Platencontract in UK

André Pascal

Member of Paradise
Lid sinds
4 juni 2003
Berichten
263
Locatie
Groningen
Hallo,

Volgende week ga ik naar engeland om daar een platen contract te gaan tekenen bij Turbulence Records (http://www.turbulence-records.com). Dit is de eerste keer dat ik iets ga uitbrengen in het buitenland. Zijn er mensen die ervaring hebben met het uitbrengen van producties bij buitenlandse platenlabels, zijn er bijvoorbeeld dingen waar ik rekening mee moet houden? Misschien heeft iemand nog tips o.i.d.

Dobbit
 
Re: Platencontract in UK

Origineel geplaatst door dobbit
Hallo,

Volgende week ga ik naar engeland om daar een platen contract te gaan tekenen bij Turbulence Records (http://www.turbulence-records.com). Dit is de eerste keer dat ik iets ga uitbrengen in het buitenland. Zijn er mensen die ervaring hebben met het uitbrengen van producties bij buitenlandse platenlabels, zijn er bijvoorbeeld dingen waar ik rekening mee moet houden? Misschien heeft iemand nog tips o.i.d.

Dobbit

simpele tip: laat je contract door een deskundige nagaan voordat je ook maar iets tekent
 
stupid.gif


Laat anders eerst je contract even opsturen, kan je het op je gemak even doornemen.
 
Niks ter plekke tekenen en laten checken door een goed onderlegde muziekadvocaat.
Let vooral op het feit hoeveel promo's er geperst gaan worden, hier wordt je namelijk niet over betaald.
Laat je niet afschepen met een of andere shitdeal, het feit dat ze je willen tekenen is al een goed signaal probeer dus ook je huid zo duur mogelijk te verkopen.
Een ander veel voorkomend aspect in de uk is dat er complete platen binnen de uk worden doorgelicenceerd naar grotere labels, dit houd voor jou in dat je opbrengsten gelijk gehalveerd worden.
Dit komt niet of nauwelijks voor in ned.

veel suc6 gewenst:)
 
In eerste instantie wil het label deze aantalen gaan uitgeven:

CDs (radio edit).
x 100 to Tony Byrne for Distribution deal and initial radio promotion.
x 500 (All mixes) for Power Promotions (Popparazzi)

12" vinyl (A side: Vocal mix / B side: Kenny Hayes Vocal Mix, Kenny Hayes Instrumental mix)
x 600 to "Power" for club promotion
x 150 to Tony Byrne for radio promotion

Ik heb eigenlijk geen idee of dat standaard is, maar er is mij verzekerd dat Popparazzi een zeer goeie promotor is. Kwa contract bieden ze mij de mogelijkheid 5 producties uit te brengen tegen goeie percentages. Dus het klinkt allemaal erg mooi. Maar wat zijn de valkuilen. Inderdaad een goed idee de contracten eens door te nemen met een jurist. En heb ik met mijn lidmaatschap van BUMAStemra de boel voldoende dicht getimmerd, of moet ik ook nog van andere organisaties lid worden??

dobbit
 
Maarten Leopold - (inderdaad, zo op het web, beter even over pb!)
Bel deze jongen maar op.
Doet al onze muziek zaken.

Is gespecialeerd in dit soort dingen.

Doe hem de groeten van me.

Succes
 
Last edited by a moderator:
zal die leuk vinden dat je ff z'n telefoonnummer op internet zet :D
 
Origineel geplaatst door dobbit
In eerste instantie wil het label deze aantalen gaan uitgeven:

CDs (radio edit).
x 100 to Tony Byrne for Distribution deal and initial radio promotion.
x 500 (All mixes) for Power Promotions (Popparazzi)

12" vinyl (A side: Vocal mix / B side: Kenny Hayes Vocal Mix, Kenny Hayes Instrumental mix)
x 600 to "Power" for club promotion
x 150 to Tony Byrne for radio promotion


vraag is
wat houdt dit in ? promo's leveren zoals faab zei geen geld op
ik ben wel benieuwd .. iemand al die gast gebeld ? :P
 
Origineel geplaatst door Errol
Maarten Leopold - [editted]

Bel deze jongen maar op.
Doet al onze muziek zaken.

Is gespecialeerd in dit soort dingen.

Doe hem de groeten van me.

Succes

Ik ga em gelijk belle....lol...:D
 
Last edited by a moderator:
Als ik zo kijk naar wat je opnoemt wat ze uit willen brengen, zie ik alleen promo copy's,
en dat is wel vreemd want dat brengt niks op. Hebben ze je wel verteld wat ze na die promo's met je muziek
gaan doen ?

