Trompet of saxofoon?

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
11.028
Locatie
Amsterdam
Waarde lezer,

Om bij voorbaat enige angel uit deze discussie / dit draadje te verwijderen, even twee zaken:

- Ik weet dat een trompet en een saxofoon in principe niet thuis horen op een synthforum.
- Ik realiseer me dat we recentelijk een aantal vergelijkbare draadjes voorbij hebben zien komen over keuzes die gemaakt moeten worden.

Desalniettemin waardeer ik jullie mening en kennis van muzikale zaken op een dusdanige wijze dat ik het risico neem en jullie om feedback zou willen vragen.

Zoals een aantal van u wellicht bekend, maak ik lounge-achtige muziek waarbij ik regelmatig gebruik maak van samples die door anderen zijn ingespeeld. Nu wil ik minder afhankelijk zijn anderen en zelf wat (jazzy) solo's kunnen gaan inspelen. Daarvoor zal ik moeten gaan lessen. Ik heb zojuist mijn moeder al even gebeld en zij vindt dat ik de keuze moet maken voor de saxofoon. Ik wil echter ook graag van mensen die wèl verstand hebben van muziek horen welke voorkeur zij hebben en waarom (enigszins rekening houdende met het genre).

Mijn vraag aan u is dan ook: trompet of saxofoon en waarom?
 
ik zou voor een sax gaan, een trompet is maar een trompet, zogezegd....

houd er wel rekening mee dat je echt wel enkele jaren bezig ben voordat je uberhaubt een beetje een knap geluid uit het ding kan halen.
( en je weet het, als je nummers met kermistoetergeluiden gaat maken , dan zal mijn kritiek genadeloos zijn....:D)

:mega:
 
Haha, ik ben niet vies van een beetje kritiek, maar "genadeloos" trek ik maar slecht :). Je hebt wel een punt inderdaad als het gaat om de tijd die nodig is om het instrument een beetje onder de knie te krijgen. Ik weet alleen niet of die bij een trompet minder is.

Trompet - Saxofoon: 0 - 1
 
Bij lounge achtige muziek past een Sopraan sax erg goed, maar die schijnen erg moeilijk te zijn om te spelen :P.
Trompet is veel moeilijker lijkt mij, gezien je daar veel specifieker moet blazen om een bepaalde toon te krijgen.
Bij een sax heb je gewoon kleppen en kan je met 1 manier van blazen al vrij ver komen.
 
Ik heb allebei gespeeld, op matig niveau, daar niet van. Een sax is een behoorlijk expressief instrument, veel meer dan een trompet, sax spelen is eigenlijk ook niet zo verschrikkelijk moeilijk, maar je moet wel een goeie sax hebben die goed aanblaast.

Ik vind allebei de instrumenten zeer geschikt voor lounge eigenlijk, maar geef zelf de voorkeur voor sax.

Ken je overigens Praful? :halleluja



 
Doe mij maar voor een loungie trek eerder het zoete geluid van Eric Vloeimans dan de toeter van Hans Dulfer. 1 -2 nu?
 
sax, alt of sopraan, maar dat is mijn keuze.
Welk instrument trekt jou het meeste? daar gaat het immers om. Het is heel wat anders dan een samplepakket aanschaffen. Ik zou nog niet te hard van stapel lopen voordat je echt weet wat je precies wilt.

Duik nog eens wat dieper in de instrumenten, en probeer er zelf achter te komen welk instrument bij je past.
 
Een saxofoon is in bepaalde opzichten gemakkelijker te leren bespelen dan de trompet:
- De tonen zijn te produceren d.m.v. grepen (vooral als toetesenist zijnde), terwijl op de trompet met de 3 valves de tonen met 'lipping' gemaakt moeten worden. Dus met dezelfde valve combinatie zijn er verscillende tonen te produceren.

- Waar de trompet een aanslag doet op de lippen en je een sterke embochoure moet ontwikkelen èn behouden (genoeg trompettisten met gescheurde lippen meegemaakt) is dat minder zwaar op de sax, waar wel sterke bijtkracht nodig om op de riet te 'bijten'.

- Eenmaal je het initiële vreselijke ganzen geluid (door gebrek aan embochoure) onder de knie hebt, zal je snel mooi kunnen spelen.

- Je kunt gemakkelijk in de hogere regionen spelen door simpelweg de juiste greep, terwijl op de trompet je in het begin alleen een lage geknor kunt produceren en wanneer je gevorderd bent, met veel 'pressure' de hogere tonen moet produceren.

Voordeel van de trompet is wel dat die minder onderhoudgevoelig is en met eenzelfde mondstuk je hele leven kunt doen, terwijl je regelmatig nieuwe rietjes moet kopen (en bewerken) bij de sax.
De saxofoon klank is iets veelzijdiger dan de trompet en (door gewenning/acceptatie?) gemakkelijker te mixen in allerlei soorten muziek.
 
