In welk formaat maak jij je eindmix

Mooi Chinetti, welke hardware gebruik jij of welke hardware hang je aan je PC ?


Ik gebruik de Focusrite Saffire Pro 40, een firewire kaart op m'n 2009 Mac Pro. De taperecorder is een Telefunken M15a, mixer een Tascam M3700. Voor wat opname aangaat gebruik de Saffire soms om te mulitracken vanaf de Tascam, soms om m'n tapes te digitaliseren. Opnemen doe ik in Audition of Ableton.
 
Laatst gewijzigd:
Oja, ik ben gestopt met 48k en weer naar 44.1 teruggegaan, omdat de online streamingdiensten er van in de war raakten. En ik te lui was om naar allerlei formaten te gaan comprimeren..

Misschien krijg ik daar spijt van! :-S

Of dat nog steeds zo is moet ik eens ff checken..
 
24 bit/ 96 kHz.

Maar ik doe bijna alleen vinyl rips op het moment voor edits o.a. En ik heb een MOTU FireWire audio interface maar ik gebruik gewoon de minijack in van mijn oude G5. :D

Vriend heeft een dikke rme kaart, Phono pre amp van 1000 euro en nieuwe arm en dure naald op zijn 1200 en ript ook vinyl. Vroeger, toen yt nog echt HD was qua geluid, heeft hij ooit een rip van iemand vergeleken met die van hem. En die HD rip was van dezelfde plaat in topstaat. Die HD rip was met een simpel mengpaneel via een MacBook en klonk stukken beter.

Dus ik doe niet zo moeilijk op het moment. Al heb ik wel een betere mixer op het oog want bij mijn Rane 2016a klinkt het hoog net iets te blikkerig.

Anyway. Vroeger ripte ik op 44/16 maar bij sommige rips was het hoog veel minder fris dan de plaat.

Enige nadeel is alleen dat ik hd's blijf kopen. :D
 
Volgens mij is het verhaal van 44100 dat de sample rate was getweakt zodat de 9e symfonie van Beethoven, in de favoriete uitvoering van de baas van Sony, op een CD paste.

Downsamplen van 48 naar 44.1 levert een miniem kwaliteitsverlies op vergeleken bij direct op 44.1 opnemen en mixen. Als je per se op hogere resolutie wil werken, dan is 88.2 een beter idee. Ikzelf vind de meerwaarde niet opwegen tegen de halvering van processing & storage capacity.
 
Voor m'n muziek houd ik het meestal op 24/48. Beroepsdeformatie. Als ik op tape heb gemasterd of als het nog elders gemasterd moet worden neem ik 24/96. Komt simpelweg omdat Rinus van Record Industry me dat ooit heeft aangeraden, en heb het verzoek ook wel 'ns van andere mastering mannen gehad, dus ik houd het daar maar op. Ik kan het altijd nog down converten.

Dit is toch alleen als je iets op vinyl uitbrengt?

Ik denk dat de meeste hier eindmixen maken vor online diensten.. dan is 16/44 toch het beste?
Downsamplen probeer ik altijd te vermijden.
 
Ja is in mijn geval voor vinyl, en AV, maar ik ga er voor wat betreft mijn muziek ook vanuit dat er nog OTB gemasterd wordt en dan maakt het m.i. ook niet meer uit. Mijn ervaring is wat dat betreft summier hoor, en zoals ik zei, door de beroepsdeformatie pas ik mijn bescheiden ervaringen in de film en video wereld toe op m'n muziek.

Mijn veronderstelling is dat als je echt meteen naar CD gaat, of naar mp3 / wav voor digitale distributie kanalen, 16/44.1 of 16/88.2 waarschijnlijk de beste optie is, omdat je dan een bit conversie fase kunt overslaan. Die stap van 48 naar 44 is denk ik minder zorgwekkend dan de bitrate conversie, want daar voeg je met de dithering weer ruis toe.

Downsamplen kun je dus in principe beter vermijden, maar het is wat mij persoonlijk betreft ook geen halszaak. Ik doe het zelf wel, in sessies van bijvoorbeeld 24/48 naar 24/44 naar 16/44. Of je speelt het opnieuw analoog uit, dat is ook nog een optie.

Of het allemaal verwaarloosbaar is, is denk ik toch vooral aan 'the eye of the beholder', en wat jan-en-alleman-incluis-ikzelf denk te weten. Mijn ervaring uit de beeld hoek is dat het gewoon fijn is om in een hoge resolutie te werken en dat een down conversie wenselijker is dan werken met een bestand in een lage resolutie waar je van begin af aan niets meer mee kan. Ik kan alleen maar aannemen dat dat voor audio ook geldt en ik kan het dus heel goed mis hebben, getuige alle 'ik denk' en 'ik neem aan dat' toevoegingen :)

Je allerbeste optie is simpelweg vragen naar de specificaties bij de online dienst of mastering huis waar het naar toe gaat, want dat zal onderling ook weer verschillen. Als je simpelweg nog niet weet wat er met je bestand gaat gebeuren kun je ook nog kiezen om meerdere files in verschillende sample rates aan te maken. Of je gewoon niet gek laten maken door al die meningen en grafiekjes, dat kan ook nog :)
 
Mijn veronderstelling is dat als je echt meteen naar CD gaat, of naar mp3 / wav voor digitale distributie kanalen, 16/44.1 of 16/88.2 waarschijnlijk de beste optie is, omdat je dan een bit conversie fase kunt overslaan. Die stap van 48 naar 44 is denk ik minder zorgwekkend dan de bitrate conversie, want daar voeg je met de dithering weer ruis toe.

