik gewoon een goed gevoel gekregen. Zij hebben alle studio tijd betaald, de vocalist, zij hebben Kenny Hayes als remixer ingehuurd (een bekende naam uit de engelse dance scene), de promotie is afgelopen woensdag gestart via popporazzi (een van de grotere promotors van de UK- ze doen bv de nieuwe Ferry Corsten) waarbij niet met lullige hoeveelheden promo's wordt gewerkt en bovendien betalen ze mijn vliegtrip naar de UK en 2 overnachtingen in een hote (Dus die heb ik in ieder geval al te pakken, ff chillen in the UK!!) Wat ik begrepen heb wordt binnenkort de website grondig aangepakt, want naast een grote dance club zijn ze dus nu ook serieus bezig met een eigen label. Ik heb gewoon het gevoel gekregen dat het wel goed zit allemaal. Ik was alleen benieuwd naar de valkuilen. Ik heb nu geen contract en het kan dus alleen maar beter. Dus ik ga er gewoon voor!

ze zijn nu serieus bezig met een eigen label ?
dat hadden ze toch al mag ik hopen ?

en je had nog niks getekend ?
en dan hebben ze dit al gedaan ?
*remixer , studio .. etc.. .dan ben je wel heeeeel zeker van je zaak)

zeer vreemd !!
check ook effe of ze echt ferry K doen ..
zo'n verhaal wil je meestal niet checken maar ik zou het iig doen !

ik ben redelijk para zoals je kan zien maar heb wel inmiddels wat meegemaakt
vaak vertikt een label contractuele afspreken na te komen als het niet het resultaat had wat ze zelf voor ogen hadden
zoals statements op tijd .. of helemaal niet versturen
master tapes verliezen en nog meer van die beunhazen shit ..

Daar kan je niks tegen doen .. ook al staat het in het contract .. je kan ze aanklagen maar
dat levert zoiezo niks op ..

dit was mijn bijdrage !
 
Beste dobbit,

Jouw verhaal lijkt erg op wining and dining, platenmaatschappijen geven je in het begin
zoveel mogelijk het gevoel dat je speciaal bent.
Je krijgt stapels nieuwe platen mee, t-shirts ed, uit eten in een chique restaurant.
Zodat jij het idee krijgt dat ze zwaar oke zijn, tijdens de onderhandelingen over contracten denk jij dan
ik ga wel accoord met alles want die gasten geloven in mij.
Believe me been there,done that,saw the movie,bought the book;)

Alles in jouw verhaal ruikt naar een val, het beste wat je nu waarschijnlijk kunt doen is je nummers naar andere maatschappijen sturen en interesse wekken.
Daarna zal jij veel sterker in de eventuele onderhandelingen staan.

nogmaals veel suc6 gewenst
 
He Dobbit, heb je Maarten nou al gebeld.

Dan ben je van al het gezeur af.
Tkost nou eenmaal geld maar uiteindelijk op den duur sluit je daar heel veel problemen mee uit.

Zit je eigenlijk al bij een publisher? Die kunnen je evt. ook juridisch begeleiden.
Let ook op dat het contract wat je laat checken ook het juiste contract is wat je gaat tekenen.
Soms laten ze je een contract zien en dan na goedkeuring verwisselen ze het contract.

Contracten zijn nou eenmaal altijd in het voordeel vd platenmij.

Je hebt met alle respect toch geen kaas gegeten van juistentaal wat ook waarschijnlijk in het engels is.
Ieder zn vak.

sterkte joh.
 
Origineel geplaatst door dobbit
Opzich heb ik in deze thread heel wat puntjes gelezen waar ik absoluut ff op moet letten tijdens mijn besprekingen volgende week in the UK. Maar ik krijg regelmatig het gevoel tijdens het lezen van de antwoorden dat ik beter af zou zijn zonder platen contract. En dat snap ik niet helemaal. Op dit moment heb ik helemaal nix. Uit de voor besprekingen die ik met het label heb gevoerd heb ik gewoon een goed gevoel gekregen. Zij hebben alle studio tijd betaald, de vocalist, zij hebben Kenny Hayes als remixer ingehuurd (een bekende naam uit de engelse dance scene), de promotie is afgelopen woensdag gestart via popporazzi (een van de grotere promotors van de UK- ze doen bv de nieuwe Ferry Corsten) waarbij niet met lullige hoeveelheden promo's wordt gewerkt en bovendien betalen ze mijn vliegtrip naar de UK en 2 overnachtingen in een hote (Dus die heb ik in ieder geval al te pakken, ff chillen in the UK!!) Wat ik begrepen heb wordt binnenkort de website grondig aangepakt, want naast een grote dance club zijn ze dus nu ook serieus bezig met een eigen label. Ik heb gewoon het gevoel gekregen dat het wel goed zit allemaal. Ik was alleen benieuwd naar de valkuilen. Ik heb nu geen contract en het kan dus alleen maar beter. Dus ik ga er gewoon voor!

