To Access Virus or not to Access Virus?

Ok je hebt niet de multitimbraliteit

Shit, dat had ik niet verwacht voor een synth in die prijsrange.
Ik vind 'm te gek klinken en had zoiets van die komt er nog wel 'ns maar dit vind ik wel een afknapper.
 
De Peak is geen VA, alle elementen in het audiopad na de FPGA oscillators (behoudens de FX) zijn analoog en het meeste daarvan (mixer, pre-filter drive, filter, post-filter drive) is per voice. De keuze om er een dan een 'gewone poly' van te maken zonder multitimbraliteit/layers/stacks etc. vind ik dan ook een redelijk logische in dit geval want de mogelijkheden met 8 voices zijn dan tcoh beperkt en bovendien leent de interface zoals deze is ontworpen zich er ook niet echt voor.

De overlap met de TI zie ik ook, al is de Virus op het gebied van modulatie, effects, sequencing/arpeggiator etc. natuurlijk nog steeds vele malen uitgebreider. Maar de geluidskwaliteit van de Peak vind ik dan persoonlijk weer beter.
 
Ik vind de peak persoonlijk inderdaad best wel een serieuze concurrent voor de TI.

De peak klinkt in vergelijking veel frisser, het filter van de peak is aanzienlijk beter en de FX zijn ook een wereld van verschil.
Ok je hebt niet de multitimbraliteit, geen 2e filter en geen 1000 stemmen maar ik vind de peak in veel demo's de virus toch wel serieus het vuur aan de schenen leggen op het eigen speelveld van de Virus reeks.

Ik dierf het zelf niet te zeggen.:P

De Peak is geen VA
En eerlijk wie, of liever ik lig daar eigenlijk helemaal niet wakker van. VA, Analog, Samples of CQZX235478...

Maar de geluidskwaliteit van de Peak vind ik dan persoonlijk weer beter.

Dus ja, ik koop em !

Ok je hebt niet de multitimbraliteit

Ik gebruik m'n TI en Virus VClassic zelfs helemaal niet multitimbraal...
 
En eerlijk wie, of liever ik lig daar eigenlijk helemaal niet wakker van. VA, Analog, Samples of CQZX235478...

Nee, dat maakt mij ook niet zoveel uit. Ik noemde het alleen als verklaring voor het feit dat de Peak niet 10 miljard stemmen over 16 layers kan uitsmeren zoals met deftigere VA's als de Virus en Nord Leads wel mogelijk is. Multitimbraal en layeren is voor mij ook niet zo'n ding, ik gebruik het op de Virus en voorheen op de Nord Lead ook niet of nauwelijks.
 
Het maakt de Virus geen slechte synth maar ik blijf me toch altijd afvragen waarom Access geen TI3 uitbrengt op basis van de huidige technieken en standaarden.

Schijnbaar zijn de DSP chips die ze bij Access gebruiken voor de Virus (waarbij ze direct op 'het metaal' coderen ipv via een API) End of Life en daarnaast doen ze het op dit moment lekker op de gitaarmarkt met de Kemper Profiler Amp. Afgelopen NAMM hebben ze gezegd dat we voorlopig niets hoeven te verwachten op het Virus front. Ik vind het ook wel jammer, een update van de Virus met cutting edge technology van nu zou wel iets heel speciaals kunnen zijn als je ziet hoeveel leuke dingen andere fabrikanten doen met FPGA's, modelling en hybride analoog/digitale instrumenten.
 
De verkoopcijfers van de TI2 zijn wellicht nog niet voldoende terug gelopen om een nieuwe investering te verantwoorden.
Toch vind ik dat ook vanuit die beredenering vreemd. Je zou zeggen dat je als bedrijf ook in de toekomst omzet wilt garanderen. Blijkbaar is de gitaar markt dan toch zo goed dat ze voldoende vertrouwen hebben om daar ook in de toekomst van te kunnen leven.

Of ze hebben natuurlijk gewoon een TI3 op de plank liggen. :P
 
De verkoopcijfers van de TI2 zijn wellicht nog niet voldoende terug gelopen om een nieuwe investering te verantwoorden.
Toch vind ik dat ook vanuit die beredenering vreemd. Je zou zeggen dat je als bedrijf ook in de toekomst omzet wilt garanderen. Blijkbaar is de gitaar markt dan toch zo goed dat ze voldoende vertrouwen hebben om daar ook in de toekomst van te kunnen leven.
De investering die nodig is om een nieuwe Virus uit te brengen is waarschijnlijk behoorlijk groot. Zoals Von Naphoven al aangaf, die familie van DSP-chips is aan het einde van hun actieve leven. De Virus is geprogrammeerd in low-level assembler, als ze een nieuwe Virus willen uitbrengen die gebaseerd is op een ander platform, dan moeten ze een vertaalslag maken of misschien zelfs alles weer opnieuw vanaf de grond opbouwen. Iets dat veel tijd en geld zal kosten. Als ze dan een ander product hebben waarmee veel valt te verdienen, dan is het begrijpelijk dat ze niet veel trek hebben aan zo'n project.
 
