Trompet of saxofoon?

Mooie discussie dit :okdan:

Ik vind persoonlijk Sax heel mooi voor soul/jazzy dingen. Trompet vind ik helemaal te gek, ook voor jazzy dingen maar voornamelijk de funk/disco.
Misschien een beetje gek wat ik nu zeg maar een sax vind ik meer een solo instrument. :)

Speel zelf een beetje sax omdat mijn vader er 2 heeft.. maar het liefst had ik er ook een trompet bij gehad. :D
Probeer uit nood met de sax een beetje disco-funk blazer arrangementjes op te nemen omdat ik daar helemaal fan van ben.. maar da's dus persoonlijk..
Jouw muzieksmaak en producties kennende zou zowel de sax als de trompet beiden van toegevoegde waarde zijn :)

Volgens mij is een Trompet moeilijker om te spelen. Je moet veel met mondzetting doen..
Heb wel es in een malle bui zo'n ding aan mijn mond gezet maar die logica om met drie ventielen een toonladder voort te brengen was toch iets minder multiple choice dan het leek.. beetje 'n error momentje:D
Een sax daarintegen kun je ook met lipspanning heel veel doen maar iedere toon heeft wel weer een combi van ventielen/toetsen dus is iets meer compatible in het principe van het welbekende witte en zwarte toetsengevoel.

Heb zelf ook al eens gekeken voor een goedkope trompet. Je hebt geloof ik 2 versies. Bes en nog een type.. en dacht dat die meer voor klassiek was.. maar daar kan iemand anders hier vast meer over te vertellen. :)

Weet wel dat het klankverschil in prijs bij saxen best groot is.. heb ook wel es een goedkopere variant geprobeerd maar ik zou liever dan doorsparen voor iets goeds want als iets niet lekker speelt is het best demotiverend.
Weet niet echt hoe het met trompet prijzen is gesteld, iemand anders kan daar beter een mening over vellen maar je ziet ze op MP al voor 2 á 300 euro aangeboden worden..


Dan is er nog een heel belangrijke factor. Je buren. Als je net begint klinkt het gewoon nergens naar natuurlijk. En helemaal de doordringende tonen kunnen tot zware burenruzies leiden..
Zou in ieder geval eerst even peilen hoe ze er tegen overstaan.. alhoewel die hoekkamer van jouw erg gunstig is qua ligging ;)
Oh.. wat al een beetje helpt is dempingsmateriaal aan de wand.. de ruimte dood laten klinken.. en dat komt je opname's ook ten goede.

Ben benieuwd wat je keuze gaat worden.. succes iig :mega:
 
ik vermoed dat een beetje docent dan een goed studie instrument aanraadt, in plaats van zomaar iets te kopen. Laat je vooral adviseren door een docent.

Ga ik doen :).

een trompet is maar een keer of 2398723895235896235 vetter dan een sax
met een sax ben je INSTANT in een slechte softerotische 80ies film of de zoveelste 1239872 in een dozijn saxlooploungetrack
saai man
een trompet.. brrr vet hoor
zou minder expressief zijn las ik?
koekoek!

Ik twijfel daar ook een beetje over. Ik weet alleen niet zeker of een trompet ècht 2.398.723.895.235.896.235 keer vetter is dan een sax :). Veel hangt natuurlijk af van de manier waarop het gespeeld wordt. Je kunt met een sax inderdaad de richting op die jij zo kleurvol omschreven hebt. Evenzo kun je met een trompet in een fanfareband gaan spelen. Geen van beiden spreekt mij enorm aan :).
 
Mooie discussie dit :okdan:

Ik vind persoonlijk Sax heel mooi voor soul/jazzy dingen. Trompet vind ik helemaal te gek, ook voor jazzy dingen maar voornamelijk de funk/disco.
Misschien een beetje gek wat ik nu zeg maar een sax vind ik meer een solo instrument. :)

Speel zelf een beetje sax omdat mijn vader er 2 heeft.. maar het liefst had ik er ook een trompet bij gehad. :D
Probeer uit nood met de sax een beetje disco-funk blazer arrangementjes op te nemen omdat ik daar helemaal fan van ben.. maar da's dus persoonlijk..
Jouw muzieksmaak en producties kennende zou zowel de sax als de trompet beiden van toegevoegde waarde zijn :)

Volgens mij is een Trompet moeilijker om te spelen. Je moet veel met mondzetting doen..
Heb wel es in een malle bui zo'n ding aan mijn mond gezet maar die logica om met drie ventielen een toonladder voort te brengen was toch iets minder multiple choice dan het leek.. beetje 'n error momentje:D
Een sax daarintegen kun je ook met lipspanning heel veel doen maar iedere toon heeft wel weer een combi van ventielen/toetsen dus is iets meer compatible in het principe van het welbekende witte en zwarte toetsengevoel.