Er inderdaad voor gaan Dobbit.
Als je verder wilt komen zul je toch risico's moeten nemen en toestaan dat anderen geld aan je verdienen.
Misschien is dat in het begin een beetje te veel maar madonna kreeg ook nauwelijks wat voor haar 1e plaatje.
Ik heb een aantal maanden geleden een major dance-label nee verkocht omdat ze naar mijn mening te veel rechten van me wilde hebben. Ik twijfel nu weleens of dit verstandig is geweest.
Soms moet je in het begin veel investeren om er later meer voor terug te krijgen.
Gewoon de contracten door iemand met verstand door laten nemen en je eigen afweging maken.
Niet te gemakkelijk tekenen maar laat je er ook niet van weerhouden door die spookverhalen!



Succes,


gr. Tom
 
Origineel geplaatst door dobbit
Opzich heb ik in deze thread heel wat puntjes gelezen waar ik absoluut ff op moet letten tijdens mijn besprekingen volgende week in the UK. Maar ik krijg regelmatig het gevoel tijdens het lezen van de antwoorden dat ik beter af zou zijn zonder platen contract. En dat snap ik niet helemaal. Op dit moment heb ik helemaal nix. Uit de voor besprekingen die ik met het label heb gevoerd heb ik gewoon een goed gevoel gekregen. Zij hebben alle studio tijd betaald, de vocalist, zij hebben Kenny Hayes als remixer ingehuurd (een bekende naam uit de engelse dance scene), de promotie is afgelopen woensdag gestart via popporazzi (een van de grotere promotors van de UK- ze doen bv de nieuwe Ferry Corsten) waarbij niet met lullige hoeveelheden promo's wordt gewerkt en bovendien betalen ze mijn vliegtrip naar de UK en 2 overnachtingen in een hote (Dus die heb ik in ieder geval al te pakken, ff chillen in the UK!!) Wat ik begrepen heb wordt binnenkort de website grondig aangepakt, want naast een grote dance club zijn ze dus nu ook serieus bezig met een eigen label. Ik heb gewoon het gevoel gekregen dat het wel goed zit allemaal. Ik was alleen benieuwd naar de valkuilen. Ik heb nu geen contract en het kan dus alleen maar beter. Dus ik ga er gewoon voor!

Dobbit gewoon voor gaan jongen.. Ze doen moeite voor je, ze zien dus iets in ja IMO :D zijn niet zo maar feitjes die je daar opnoemt neem ik aan. Hoop dat je er een beetje uitkomt met de jurist ! en ik wens je alle suc6 van de wereld jongen, o ja ik ben super jaloers op je :D

Grtz Mike
 
nou dobbit.......

heel veel sucses dan maar enuh.....

hou ons maar even op de hoogte als je wilt

later........................
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas

Ik heb een aantal maanden geleden een major dance-label nee verkocht omdat ze naar mijn mening te veel rechten van me wilde hebben. Ik twijfel nu weleens of dit verstandig is geweest.








Bedoel je auteursrecht? :frons:
Ik kan me voorstellen dat een label een gedeelte van de publishing wil, maar als ze zich er nog verder
inwurmen lijkt het me dat je een verstandig besluit hebt genomen door er niet mee verder te gaan.
:)
 
Tekenen zonder de hulp van een advocaat is heel onverstandig.
Een goede advocaat zal altijd de voor en nadelen van een contract aan je uitleggen.

Als je pas begint zal hij ook begrijpen dat je over het algemeen altijd wat meer water bij de wijn moet doen.
Er kunnen zoveel valkuilen in een contract staan die je op het eerste gezicht niet opvallen.

Die valkuilen houden wel in dat je bijv. mischien wel voorgoed je artiestennaam kwijt bent (prince) en dat soort vervelende dingen.
 
