Wat kan een MPC dat een Laptop niet kan?

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
2.371
ik ben op zoek naar een PC of laptop die ik dedicated voor muziek wil inrichten. Nou zijn er nogal hele volksstammen erg lovend over de MPC serie samplers. Of zijn het nou toch meer sequencers? Of absoluut allebei?
De nieuwe MPC 1000 gaat 1100 euro ofzoiets kosten. Daar koop ik ook een aardig toffe Dell laptop voor. Die moet ik dan wel uitbreiden met geluidskaart en software, maar een MPC kun je ook maar beter uitbreiden.

Dus nogmaals; wat kan een MPC dat een laptop niet kan? Qua prijsklasse wel vergelijkbaar, maar ik heb zoiets van: dan is de keuze makkelijk; dat wordt een laptop.

Ik ben vast verblind of verstoken van iets magisch dat over een MPC hangt bij het gebruik ofzo... kan iemand me die magie uitleggen?
Aan de ene kant ben ik een hardware man, aan de andere kant heb ik toch ook al heel fijne dingen met PC gedaan, die ik met mijn oude sampler (Yammy A3000) nog niet bijna had kunnen doen. Vooral het grafische sample-editten... dat is toch onevenaarbaar?
En wat ik ook niet begrijp dus op dit moment is dat er veel mensen hun samples op de PC editten en dan naar de MPC sturen...

Wat ik WEL reeds begrijp is dat Akai de bakker is van warme samples; ik had in het verleden een Akai S-01 en een S-700, en qua sample warmte en volheid kon mijn Yamaha A-3000 daar niet tegenop. Akai kleurt het geluid wat meer zodra je gaat pitchen enzo, maar wel richting mooie kleuren. Yamaha kleurt wat minder, maar neigt wel sneller naar koudere digitale kleuringen.
Is mijn ervaring dan. Het is maar waar je van houdt natuurlijk, maar ik houd dus van warme samples.
 
Okay laten we er een wedstrijd van maken. Dit vind ik wel meteen een 3 punter overigens.

3-0 voor de MPC!

(Tenminste; met vastlopen doel je op de Laptop right?)
 
Origineel geplaatst door dob
Okay laten we er een wedstrijd van maken. Dit vind ik wel meteen een 3 punter overigens.

3-0 voor de MPC!

(Tenminste; met vastlopen doel je op de Laptop right?)
Dat is onzin. Als je je laptop alleen voor sequencing en sample player gebruikt, dan hoeft ie echt niet vast te lopen.

Dat pcs vast zouden lopen is net zo flauw als over fietsen beginnen als het over duitsers gaat.
 
Re: Wat kan een MPC dat een Laptop niet kan?

Origineel geplaatst door dob
Wat ik WEL reeds begrijp is dat Akai de bakker is van warme samples; ik had in het verleden een Akai S-01 en een S-700, en qua sample warmte en volheid kon mijn Yamaha A-3000 daar niet tegenop. Akai kleurt het geluid wat meer zodra je gaat pitchen enzo, maar wel richting mooie kleuren. Yamaha kleurt wat minder, maar neigt wel sneller naar koudere digitale kleuringen.
Is mijn ervaring dan. Het is maar waar je van houdt natuurlijk, maar ik houd dus van warme samples.

Dit is onzin... akai is juist bekend voor zijn oprechte weergave van de samples; wat je erin stopt, komt er ook zo weer uit!

Als je iets van warmte zoekt in een sampledoos, dan kan je beter voor de ensoniq asr-x/asr10 gaan of voor de emu dingen! Die staan juist bekend voor hun warmte...

verder vergelijk je appels met peren... beetje vreemde vergelijking.. het is een compleet andere manier van werken! Een beetje de software vs hardware discussie! Qua geldbesteding zit je beter gebakken met een laptop. De mpc is een duurdere keuze, maar kan je wel veel meer plezier met muziek maken geven (of juist nog minder dan die laptop!)... tja, ik weet niet... check anders ook es voor alternatieven voor die mpc; denk aan de rs7000 bijv. :yamaha:
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Dat is onzin. Als je je laptop alleen voor sequencing en sample player gebruikt, dan hoeft ie echt niet vast te lopen.

Dat pcs vast zouden lopen is net zo flauw als over fietsen beginnen als het over duitsers gaat.

Ik wil de laptop met name ook veel gebruiken voor geluidsbewerkingen. Is dat iets waarin MPC's uitblinken of juist tegenvallen? Nodigt hij uit te experimenteren, of moet je je in alle bochten wringen iets geks ermee te doen?

En het spijt me zeer, maar mijn ervaring met PC's, en ik zit er 60% van mijn wakkere dagdeel achter schat ik (got to feed the monkey), is toch ook niet zo positief.... qua stabiliteit...... software en driver-ruzies om monopolyposities en CPU tijd, etc.... Dan kun je wel zeggen ja dan richt zoiets 's fatsoenlijk in, maar dat is ook weer een vakgebied appart aan het worden.... waar ik nog niet zeker van ben of ik dat wel allemaal wil weten.... ik wil fietsen, en niet de fietsemaker zijn. De band plakken okay, maar lagers vervangen en vering instellen.... nee dankje!
(Om toch maar even een bruggetje te slaan naar fietsen)
 
Re: Re: Wat kan een MPC dat een Laptop niet kan?

