Wat voor nieuw concept zou jij graag willen zien?

Ahum......10 jaar geleden met Kyma en Wii:

Dit was geheel aan mij voorbij gegaan tot nu toe.
Je ziet er ook niets van verder want anders zouden andere fabrikanten er wel op inspelen.
Waarschijnlijk is het toch niet zo'n geweldige toepassing als waar men op gehoopt had.
 
Dit was geheel aan mij voorbij gegaan tot nu toe.
Je ziet er ook niets van verder want anders zouden andere fabrikanten er wel op inspelen.
Waarschijnlijk is het toch niet zo'n geweldige toepassing als waar men op gehoopt had.

Ik vermoed dat het meer ligt aan de dozenschuivers van de industrie om de keyboard spelers te voorzien. De industrie, en ook de gemiddelde luisteraar, loopt gemiddeld 15(!) jaar achter op de ontwikkelingen.

Klein voorbeeld: Xenakis bedacht de granulaire synthese in 1959. Pas in 2017 stopte tasty chips het in een doosje.
Dit is meer dan 15 jaar, ach. Zo zijn er talloze voorbeelden.

Zie als aanvulling:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=185632
 
Laatst gewijzigd:
Dat komt natuurlijk ook wel een beetje omdat veel van die techniek er vooral lijkt te zijn 'omdat het kan', maar dat hetgeen dat er door wordt voortgebracht doorgaans door de meeste mensen niet wordt ervaren als plezierig geluid, laat staan als muziek waardoor het buiten het wereldje van audio-enthousiasten/laboranten weinig opgang maakt.

Tegelijkertijd ben ik het wel met je eens dat het wereldje conservatief is, kijk maar naar alle re-issues die uitkomen en vastgeroeste standaarden die er zijn en hoe lacherig er wordt gedaan als er wél nieuwe dingen komen.
 
Dat komt natuurlijk ook wel een beetje omdat veel van die techniek er vooral lijkt te zijn 'omdat het kan', maar dat hetgeen dat er door wordt voortgebracht doorgaans door de meeste mensen niet wordt ervaren als plezierig geluid, laat staan als muziek waardoor het buiten het wereldje van audio-enthousiasten/laboranten weinig opgang maakt.

Tegelijkertijd ben ik het wel met je eens dat het wereldje conservatief is, kijk maar naar alle re-issues die uitkomen en vastgeroeste standaarden die er zijn en hoe lacherig er wordt gedaan als er wél nieuwe dingen komen.

Dus de leden van SF zijn geen audio-enthousiasten? En een synthesizer, hoe klein dat ook, is geen laboratorium?

"Iets nieuws" botst altijd met "oude mindsets".
zonder de experimenten van "vroeger" zou er maar weinig elektronische muziek zijn vandaag de dag. En hoe bepalend is de techniek voor onze oren en/of manier van muziek maken?
 
Klein voorbeeld: Xenakis bedacht de granulaire synthese in 1959. Pas in 2017 stopte tasty chips het in een doosje.
Dit is meer dan 15 jaar, ach. Zo zijn er talloze voorbeelden.
Dit lijkt me nou niet het beste voorbeeld. Na Xenakis duurde het tot eind jaren '80 dat het in realtime mogelijk werd (bv. Truax, 1988 ). Daarna stond de ontwikkeling zeker niet stil, er zijn in de loop van de jaren een heleboel plug-ins e.d. verschenen zodat je het kon gebruiken op je computer. En de synth van Tasty Chips heeft weliswaar een mooie "hardware-feel", maar onder de motorkap draait ook daar een computertje, het is wat arbitrair om dat als ijkpunt te nemen.