Je overschat het effect van dithering hier enorm. Het punt van dithering is dat de ruis er al ís, in de vorm van kwantisatieruis. Goede dithering verplaatst deze ruis naar een plek waar hij meer buiten ons gehoor ligt.

Sowieso heb je het over ruis die plaatsvindt op het niveau van -96dB.

Ik zou over bit depth reduction niet langer dan een tiende seconde slaap verliezen. Het dynamisch bereik van dithered 16 bits ligt dieper dan onze oren kunnen waarnemen.
 
Waarom praat niemand over MP3, want daar heb ik een paar vragen over.

Ik gebruik Cubase Artist 6.5 en render altijd van een 24 bit/48 kHz file naar MP3. Cubase vraagt dan altijd of de MP3 in 44.1 kHz of 48 kHz moet. Wat is verdomme het verschil bij MP3 tussen 44.1 kHz en 48 kHz?

Verder kan je ook een soort van High Quality Mode (???) aanvinken. Wat bedoelt Cubase met deze High Quality Mode?

En altijd is mijn uiteindelijke MP3 in 32 bits, is MP3 altijd 32 bits?
 
Je overschat het effect van dithering hier enorm. Het punt van dithering is dat de ruis er al ís, in de vorm van kwantisatieruis. Goede dithering verplaatst deze ruis naar een plek waar hij meer buiten ons gehoor ligt.

Sowieso heb je het over ruis die plaatsvindt op het niveau van -96dB.

Ik zou over bit depth reduction niet langer dan een tiende seconde slaap verliezen. Het dynamisch bereik van dithered 16 bits ligt dieper dan onze oren kunnen waarnemen.

Dat is een waardevolle aanvulling. Slapeloze nachten had ik er niet over, maar het is zeker goed om te weten. De angst om dingen te onderschatten en ze daardoor juist zwaar te overschatten ligt bij dit soort onderwerpen snel op de loer.
 
Als je muziek maakt met analoge apparatuur is het natuurlijk lastig om 2 verschillende masters af te mixen.. ze zullen onderling gaan verschillen omdat analoge apparatuur iedere keer anders klinkt en dat wil je niet lijkt mij. Dus dan ontkom je niet aan downsampling.

Maar als je hele track binnen je DAW digitaal is kan je makkelijk in twee verschillende resoluties afmixen. Ik denk dat de meeste producers tegenwoordig zo werken.

Dus voor CD en online media afmixen in 16 bit 44.1 kHz
en voor vinyl 24 bit en zo hoog mogelijke HZ
 
Je overschat het effect van dithering hier enorm. Het punt van dithering is dat de ruis er al ís, in de vorm van kwantisatieruis. Goede dithering verplaatst deze ruis naar een plek waar hij meer buiten ons gehoor ligt.

Sowieso heb je het over ruis die plaatsvindt op het niveau van -96dB.

Ik zou over bit depth reduction niet langer dan een tiende seconde slaap verliezen. Het dynamisch bereik van dithered 16 bits ligt dieper dan onze oren kunnen waarnemen.


Zoveel verstand heb ik er niet van maar mij is wel door masteraars verteld dat dithering weinig effect heeft als je tracks in huiskamers gedraaid worden op hi-fi installaties. Maar als het op luid niveau in clubs gedraaid wordt heeft het wel degelijk invloed.. zeker als je je track hard gaat limiten zodat de peaken afgevlakt worden.
 
24 bit en 44 kHz vanaf het begin. 24 bit omdat ik daarmee nog wat onder 0 dB kan blijven en meer dynamiek heb. 44 kHz omdat het uiteindelijk op cd komt. Ik heb twee projecten op 48 kHz gedaan, maar dat gaf veel gedoe en kwaliteitsverlies bij de conversie.
 
Zoveel verstand heb ik er niet van maar mij is wel door masteraars verteld dat dithering weinig effect heeft als je tracks in huiskamers gedraaid worden op hi-fi installaties. Maar als het op luid niveau in clubs gedraaid wordt heeft het wel degelijk invloed.. zeker als je je track hard gaat limiten zodat de peaken afgevlakt worden.

Zelfs als je de dithering naar hoorbaar niveau trekt, dan is het alsnog lager in ervaren volume dan de kwantisatieruis als je niet dithert.
 
:? Dan is je A/D stap niet zo fris geweest.. Aliasing?

Die redelijk normaal. Volgens mij via een MOTU FireWire interface.

Maar ik hoor sowieso verschil tussen het hoog van vinyl, en dan oude vinyl in het bijzonder, en cd.

Helemaal als je een bozak mixer hebt uit de jaren 70. Dat hoog klinkt heerlijk creamy. Veel lekkerder dan een normale Dj mixer.
 
Jij redeneert over een keuze tussen dithering-ruis en stilte. Maar de keus waar ik het over heb is dithering-ruis of kwantisatie-ruis. In dat geval is dithering ruis beter, want die verlegt de bias naar geluid dat je minder goed waarneemt.
 
Maar als je hele track binnen je DAW digitaal is kan je makkelijk in twee verschillende resoluties afmixen. Ik denk dat de meeste producers tegenwoordig zo werken.

Als ik in mijn DAWtje kies voor editen in 48k kan ik m daarin niet meer downgraden naar 44.1. Of andersom.
Het geluid krijgt dan een andere pitch en tempo..... :-)

Dre laatste keer toen ik een 48k bestand naar SoundCloud uploadde ging dat niet goed..
Misschien is dat inmiddels anders...
 
Back
Top