P3 midi analogue sequencer

oozi

Ouwe rot
Lid sinds
3 juli 2002
Berichten
1.156
Locatie
Boxtel oost
nou ik heb 'm al een paar keer (heel kort) voorbij zien komen dus vind ik 't wel tijd dat ik m’n nieuwe kick-ass über-sequencer 's officieel aan jullie voorstel:
‘t gaat om de zelfbouw P3 analoge midi sequencer, die ontwikkeld is door Colin Fraser, bij sommigen misschien bekend van de 909 mods.

ooziP3_front.jpg

ooziP3_side.jpg


Features:
- 8 monofone tracks met eigen mute-knoppen.
- 6x8 patterns, in verschillende memorybank configuraties in te delen (4x12/6x8/3x16). Deze patterns kunnen van verschillende lengte zijn en verschillende time-signatures hebben.
- evenzoveel ‘playlists’; dit zijn strings van patterns die tot 8 stappen in lengte kunnen zijn, met maximaal 8 repeats per stap. De patterns kunnen ook hierin van verschillende lengte zijn en met verschillende time-signatures. Je kan de overgang van stap naar stap instellen op de patternlengte, waarbij de sequencer naar de volgende stap in de playlist gaat als hij ‘t einde van de pattern bereikt, of op een ‘global bar’-lengte, waarbij hij naar de volgende stap gaat als ‘t einde van deze ‘global bar’ bereikt is, onafhankelijk van de eigen lengte van de pattern.
- Alles is te editten terwijl hij loopt. Dus 606-stijl overschakelen van play naar pattern of playlist edit, en ook heel eenvoudig vanuit playlist-edit naar pattern-edit en terug.
- Realtime record functie.
- 1 x midi in/1 x midi out/1 x din sync (24) out.
- Firmware makkelijk te updaten en data makkelijk te backuppen via sysex.
PATTERNS:
- Analoge-stijl sequencing; de onderste rij potmeters is in pattern-edit mode (nu nog) alleen voor de toonhoogte, de bovenste voor velocity, gate-length, gate-delay en 4 vrij toewijsbare midi controllers. de rij drukknoppen is in 1e instantie voor note-on, X0X stijl, maar met een druk op de knop kun je hiermee notes ‘tie’-en en skippen..heerlijke analoge sequences, 303 stijl. Ook geef je hiermee aan of degesequencete controller-data doorgegeven wordt.
- Shift functie voor patterns, waarmee je de pattern heel simpel naar links of rechts kan verschuiven.
- Copy/paste functies of course..
- Randomizer! Bruikbaar op zowel toonhoogte als alle controllers. de minimum waarde is in te stellen zowel als de range. Geen inspiratie? Hit the randomizer..
- Sculpt functie: je kan de (toonhoogte, controller, velocity) curve vormgeven door aan een knop te draaien.

ooziP3_int2.jpg


‘t bouwpakket bestaat uit 7 PCB’s en een processor. De rest van de onderdelen is bij elke fatsoenlijke elektronicaboer te krijgen. Ook erg fijn is dat ‘t allemaal digitale techniek is dus geen honderden condensatortjes en weerstandjes solderen. ‘n paar IC-voetjes erop en klaar..totale kosten: rond de 300 euro. De eerste run van 25 sets PCB’s was iets goedkoper dan de volgende zullen zijn, omdat deze eersten gezien worden als beta-tester boards. En ‘t is superrielekst dat Colin, de ontwikkelaar en firmware-programmeur, erg openstaat voor suggesties over de functionaliteit; ik heb al een paar keer gehad dat ik een bepaalde functie mistte of iets vond dat wel makkelijk zou zijn als ‘t toegevoegd zou worden en als ‘t mogelijk is wordt ‘t er dan ingeprogrammeerd.. heerlijk zoiets.
Er is ook een Yahoo-group voor, en dit is m'n eigen p3 paginaatje.

o en dit is een trackje die met de p3 gemaakt is..
 
Knap werk Oozi !
Ik heb drie vragen:


1 Waar heb je die gekleurde knoppen vandaan (ben ik hard naar op zoek voor een synth van me) ?
Heb Colin zelf ook wel eens over gemaild, maar dat Engelse bedrijf waar hij ze heeft, levert alleen grote orders naar het buitenland

2 Was het moeilijk om die behuizing + frontplaat te maken ?

3 Hoeveel uur is er in totaal in gaan zitten ?

groet
Joost
 
Origineel geplaatst door dextah
Te gek !
Bouw er voor mij ook eentje ;)

:D dan zou ik toch echt eerst een 2e voor mezelf maken..dat hij maar 8 sporen heeft is nl. zo'n beetje 't enige nadeel dat ik heb kunnen vinden. als 't er 16 of zelfs al 12 zouden zijn zou ik geen andere sequencers meer nodig hebben of steeds van midikanaal wisselen.