Dus de leden van SF zijn geen audio-enthousiasten? En een synthesizer, hoe klein dat ook, is geen laboratorium?
Wat betreft het laatste, ja, dat zou het toch moeten zijn. In het verlengde daarvan, op het subforum over zelfbouw heb ik naar aanleiding van dit draadje het idee geopperd (ook hierboven in dit draadje) om een contest te organiseren wie voor een klein bedrag de leukste "kleine" synth of ander geluidenmakende apparaat kan bouwen. Juist als experiment en om te zien hoe creatief je daarmee kan zijn. Wat betreft het eerste, er komen nog weinig enthousiaste reacties op, maar we kijken het nog even aan. :)
 
Dit lijkt me nou niet het beste voorbeeld. Na Xenakis duurde het tot eind jaren '80 dat het in realtime mogelijk werd (bv. Truax, 1988 ). Daarna stond de ontwikkeling zeker niet stil, er zijn in de loop van de jaren een heleboel plug-ins e.d. verschenen zodat je het kon gebruiken op je computer. En de synth van Tasty Chips heeft weliswaar een mooie "hardware-feel", maar onder de motorkap draait ook daar een computertje, het is wat arbitrair om dat als ijkpunt te nemen.

Natuurlijk draait dit op een kompjoetertje, tussen 1959 en 1988 liggen ook wat jaartjes.
Veel SF'rs houden van een mooie motorkap. Ook softwarematig.

Wat betreft het laatste, ja, dat zou het toch moeten zijn. In het verlengde daarvan, op het subforum over zelfbouw heb ik naar aanleiding van dit draadje het idee geopperd (ook hierboven in dit draadje) om een contest te organiseren wie voor een klein bedrag de leukste "kleine" synth of ander geluidenmakende apparaat kan bouwen. Juist als experiment en om te zien hoe creatief je daarmee kan zijn. Wat betreft het eerste, er komen nog weinig enthousiaste reacties op, maar we kijken het nog even aan. :)

Succes! :okdan:
 
Natuurlijk draait dit op een kompjoetertje, tussen 1959 en 1988 liggen ook wat jaartjes.
Veel SF'rs houden van een mooie motorkap. Ook softwarematig.
Het ding van Tasty Chips is wel erg mooi, als ik eerlijk ben. 8~ Niet zozeer wat er onder de motorkap zit, want de software kan in principe ook op een andere computer draaien, maar omdat het eruit ziet dat de besturing met tastbare knoppen en sliders goed werkt en het zo een mooie tactile feel heeft. Het ziet eruit dat het prettig werkt, tenminste wat ik ervan zie in demo-filmpjes. Hij is wel wat prijzig...

Ja, tussen 1959 en 1988 liggen heel wat jaren. Ik denk dat het eigenlijk vooral iets zegt over Xenakis en wat voor vooruitstrevende geest hij had.

Succes! :okdan:
Dank je wel. Nou, krijg je ook zin om de soldeerbout te hanteren om iets leuks te bouwen, of anders wat code te kloppen voor zo'n klein single board computertje, ofzoiets? :D
 
Even tijdje geleden kwam ik de "Gutter synthese" van Tom Mudd tegen.

systemx2.png


http://www.tommudd.co.uk/gutter/


Klankvoorbeeld van de gutter synthese:

https://soundcloud.com/tommudd/gutter-synthesis-excerpt
 
Niet brommen maar eprommen :)
Hehe lol :D
Even tijdje geleden kwam ik de "Gutter synthese" van Tom Mudd tegen.
Het is al jaren geleden, maar ik heb al 'ns over zoiets gelezen in een artikel van Nick Collins. Maar dit is mooi gedaan.

Nu we het toch over alternatieve synthese hebben, nog langer geleden had ik gelezen over 'Pulsar synthesis', een methode van Curtis Roads. Dat leek toen heel interessant, maar toen er een plug-in kwam die volgens dit principe werkte (een jaar of zeven ofzo geleden?) vond ik de geluiden niet zo heel bijzonder. Het leek veel op geluiden die je met andere methoden ook kunt maken.

