Nils Frahm - Jonas Steur / Wat maakt muziek goed ?

ano220424

Dismembered
Dismembered
Lid sinds
10 oktober 2002
Berichten
5.702
Wat maakt muziek 'goed' ? Ik vraag even uw aandacht en wil met geïnteresserden een boompje opzetten :
Ik kende de artiest in kwestie niet, tot ik gisteren avond in een docu van Louis Theroux bij de aftiteling een stuk muziek hoorde dat me enorm aansprak.

Even Shazam en ik kom uit bij de volgende track van Nils Frahm.


Dus even verder op zoek en via zijn website vond ik dit :


Check de tourdata voor 2018, nagenoeg alles uitverkocht !!

Buiten het feit dat dit erg knap live werk is, viel mij de volgende passage op in het stuk, dat begint vanaf 40:20
Een heel deel verder (vanaf 48:25) nadat hij van bij het begin het G-C-D# akkoord aanhoudt, komt de progressie op gang.

Een progressie die me trouwens meteen opviel, want net dezelfde als in een Trance nummer van Jonas Steur, Simple Pleasures, zij het dan iets sneller. Wat ik heb gedaan is het stuk van Jonas Steur getransponeerd en gestretched naar 75 Bpm, en dit gemixed met Nils Frahm - let niet op de kwaliteit aub, snel gedaan. (L = Jonas / R= Nils)
Wat Nils Frahm doet is naast de ultieme klankkeuze eerder eenvoudig, maar hij speelt in op het gegeven dat mensen gevoelig zijn voor zulke akkoorden progressies. En hij heeft ontewijfeld goed naar Tangeringe Dream en Klaus Schulze geluisterd...Soortgelijke akkorden progressies en opbouw vind je overigens - zij het in andere vormen - ook terug bij ABBA, maar net zo goed bij Bach als Chopin. Ook vaak in Trance, zij het dan wat sneller...:D
check Headstrong - Tears


En wat Nils Frahm doet is wat veel Techno / Trance DJ's ook doen : iets lang aanhouden om dan de boel te laten ontploffen, maar dan in zijn stijl en op zijn manier.

Ik wou dus gewoon even meedelen dat ik Nils Frahm erg goed vind, maar ik hoor hier op SF sporadisch tracks voorbijkomen, die net zo groot hadden kunnen zijn of er makkelijk naast kan zetten. Dus, waar zit het verschil ? Waar zit het verschil met 'Rhodes - Breathe' die 1 miljoen hits haalt op YT

of Maisie Peeters 95K hits.


en Pink - What about us (195mio YT hits)



of First Aid Kit - Emmylou 8mio hits...


Duidelijk diverse stijlen, maar allemaal tracks waar akkoorden progressies centraal staan en op een of andere manier toch schijnen te werken.
Maar de een met meer succes dan de ander. Wat maakt muziek waar mensen hopeloos voor vallen ?
Enkel smaak kan het niet zijn, want ik persoonlijk hou van alle genres, ook Motorhead (waar je ook soortgelijke progressies vind)
Dus, als we de progressie en melodie juist hebben zitten, wat maakt dan verder dat iets 200 mio hits haalt op YT ? Een schoon bakkes of een stel tieten ? Ook niet dacht ik. Talent ? Ik wil de straatmuzikanten die de stenen uit de grond spelen en me soms kippenvel bezorgen geen eten geven.
Iemand ?
 

Attachments

  • Output 1-2.wav
    9,7 MB · Bekeken: 117
Laatst gewijzigd:
Wat is die progressie dan?

Vind Nils Frahm een hele fijne combi van akoestisch met elektronisch; ga ook naar zijn concert de 29e.

edit: het stuk heet trouwens says. (ben heel benieuwd naar die akkoord-progressie namelijk ;)
 
Wat is die progressie dan?

Het gaat me niet zozeer om een specifieke progressie, dan wel welke 'actoren' maken dat Nils Frahm zo succesvol blijkt te zijn terwijl in Europa niemand Trifonic kent. http://www.trifonic.com/
Die kerel schreef voor diverse films en o.a. ook muziek voor Assasins Creed op Playstation. Dat kan niet iedereen zomaar zeggen.

Of wie kent Lukas Boysen ? Niemand. Dat klinkt in mijn oren net zo goed als Nils Frahm
http://benlukasboysen.com/albums/ben-lukas-boysen-gravity/
Overigens erg mooie website.


De vraag is dus: wat maakt het verschil ?
 
Vaak heeft het ook veel te maken met geluk of veel mensen je kennen, op het juiste moment op de juiste plek enzo. In het geval van Nils Frahm; hij speelt al een hele tijd erg veel live en krijgt daardoor steeds meer mond-tot-mond reclame, want het is altijd erg goed.
Ik ga zelf ook weer de 29e en heb nog niet veel artiesten in dat genre van dat kaliber gezien. Johann Johannsson wel bijvoorbeeld, die was ook magistraal. En ik hoop dat Olafur Arnalds in mei ook dat niveau zal halen.
 
Ach het is het bekende verhaal.
Wat zoveel miljoen hits op youtube krijgt staat niet altijd garant voor geweldige muziek
Er zijn zoveel goede artiesten vrij onbekend gestorven.
Wie van de youtube generatie kent Art Tatum, toch gezien als de grootste pianist die er ooit is geweest?
Als voorbeeld neem ik even Lenny Breau indertijd een van de eersten die op een zevensnarige gitaar speelde en door Chet Atkins ontzettend werd bewonderd en door collega's gezien werd als een groots innovator maar uiteindelijk vrij jong stierf.
Het grote publiek zegt de naam niets maar insiders weten beter.....

 
Zelf vind ik Nils Frahm toffer dan veel anderen die van die minimalistische piano muziek maken omdat hij een toffere sound heeft. Extra gedempte en uitversterkte piano's, toffe synths met mooie delays etc. Veel van de anderen hebben een te cleane/saaie sound vind ik. Omdat er al weinig gebeurt moet het gene dat er gebeurt wel een interessante sound hebben vind ik.
 
Van Nils Frahm...
"All Melody / #2" - twee tracks van ieder ca. 9 min. die in elkaar overlopen - dat afkomstig is van zijn nieuwste album "All Melody" dat enkele dagen geleden verschenen is.



En First Aid Kit die "Emmylou" voor Emmylou Harris zingen die tot tranen geroerd is door hun performance.

 
Back
Top