Alt sax
Gewoon een goedkope tweedehands chinees ding kopen
En eerst eens een jaar of twee les en veel oefenen.

Kun je daarna altijd nog een sopraan van Selmer kopen of een Bariton of klarinet of ...
 
Bij lounge achtige muziek past een Sopraan sax erg goed, maar die schijnen erg moeilijk te zijn om te spelen :P.
Trompet is veel moeilijker lijkt mij, gezien je daar veel specifieker moet blazen om een bepaalde toon te krijgen.
Bij een sax heb je gewoon kleppen en kan je met 1 manier van blazen al vrij ver komen.

Ik vind persoonlijk een alt sax ook prima bij lounge passen. Maar een trompet dus ook :). Sax is vaak wat warmer, trompet vind ik zelf expressiever... Ik neem je feedback mee in mijn overwegingen.

Vergeet je moeder niet.....

Trompet - Saxofoon: 0 - 2

Haha, vanzelfsprekend niet :). Thanks brz.

Ik heb allebei gespeeld, op matig niveau, daar niet van. Een sax is een behoorlijk expressief instrument, veel meer dan een trompet, sax spelen is eigenlijk ook niet zo verschrikkelijk moeilijk, maar je moet wel een goeie sax hebben die goed aanblaast.

Ik vind allebei de instrumenten zeer geschikt voor lounge eigenlijk, maar geef zelf de voorkeur voor sax.

Ken je overigens Praful? :halleluja

http://www.youtube.com/watch?v=7yPx9jE7Np4

http://www.youtube.com/watch?v=PjNB7l7D-Ok

Vond je de trompet lastiger dan de sax? En kun je iets vertellen over wat meer energie kost? Ik ben (vooralsnog) een roker... :peukie:

Praful ken ik niet, zal zo eens luisteren.

Doe mij maar voor een loungie trek eerder het zoete geluid van Eric Vloeimans dan de toeter van Hans Dulfer. 1 -2 nu?

Wat mij betreft 1-2 inderdaad :). Ik heb ook het idee dat een sax voor veel mensen net even iets meer voor de hand ligt dan een trompet, en dat zou juist een reden om voor de trompet te kiezen. Maar de stijl van Hans Dulfer vind ik sowieso minder geschikt voor lounge/chill out.

sax, alt of sopraan, maar dat is mijn keuze.
Welk instrument trekt jou het meeste? daar gaat het immers om. Het is heel wat anders dan een samplepakket aanschaffen. Ik zou nog niet te hard van stapel lopen voordat je echt weet wat je precies wilt.

Duik nog eens wat dieper in de instrumenten, en probeer er zelf achter te komen welk instrument bij je past.

Dank voor je feedback. Je stelt inderdaad de juiste vraag. Het punt is dat beide instrumenten mij in min of meer gelijke mate aanspreken. Als ik het in kleuren zou moeten uitdrukken, denk ik dat sax meer in de buurt komt van aardekleuren, beige of zoiets. Trompet komt meer bij antraciet terecht. Beige is leuk voor op de muur, maar de keuze vor antraciet is gewaagder, je neemt wat meer risico (of zoiets :)).

Ik zal niet zo snel een sample pakket aanschaffen.

Ik denk dat de techniek van het bespelen van een instrument ook wel eens deels bepalend zou kunnen zijn voor de keuze. En juist daarvan heb ik geen kaas gegeten.
 
Ik denk ook dat een trompet een stuk moeilijker is om te leren spelen dan een sax. Geen eigen ervaring, maar van hearsay en andere (soms professionele) spelers. That being said, ik vind het timbre van een trompet, vooral met demper, of een zo een zachte flugelhorn een erg mooie toon voor lounge en andere downtempo muziek. Juist door de grotere expressie van een sax vind ik dat intrument beter tot zijn recht komen in expressieve muziek, zoals powerballads, 80's pop, 70's fusion, jazz en funk. Maar dat is ook maar 1 mening natuurlijk. Ik vind dat uiteindelijk voor elk instrument geldt: leer er goed op spelen, dan kun je altijd een mooie speelstijl ontwikkelen voor 1 specifiek genre muziek.

-ps, schiet me nog te binnen. Als je eenmaal de saxgrepen onder de knie hebt kun je nog makkelijk uitwijken naar de EWI elektronische saxen van Akai. Dan kun je weer putten uit een hele set andere timbres en klanken, incl. vrij geloofwaardige, zij het synthetische, trompetten!
 
Een saxofoon is in bepaalde opzichten gemakkelijker te leren bespelen dan de trompet:
- De tonen zijn te produceren d.m.v. grepen (vooral als toetesenist zijnde), terwijl op de trompet met de 3 valves de tonen met 'lipping' gemaakt moeten worden. Dus met dezelfde valve combinatie zijn er verscillende tonen te produceren.

