Bitwig 2.0

En dat was Bitwig lol.

Dit is min of meer.. Wij van Bitwig geven je een support voor 12 maanden tegen een X bedrag, zijn daarna de bugs nog niet verholpen zijn dan heb je lekker pech gehad.
 
Ik denk niet dat Bitwig echt in de positie is om zo'n licentiemodel af te dwingen. Ten eerste is hun marktaandeel nog erg laag en ten tweede denk ik (maar dat is puur speculatie) dat hun software veel vaker door particulieren dan professionals wordt gebruikt. Voor de laatste is zo'n 'subscription service' a la Adobe Creative Cloud of Office 365 prima te doen, maar in mijn ervaring zitten particulieren niet op dergelijke vaste kosten te wachten. Ben benieuwd of het aan gaat slaan.
 
Als ze dit flikken mogen ze de aanschafprijs wel gelijk maken aan de jaarlijkse update prijs.


Logic Pro X 180,- voor betaald meer dan drie jaar geleden en iedere update gratis. En met iedere update wordt het beter en beter. Helemaal geweldig.
 
Tussen het geklaag door zou je bijna vergeten dat er wel superveel koele features in zitten :)

Feit is dat dit licentiemodel apart is voor de positie waarin bitwig zich bevind. Het heeft er een beetje schijn van dat ze op zoek zijn naar vaste inkomsten. Puur speculatief maar misschien omdat de omzet uit verkoop tegen valt? Dat zou eerlijk gezegd niet zo'n heel goed teken zijn.

Natuurlijk komen ze ook met mooie features maar er zijn ook nog steeds features die zijn beloofd maar niet zijn geleverd. Dit licentie model waart ze enigszins vrij van leveren van beloofde features omdat de gebruiker toch al heeft betaald, welke features ze ook opleveren.

De kritiek (jij noemt het geklaag) is geheel terecht vind ik persoonlijk. Ik ben zelf Ableton gebruiker maar ik ben tegelijk niet perse loyaal aan een DAW en ik volg dan ook al geruime tijd met interesse de ontiwkkeling omtrend Bitwig. Deze actie doet mij echter wel even een stapje terug zetten om toch nog maar wat langer de kat uit de boom te kijken......
 
Laatst gewijzigd:
@acidfever mijn eerste reactie was ook wtf hebben ze nou weer gedaan, maar ik zie (ook op kvr) superveel negativiteit en nu ik erover na denk vind ik het helemaal niet zo'n slecht idee. Wat ze nu bewust hebben gedaan is features opsparen voor een 2.0 versie en dat gaan ze in de toekomst gewoon direct uitrollen. Met meer inkomsten kunnen ze ook meer mensen inhuren en meer features maken. Sommige vst plugs kosten ook 169,- en als ik zie hoeveel ik nu krijg voor die upgradeprijs is dat het dik waard voor mij.

@brz ja daar lijkt het wel op in v2. Je voegt een modulator toe, en aan die modulatir voeg je een vst of ingebouwd device toe. 1 van de ingebouwde devices is een Midi CC device.
 
@acidfever mijn eerste reactie was ook wtf hebben ze nou weer gedaan, maar ik zie (ook op kvr) superveel negativiteit en nu ik erover na denk vind ik het helemaal niet zo'n slecht idee. Wat ze nu bewust hebben gedaan is features opsparen voor een 2.0 versie en dat gaan ze in de toekomst gewoon direct uitrollen. Met meer inkomsten kunnen ze ook meer mensen inhuren en meer features maken. Sommige vst plugs kosten ook 169,- en als ik zie hoeveel ik nu krijg voor die upgradeprijs is dat het dik waard voor mij.

Los van de twijfels die ik in dit geval heb bij een Prescription model is 160€ per jaar schandalig veel geld om een Daw up to date te houden. Ik ken wat dit betreft geen "duurdere". ;) Cubase komt gemiddeld een keer in de twee jaar met een update voor 200€ (voorheen 150€) en dat is algemeen erkend al een van de duurdere daws om te hebben. Niet dat het allemaal zo enorm belangrijk is ofzo dat geld maar ik snap deze move echt niet en vind het gewoon hoogst opmerkelijk. Ik vond Bitwig altijd wel een interessante potentiële Daw maar no way dat ik zo nog aan boord spring. Terwijl ze best wat nieuwe klanten kunnen gebruiken maar die halen ze niet binnen op deze manier.
 
