In welk formaat maak jij je eindmix

Vroeger 24 bit 44.1, tegenwoordig lekker lui, 320 kbps mp3.
 
Waarom praat niemand over MP3, want daar heb ik een paar vragen over.

Ik gebruik Cubase Artist 6.5 en render altijd van een 24 bit/48 kHz file naar MP3. Cubase vraagt dan altijd of de MP3 in 44.1 kHz of 48 kHz moet. Wat is verdomme het verschil bij MP3 tussen 44.1 kHz en 48 kHz?

Verder kan je ook een soort van High Quality Mode (???) aanvinken. Wat bedoelt Cubase met deze High Quality Mode?

En altijd is mijn uiteindelijke MP3 in 32 bits, is MP3 altijd 32 bits?

Niemand die mij kan helpen?
 
24 192k

en 320 mp3
 
Niemand die mij kan helpen?

het verschil is bitrate . dvd is 48 en cd 44.1 . sommige apparaten kunnen geen 48khz afspelen. het geluid is wel beter. maar veel meer power nodig . dus het beste is 44.1 . na afloop kan je (bijna ) niet meer van 48 naar 44.1. converten zonder schade
 
Waarom praat niemand over MP3, want daar heb ik een paar vragen over.

Ik gebruik Cubase Artist 6.5 en render altijd van een 24 bit/48 kHz file naar MP3. Cubase vraagt dan altijd of de MP3 in 44.1 kHz of 48 kHz moet. Wat is verdomme het verschil bij MP3 tussen 44.1 kHz en 48 kHz?

Verder kan je ook een soort van High Quality Mode (???) aanvinken. Wat bedoelt Cubase met deze High Quality Mode?

En altijd is mijn uiteindelijke MP3 in 32 bits, is MP3 altijd 32 bits?

Heel verhaal schrijven heeft geen zin. Eerste de beste google hit bij zoekopdracht "Sample rate versus bitrate" geeft me deze link die het beter uitlegt dan ik kan.

http://thestereobus.com/2008/01/12/sample-rate-and-bitrate-the-guts-of-digital-audio/

Verder zou ik het nooit 'alleen' naar MP3 renderen, maar altijd ook naar .WAV of .FLAC omdat dit losless formats zijn waar dus geen filesize compressie op is toegepast. Deze compressie heeft invloed op de kwaliteit van het geluid en die wil je volgens mij zo hoog mogelijk houden. Zeker tegenwoordig met goedkope harde schijven en bijna unlimited opslagruimte.

Cubase ken ik verder niet, maar lijkt me dat je meerdere formaten kan kiezen voor renderen en niet alleen MP3.
 
Niemand die mij kan helpen?

MP3 is en blijft een format wat iets met je audio doet, of het nu op 256 of 320 is. Ik blijf het verschil horen in mn studio. Het verschil op andere systemen is ook nagenoeg niets tov een lossless format.

Im doe mn mixen op 44,1K 24 bit en voor de vinyl releases master ik daar ook op met een hele hoop extra processing omdat vinyl nogal een verhaal apart is mbt laag/tops, fase enzo. Maar ik maak altijd een 2e master op -0,1dB 44,1K 16bit omdat dat op CD te zetten is. Daar maak ik weer MP3's van om via Itunes enzo te verspreiden.

Wat mij betreft is alles boven de 44,1K onzin en voor 99% vd mensen niet hoorbaar. Tis simpele natuurkunde... 44,1K zorgt voor een max freq bereik van 22.05K, geen mens die boven de 18K nog wat hoort. Bit diepte op 24bit is ruim zat. Ook hier zijn er maar weinig muzikanten, bands, producers die een dusdanig groot dynamisch bereik hebben zodat je meer dan 24bit nodig hebt.

Dynamisch en Frequentie bereik van vinyl is ook dusdanig kut dat het onzin is om hoger dan 44,1K 24bit aan te leveren. Bij vinyl is het juist de truck om het beperkte medium groter te laten klinken dan dat het is en dat doe je met de mastering maar niet met samplefreq en bitdiepte.
 
