[DIY] 909 modificaties

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
Lid sinds
12 augustus 2003
Berichten
9.070
Locatie
NL
Omdat ik eerst ervaring op wil doen voordat ik aan m'n kraakdoos begin besloot ik m'n lage serienummer 909 eens te laten klinken zoals ik dat wil.

Via http://www.colinfraser.com/tr909/909mods/909mods.htm snapte ik eindelijk hoe makkelijk het eigenlijk is om te doen, en samen met het schema heb ik 4 modificaties in de planning gezet:

- Pitch knop, zodat ik niet het nummer aan de (iets te hoge) basstoon hoef aan te passen, maar lekker laag kan gaan.
- Drive knop, zodat ik gedeeltelijk overstuurde bd's kan maken zonder extra ruis.
- Pitch time knop, als extra mogelijkheid om de neergaande enveloppe te beïnvloeden (neophyte kicks bv)
- eurostekkeraansluiting !

Alle toonmodificaties vinden plaats buiten de 909, gezien de risico's en gemak als er (extra) reparaties/aanpassingen aan de mods moet plaatsvinden.
Dit gebeurt in een lichtgrijs doosje met 3 knoppen met daarbij, om niet een totaal vreemd klinkend apparaat te krijgen, twee schakelaars om de Pitch Time en Drive om te schakelen naar hun oude originele waardes.

Na lang denken kwam ik erop uit om de 909 en het kastje via tulpstekkers te verbinden, erg makkelijk.
Ik zeg er gelijk bij dat ik alleen de binnenkant gebruik en de buitenkant extra aard om eventuele problemen te voorkomen. Zowel de 909 als het kastje krijgen 6 tulp in/uitgangen.

Alvast wat foto's:

De werkplek
 

Attachments

  • sf-viewrecht.jpg
    sf-viewrecht.jpg
    58,9 KB · Bekeken: 119
De rechterbinnenkant

Het witte draadje is aarde, welke is gesoldeerd aan alle 6 de buitenste pluggen, vastgeschroeft aan één van de 2 de klembouten. De klem zelf is één of ander aluminium handvat wat nog ergens rondslingerde *D
 

Attachments

  • sf-tulpbinnenkant.jpg
    sf-tulpbinnenkant.jpg
    30,8 KB · Bekeken: 68
Voor diegene die de link hebben bekeken, de decay en tune mod (pitch start hoogte, welke hoger is bij hogere serienummers namelijk 0,22 naar 0,33 maar heb nu zelf 0,47 ;) ) heb ik al laten doen 2 jaar terug bij Music House (€)

Zoals jullie kunnen zien is het work-in-progress, dus duik ik weer achter de bout .....
Morgen hoop ik hem af te hebben en audiovoorbeelden te kunnen laten horen :dj:
 
En dan maar aansluiten :o: .......

het werkt !!!!!

Alles functioneert zoals het hoort te doen, geen rare dingen.
Lekker pitch tunen en "driven".

Alleen de Pitch time mod heeft erg weinig invloed. Omdat ik de org/mod schakelaar erop heb zitten kan ik wel horen dat er een heel klein verschil tussen zit, bij de uiterste stand. Hij doet in principe hetzelfde als de "tune" knop aan de voorkant, ook tegelijkertijd, maar dan in mindere mate. Eigenlijk overbodig dus ......

De modificatie is gelukt, toch jammer genoeg nog niet het exacte resultaat waar ik op gehoopt had.

De enige twee dingen die ik nog wil verandert hebben zijn:

-Regeling hoogte van de pitch bij de attack (vanwaar hij naar beneden "valt") heeft met C8 te maken geloof ik.
-Regeling tijd "valsnelheid".

