Nieuw pand, tijd voor een dikke studio!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Dank je Quif, leerzame tekst!
Ik zou iets willen, alleen is het niet iets met audio. ;)

Wie weet..

Het maakt niet uit wat je wil gaan doen, maar als je eerst voor betalende klanten zorgt dan komt de rest daarna. Denk niet te groot, maar groei gestaag. :W
 
Het maakt niet uit wat je wil gaan doen, maar als je eerst voor betalende klanten zorgt dan komt de rest daarna. Denk niet te groot, maar groei gestaag. :W


Ik blijf erbij: een hypotheek moet betaald worden, die kan ik niet zomaar cancelen.. Heb wel genoeg spaargeld maar ik weet ook dat dat in no time erdoorheen kan zijn.
Is de kvk de plek om die dingen door te nemen?
 
Ik zou even googlen op 'een bedrijf beginnen'. Je merkt het dan vanzelf wat er bij komt kijken.
 
Ik blijf erbij: een hypotheek moet betaald worden, die kan ik niet zomaar cancelen.. Heb wel genoeg spaargeld maar ik weet ook dat dat in no time erdoorheen kan zijn.
Is de kvk de plek om die dingen door te nemen?


Als het een vrij beroep betreft (geen wettelijk vereiste diplomas etc., zoals dokters en zo), dan heb je alleen een KvK inschrijving en een Btw nummer nodig. Hierbij kun kiezen welke ondernemingsvorm je wilt gaan voeren; eenmanszaak, B.V., V.O.F., etc.(elk met hun eigen voorwaarden, voor- en nadelen).
Bij de belastingkantoor kun je ook van die handige boekjes krijgen; "Mijn bedrijf en de BTW", etc.

Voor een bedrijf waar je klanten in grote getalle/ niet op afspraak/af en aan rijden (winkel, supermarkt, discotheek) krijg je te maken met de bestemmingsplan voor die locatie.

Voor de juiste manier om de boekhouding/administratie te houden, kun je, mocht je al geen introductiebezoekje krijgen van belastingconsulent, zelf ook een afspraak maken bij de belastingdienst.

Als je ergens een lening wilt gaan lospeuteren of je gaat met anderen samenwerken, maar soms ook om voor jezelf een duidelijk beeld te krijgen, wordt een ondernemingsplan van jou verwacht.

Dit zijn zo een beetje de wettelijke/administratieve vereisten om een onderneming op te zetten.
Maar voor het succesvol te zijn in ondernemen is er niet echt een draaiboek.

PS. Sorry voor de offtopic!
 
Volgens mij betekent behoren tot de "vrije beroepsgroep" dat je vrijgesteld bent van BTW.
Het betektnt niet dat je zonder papieren (ik heb immers nog nooit een dokter gezien zonder papieren) aan de slag kan.
 
Volgens mij betekent behoren tot de "vrije beroepsgroep" dat je vrijgesteld bent van BTW.
Het betektnt niet dat je zonder papieren (ik heb immers nog nooit een dokter gezien zonder papieren) aan de slag kan.

"Onder een*vrij beroep*wordt verstaan een beroep dat wordt uitgeoefend op grond van een relevante beroepskwalificatie door een persoon die persoonlijk, op eigen verantwoordelijkheid en professioneel onafhankelijk, intellectueel-ideële prestaties verricht ten behoeve van de opdrachtgever en de samenleving in het algemeen."
Zie:https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vrij_beroep

Het staat dus los van de BTW.
Maar mijn zin was wel fout en had moeten luiden; " Als het een niet-vrij beroep betreft...."
 
Iets dat mij meteen opviel op het filmpje en het plannetje is dat je een grote studio wil maken op de eerste verdieping en dat de toegang naar deze verdieping een smalle trap is.

Ik zie daar toch een drumstel staan, een aantal flightcases, etc.

Een lift lijkt me geen overbodige luxe.
 
Iets dat mij meteen opviel op het filmpje en het plannetje is dat je een grote studio wil maken op de eerste verdieping en dat de toegang naar deze verdieping een smalle trap is.

Ik zie daar toch een drumstel staan, een aantal flightcases, etc.

Een lift lijkt me geen overbodige luxe.

Een lift is leuk de prijs alleen wat minder. Zo smal is het overigens niet.
 
pas wel goed op met huurpanden en investeringen.. de huur kan per 5 jaar opgezegd worden en daar sta je dan met je goeie humeur met ween nog niet afbetaalde verbouwing.. dat is mij overkomen dus in utrecht (lage weide) waar ik een compleet ingerichte studio kon overnemen ( zonder apperatuur) voor iets van 50000 euro...ik moest binnen een paar maanden mijn oude pand uit dus het kwam precies op het goede moment..
maar degene van wie ik de ruimte huurde, ging daar weg en het pand kwam in handen van een andere eigenaar, een luxe keuken groothandel met een gelikte showroom, en die wilde geen herrie horen uiteraard.. we zouden eigenlijk na 2 jaar al weg moeten maar uiteindelijk is dat 3 en een half geworden .. van de verbouwing kon ik niks meenemen op een glazen schuifpui na dus toch flink mee de boot in gegaan.. de lol om weer met de studio verder te gaan was ook voorgoed weg..
ik heb hier nog een video vaan een vaag bandje destijds http://youtu.be/Gj0rJ_qG-ZQ