- Waar de trompet een aanslag doet op de lippen en je een sterke embochoure moet ontwikkelen èn behouden (genoeg trompettisten met gescheurde lippen meegemaakt) is dat minder zwaar op de sax, waar wel sterke bijtkracht nodig om op de riet te 'bijten'.

- Eenmaal je het initiële vreselijke ganzen geluid (door gebrek aan embochoure) onder de knie hebt, zal je snel mooi kunnen spelen.

- Je kunt gemakkelijk in de hogere regionen spelen door simpelweg de juiste greep, terwijl op de trompet je in het begin alleen een lage geknor kunt produceren en wanneer je gevorderd bent, met veel 'pressure' de hogere tonen moet produceren.

Voordeel van de trompet is wel dat die minder onderhoudgevoelig is en met eenzelfde mondstuk je hele leven kunt doen, terwijl je regelmatig nieuwe rietjes moet kopen (en bewerken) bij de sax.
De saxofoon klank is iets veelzijdiger dan de trompet en (door gewenning/acceptatie?) gemakkelijker te mixen in allerlei soorten muziek.

Kijk, dat is zeker zinvolle feedback :okdan:. Onderhoudsgevoeligheid is voor mij minder relevant, maar de techniek des te meer. Van huis uit heb ik piano en viool gespeeld. Dus 1 greep voor 1 toon. Misschien is de sax dan inderdaad eenvoudiger aan te leren...

Alt sax
Gewoon een goedkope tweedehands chinees ding kopen
En eerst eens een jaar of twee les en veel oefenen.

Kun je daarna altijd nog een sopraan van Selmer kopen of een Bariton of klarinet of ...

Gezien de comments hierboven, begin ik toch in die richting te denken inderdaad. Ik zit alleen nog met het idee of een alt sax niet te "obvious" is...
 
Ik denk ook dat een trompet een stuk moeilijker is om te leren spelen dan een sax. Geen eigen ervaring, maar van hearsay en andere (soms professionele) spelers. That being said, ik vind het timbre van een trompet, vooral met demper, of een zo een zachte flugelhorn een erg mooie toon voor lounge en andere downtempo muziek. Juist door de grotere expressie van een sax vind ik dat intrument beter tot zijn recht komen in expressieve muziek, zoals powerballads, 80's pop, 70's fusion, jazz en funk. Maar dat is ook maar 1 mening natuurlijk. Ik vind dat uiteindelijk voor elk instrument geldt: leer er goed op spelen, dan kun je altijd een mooie speelstijl ontwikkelen voor 1 specifiek genre muziek.

-ps, schiet me nog te binnen. Als je eenmaal de saxgrepen onder de knie hebt kun je nog makkelijk uitwijken naar de EWI elektronische saxen van Akai. Dan kun je weer putten uit een hele set andere timbres en klanken, incl. vrij geloofwaardige, zij het synthetische, trompetten!

Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat met je p.s.! Ik heb wat demo's gezien van de EWI en ik kreeg er kippenvel van. De mogelijkheden zijn dan eindeloos.

Ik kan natuurlijk altijd beginnen met de sax, juist omdat ie kennelijk iets gemakkelijker bespeelbaar is, en dan in een later stadium alsnog eens de trompet gaan proberen.
 
Ik zou gewoon eens naar een muziek winkel gaan en op beide instrumenten eens een potje blazen, je merkt dan al snel wat je meer ligt en wat niet. Kan best zijn dat trompet meer voor je is.

Wat ik trouwens erg mis in deze tijd, is loungemuziek met trombone. Als je origineel wil zijn (weet ik niet of je dat wil) daar ligt nog een heel terrein open. (vind ik) :D

 
Ik zou gewoon eens naar een muziek winkel gaan en op beide instrumenten eens een potje blazen, je merkt dan al snel wat je meer ligt en wat niet. Kan best zijn dat trompet meer voor je is.

Wat ik trouwens erg mis in deze tijd, is loungemuziek met trombone. Als je origineel wil zijn (weet ik niet of je dat wil) daar ligt nog een heel terrein open. (vind ik) :D

Heb ik ook aan gedacht, maar dat lijkt me nog lastiger dan trompet. Prima tip trouwnes. Dank, ga ik morgen doen. :halleluja
 
Alt sax
Gewoon een goedkope tweedehands chinees ding kopen
En eerst eens een jaar of twee les en veel oefenen.

ik vermoed dat een beetje docent dan een goed studie instrument aanraadt, in plaats van zomaar iets te kopen. Laat je vooral adviseren door een docent.
 
een trompet is maar een keer of 2398723895235896235 vetter dan een sax
met een sax ben je INSTANT in een slechte softerotische 80ies film of de zoveelste 1239872 in een dozijn saxlooploungetrack
saai man
een trompet.. brrr vet hoor
zou minder expressief zijn las ik?
koekoek!
 
Back
Top