To Access Virus or not to Access Virus?

Naast plugins zoals Serum & Diva verbleekt de virus TI naar mijn mening. Ik vind het best een gedateerde bak. De enige reden dat ik hem nog weleens gebruik is om CPU-load te besparen.
Voor digitale synths zou ik veel eerder voor een Pro2 of een novation peak gaan.
 
Gelukkig kun je veel meer met een Virus dan alleen hardstyle of trance. Maar daarvoor wordt hij inderdaad vaak voor gebruikt. Maar de basis klank en de filter etc. vind ik al goed klinken, zonder alle poespas. Ook de effect sectie is prima. Dus eigenlijk kun je hem voor alle stijlen gebruiken. Ik vind hem ook niet echt gedateerd. Het is maar net wat je er zelf uit haalt. Maar dat geldt voor iedere synth. Ik zou het zelf niet zo snel in een hokje willen duwen.
 
Naast plugins zoals Serum & Diva verbleekt de virus TI naar mijn mening. Ik vind het best een gedateerde bak. De enige reden dat ik hem nog weleens gebruik is om CPU-load te besparen.
Voor digitale synths zou ik veel eerder voor een Pro2 of een novation peak gaan.

Ik ben altijd opzoek naar een vervanger voor de Virus en die vst's die je noemt komen in de buurt, maar klinken echt niet zo lekker als een Virus, laat staan dat de Virus erbij verbleekt. Overigens geldt dat wel voor bv een JP8000 als je het mij vraagt, maar ik kreeg het idee dat de TS een hardware bak zoekt.
 
De Virus heeft genoeg karakter om een evergreen te zijn denk ik. Ik bulk van de dikke plugins, maar de TI2 heeft daar nog een prima plekje tussen hoor.
 
Mijn Virus C maakt op dit moment geen deel uit van mijn setup, maar wegdoen is geen optie.

Hij staat nu ‘shelved’, maar af en toe haal ik hem van de plank en heb ik er weer een paar uur lol mee.
Ook komt hij met regelmaat tevoorschijn omdat ik een bepaald geluid niet zo mooi krijg op mijn andere instrumenten en dat wat ik in mijn hoofd heb beter tot zijn recht komt in de Virus.

Ik vind het ook zeker geen gedateerd instrument......eerder de muziek die er soms mee gemaakt wordt.
 
maar ik kreeg het idee dat de TS een hardware bak zoekt.

Klopt!

Heb, onder andere naar aanleiding van de input hier, behoorlijk wat verschillende synths bekeken nu maar de GAS moet nog een beetje settelen geloof ik ;) Zat eerst vooral te kijken naar een desktop module of misschien zelfs rack, nu juist meer naar iets met toetsen.
 
Naast plugins zoals Serum & Diva verbleekt de virus TI naar mijn mening. Ik vind het best een gedateerde bak. De enige reden dat ik hem nog weleens gebruik is om CPU-load te besparen.
Voor digitale synths zou ik veel eerder voor een Pro2 of een novation peak gaan.

Ook veel van die softsynts geprobeerd, maar de Virus wint het nog steeds kwa klank. Dikker en warmer.
 
Ik heb al jaren een Virus, de KB destijds nieuw gekocht, heb ik nog altijd en sinds een paar maanden ook de TI2 Polar. Blijft gewoon een heel goede en veelzijdige synthesizer vind ik. Misschien een nadeel -net zoals met andere veelzijdige synths- is dat niet alles een sweetspot is, dus als je zomaar begint te draaien aan de knoppen kan het ook gewoon nergens op lijken. (Anderzijds zijn er weer zoveel presets voor dat je wel heel veel beginpunten hebt om aan te passen naar eigen smaak).
Da's anders met een Juno 106 bvb, die klinkt bijna altijd goed (maar ook toch altijd wat hetzelfde). Ook in multimode (zeker met de TI2) zeer goed in te zetten.
En heel het VST vs hardware debat gaan we hier ook niet oplossen :-). Maar dat de synth voorbijgestreefd zou zijn..ik zou niet weten waarom. Speelt hier heel goed samen met analoog/digitaal/VST :-)
 
Ik moet zeggen dat ik bij mijn Virus C altijd de single mode gebruik. Waarvoor gebruiken jullie precies de multi mode?