het pand daarvoor was aanzienlijk leuker, een oud vervallen landhuis in de bilt, maar daar moest ik ook weg (na 40 jaar) omdat dat pand nodig gerenoveerd moest worden voor enkele miljoenen.. en dat had ik toen toevallig net even niet..daar begon ik ook redelijk simpel met een 8 sporen tapedeck, een mengtafel een zooitje microfoons en een paar effectjes.. en mijn synths dan ook natuurlijk.. de sfeer van dat pand trok al snel de meest uiteenlopende muzikanten aan, waarvan er een aantal later ook nog aardig bekend zijn geworden. als je de video link volgt zie je een aantal leukere opnames.. terug..ik had als bedrijf er een stichting van gemaakt, dat hield in, dat je geen winst mocht maken maar alles moest investeren, nou dat kon niet beter eigenlijk. ik begon in 1990 met 8 sporen, en in 98 had ik al 24 sporen 2 inch analoog.. (digitaal was toen net aan het op komen allemaal, en ik had ook zo,n adat, die meer stuk was als dat ie stond op te nemen.) opnemen. via de computer was het alleen een 2 sporen mix op een kolen gestookte apple computer met zo,n vreselijk dure sounddessigner geluidskaart. ik had een atari st met de eerste cubase voor het midi gedeelte.. in die tijd nog een van de eerste cd branders aangeschaft (een phillips voor 1900 gulden ofzo, en die kon maarliefst 2x snelheid branden.. de lege cd,s waren toen ook nog 15 gulden per stuk.. maar waren gezellige tijden na afloop van het mixen.. ieder bandlid wilde natuurlijk een cd mee naar huis. dus zaten we nog uren te branden via die apple die ook nog niet al te vlot was .maar succes verzekerd.. kijk dan.. kijk dan.. hij telt ook echt af.. riepen die bandleden in koor toen ikl het eetrste gebrande schijfje in mijn cd speler duwde..het lijkt me leuk om je wat tips ed te geven al ben ik er al vanaf 2003 weer uit en qua apperatuur en techniek is er alweer mega veel veranderd, ik zou in iedergeval 2 neumann u 87 microfoons aanschaffen, zijn erg duur, maar ik had ze toen 2e hands via het n.o.b destijds.. hier kun je al bijna alles mee opnemen wat geluid produceerd (voor een complete band, en een drumstel moet je toch ook close miken daarnaast..en die neumanns dan als overhead, ambience... helaas heb ik mijn klantenbestand ook al lang uit het zicht verloren anders had je die ook mooi over kunnen nemen..
http://youtu.be/XnYADZGQupA
 
Laatst gewijzigd:
Hou er in ieder geval rekening mee dat veel starters toch wel zo'n 80 tot 100 uur per week maken om enigzins rond te komen de eerste jaren. Het is keihard werken, maar geeft natuurlijk ook wel veel voldoening als het je lukt.
Dat is 15 uur per dag, 6 dagen per week, jarenlang. Werken-slapen-werken-slapen-etc... Ik kan me gewoon niet voorstellen dat te willen doen. =)
 
oja dit is een antiek forum.. ik kan het bericht niet meer aanpassen..

.het lijkt me leuk om je wat tips ed te geven al ben ik er vanaf 2003 helemaal uit, en qua apparatuur en techniek is er alweer mega veel veranderd. ik zou in iedergeval 2 neumann u 87 microfoons aanschaffen, zijn erg duur, maar ik had ze toen 2e hands via het n.o.b destijds.. hier kun je al bijna alles mee opnemen wat geluid produceert zang, acc instrumenten, overheads.. ook die heb ik nu helaas niet meer. (voor een complete band, en een drumstel moet je toch ook close miken daarnaast.dus een stuk of 10, a 15 verschillende type microfoons heb je zeker nodig.. helaas heb ik mijn klantenbestand ook al lang uit het zicht verloren anders had je die mooi over kunnen nemen.... hier nog een paar van de opnames uit dat oude huis die toch zeer behoorlijk klinken http://youtu.be/PxPZTtHUAOA

http://youtu.be/JlpBuhBQldg
het hoogtepunt van mijn studio loopbaan was dat de nederlandstalige rock band van vollenhoven bij mij kwam opnemen en de eindmix in de wisseloord studio mocht maken met producer michiel hogenboezem.. dat was erg leuk om daa
r dan een tijdje rond te hangen1. http://youtu.be/1BaZG-48ABM?list=PLqH__MNtgdYzsizQVuglCJZMzOUu7VBF2
idem dito de treble spankers, alleen de naam van de studio waar hun hebben gemixt weet ik even niet meer https://www.youtube.com/watch?v=0VOZ59r9zB4
 
Laatst gewijzigd:
Zit er zelf 3 jaar aan vast. Kon ook voor 5 jaar kiezen of nog meer huren maar heb voor 3 jaar gekozen en kijk later of uitbreiding nodig is.
Kan het goed met de huisbaas vinden. en mocht het verkocht worden heb ik eerste keus.
Mocht het lekker lopen dan zit ik iig op de juiste plek en kan ik uitbreiden ipv te moeten verhuizen. :)
Locatie vind ik sowieso komisch omdat ik nu vanuit kantoor zo op de ouwe woning kijk waar ik tot mijn 16de ongeveer woonde.
 
Zo'n fraai pand en dan tweedehands Expeditkasten van de Ikea in de gang? :frons: Tegenwoordig hebben ze Kallax, met smallere buitenkanten maar van binnen even ruim.
 
Dat zullen vast wel standaardmodellen van Sketchup zijn, handig als placeholder ;)
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top