Origineel geplaatst door joep
Origineel geplaatst door Tom Thomas

Ik heb een aantal maanden geleden een major dance-label nee verkocht omdat ze naar mijn mening te veel rechten van me wilde hebben. Ik twijfel nu weleens of dit verstandig is geweest.








Bedoel je auteursrecht? :frons:
Ik kan me voorstellen dat een label een gedeelte van de publishing wil, maar als ze zich er nog verder
inwurmen lijkt het me dat je een verstandig besluit hebt genomen door er niet mee verder te gaan.
:)


Nee, auteursrecht bleef gewoon van mij en een publisher heb ik al maar ik moest, zoals Errol zei, m'n artiestennaam inleveren en zelfs m'n geboortenaam. Ook de boekingen voor eventuele (DJ) optredens moesten via hen lopen. Zijn toch zaken waar ikzelf liever over te beslissen heb. Ik mocht ook niet iets bij andere labels uitbrengen zonder hen toestemming. Aan de andere kant twijfelde ik omdat dit dan wel een exclusief contract was maar het was voor (maar) 2 jaar. Een voorschot van 1.000,- per track was ook niet verkeerd. Anderzijds, als ze de track niet goedkeuren en blijven afkeuren ben je misschien een jaar bezig met het aanpassen van je track voordat het oké is terwijl een ander label het misschien allang voor je had uitgebracht.
Daarbij hebben ze een mega-topper in huis waar de meeste aandacht naar uit gaat en ik wil toch ook wel zeker zijn van een beetje aandacht als ik ergens teken. Mijn gevoel zegt dat het goed geweest is om te weigeren, desondanks twijfel ik toch nog weleens of ik niet een goede kans heb laten liggen.
Maar, zoals ik al eerder in een andere thread aangaf; goede muziek komt altijd boven drijven dus we blijven ervoor gaan!




gr. Tom
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas
Nee, auteursrecht bleef gewoon van mij en een publisher heb ik al maar ik moest, zoals Errol zei, m'n artiestennaam inleveren en zelfs m'n geboortenaam. Ook de boekingen voor eventuele (DJ) optredens moesten via hen lopen. Zijn toch zaken waar ikzelf liever over te beslissen heb. Ik mocht ook niet iets bij andere labels uitbrengen zonder hen toestemming. Aan de andere kant twijfelde ik omdat dit dan wel een exclusief contract was maar het was voor (maar) 2 jaar. Een voorschot van 1.000,- per track was ook niet verkeerd. Anderzijds, als ze de track niet goedkeuren en blijven afkeuren ben je misschien een jaar bezig met het aanpassen van je track voordat het oké is terwijl een ander label het misschien allang voor je had uitgebracht.
Daarbij hebben ze een mega-topper in huis waar de meeste aandacht naar uit gaat en ik wil toch ook wel zeker zijn van een beetje aandacht als ik ergens teken. Mijn gevoel zegt dat het goed geweest is om te weigeren, desondanks twijfel ik toch nog weleens of ik niet een goede kans heb laten liggen.
Maar, zoals ik al eerder in een andere thread aangaf; goede muziek komt altijd boven drijven dus we blijven ervoor gaan!




gr. Tom

Tom, je kunt toch met ze onderhandelen?
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas
Nee, auteursrecht bleef gewoon van mij en een publisher heb ik al maar ik moest, zoals Errol zei, m'n artiestennaam inleveren en zelfs m'n geboortenaam. Ook de boekingen voor eventuele (DJ) optredens moesten via hen lopen. Zijn toch zaken waar ikzelf liever over te beslissen heb. Ik mocht ook niet iets bij andere labels uitbrengen zonder hen toestemming. Aan de andere kant twijfelde ik omdat dit dan wel een exclusief contract was maar het was voor (maar) 2 jaar. Een voorschot van 1.000,- per track was ook niet verkeerd. Anderzijds, als ze de track niet goedkeuren en blijven afkeuren ben je misschien een jaar bezig met het aanpassen van je track voordat het oké is terwijl een ander label het misschien allang voor je had uitgebracht.
Daarbij hebben ze een mega-topper in huis waar de meeste aandacht naar uit gaat en ik wil toch ook wel zeker zijn van een beetje aandacht als ik ergens teken. Mijn gevoel zegt dat het goed geweest is om te weigeren, desondanks twijfel ik toch nog weleens of ik niet een goede kans heb laten liggen.
Maar, zoals ik al eerder in een andere thread aangaf; goede muziek komt altijd boven drijven dus we blijven ervoor gaan!