Heb zelf ook al eens gekeken voor een goedkope trompet. Je hebt geloof ik 2 versies. Bes en nog een type.. en dacht dat die meer voor klassiek was.. maar daar kan iemand anders hier vast meer over te vertellen. :)

Weet wel dat het klankverschil in prijs bij saxen best groot is.. heb ook wel es een goedkopere variant geprobeerd maar ik zou liever dan doorsparen voor iets goeds want als iets niet lekker speelt is het best demotiverend.
Weet niet echt hoe het met trompet prijzen is gesteld, iemand anders kan daar beter een mening over vellen maar je ziet ze op MP al voor 2 á 300 euro aangeboden worden..


Dan is er nog een heel belangrijke factor. Je buren. Als je net begint klinkt het gewoon nergens naar natuurlijk. En helemaal de doordringende tonen kunnen tot zware burenruzies leiden..
Zou in ieder geval eerst even peilen hoe ze er tegen overstaan.. alhoewel die hoekkamer van jouw erg gunstig is qua ligging.
Oh.. wat al een beetje helpt is dempingsmateriaal aan de wand.. de ruimte dood laten klinken.. en dat komt je opname's ook ten goede.

Ben benieuwd wat je keuze gaat worden.. succes iig :mega:

Ik had je al willen bellen, maar dacht dat je aan het werk zou zijn :).

Hhmmm, heb even nagedacht over je "solo" statement. Als je naar Baker of Davis luistert, denk ik dat een trompet voor mij toch ook echt een 100% solo instrument is. Ik snap wel wat je bedoelt met meer disco funk achtige associaties. Misschien denk je dan meer aan het wat "schellere" bespelen van de trompet. Maar met de soft blow wordt een trompet toch ook wel echt geschikt voor lounge (of aanverwanten) dunkt me (maar dat zeg je eigenlijk ook ,lees ik nu :)).

Ik begin nu zo langzaamaan toch naar de wat veiligere optie van de sax te neigen. En die kamer boven lijkt me inderdaad prima geschikt :).

Thanks voor je hulp Mac!
 
ja breathcoller is super idee!
ik heb wat zitten rondkijken maar zie niet meteen betaalbare opties uit Europa?
iemand ervaring met breathcontrollers?
 
ja breathcoller is super idee!
ik heb wat zitten rondkijken maar zie niet meteen betaalbare opties uit Europa?
iemand ervaring met breathcontrollers?

Ik heb het setje uit deze link.. en had em een paar keer op mijn PLG 150VL board aangesloten (zit ook midi op de Akai). Dat was best lache maar niet heel realistisch qua blaasinstrumenten..
Je hebt bij lange na niet de expressie die je met een sax bv hebt.. en volgens mij is dat met een breath controller ook het geval..
Je kunt een toon nooit zo benden met je lippen zoals je dat op een sax kan.. Je kan wel iets van pitch verandering doen via het mondstuk maar het was op de mijne moeilijk om echt gevoel aan een melodie mee te geven.

Wil ook nog wel es een nieuwere EWI proberen.. misschien dat de mijne een beetje achterhaald is inmiddels. :)
Vond die ouwe opzich wel leuk.. de combi van een analoge synth met een breathcontrol erop..
Hieronder een kleine performance op het 1000/2000 setje :mega:

 
Ik had je al willen bellen, maar dacht dat je aan het werk zou zijn :).

Hhmmm, heb even nagedacht over je "solo" statement. Als je naar Baker of Davis luistert, denk ik dat een trompet voor mij toch ook echt een 100% solo instrument is. Ik snap wel wat je bedoelt met meer disco funk achtige associaties. Misschien denk je dan meer aan het wat "schellere" bespelen van de trompet. Maar met de soft blow wordt een trompet toch ook wel echt geschikt voor lounge (of aanverwanten) dunkt me (maar dat zeg je eigenlijk ook ,lees ik nu :)).

Ik begin nu zo langzaamaan toch naar de wat veiligere optie van de sax te neigen. En die kamer boven lijkt me inderdaad prima geschikt :).

Thanks voor je hulp Mac!

Volgens mij hadden wij het al 'ns gehad over trompet idd.. :D
Ik heb duidelijk een heel ander ideaal met de trompet voor ogen dan jij.. Idd die hoge felle noten.. die klinken zo lekker karakteristiek, zoals alleen een trompet kan.. met zo'n mooi koperen randje in het hoog. :luv:
Maar die hoogste noten schijnen juist het moeilijkst te zijn om goed beheerst te kunnen uitblazen.. pfff dan maar een sample.. :mega:

Bij een sax klinken de hoge noten minder als je ze opneemt in een blazer-arrangement.. daar moet je gewoon een trompet voor hebben. Maar solo kan een sax natuurlijk wel lekker klinken met hoge noten..
 
Sax wordt heel wat meer gebruikt in jazz en aanverwanten dan trompet en het is gewoon makkelijker om aan te leren en te spelen.
Een altsaxofoon staat in Eb en als je kan blokfluit spelen zit je helemaal niet ver meer van saxofoon qua vingerzetting.
Doch, een trompet heeft volgens mij meer karakter en dwingt via z'n speeltechniek meer respect af.
Hoofdzakelijk wordt een trompet in F gemaakt maar er zijn er ook in Bes of C.
Een soft blow maakt een saxofoon sexy klinken maar de warmte en kracht van bv. een bugel is niet te versmaden 8~ .
Wat Miles Davis deed met z'n trompet is ook perfect mogelijk in lounge of neem nu Groove Armada die de trombone perfect weet te integreren.