Een TI2 wordt met ca. 2.4k euro voor een VA synth als (veel) té duur bevonden. Vandaar er ook niet veel (meer) van verkocht worden. Access produceert ze in batches (als er voldoende orders voor zijn).
Waarom denk je dat (bijv.) een Bax geen Access meer verkoopt? Met service e.d. meegerekend moet er nl. geld bij voor ze. Er is niets meer mee te verdienen. En de prijs kan niet (verder) omlaag, want dan moet Access ze met verlies verkopen. En met een TI3 (en de daarvoor benodigde investeringen) zal dat nog slechter worden... En een afgeslankte TI3 (die goedkoper zal zijn) ziet niemand zitten. Ik denk niet dat er ooit een TI3 gaat komen.

Je TI2 niet (nooit?) verkopen zeg ik, en een Peak zet je er gewoon naast / op.
Een Virus b moet je ook niet verkopen vind ik...

Virus B & Ti : Dik ok.
niks mis mee :okdan:
 
Een TI2 wordt met ca. 2.4k euro voor een VA synth als (veel) té duur bevonden. Vandaar er ook niet veel (meer) van verkocht worden. Access produceert ze in batches (als er voldoende orders voor zijn).
Waarom denk je dat (bijv.) een Bax geen Access meer verkoopt? Met service e.d. meegerekend moet er nl. geld bij voor ze. Er is niets meer mee te verdienen. En de prijs kan niet (verder) omlaag, want dan moet Access ze met verlies verkopen. En met een TI3 (en de daarvoor benodigde investeringen) zal dat nog slechter worden... En een afgeslankte TI3 (die goedkoper zal zijn) ziet niemand zitten. Ik denk niet dat er ooit een TI3 gaat komen.

Je TI2 niet (nooit?) verkopen zeg ik, en een Peak zet je er gewoon naast / op.
Een Virus b moet je ook niet verkopen vind ik...

niks mis mee :okdan:

Als je dan toch vergelijkt, moet je niet een desktopsynth vergelijken met een full keyboard. De Peak en de TI2 desktop verschillen niet zo veel in prijs. Waarbij de Virus veel meer mogelijkheden en stemmen heeft.

Ik denk dat er wel zeker een markt is voor een nieuwe Virus Ti3. De vergelijkbare Valkyrie kan ook op veel interesse rekenen.

Het is nu nog steeds analoog dit, analoog dat. Maar alles wat in de mode is, gaat er ook weer uit. Digitaal komt ongetwijfeld weer terug.
 
Digitaal komt ongetwijfeld weer terug.

Is voor mij zelfs nooit weg geweest.
Mijn beste synths zijn mijn JD 990's. Geen enkele VA kan daar aan.
Die verkoop ik nooit, tenzij iemand mij 2.500€/stuk geeft.
Kandidaten ?}:|
 
Gisteren avond nog even intensief bezig geweest met mijn TI. Wat me opvalt, en ik bedoel dat niet negatief, is dat de stringsounds nooit echt 'in your face' zijn.
Ze zijn wel heel apart, maar nooit 'direct'. Misschien doe ik wat verkeerd (lol) maar het lukt me niet om vergelijkbare sound die je in onderstaande Peak demo hoort, uit m'n TI te krijgen. Da's ook de reden waarom ik een Peak wil kopen. (hoewel ik vegelijkbare sounds zonder moeite en in no time uit m'n JD met VIN-exp en de Origin haal...) Wel 'The Veldt' DeadMou5 preset in enkele minuten tevoorschjn gehaald uit m'n TI.
 
2 Patches die ik gisteren avond snel in elkaar heb gezet.
 

Attachments

  • Output 1-2.wav
    8,1 MB · Bekeken: 143
  • Output 1-2.mp3
    1,2 MB · Bekeken: 126
Digitaal komt ongetwijfeld weer terug.
Terug :? Die is nooit weg geweest...