>levka;
1: die heb ik via Colin. ik was een beetje bang dat ik verkeerde onderdelen zou bestellen (is me nl. wel vaker gelukt) dus ik heb op speciaal verzoek een volledige kit kunnen bestellen, aangezien hij nog voldoende onderdelen had liggen voor prototypes e.d. maar ik heb naderhand nog 's gekeken en 't is allemaal eenvoudig te bestellen spul.
2: dat viel me eigenlijk wel mee. ik heb de behuizing op aanraden van een andere bouwer gewoon gekocht; een Hammond behuizing die rond de €60,- kost. op z'n site heeft Colin een Frontplatten Designer file van zijn 19" model, dus heb ik dat gratis frontpaneel-ontwerp programmaatje van Schaeffer Apparatenbau gedownload waarna ik Colin's ontwerp heb aangepast aan m'n eigen behuizing. dit ontwerp, met dus centreer-kruisjes bij alle gaten, heb ik uitgeprint en op de behuizing geplakt, waarna ik heel voorzichtig alle gaatjes ben gaan boren, beginnend met een 1mm boortje en dan steeds een stapje groter. voor de rechthoekige gaten eigenlijk 't zelfde verhaal, behalve dat ik hierbij geboord heb tot de gaten groot genoeg waren voor de decoupeerzaag, waarna ik 't grof binnen de lijntjes uitgezaagd heb en met verscheidene vijlen op maat gemaakt. 't duurt ff maar 't is 't ook wel waard. geeft ook wel voldoening als 't eenmaal af en (redelijk) strak is. :) op zich is de behuizing zelf ook wel goed zelf te maken als je een beetje fatsoenlijk gereedschap hebt om metaal te bewerken, maar dat heb ik niet.
3: 2 lange avonden en een middag solderen en een lange middag voor de gaten in de behuizing. ik was wel erg enthousiast, maar aangezien ik niet zo'n soldeerheld ben doe ik tegenwoordig erg voorzichtig, ook omdat ik al 's wat onherstelbaar gesloopt heb door gebrek aan kennis..
 
Hier ga ik eens even heel serieus naar kijken!

Echt heel mooi gemaakt en erg bruikbaar als ik alles zo lees. Kan je het vergelijken met de Döpfer MAQ 16/3 sequencer?

[edit]even leesbaar gemaakt :)
 
Laatst gewijzigd:
Zo lust ik er ook wel eentje.

Retestrak! Als ik daar mijn monosynthjes op kon aansluiten....

Als je er ooit een wilt verkopen, PB me dan!
 
ff praktisch in het hosanna gebeuren :): hoe houdt het OS zich? Strakke midi-timing als slave of kan je 'm beter als master gebruiken? Crasht ie wel eens?

Vertel het ons groot sequence mensch! :halleluja
 
Origineel geplaatst door OnAcid
Hoe heb je die case gemaakt?

de eerste (zwarte) is een gewone gekochte hammond-case waar ik met boren & zagen op los ben gegaan, de 2e (zilverkleurige; zie de betere foto hieronder) is volledig zelf gebouwd, door een aluminium plaat van de gamma op maat te zagen en met boren & zagen te bewerken. hoeken maak je door de plaat op de buiglijn tussen de workmate te steken en 'm om te buigen, en 't laatste stukje met een brede hamer en iets zachts d'r tussen strak te meppen. de houten zijkantjes zijn gemaakt van rest-hout dat hier nog lag, uitgezaagd & gefreesd met de mini-tool (zo'n dremel-achtig ding) die ik kersenhout kleur heb gelakt. de teksten op de frontplaat zijn ook met de mini-tool uitgefreesd en met vetkrijt ingekleurd, waarna de hele frontplaat met een aantal lagen blanke lak is afgewerkt..

origineel geplaatst door The Q
Kan je het vergelijken met de Döpfer MAQ 16/3 sequencer?

...als je een P3 hebt kan de MAQ16/3 accuut de deur uit. de term "Notron Killer" wordt al gebruikt i.v.m. de P3's..vooral de (nog steeds in ontwikkeling zijnde) "events" zijn erg leuk. daarmee kan je noten, noot-lengte, velocity, CC's en zo'n beete alles van andere tracks afhalen, zo'n beetje alles geordend randomizen, events/notes/alles masken en ga zo maar door. d'r is bijzonder weinig dat dit ding niet kan. ik zal hieronder ff een screengrab plaatsen van de eerste pagina van de AUX-events zodat je een idee kan krijgen. en er zijn er dus meer!

origineel geplaatst door The Q
hoe houdt het OS zich? Strakke midi-timing als slave of kan je 'm beter als master gebruiken? Crasht ie wel eens?

ik heb er een als master en de ander als slave en ze lopen retestrak. 't fijne aan 2 P3's is dat je op de ene patterns en parts kan wisselen en muten (in mijn geval vaak ritmes/percussie/drums e.d.) en op de andere patterns voor je synths kan editten. ook kan je sporen programmeren waarop je alleen CC's sequenct (4 per spoor op de P3) op 't zelfde midikanaal als een synth zodat je een spoor met filtersweeps enzo kan maken, en dit op je synthtrack kan loslaten wanneer jij wilt..
crashen is me alleen in 't begin, toen ik m'n eerste net gebouwd had, overkomen, maar dat was te wijten aan constructie foutjes.
en...alles (behalve dan sysex communicatie) is mogelijk terwijl hij retestrak door blijft lopen...606-stijl. dit is voor mij DE sequencer waar ik al jaren naar zocht. 't meest creatieve inspirerende apparaat, en als je de basis doorhebt heerlijk intuitief om mee te werken. 't is ook wel leuk om te zien dat verschillende gebruikers er ook totaal verschillende dingen mee doen, dus dat 't niet persé op één stijl is gericht ofzo. something for everyone..
als je meer info wilt kan je 't beste lid worden van de Yahoo!-groep want hij is gewoon te uitgebreid om hier ff alles op te kunnen noemen...