Het grappigste methode misschien die we de afgelopen jaren hebben gezien, 'bytebeat'? Niet zozeer om de synthese van bijzondere geluiden, maar omdat je met vrij simpele expressies in C aardige stukjes muziek kunt maken. Ik dacht dat dit interessant zou zijn voor follow-up research om te kijken wat hier nog meer inzit, maar dat blijkt er niet veel te zijn. Je zou denken dat er meer mogelijk moet zijn. Vooruit, nog één keer, 'bytebeat':
 
Ik vermoed dat het meer ligt aan de dozenschuivers van de industrie om de keyboard spelers te voorzien.
Je hebt compleet gelijk. De muziekinstrumenten industrie leeft van het dozenschuiven.
Ik was laatst op een aantal van die online shops voor instrumenten aan het zoeken(Thomann, Musician's friend, Bax-music, DirkdeWitte etc.).
Een filter op Roland levert je meer van die dure piano's in een mooi houten kastje dan de nodige synths. En reken maar dat die dure doosjes meer verkocht worden dan de meest innovatieve synths.
 
Waarschijnlijk is het toch niet zo'n geweldige toepassing als waar men op gehoopt had.

Of waren er niet voldoende Bert Smorenberg's die het goed konden promoten. Promotie en support is heel cruciaal voor het succes van een produkt. Een bekend voorbeeld is de TB-303 van Roland. Eigenlijk een flop van Roland. Maar nu 30 jaar later hebben ze er profijt van omdst een paar gasten het anders gingen gebruiken. Goede promo voor Roland door die gasten (House, Techno, Acid, DnB etc.).
 
Ik ben geen visionair, dus verwacht niets totaal nieuws.
Misschien is het grote onzin, maar het volgende mis ik al jaren:
1) Een volledig programmeerbare modulaire analoge synthesizer. Dus een die ook de kabelverbindingen onthoudt. Ik heb wel een idee hoe dit te verwezenlijken, maar die oplossing is te kostbaar en omslachtig voor een groot systeem.
2) Onbegrijpelijk dat de commerciële expressiemogelijkheden van het klavier anno 2018 niet verder gaan dan aanslag- en drukgevoeligheid. Dat terwijl er zo veel meer is zoals modulatie door het horizontaal heen en weer bewegen van de toets en positiegevoeligheid. Veel directer dan speelhulpjes als wielen en pedalen. Volgens mij gaat er te veel aandacht naar de klank en de klankopwekking terwijl nieuwe expressiemogelijkheden ook voor nieuwe klanken en klankbeleving kunnen zorgen.
3) Wat ik hierboven ook lees is dat muzikanten hun ideeën zo snel mogelijk in muziek willen omzetten. Als je het negatief bekijkt, is elk instrument een tussenschakel of een hindernis tussen het idee en het gewenste resultaat. Jaren geleden bestonden er al pitch-to-voltage converters. Zou er tegenwoordig nou geen converter mogelijk zijn met een foutloze pitch tracking en envelope following maar die verder gaat door ook variaties in filterfrequentie (al is het maar als een lowpassfilter) van je stem om te zetten in een - weliswaar monofoon - elektronisch muzikaal signaal?
 