Gisteren avond nog even intensief bezig geweest met mijn TI. Wat me opvalt, en ik bedoel dat niet negatief, is dat de stringsounds nooit echt 'in your face' zijn.
Ze zijn wel heel apart, maar nooit 'direct'. Misschien doe ik wat verkeerd (lol) maar het lukt me niet om vergelijkbare sound die je in onderstaande Peak demo hoort, uit m'n TI te krijgen. Da's ook de reden waarom ik een Peak wil kopen. (hoewel ik vegelijkbare sounds zonder moeite en in no time uit m'n JD met VIN-exp en de Origin haal...
Van de Origin weet ik het niet, maar de strings van de JD990 met VIN-exp en de TI zijn duidelijk verschillend. Maar de een niet per se slechter / beter dan de ander wat mij betreft. Ik denk niet dat je iets verkeerd gedaan hebt.
Het verbaast me wel dat de Origin dit blijkbaar ook goed kan.
 
Ergens in 2002 heb ik een Access Virus Rack gekocht. Op een gegeven moment heb ik die weggedaan, ik geloof voor een Nord Rack en een Novation Nova o.i.d. Daarna weer even de Virus Rack teruggehad, maar uiteindelijk weggedaan voor een Virus B, want die was toch meer hands on. Op een gegeven moment deed ik vrijwel alles alleen met een Virus B en een sampler plus mixer en fx. Uiteindelijk alles weggedaan om volledig in the box te gaan werken.

Ik miste de Virus eigenlijk niet, tot ik een jaar of twee terug bij m'n ma thuis allemaal oude cd'tjes vond met tracks van toen en merkte: oh ja, dat was echt míjn sound. Tweedehands weer een Virus B gekocht en nu besloten dat ik zó vaak opnieuw voor die synth gevallen ben, dat ik 'm nooit meer moet verkopen. We horen gewoon bij elkaar :luv:
 
Voor mij kan ik er nog aan toevoegen dat ik de Virus TI2 een zeer handige toevoeging vindt voor bij een Elektron (DT of OT...) Switch naar een pattern en je hebt gelijk alles goed staan wat bij die pattern hoort incl meerdere Virus sounds incl effects, geen aparte fx bakken nodig met eigen presets e.d. Dat is voor mij enorm handig gezien ik niet gemakkelijk iets opneem, maar gewoon on the fly jam. Gebruik hem zelf niet met de software maar enkel in combinatie met een elektron momenteel. Enja als je een beetje uitkijkt kan je makkelijk meerdere sounds tegelijk gebruiken van de Virus, wat bij mij in 80% van de gevallen gewoon lukt. Ga je redelijk complexe patches maken, en de eerder vernoemde features gebruiken, dan geraak je zeker aan de limiet, maar weet niet welke andere synth de mogelijkheid biedt om dezelfde complexiteit van patches te maken en dan nog wel processing power over heeft...

Het enige lastige vond ik, maar missch is een manier om dit toch te verwezenlijken, is dat je enerzijds de OT midi naar de Virus stuurt, maar ik het niet voor mekaar krijg om met mijn virus noten te spelen en deze in de OT op te nemen. Dus maw local keyboard uit op de virus, de virus stuurt dan zijn midi per part op het midi kanaal behorende aan die part, maar de OT doet hier niets mee. Voor de OT moet ik op global channel (bij mij 08 ) midi noten spelen om deze op de actief geselecteerde track op te nemen, maw met een ander midi keyboard... Het zou handig zijn als ik dit gewoon rechtstreeks met de Virus kon doen zonder een midi loop te creeeren.. Tips welkom hoor :)
 
Het verbaast me wel dat de Origin dit blijkbaar ook goed kan.

Voor de aardigheid heb ik een soortgelijke sound, zowel op de TI als de Origin gemaakt. Je kan over smaak niet discussiëren, beslis zelf maar welke de Origin is...;)
Hoewel zwaar fan van de TI, toch vind ik de Origin een heel ander caliber synth. Omdat de Origin eigenlijk een echte modular is die opgebouwd is uit JP8, Mini, CS80 en 2600 OSC's, Filters, Env's, LFO's die je vrij kan combineren. De Matrix is zo uitgebreid dat je gewoon verloren loopt.
 

Attachments

  • 1.mp3
    553 KB · Bekeken: 130
  • 2.mp3
    553 KB · Bekeken: 111
Laatst gewijzigd:
Dan denk ik dat bestand 2 de Origin is...
 
Bestand 2 vind ik wat donkerer klinken en dan is mijn eerste ingeving de TI. Maar bestand 2 klinkt ook wat dikker / warmer en wat minder strak dan het eerste bestand. Ik denk daarom toch in bestand 1 de TI te herkennen. Een probleem is dat ik een Origin nooit in het echt gehoord heb, maar ik weet welke synth dat is. Ik heb deze nl. een keer overwogen om aan te schaffen, maar heb toen voor een andere synth gekozen.
 
Back
Top