@ falafelbiels: dat zou op zich wel kunnen, ware het niet dat de printplaten (voorlopig) weer op zijn en dat ik 't te druk heb met uit m'n dak gaan met m'n 2 P3's... :D

@ Septic: ik denk dat er weinig kans bestaat dat ik er een weg doe, of 't zou moeten zijn voor de eventuele opvolger. ;)
 

Attachments

  • p3_2.jpg
    p3_2.jpg
    57,2 KB · Bekeken: 136
...nou dan toch ook de rest van de lijst...waar overigens nog niet alles op staat; je kan nu ook stappen in een sequence zeggen dat ze de waarde van parameter X van knop Y moeten plukken, waardoor je in play-mode die stappen in je patterns non-destructef kan aanpassen. geïnspireerd op een functie van de Notron. kickass!
 

Attachments

  • p3events2.jpg
    p3events2.jpg
    37,5 KB · Bekeken: 131
hoi oozi,

is dit project ook geschikt voor iemand die wel kabeltjes kan solderen maar niks van electronica afweet - ik dus - die wel geduld heeft en zorgvuldig te werk gaat?

ik overweeg namelijk om ook met hardware sequencing aan de slag te gaan, en de p3 lijkt mij wel erg cool. ik hoor van sommigen dat die maq16 toch minder is dan een korg vc10; wat is jou mening? zijn er andere h/w sequencers die in de buurt komen?
 
:{ dat ziet er heel strak uit! de functies mogen er ook zeker wel wezen. Zou bijna zeggen seq-303 van Techno Toys in hardware versie... maar dan beter! :)
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door jes303
hoi oozi,

is dit project ook geschikt voor iemand die wel kabeltjes kan solderen maar niks van electronica afweet - ik dus - die wel geduld heeft en zorgvuldig te werk gaat?

ik overweeg namelijk om ook met hardware sequencing aan de slag te gaan, en de p3 lijkt mij wel erg cool. ik hoor van sommigen dat die maq16 toch minder is dan een korg vc10; wat is jou mening? zijn er andere h/w sequencers die in de buurt komen?

Een VC10 is een vocoder. Ik denk dat je een SQ10 bedoelt.
sq10.jpg

De p3 is een midi sequencer; de SQ10 niet. De laatste doet alleen CV/ Gate, gaat maar tot 12 stappen en is dacht ik zonder converter alleen te gebruiken met een synth uit de MS serie van Korg (nee, niet de ms2000 ;) )
 
Origineel geplaatst door jes303
hoi oozi,

is dit project ook geschikt voor iemand die wel kabeltjes kan solderen maar niks van electronica afweet - ik dus - die wel geduld heeft en zorgvuldig te werk gaat?

..dat moet wel lukken. 't zijn vooral een boel IC'tjes dus je hoeft alleen van die IC voetjes te solderen en geen duizenden weerstandjes en condensators e.d. als je zorgvuldig bent en niks forceert of haast zal 't wel lukken.


Origineel geplaatst door jes303
ik overweeg namelijk om ook met hardware sequencing aan de slag te gaan, en de p3 lijkt mij wel erg cool. ik hoor van sommigen dat die maq16 toch minder is dan een korg vc10; wat is jou mening? zijn er andere h/w sequencers die in de buurt komen?

ik heb zelf alleen een MAQ 16/3 v1 gehad, en die was wel leuk maar 't is echt kinderspel vergeleken met een P3. de andere kan ik je niks over vertellen.
 
ja ik bedoelde de sq-10.
het is waarschijnlijk - door de architectuur vd p3 - onmogelijk om cv-signalen uit te sturen he (en dan niet middels midi-cv conversie natuurlijk, want dan kan ik net zo goed m'n midi-cv converters ertussenzetten)...

Origineel geplaatst door Hazes
Een VC10 is een vocoder. Ik denk dat je een SQ10 bedoelt.
De p3 is een midi sequencer; de SQ10 niet. De laatste doet alleen CV/ Gate, gaat maar tot 12 stappen en is dacht ik zonder converter alleen te gebruiken met een synth uit de MS serie van Korg (nee, niet de ms2000 ;) )

@oozi: dus die maq16 is eigenlijk te beperkt begrijp ik?
over de p3: op welk niveau bepaal je de midi-channel: kan je dit per step bepalen of doe je dit per track/spoor? maw is het mogelijk om 1 track/spoor van 16 steps te vullen met geluiden op verschillende midi-channels? kan je per step ook (midi) delay of bijv. een flame - dat soort dingen doen?
 
Back
Top