gr. Tom

Dat zijn inderdaad dingen om rekening mee te houden, want mijn bedoeling is een naam op te bouwen en op basis van naamsbekendheid remix opdrachten binnen te slepen (maar dat geldt natuurlijk voor velen ;) ). Op het moment dat je naam geen eigendom meer is, heb je dus een probleem. Maar goed, feit is dat het in Nederland moeilijk is een platencontract te krijgen. Heb toch vaak het gevoel dat het kruiwagentjes werk is. En als er dan weer intresse van een label was zijn of de condities heel slecht, of wordt er nauwelijks iets gedaan aan promotionele activiteiten.
Samen met een engelse producer ben ik met mijn producties gaan leuren bij labels in de UK, en daar had ik de labels bij wijze van spreken voor het uitkiezen, gewoon een heel andere wereld dan in nederland. En ze hebben direct een duidelijk promotioneel plan, goede condities. Groot voordeel is dat mijn engelse partner in crime de engelse bizz goed kent. We zullen de komende week zien als het er echt omgaat.
 
Origineel geplaatst door Errol
Tom, je kunt toch met ze onderhandelen?


Wilde ze niet Errol.
Ik had mijn tegenvoorstel ingedient maar die lag volgens hen nogal ver af van hun voorstel.
Ze zeiden daarop dat er over de percentages te onderhandelen viel maar niet over het 'territorium'.
Ik heb ze daarop vriendelijk bedankt voor de getoonde interesse. Hoorde later dat dit erg arrogant gevonden werd...
Was het misschien ook wel maar niet minder arrogant dan te zeggen dat er over het territorium ofwel de rechten en plichten, niet te onderhandelen viel.

Hoe is het met jouw 'gouwe' remix? Istie al verzilverd?



gr. Tom
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas
Wilde ze niet Errol.
Ik had mijn tegenvoorstel ingedient maar die lag volgens hen nogal ver af van hun voorstel.
Ze zeiden daarop dat er over de percentages te onderhandelen viel maar niet over het 'territorium'.
Ik heb ze daarop vriendelijk bedankt voor de getoonde interesse. Hoorde later dat dit erg arrogant gevonden werd...
Was het misschien ook wel maar niet minder arrogant dan te zeggen dat er over het territorium ofwel de rechten en plichten, niet te onderhandelen viel.

Hoe is het met jouw 'gouwe' remix? Istie al verzilverd?



gr. Tom

Er gaat binnenkort van alles uitkomen en er zijn al wat dingen overigens uitgekomen.
We zijn nogal druk met de voorbereidingen zoals een goede juridische basis, contracten met diverse mensen waar we mee samenwerken enz.

1 vd jongens een hele goeie DJ, waar we vrij intensief mee samenwerken, staat bij ons onder contract en die is nu bezig om dat nummer van losbravos "black iss black" af te remixen.
Dat kan weleens een zomerhit worden.

En we zijn met iemand die ook op dit forum regelmatig verschijnt al een beetje aan het kijken hoe we kunnen samenwerken.

Wat mij betreft een echte topper.

Dingen hebben nu eenmaal tijd nodig.
 
Hetgene waar de meeste mensen zich in het begin druk om maken zijn royalties, terwijl de rechten die je weggeeft uiteindelijk belangrijker zijn als je eenmaal een beetje gevestigd begint te worden, heb het aan het vege lijf ondervonden.
Tijdens de contractonderhandelingen met jongens voor mijn eigen label kwamen er kromme conclussies uit mbt royalties, zoals dat ze bij de één 16% kregen en bij een ander 12%, terwijl ze niet eens wisten over welk bedrag het ging.
Na even uitleggen bleek dan ook dat het ging over 16% over de winst incl retourrecht (90%), waardoor je uitkwam op een vergelijking van 5% t.o.v. 12% pure ppd bij wijze van spreken. Om nog maar te zwijgen over de weggetekende rechten ....

Ik adviseer dan ook iedereen veel te lezen over de muziekbizz, zoals De Muzikantengids en Artiest & Recht ......

Als je als label eerlijke zaken wil doen weten de artiesten dan tenminste zelf ook dat je ze niet een poot uitdraait ....
Dat onderhandelt een stuk fijner en voorkomt gezeik achteraf als bij hun het kwartje dan eindelijk wel valt.
Teveel labels kijken meer naar het geld dan naar de muziek.
 
Back
Top