Trompet of saxofoon?

Een sax heeft natuurlijk wel onderhoud nodig. Polsters, die dingen die in de kleppen zitten drogen naar verloop van tijd uit en sluiten niet meer vacuum dan.. spelen en vooral het verkennen van een instrument wordt dan erg lastig.
Heb laatst eens wat geprobeerd op een speciaal gemodificeerde kleppen Clarinet.. (staat ook bij mijn pa) maar die heeft dus duidelijk onderhoud nodig.. ik kreeg er zelf niet veel fatsoenlijks uit..

Je kunt wel wat zelf herstellen maar op een gegeven moment verval je met een (oudere) Sax toch in een complete revisie en dan kom je al snel in 350-700 euro richting.. en dan is er natuurlijk de vraag of ie (je) dat waard is natuurlijk.
 
vrij simpel, oude polster eruithalen, een beetje lak erin, nieuwe poster recht erinleggen, klep even sluiten, en klaar ik kees.

scheelt een hele berg geld...

:koffie:
 
polsters en kleppen afstellen kan je zelf doen, mijn pa deed niet anders...

:mega:

Dat wel.. maar een instrument leren verkennen en ook nog even een onderhoudscheck om te beginnen is een beetje boel om te starten. :D

Ik heb op die ouwe toeter van me pa 15 jaar terug ook een paar jaartjes gespeeld.. en pakte bepaalde tonen toen al niet erg lekker.
Dit had voornamelijk te maken met de polsters die al ouder waren. Nu, na een complete revisie is dat stukken verbeterd iig. De sax is overigens een 50 plusser inmiddels :)

edit: ik liep een paar posts achter :) :D Dus...

J.B., ook voor al uw blaasinstrumenten :mega:
 
naast toetsen speel ik al meer dan 30 jaar trompet. Iets minder lang (4 jaar) heb ik een sopraan sax en begin daar nu eindelijk iets fatsoenlijks uit te krijgen. Ik heb de hele thread gelezen maar ik merk dat er toch veel opmerkingen gegeven worden die gewoon niet kloppen. Zonder iemand tekort te willen doen wil ik eigenlijk zeggen: schoenmaker blijf bij je leest. Alle blaasinstrumenten zijn in het begin niet makkelijk te bespelen en aan te leren. Realiseer je dat het akoustische instrumenten zijn en dat je daarvoor veel techniek moet leren. Het minste probleem is nog wel de grepen leren op een trompet of saxofoon. Het moeilijkste is een mooie toon produceren. je hebt geen speelhulpen zoals controllers, sliders, pitch wheels etc. Nee je moet alles zelf doen. Jij moet de toon maken en dat gebeurt op elk blaasinstrument met je mond. Je hebt wel wat keuzes in mondstukken en zo maar als beginner zul je geen verschil merken tussen een 5c en bv een 3c mondstuk. anyway ik zou zomaar 10 pagina's kunnen volschrijven over trompet en sax maar dat zal ik maar niet doen. Sax is echt niet makkelijker aan te leren dan trompet. Op een trompet is het gemakkelijk om staccato te spelen en op een sax gaat dat stukken moeilijker. Ik zou je adviseren om op beide instrumenten eens een aantal proeflessen te volgen. Wellicht ligt je trompet of sax totaal niet en zo je zomaar gaan voor trombone....
 
Thanks voor je feedback Rollie. dat "schoenmaker blijf bij je leest", is dat bedoeld als in "ga niet met die toeters aan de slag als je toetsen gewend bent"?

Ik realiseer me degelijk dat het akoestische instrumenten zijn en wat het betekent om ze goed te kunnen bespelen (zonder alle akoestische instrumenten over één kam te willen scheren). Ik heb jarenlang viool gespeeld, dus ik ga mee met je redenering van dat principe.

Maar wat zou jij in mijn geval dan kiezen? Trompet of saxofoon? Dat ik iets ga doen staat namelijk wel vast :).
 
Ik zeg doe gek: Trompet
lekker funky of Blue, sax is gelijk zo Kenny G achtig of Dulfer beide vind ik persoonlijk niks
 
Schoenmaker blijf bij je leest was (niet vervelend) bedoeld voor de mensen die zelf geen trompet of sax spelen maar toch iets te melden hebben.
Ik speel sinds mijn 7e trompet (en ben nu bijna 48 ) en ik zou zo weer voor trompet kiezen. In het begin is het vrij saai: embouchure opbouwen door lange tonen te blazen. Google maar eens op de Arban trompet methode. Trouwens, we hebben het over trompet, maar kijk ook eens naar flugelhorn/bugle. Zelfde grepen als trompet maar met een softe mellow toon, uitermate geschikt voor jazzy speelstijlen. Misschien nog een praktisch iets: een sax vereist meer onderhoud dan een trompet. Mocht je voor trompet kiezen dan zou ik voor een c trompet gaan. Je hebt ook Bes, D/Es trompetten maar een C trompet past goed bij je synths, hoef je niet te transponeren ��
 