Cheers,
Exo. :mega:
 
Nou ga ik er voor het gemak even van uit dat ik het niveau van een Davis op korte termijn niet direct zal halen. Daar zal ik wel een paar weken voor nodig hebben :). Zou er veel verschil zijn tussen het bespelen van een trompet en een bugel?

Ik neig meer en meer naar de sax. Ik ga wel een proeflesje nemen voor beiden bij het Muziekpakhuis hier om de hoek.

Aan allen dank voor het meedenken! Ik zal enig resultaat op termijn via het tracks subforum met u delen.
 
ff een andere vraag, dit voorjaar zat je nog te bomen over een nieuwe PC en het legaliseren van je software, heeft dat geen prioriteit meer?
 
ff een andere vraag, dit voorjaar zat je nog te bomen over een nieuwe PC en het legaliseren van je software, heeft dat geen prioriteit meer?

Ik zie de relevantie van je vraag voor dit openbare topic even over het hoofd :). Maar om hem te beantwoorden, "prioriteit" is een groot woord. Ik heb er inderdaad over zitten bomen, en dat doe ik nog. Het één gaat niet per se zonder het ander.

Vanwaar je interesse? (Mag eventueel ook per PM hoor ;))
 
Ben gewoon benieuwd, begrijp wel dat je een echte trompet niet kan downloaden, daarnaast wekelijks productief plezier van Cubase, kan me zo voorstellen dat je na al die tijd dan eerst Steinberg wel eens muntjes wilt geven. Ben gewoon benieuwd hoe dat dan werkt in je hoofd?
 
Ben gewoon benieuwd, begrijp wel dat je een echte trompet niet kan downloaden, daarnaast wekelijks productief plezier van Cubase, kan me zo voorstellen dat je na al die tijd dan eerst Steinberg wel eens muntjes wilt geven. Ben gewoon benieuwd hoe dat dan werkt in je hoofd?

Ik vind het lastig om hier niet sarcastich op te reageren, maar ik zal een poging wagen: je hebt op zich best een punt, al ben ik van mening dat het openbaar benoemen van een onderwerp dat we per PM hebben besproken niet echt chique is. Daarnaast wellicht wat ongepast in dit topic.

Uit een ervenis heb ik/heeft mijn familie recentelijk een dartboard, madonna tekening, trekzak, trompet en saxofoon ontvangen. Een investering in een instrument hoef ik dus niet te doen, alleen in lessen. Maar ik beloof je plechtig dat ik Cubase zal kopen zodra mijn financiële situatie dat volledig toelaat.

Wellicht kunnen we in volgende gevallen de werking van zaken in mijn hoofd hier bespreken? ;)
 
Wat een domme lul ben je toch.
Wat is daar nu dom aan ?!
Als het waar is wat Raphie vraagt heeft ie groot gelijk. Het is en blijft andermans werk waar niet voor betaald werd. Wacht tot men jou werk (wat dat ook mag zijn/worden) gratis gaat verspreiden, nadat je er maanden aan gewerkt hebt. Wie is dan de domme lul ?

Soit, dat is mijn mening ik wil er niet over ruziën.
 
Nu wil ik minder afhankelijk zijn anderen en zelf wat (jazzy) solo's kunnen gaan inspelen. Daarvoor zal ik moeten gaan lessen.

Om even de olifant in de kamer te adresseren: besef je dat je minimaal een paar jaar verder bent voordat je iets fatsoenlijks als solo in kunt spelen?? Ik weet niet wat moeilijker is maar ik weet wel dat je voor beide honderden uren moet oefenen voor je toon een beetje fatsoenlijk is. Ga eens kijken naar de eerste jaar uitvoering op je plaatselijke muziekschool en je snapt wat ik bedoel ;)
 
Ik ga maar even niet reageren op de subtiele opmerking die een paar posts terug is gedaan.. maar het lijkt mij een klassiek gevalletje "een vos verliest wel zijn haren..... "

Dan iets meer on-topic..

Als je iets mag kiezen uit een nalatenschap zou ik sowieso gaan voor de sax natuurlijk. Los van wel, of geen skills hebben.. de perfecte decoratie in huis.
Of als sieraad on stage... meneer Brood snapte dat jaren geleden al.. :)

8126944.jpg
 
Om even de olifant in de kamer te adresseren: besef je dat je minimaal een paar jaar verder bent voordat je iets fatsoenlijks als solo in kunt spelen?? Ik weet niet wat moeilijker is maar ik weet wel dat je voor beide honderden uren moet oefenen voor je toon een beetje fatsoenlijk is. Ga eens kijken naar de eerste jaar uitvoering op je plaatselijke muziekschool en je snapt wat ik bedoel ;)

Ja dat besef ik :). Het zal ook niet van de ene op de andere dag klaar zijn. Maar als ik niet nu begin, wanneer dan?
 
Back
Top