Bij mij dikwijls als hij aan een stepsequencer hangt (SEQ of cirklon) met verschillende sequences, ideaal om baslijntjes, pads, FX en wat percussiesounds uit één toestel te halen en snel wat te knutselen.

Single mode gebruik ik ook, maar ik switch toch vaak tussen beide merk ik.
 
Multitimbraal! Dat is in ieder geval de reden waarom ik er eentje wilde...
 
Ik moet zeggen dat ik bij mijn Virus C altijd de single mode gebruik. Waarvoor gebruiken jullie precies de multi mode?

In multi mode heb je 16 parts, dus onder midi channel 1 t/m 16 kan je in principe 16 patches zetten die je apart kunt gebruiken. Deze kan je dan weer elk aan één van de 3 outputs linken. In de praktijk zal het er op neerkomen dat je nooit meer dan 1 of 2 patches tegelijk kunt gebruiken vanwege het beperkte aantal voices. Ik had de Virus C standaard op multi staan, gebruikte nooit de single mode.
 
Nou, als je de 'analog' filters, 3de osc en wavetable/granular dingen gaat gebruiken lopen de voices hard terug hoor, zelfs op de TI/TI2.
 
De Virus heeft genoeg karakter om een evergreen te zijn denk ik. Ik bulk van de dikke plugins, maar de TI2 heeft daar nog een prima plekje tussen hoor.

ja, helemaal mee eens, de sound van een virus TI is herkenbaar tot en met, die zou ik niet willen missen.
 
Nou, als je de 'analog' filters, 3de osc en wavetable/granular dingen gaat gebruiken lopen de voices hard terug hoor, zelfs op de TI/TI2.

Ik kan met de TI2 vaak al geen 2 patches tegelijk gebruiken zonder dat ze noten van elkaar gaan stelen.

Dat is nou precies waarvoor ik aanvankelijk naar de Access Virus aan het kijken was, de multitimbrale mogelijkheden. Om vanaf m'n digitakt bijvoorbeeld tegelijk een bas loopje, wat pads en misschien nog wat andere pliepjes en laagjes aan te sturen. Maar als zelfs de TI2 daar al moeite mee heeft?

Heeft bijvoorbeeld de E-mu Proteus 2000 daar ook last van? 128-stemmig polyfoon, 32 midi kanalen... heb nog niet gelezen over capaciteitsproblemen met deze relatief goedkope bak uit eind jaren 90. Tuurlijk, sample based ipv virtueel analoog, maar de synth engine die vervolgens met die golfvormen aan de slag gaat is even diep als die van de virus begrijp ik... meerdere filters, digitale effecten en uitgebreide modulatie matrix. What gives?
 
Hoe is het keyboard van de Access Virus Indigo en Indigo 2 eigenlijk? Een reviewer op SoundonSound vond de eerste wat goedkoop aanvoelen en de tweede wel iets beter, maar wat zijn de meningen hier?
 
Gebruik je dan veel akkoorden of maak je ingewikkelde patches?

Het zou sowieso een nieuwe manier van werken voor me zijn, dus kan er niet veel over zeggen. Als dat niet kan (met een Access Virus of met een andere multi-timbrale synth) dan niet. Maar het blijft een beetje abstract natuurlijk... het ligt niet alleen aan de hoeveelheid oscillatoren die je per sound gebruikt begrijp ik maar ook de modulatie, effecten, unison, zelfs type golfvorm lees ik hier en daar. Op een bepaald moment is de koek gewoon op qua rekenkracht. Ik probeer een beetje een idee te krijgen wanneer dat dan ongeveer is... en hoe dat verschilt tussen de verschillende versies. Zie ook m'n opening post :)
 
Back
Top