@ Rollie: Is er nu eigenlijk ook verschil in klank tussen een Bes en C trompet? Heb weleens iets gelezen ergens dat de ene meer een klassiek instrument zou zijn of een fellere klank zou hebben.. :)

Speel zelf ook Sax en idd, als je meer staccato melodieën wilt spelen wordt het al snel lastig om sommige tonen duidelijk te krijgen..
Ben eigenlijk wel blij verrast dat dat op een trompet makkelijker is om op te doen.. niet dat ik nu ineens een trompet ga kopen :D

Het verschil in onderhoud is idd ook iets wat ik me afvroeg.. (buiten de kostenpost die de rietjes met zicht meebrengt natuurlijk).
 
Over het algemeen klinkt een C trompet wat helderder tov een Bes trompet omdat een C trompet wat korter is dan een Bes trompet. En het klopt wat je gelezen hebt: in de klassieke wereld heft de C trompet de voorkeur. Maar de klank wordt vooral bepaald door de legering die gebruik wordt voor de trompet. Over het algemeen kan je stellen: hoe "zachter" de legering hoe "ronder" de klant. De klank van een trompet is iets persoonlijks. Wat de een mooi vindt hoeft een ander niets te vinden. Trompet puristen gaan heel ver in het zoeken naar een klank die voor hun perfect is: materiaal en lengte van de leadpipe, de boring, materiaal en uitvoering van mondstukken, materiaal en formaat van de beker etc. Maar als beginnend trompetist is het zinloos om zo ver te gaan. Uiteindelijk ben jijzelf degene die de klank maakt (en geen oscillator :) ). Ik zeg altijd: als je een top trompettist een carnavalstrompet geeft van € 100 dan zal hij nog altijd een betere klank produceren dan dat je een beginnende trompettist een top trompet geeft van € 4000 of meer. Als je begint op een instapmodel en je zet door, en na een tijdje overstapt op een trompet uit een duurdere prijsklasse dan pas merk je verschil.
Wat ook nog zo'n issue is in de (professionele) trompet wereld: pistons of rotary-valves. Dus die 3 "toetsen" waarop je met je vingers speelt. Sommigen zweren bij pistons anderen weer bij de rotary-valves. Ik weet het niet; voor mijn niveau zal het niet uitmaken.
Als ik nu zou beginnen met trompet dan zou ik voor een 2e hands gaan. Goede merken zijn Yamaha, Bach, Schilke, Kanstul,, Getzen, Jupiter. Vooral een Yamaha of een Bach (bv de tr710) wordt vaak aangeraden voor een beginnende trompettist.
 
Wow.. thanx voor de uitgebreide uitleg. :)

Ik vind het lekkere randje in het hoog altijd zo te gek klinken.. even een heel bekend voorbeeld hieronder, en daaronder een trompet die ik iets doffer vind klinken.
Dit zal deels ook wel te maken hebben met de speelstijl, mondstuk wellicht en de opname (microfoon e.d.).. maar het valt me op dat de ene trompet gewoon een lekkerder randje heeft dan de ander..
Ben zo benieuwd of er iets te zeggen valt over het klankverschil in de video's, of dat het C vs Bes trompet verhaal is, of toch de bovengenoemde factoren. Thanx alvast :)

 
een trompet is maar een keer of 2398723895235896235 vetter dan een sax
met een sax ben je INSTANT in een slechte softerotische 80ies film of de zoveelste 1239872 in een dozijn saxlooploungetrack
saai man
een trompet.. brrr vet hoor
zou minder expressief zijn las ik?
koekoek!

helemaal me eens!
zie het verschil tussen bv Candy Dulfer en Miles Davis, Wynton Marsalis...
sax schijnt makkelijker te zijn want alle toetsen zitten in logische volgorde en de noten in dezelfde toonhoogte als een piano. trompet staat een noot lager.

Ik heb zelf een tijdje trompet gespeeld en vind 't maar wat moelijk. na een tijdje gingen m'n voortanden los zitten en had ik er genoeg van ;)
Maar ik blijf 't echt een mooi instrument vinden.
 
Zou voor een tenor sax gaan. Heeft lekkerder laag dan een alt. Lijkt mij persoonlijk voor lounge muziek meer op zijn plaats.

Zijn heel veel instrumenten tweedehands aan te schaffen, ook bij menige gerenommeerde saxofoonzaak. Voordeel is goedkoper dan een nieuw instrument én het onderhoud. Goedkope instrumenten van marktplaats bijvoorbeeld kunnen nog wel eens duurder uit gaan pakken wil je die bespeelbaar laten maken.