Zou Bitwig wel eens marketing onderzoek hebben laten doen? :stupid

Tegen Bitwig zeg ik:
"Halveer de prijs van jullie update/upgrade plan óf verleng de periode van free updates/upgrades - ná registratie - naar 24 maanden. En bied Bitwig Studio 2 tijdelijk aan voor een introductieprijs van 299 euro."

Hoe enthousiast ik ben over de nieuwe features van 2.0, hoe teleurgesteld ik ben over het nieuwe licentie model (en de prijsverhoging van 2.0 naar 379 euro). Niet redelijk, niet eerlijk én sluw bedacht. En ik vraag me daarom af of Bitwig wel ons geld verdient.

Wanneer komt Ableton met live 10? Ik ga me nog wel even bezinnen wat de beste keuze is.

Op dit moment haakt denk ik 3/4 van de geïnteresseerden in Bitwig 2.0 af, jammer hoor!!!

...en dat gaan ze in de toekomst gewoon direct uitrollen.
Dat valt nog maar te bezien. Ze zijn nl. de afgelopen 3 jaar nu niet bepaald erg scheutig geweest met hun updates.
 
Kan je al die modulatie bronnen ook een midi cc laten aansturen...

@brz ja daar lijkt het wel op in v2. Je voegt een modulator toe, en aan die modulatir voeg je een vst of ingebouwd device toe. 1 van de ingebouwde devices is een Midi CC device.

Heren, Ik kan melden dat dit zo werkt :peukie:
 
Zou Bitwig wel eens marketing onderzoek hebben laten doen? :stupid

Tegen Bitwig zeg ik:
"Halveer de prijs van jullie update/upgrade plan óf verleng de periode van free updates/upgrades - ná registratie - naar 24 maanden. En bied Bitwig Studio 2 tijdelijk aan voor een introductieprijs van 299 euro."
Eens dat klinkt wel veel aantrekkelijker

Dat valt nog maar te bezien. Ze zijn nl. de afgelopen 3 jaar nu niet bepaald erg scheutig geweest met hun updates.
In het begin hebben ze best veel updates gedaan, maar denk dat ze het laatste jaar met name aan 2.0 hebben gewerkt. In de nieuwe situatie zouden ze die features dus geleidelijk aan kunnen releasen.

Aan de poll te zien op kvr haakt 1/3 af nu.
 
@brz ja daar lijkt het wel op in v2. Je voegt een modulator toe, en aan die modulatir voeg je een vst of ingebouwd device toe. 1 van de ingebouwde devices is een Midi CC device.[/QUOTE]

Dat zal wel tof zijn, ik dacht dat de CC device net de andere kant opging, maar als het naar buiten is, dan is het wel interresant.
 
Met Black Friday kostte BitWig v1.x slechts 199 euro. De upgrade naar v2.0 is echter alleen gratis als je Bitwig op of na 10 december 2016 gekocht hebt. Het voordeel voor de kopers van Bitwig op Black Friday is dus maar 21 euro [379 - (199 + 159)]

MIDI CC:
Citaat: "This device can be used to send CC data to external hardware or plug-ins. Add it to a Hardware Instrument device and you have instant access to your hardware's parameters directly from Bitwig Studio."

Het zal dus blijkbaar niet in v2 zitten :(
Nee, het beloofde modulaire systeem zit nog niet in v2.0 :(

Het enigste wat er tot nu toe op de website van Bitwig staat is (citaat):
"On the topic of modularity in Bitwig Studio: we want to share some of our thoughts about this release and our roadmap for the future. Modularity will continue to play a key role in our upcoming releases" :halleluja

Tja, en daarmee is het ook geenszins zeker dat het modulaire systeem in een release zit gedurende de eerste 159 euro/12 maanden periode.

In het begin hebben ze best veel updates gedaan, maar denk dat ze het laatste jaar met name aan 2.0 hebben gewerkt. In de nieuwe situatie zouden ze die features dus geleidelijk aan kunnen releasen.