Ik hoop dat het allemaal gaat lukken voor je ;)
 
Origineel geplaatst door King of Snake
zal die leuk vinden dat je ff z'n telefoonnummer op internet zet :D

bussines is bussines.
Hij heeft zn eigen advocaten praktijk met heel veel internationale kennis op het gebied van auteursrecht enzo.

Als hij klanten krijgt via dit forum dan is dat toch goed voor beide partijen?
 
Dobbit ik zou toch ff uitkijken.

maximaal 150 promo's lijkt me meer dan zat.
Deze aantallen aan promo's begint echt te lijken op mistige praktijken.
Hele grote aantallen verkoop je tegenwoordig toch niet meer dankzij alle downloadertjes.

Heel mijn gevoel zegt checken door een verdomd goeie advocaat.

suc6 en hou je poot stijf:okdan:
 
Origineel geplaatst door faab
Dobbit ik zou toch ff uitkijken.

maximaal 150 promo's lijkt me meer dan zat.
Deze aantallen aan promo's begint echt te lijken op mistige praktijken.
Hele grote aantallen verkoop je tegenwoordig toch niet meer dankzij alle downloadertjes.

Heel mijn gevoel zegt checken door een verdomd goeie advocaat.

suc6 en hou je poot stijf:okdan:

faab jongen .. kijk gewoon effe wat vinly kost tegenwoordig
25 gulden voor 2 tracks ...
dus niks dankzij alle downloadertjes .. de industrie draait zich zelf netzo hard de nek om ... maar dat terzijde

maar ik heb wel hetzelfde idee over die promo's
en hoeveel worden er nou voor verkoop geperst ?
hebben ze een buma contract ?
of te wel wordt er per geperst of verkochte 12" afgerekend ?
 
dit ruikt naar naaien...zoveel promo's zet je nooit weg....er is ook nog zoiets als exclusiviteit....... wat faab hierboven al aangeeft, dit is volgens mij zo'n truukje om jou nix te hoeven betalen....
 
He da's grappig. Ben ook een keer benaderd door Turbulence Records.
Ik had een mp3tje op zo'n download site staan en die hadden ze geluisterd.
Is verder niets geworden (ik had toen geen follow up) e.d. maar ik vond het
wel vreemd dat ze mij benaderden en niet andersom.

Stuart Panter heette ie.
 
Origineel geplaatst door MadR
faab jongen .. kijk gewoon effe wat vinly kost tegenwoordig
25 gulden voor 2 tracks ...
dus niks dankzij alle downloadertjes .. de industrie draait zich zelf netzo hard de nek om ... maar dat terzijde


nog een beetje offtopic idd, sorry

Maar ik ben het wel met MadR eens.. Het zijn niet de downloaders die de artiest de nek omdraaien, het zijn de platenbazen zelf... Weer een voorbeeld van, we schuiven lekker de schuld op de meest kwetsbare groep: jongeren :(

back ontopic
 
Duidelijk...het lijkt allemaal mooi...maar oppassen!

Duidelijk...het lijkt allemaal mooi...maar oppassen!

Inderdaad, de door mij genoemde aantal zijn alleen de promotie aantallen. Over de daadwerkelijke releases krijg ik deze week meer te horen en bovendien wordt de concept overeenkomst opgestuurd. Deze zal ik inderdaad eens ff doornemen met een jurist, dat kan zeker geen kwaad. Ik heb geen idee wat een normaal aantal promo's zou zijn, maar 1500 promo's klinkt inderdaad als (te) veel. FF een puntje om mee tenemen in de besprekingen volgende week. Ik weet wel dat er een totaal andere radio cultuur heerst in the UK. Zijn zeer veel radio stations waar dance gewoon mainstream is. En natuurlijk wil je overal je product wegzetten. Afgelopen woensdag is gestart met de promotie en op basis van reacties zullen ze wel gaan bepalen welke aantallen ze daadwerkelijk gaan persen. Ik wacht af!
 
Origineel geplaatst door Arv
nog een beetje offtopic idd, sorry

Maar ik ben het wel met MadR eens.. Het zijn niet de downloaders die de artiest de nek omdraaien, het zijn de platenbazen zelf... Weer een voorbeeld van, we schuiven lekker de schuld op de meest kwetsbare groep: jongeren :(

back ontopic

ook nog effe off topic

het zijn alle factoren samen ..
dus hoge prijzen, dowloaders, economie

ik wilde alleen aangeven dat het niet alleen de dowloaders waren
ook alwil die riaaa dat wel doen geloven ...
 
Back
Top