Bestaat overigens een Nederlandstalig forum: saxforum.nl. En natuurlijk Engelstalige forums, bijvoorbeeld Sax On The Web (waar menige Nederlander ook op zit).

Die Akai EWI lijkt leuk maar is wel erg verschillend van normale instrumenten. Dan kun je beter die van Yamaha nemen dan wel een synthophone. Die laatste komt niet veel voor in de tweedehands markt. Al zag ik hem zonet wel staan op saxforum.nl zij het voor een wel heel stevige vraagprijs: http://www.saxforum.nl/index.php?topic=8035.0
 
helemaal me eens!
zie het verschil tussen bv Candy Dulfer en Miles Davis, Wynton Marsalis...
sax schijnt makkelijker te zijn want alle toetsen zitten in logische volgorde en de noten in dezelfde toonhoogte als een piano. trompet staat een noot lager.


Ik heb zelf een tijdje trompet gespeeld en vind 't maar wat moelijk. na een tijdje gingen m'n voortanden los zitten en had ik er genoeg van ;)



Maar ik blijf 't echt een mooi instrument vinden.

Dat de grepen makkelijker zijn is misschien zo maar dat is dan ook het enige wat makkelijker is, alhoewel de grepen op een trompet ook logisch zijn als je het eenmaal onder de knie hebt. En pak een C trompet en je hebt ook dezelfde stemming op de trompet als op de piano. Overigens staan sopraan en tenor sax meestal in Bes (dus ook een toon lager dan piano) en alt en baritone sax vaak in Es.

Oei! als je tanden ervan los raken dan heb je echt een verkeerde speelstijl aangeleerd. Het mag en kan niet zo zijn dat je gebit eronder te lijden heeft. Wat ik zelf wel al heb meegemaakt is dat er koperblazers zijn die een alergische reactie op de lippen kregen als gevolg van de metaal legering van het mondstuk. Oplossing is een kunstof randje op het mondstuk.
 
Zou voor een tenor sax gaan. Heeft lekkerder laag dan een alt. Lijkt mij persoonlijk voor lounge muziek meer op zijn plaats.

Zijn heel veel instrumenten tweedehands aan te schaffen, ook bij menige gerenommeerde saxofoonzaak. Voordeel is goedkoper dan een nieuw instrument én het onderhoud. Goedkope instrumenten van marktplaats bijvoorbeeld kunnen nog wel eens duurder uit gaan pakken wil je die bespeelbaar laten maken.

Bestaat overigens een Nederlandstalig forum: saxforum.nl. En natuurlijk Engelstalige forums, bijvoorbeeld Sax On The Web (waar menige Nederlander ook op zit).

Die Akai EWI lijkt leuk maar is wel erg verschillend van normale instrumenten. Dan kun je beter die van Yamaha nemen dan wel een synthophone. Die laatste komt niet veel voor in de tweedehands markt. Al zag ik hem zonet wel staan op saxforum.nl zij het voor een wel heel stevige vraagprijs: http://www.saxforum.nl/index.php?topic=8035.0

Als je inderdaad voor sax gaat dan zou ik ook voor tenor gaan. Het bereik tov een alt sax valt wel mee. Ze overlappen elkaar waarbij de alt uiteraard net wat hoger ligt. Het voornaamste verschil (naast bereik) is de Eigen klankkleur van een tenor of alt sax.
Als voorbeeld: Hans Dulfer is een echte tenor saxofonist en dochter Candy speelt nagenoeg alleen alt sax.
(Ik heb haar wel eens op een sopraan gezien maar nog nooit op een tenor)
 
Als je inderdaad voor sax gaat dan zou ik ook voor tenor gaan. Het bereik tov een alt sax valt wel mee. Ze overlappen elkaar waarbij de alt uiteraard net wat hoger ligt. Het voornaamste verschil (naast bereik) is de Eigen klankkleur van een tenor of alt sax.
Als voorbeeld: Hans Dulfer is een echte tenor saxofonist en dochter Candy speelt nagenoeg alleen alt sax.
(Ik heb haar wel eens op een sopraan gezien maar nog nooit op een tenor)

Sopraan kan inderdaad ook. Maar is wel lastiger mooi te laten klinken, helemaal wanneer je hogere tonen speelt.

Wat de topicstarter niet noemde maar wat ik persoonlijk ook wel erg gave instrumenten vind zijn de alt klarinetten.

Wil de topicstarter niet hoeven te transponeren kan hij natuurlijk ook zeer wel naar de C melody saxofoons kijken.
 
volgens mij missen jullie het punt dat beide instrumenten uit een erfenis beschikbaar zijn, dr gaat dus geen instrument kopen, hij moet alleen kiezen. ;)
 
Back
Top