Aan de poll te zien op kvr haakt 1/3 af nu.
1/3 op kvr haakt nu al af?!! Ik ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontvouwen.
Waren het in het begin voornamelijk updates om kleine/grote bugs te repareren of zaten er toen ook al (veel) updates bij met nuttige features?
 
wat is nu precies hetgene wat iedereen mist in het modulaire wat beloofd is? Dat je lijntjes kan trekken? Voor zover ik het zie kan je nu al alles aan alles hangen via de modulators. Voor zowel interne devices, als midi devices, en vsts. En op een hele makkelijke manier, niet zoals max waar je een hele studie van moet maken
 
1/3 op kvr haakt nu al af?!! Ik ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontvouwen.
Waren het in het begin voornamelijk updates om kleine/grote bugs te repareren of zaten er toen ook al (veel) updates bij met nuttige features?

Ja op kvr wel. Op muff zijn juist weer heel veel positieve mensen die nu juist gaan beginnen met bitwig.
En ja ze hebben zeker nuttige features toegevoegd. De browser is daar 1 van, verder volledige touch device ondersteuning, en een aantal goeie workflow verbeteringen. En in het begin aardig wat bugfixes uiteraard, waaronder een hele rewrite van de engine. Dat lijkt me ook aardig wat tijd gekost hebben.
 
Jup. Met Mx4live kun je in principe alles, en er is enorm veel content voor gemaakt die je kunt downloaden. Ik vind ableton ook vrij prijzig, maar dat betaal je eenmalig, en ondertussen zitten ze al op 9.7 zonder daar extra geld voor te vragen. Ik wacht even 10 af, want ik denk niet dat het lang zal duren... Touchscreen compatibiliteit is het enige waar ableton faalt, maar zelf gebruik ik dat niet. En de Cv compatibiliteit in bitwig is erg cool wel.

En toch... Het lijkt me fijner dan ableton. Zeker de hoeveelheid modulatie en hoe het allemaal werkt. Hoe meer ik er over lees hoe meer ik het serieus aan het overwegen ben. Blijkbaar hoef je ook niet te betalen elk jaar. Alleen als je de updates interessant genoeg vindt. Ik ben benieuwd of bug fixes wel gewoon gratis zijn... En wat als je 2 jaar niet update? Kost het dan 320 om naar de laatste versie te gaan?

Edit: nee dus, de faq verhelderd een hoop en het is eigenlijk niet zo duur als ik dacht:

why is this upgrade plan better than our previous model?

We will be able to release key features as they are ready - instead of holding them back for major releases. This enables us to offer you new feature and content updates more regularly.
Additionally, if you're a new customer, you won't need to worry about any potential upcoming releases when buying your license, as any software upgrade (or update) will be free of charge within the first 12 months - from the day you registered it in your Bitwig user account.

How much will the renewal of the 12 month upgrade plan cost?
159 EUR / 169 USD*. The upgrade plan includes all updates and upgrades - also major ones - released during the time period.

Can I continue using the software when my upgrade plan expires?

Yes, you can. This is not a subscription; you own a perpetual license. The upgrade plan is only required if you want access to the latest version, after the 12-month period that comes with your initial purchase has expired.

Does Bitwig Studio now come at an annual cost of the upgrade price?
No, you can wait to renew your license, until you discover a new feature you like in the latest version of Bitwig Studio - and then get back on board again.

Will my upgrade plan renew automatically?
No. Four weeks before your upgrade plan ends, you'll be notified with details on how to renew it.
 
Laatst gewijzigd:
In het begin hebben ze best veel updates gedaan, maar denk dat ze het laatste jaar met name aan 2.0 hebben gewerkt. In de nieuwe situatie zouden ze die features dus geleidelijk aan kunnen releasen.

Daar moet je dan wel op kunnen vertrouwen - dat zowel de updates elkaar regelmatig opvolgen als dat de nieuwe features de moeite waard zijn. Tevens is er natuurlijk minder druk aan hun zijde om nieuwe features uit te brengen zolang de klanten tóch wel betalen.

Ook vind ik dat een aanbieder een zorgplicht heeft dat zijn software gedurende een acceptabele periode na aanschaf blijft werken. Dus bugfixes/compatibiliteit/stabiliteitsverbeteringen zouden altijd doorgevoerd moeten worden, ook als je geen 'servicecontract' afsluit.

Tot slot vind ik het fijne van versiereleases dat ik per versie kan bepalen of ik geld uitgeef om mee te gaan of niet. Zo sla ik bijvoorbeeld bij Komplete regelmatig een paar jaar over indien de aanvullingen te gering of niet interessant genoeg voor mij zijn. Bij een subscriptionmodel ben je hoe dan ook de klos.
 
Back
Top