Re: Re: Wat kan een MPC dat een Laptop niet kan?

Origineel geplaatst door maxdox


verder vergelijk je appels met peren... beetje vreemde vergelijking.. het is een compleet andere manier van werken! Een beetje de software vs hardware discussie! Qua geldbesteding zit je beter gebakken met een laptop. De mpc is een duurdere keuze, maar kan je wel veel meer plezier met muziek maken geven (of juist nog minder dan die laptop!)... tja, ik weet niet... check anders ook es voor alternatieven voor die mpc; denk aan de rs7000 bijv. :yamaha:

Okay, weet ik, maar het gaat er juist om dat ik ff niet zie wat het verschil maakt. Ik had al het gevoel een beetje een rare vergelijking neer te zetten.
Plezier in muziek vind ik ook erg belangrijk; wie niet. Waarom geeft een MPC dan meer plezier? DAT soort dingen wil ik weten.
 
Origineel geplaatst door rvooh
mpc > strakke timing en hardware bak
laptop > onstabiele timing en software

hmm.. (mijn 0,02 € )

Maar is een MPC 1000 niet eigenlijk gewoon een superdeluxe sampler met sequencer en fx? Toch? Volgens de specs.

De laptop wil ik overigens ook alleen als sampler, fx generator, sequencer en mastering tool gebruiken... softsynths daar pas ik vooralsnog voor. Zolang ik mijn analoogjes heb om van te samplen! (nou niemand ze wil kopen zit ik toch te denken ze maar te houden)

Kun je op een MPC volledige tracks bouwen die klaar zijn voor de pers? Op mastering na? Of kun je in zo'n ding toch niet goed afmixen?
 
Snel werken met de MPC, stabiel, waardevast, geen vastlopers en meer geneuzel.. ik heb mijn keuze gemaakt. Vrijdag met pijn in mijn hart mijn MPC2k verkocht, maar er komt weer een 1000 aan. 8~
 
Origineel geplaatst door dob
De laptop wil ik overigens ook alleen als sampler, fx generator, sequencer en mastering tool gebruiken... softsynths daar pas ik vooralsnog voor.
Verwacht niet met een fiets binnen een uur van Den Bosch naar Eindhoven te rijden.. Het kan, maar alleen als je een geoefende fietser bent.
 
Toch ga ik liever met de oto JB. ;)

Maar laptop discussie is misschien niet zo handig.
Gewoon zelf een keer eentje uitproberen joh.

Maar een MPC is gewoon een instrument.
 
Origineel geplaatst door fuse
Toch ga ik liever met de oto JB. ;)

Maar laptop discussie is misschien niet zo handig.
Gewoon zelf een keer eentje uitproberen joh.

Maar een MPC is gewoon een instrument.

Is een Laptop geen instrument? Kijk ik heb wel een goed idee van wat ik van een PC kan verwachten, maar niet zo'n goed zicht op wat een MPC kan betekenen voor mij... ik moet zoiets 's zien. Denk dat ik binnenkort maar 's ga proefrijden ergens.

Hmmm. dubdubdubdub...
 
Gewoon uitproberen denk ik is de beste oplossing. Je kan mbv Ableton Live op je laptop al hele gave dingen maken. Lekker klooien met loops ed. Ik heb zelf binnenkort een motu 828 Mk II en een laptop. Je mag gerust een keer komen kijken :D
 
Het grote verschil is dat je met een MPC live patterns kan switchen en tracks kan muten e.d. !

Zo doende heb je live meer aan... daarom heb ik een rm1x gekocht waar je dat dus ook mee kan, die zijn 2e hands een stuk goedkoper dan een mpc. (ik heb al een sampler...)

Check ook zeker een rm1x of rs7000 van yamaha.

Druid
 
precies... Het zijn gewoon twee apparaten die allebei een compleet andere manier van werken dicteren. Met een pc (lap-of desktop) heb je meer controle over het vormen van je sound, en het editten van je songs, vooral door de grafische weergave. Nadeel is echter dat een laptop geen 'dedicated' interface voor muziekmaken heeft, waardoor met name 'live' werken veel minder intuitief wordt, en je song dus minder spontaan. Je muziek krijgt een wat meer 'geproduceerde' uitstraling, meer bedacht.

Met een mpc, of rm1x heb je minder intuitieve controle over het editten van samples en dergelijke, en over de productie van je song, maar juist een veel directere controle over het live bewerken van je song, waardoor je nummers een minder gelikte en meer spontane uitstraling krijgen.

Persoonlijk kies ik voor het laatste, omdat ik vind dat de directe interactie met je muziek (de live feel) net dat extra beetje warmte (lees; menselijkheid) aan mijn tracks, die verder vrij kil en electronisch zijn geeft.
 
Back
Top