Als iemand mij hierbij kan adviseren, graag !! Het solderen zal wel lukken :geslaagd:
 

Attachments

  • sf-eerstetest.jpg
    sf-eerstetest.jpg
    33 KB · Bekeken: 72
leuk idd zo'n diy beschrijving. ik krijg ook zin om te gaan knoeien maar durf niet zo (en heb daarnaast niet eens tijd).

maar waarom gebruik je niet een distortion pedaaltje om je basdrum op te peppen? ik doe dit al jaren (eerst over een 606 - echt een wereld ging voor me open, zo had ik een 606 nog nooit gehoord!) en in serie met een eq (VOOR de overdrive/distortion) heb je echt zoveel mogelijkheden... daar kan geen mod tegenop.
 
Origineel geplaatst door Draakje
Hoi Niel,
Erg goed die modificatie, maar ik schrok er wel van dat je op je 909 wilt leren solderen, om vervolgens de kraakdoos in elkaar te gaan zetten. Ik zou toch liever een kraakdoos aan gort branden dan een 909.

:D precies ik schok een beetje :erm: Mij zie je dit niet doen ...............
 
respect. Ik zou het niet zomaar durven. Petje af!
 
Origineel geplaatst door jes303
maar waarom gebruik je niet een distortion pedaaltje om je basdrum op te peppen? ik doe dit al jaren (eerst over een 606 - echt een wereld ging voor me open, zo had ik een 606 nog nooit gehoord!) en in serie met een eq (VOOR de overdrive/distortion) heb je echt zoveel mogelijkheden... daar kan geen mod tegenop.

Ik overstuur al jaren op m'n mengtafel, waarbij ik doorlus via z'n bussen, zodat ik een stuk of 3 kanalen met mid sweep gebuik om één bd te oversturen :D Oversturen via pedalen vind ik te grof en teveel ruis.
Heb de eerste muziekmaakjaren met pedalen gewerkt, als je dan overstapt op "gainen" weet je gelijk wat voor controle te mist, zeler nu met m'n Tascam M3500 mixer :)

Origineel geplaatst door Draakje
Erg goed die modificatie, maar ik schrok er wel van dat je op je 909 wilt leren solderen, om vervolgens de kraakdoos in elkaar te gaan zetten. Ik zou toch liever een kraakdoos aan gort branden dan een 909.

Niet alles té serieus nemen wat op SF wordt gezet 8o)

Grootste mentale stap welke je gezet moet hebben is de 909 gewoon als een gebruiksvoorwerp zien.
In mijn geval werkte hij niet zoals ik wilde, dus moet er iets aan gedaan worden.
De vorige mods (music house) kosten mij een hoop tijd en geld (decay langer, attack harder) en ik wil wat leren dus opgeteld alles gaf dit de doorslag.

Ik ga vandaag verder uitzoeken wat ik nog moet doen om mijn sound te krijgen (en mensen maar zeggen dat de 909 uitgekauwd is hehe) eventueel even langs de electroboer gelijk. Jammer dat Colin Fraser op dat punt nog niet klaar was met uitzoeken wat de beste settings zijn en waar de potmeters etc te plaatsen.

Als iemand nog een perfect werkende rolandstekker zoekt, ik heb er hier eentje liggen 8o)
 
ik vindt het knap dat je de 909 zelf hebt kunnen "verbouwen", maar om eerlijk te zijn zou ik het nooit durven.
(ik mag met mijn 909 trouwens niet klagen, hij is uit de latere series (dus de beste/vetste geluiden) en heeft de laatste software update erin zitten)

iig succes ermee!!

Robin
www.robinkampschoer.com
 
Origineel geplaatst door trash
Zeer mooie foto's al deden ze heel erg pijn aan me ogen.8D

mee eens.
Jou 909 is ineens veel MIDER waard......

Idd er is veel durf voor nodig, maar ik had het toch iets netter gedaan.
Het zier er niet uit.....
 
Origineel geplaatst door bambamstudio
mee eens.
Jou 909 is ineens veel MIDER waard......

Idd er is veel durf voor nodig, maar ik had het toch iets netter gedaan.
Het zier er niet uit.....
nee bambam dit is nou hardcore

je snapt ook weer niks van he ...

:yamaha:
 
Back
Top