Misschien nog even interessant om aan te halen,

Sommige plug-ins van weleer (zoals de NI fm7) klinkt op 88.2 in je daw heel anders als op 44.1 in je daw. Weet nog goed dat hij op 88.2 clean en "perfect" klinkt en op 44.1 in vergelijking heel erg gruizig. Waarschijnlijk is dit een tekortkoming van de plug-in zelf want ik kan me niet voorstellen dat als je een 88.2 recording van fm7 omzet in wavelab naar 44.1 hij dan ook plots zo gruizig word.

Maar hoe zit dat dan?
 
Misschien nog even interessant om aan te halen,

Sommige plug-ins van weleer (zoals de NI fm7) klinkt op 88.2 in je daw heel anders als op 44.1 in je daw. Weet nog goed dat hij op 88.2 clean en "perfect" klinkt en op 44.1 in vergelijking heel erg gruizig. Waarschijnlijk is dit een tekortkoming van de plug-in zelf want ik kan me niet voorstellen dat als je een 88.2 recording van fm7 omzet in wavelab naar 44.1 hij dan ook plots zo gruizig word.

Maar hoe zit dat dan?

Als een plugin intern op dezelfde frequentie werkt als extern (dus niet intern oversamplet), dan kan het zomaar zijn dat de optelsom van alle individuele stappen in het syntheseproces van enkele kleine subtiele verschillen uitkomt op een hoorbaar kwaliteitsverlies. Een beetje hoe het voor de boekhouding van een bank met 100 miljard omzet belangrijker is om geen structurele fouten van éen cent te maken dan voor ons huishoudboekje.

De meeste moderne plugins oversamplen en zouden hier geen last van moeten hebben.
 
het verschil is bitrate . dvd is 48 en cd 44.1 . sommige apparaten kunnen geen 48khz afspelen. het geluid is wel beter. maar veel meer power nodig . dus het beste is 44.1 . na afloop kan je (bijna ) niet meer van 48 naar 44.1. converten zonder schade

Je hebt het volgens mij over WAV, maar wat is het verschil tussen een 44.1 kHz MP3 en een 48 kHz MP3?

Heel verhaal schrijven heeft geen zin. Eerste de beste google hit bij zoekopdracht "Sample rate versus bitrate" geeft me deze link die het beter uitlegt dan ik kan.

http://thestereobus.com/2008/01/12/sample-rate-and-bitrate-the-guts-of-digital-audio/

Verder zou ik het nooit 'alleen' naar MP3 renderen, maar altijd ook naar .WAV of .FLAC omdat dit losless formats zijn waar dus geen filesize compressie op is toegepast. Deze compressie heeft invloed op de kwaliteit van het geluid en die wil je volgens mij zo hoog mogelijk houden. Zeker tegenwoordig met goedkope harde schijven en bijna unlimited opslagruimte.

Cubase ken ik verder niet, maar lijkt me dat je meerdere formaten kan kiezen voor renderen en niet alleen MP3.

Ja, je kan in Cubase naar meerdere formaten renderen dan alleen MP3. Doe ik ook, altijd naar een WAV op 16 bit 44.1 kHz en een MP3.

MP3 is en blijft een format wat iets met je audio doet, of het nu op 256 of 320 is. Ik blijf het verschil horen in mn studio. Het verschil op andere systemen is ook nagenoeg niets tov een lossless format.

Ik heb hetzelfde met MP3, vandaar mijn vragen over de opties die je hebt in Cubase als je naar MP3 rendert.
 
Ik het laatste jaar 48/16Bit wav, daarvoor 44.1/16 wav

Maar zeg Musicheaven,, Wat vind je van deze Audiophile Evangelist?? The Hans Beekhuyzen Channel

Die heeft met z'n video over Bit perfect Players.. maw JRiver, Mijn oren doen opengaan...
Owww, kon ik maar in DSD werken,, hehe,, :geslaagd::geslaagd:
 
Back
Top