Ik ben geen visionair, dus verwacht niets totaal nieuws.
Misschien is het grote onzin, maar het volgende mis ik al jaren:
1) Een volledig programmeerbare modulaire analoge synthesizer. Dus een die ook de kabelverbindingen onthoudt. Ik heb wel een idee hoe dit te verwezenlijken, maar die oplossing is te kostbaar en omslachtig voor een groot systeem.
2) Onbegrijpelijk dat de commerciële expressiemogelijkheden van het klavier anno 2018 niet verder gaan dan aanslag- en drukgevoeligheid. Dat terwijl er zo veel meer is zoals modulatie door het horizontaal heen en weer bewegen van de toets en positiegevoeligheid. Veel directer dan speelhulpjes als wielen en pedalen. Volgens mij gaat er te veel aandacht naar de klank en de klankopwekking terwijl nieuwe expressiemogelijkheden ook voor nieuwe klanken en klankbeleving kunnen zorgen.
3) Wat ik hierboven ook lees is dat muzikanten hun ideeën zo snel mogelijk in muziek willen omzetten. Als je het negatief bekijkt, is elk instrument een tussenschakel of een hindernis tussen het idee en het gewenste resultaat. Jaren geleden bestonden er al pitch-to-voltage converters. Zou er tegenwoordig nou geen converter mogelijk zijn met een foutloze pitch tracking en envelope following maar die verder gaat door ook variaties in filterfrequentie (al is het maar als een lowpassfilter) van je stem om te zetten in een - weliswaar monofoon - elektronisch muzikaal signaal?

1/ Buchla Music Easel program cards komt in de buurt:
https://buchla.com/product/buchla-music-easel-program-card-5-pack/



2/ HakenAudio continuum fingerboard
http://www.hakenaudio.com/Continuum/

http://www.hakenaudio.com/Continuum/examplescsmanyti.html

3/ Symbolic Sound Kyma

Op 0:4:16

 
Ik ben geen visionair, dus verwacht niets totaal nieuws.
Misschien is het grote onzin, maar het volgende mis ik al jaren:
1) Een volledig programmeerbare modulaire analoge synthesizer. Dus een die ook de kabelverbindingen onthoudt. Ik heb wel een idee hoe dit te verwezenlijken, maar die oplossing is te kostbaar en omslachtig voor een groot systeem.
Een probleem is dat bij opschaling het inderdaad ingewikkeld en kostbaar gaat worden. Maar goed, een low-cost uitvoering voor een systeem dat niet al te groot is, dat moet te realiseren zijn. Je hebt elektronische schakelaars, daar zou je iets op kunnen bedenken zodat je een heleboel daarvan via een interface met een computer kunt aansturen. Het signaalpad blijft analoog.
Er is een app die heet Bitwizz
Ja, die heb ik al 'ns gezien. Ook 'Caustic' heeft een mogelijkheid om dit te doen, maar het valt nog niet mee om met zoiets wat bruikbaars eruit te halen. Ook al was het maar crude, het zou helpen als je een systeem had die tenminste een beetje de betere stukjes van de slechte kan scheiden. In de weinige research over dit onderwerp valt te lezen dat men heeft geëxperimenteerd met genetische algoritmen, maar ik heb nog niks concreet gezien.
 
Even afwachten wat de Kwantum computer gaat brengen...
Specifiek geschikt voor analyse/verwerking van grote hoeveelheden data en (paralelle) processen...


Als Cern of zo'n andere organisatie hem gaat aanschaffen, kan de gewone mens hem 10 jaar later misschien kopen. ;)
ow wacht dat is de electribe II al een beetje, zoiets maar dan nog meer gefocused op de kaos pad...misschien 2 pads in een ding zodat je met beide handen 2 verschillende synthlijnen kan spelen...dat zou toch megadik vet zijn!


Misschien moet je het aan Roli vragen of ze een Rolipad willen uitbrengen :D

Volgende concept: een synth, zoals de neutron oid, maar dan ipv een analoge patchbay, een digitale (een schermpje dus). Kan je ook veel meer patches maken en opslaan/laden... Analoog filter net voor de output, hoppa...
 
Een echte synthesizer die je kunt oprollen zoals een roll-keyboard.:D
 
Misschien zoiets, maar dan met een synth

Mooi idee wel en al in 92 gepatenteerd.
Jammer dat we het helaas niet zien.
Als je zoiets zou doen maar dan als synths dan heb je een soort van vst op je tafel.
Wel handig want het scheelt je een stuk met ruimte en opbergen.
Roland met z'n cloudsysteem zou zoiets wel op de markt kunnen brengen.
 
Back
Top