wat is de gein van oude meuk?

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Lid sinds
10 augustus 2008
Berichten
12.489
Ok, vintage begrijp ik, je koopt een TB-303 of JP8 voor de sound, maar wat is de gein van kloten met oude 486 pc's, EMU soundblasters, teratecs op Win95, portatracks, cassettedecks etc etc.
Is dat nu puur nostalgie, een drang om niets weg te gooien? want voor geluidskwaliteit of workflow hoef je het niet te doen? een cassettedeck is géén tape, soms zie ik hier topics voorbij komen, dat ik denk, waar heb je zin in, al die oude zooi.

Natuurlijk begrijp ik dat als je het niet zo breed hebt, je met kringloop spul nagenoeg gratis kan hobbyen, ik heb het hier dan ook over de mensen die wél een keuze hebben, ben benieuwd :P
 
Tja, tweezijdigdubbelambivalente redenen, voor mij althans.
Deels uit nostalgische overwegingen, deels ook omdat het met oud spul soms beter gaat.
Een Atari st maakt geen herrie en doet zijn werk prima. Veel oude topmodellen zijn nog steeds de moeite waard. Terratec etc doe ik niet meer aan maar Atari zeker wel maar daar is al een draadje voor.
 
ik heb nog een ews64xl liggen met 5 1/4" frontpaneel en 32mb geheugen.
Vintage spul. voor 200 euro van jou raphie, wil ik hem ook nog wel ff langs komen fietsen ;)

-C-
 
wat vind je dan zoal in ATARI wat je niet in een win8 PC met Cubase vind?
voor timing hoef je het niet te doen? of is het meer, dat het net zo goed werkt, nieuwe functionaliteit zoals audio niet gebruikt en geen noodzaak ziet om meer geld uit te geven?
 
“The absence of limitations is the enemy of art.”
― Orson Welles
 
stabiliteit, er is een lange tijd geweest dat cubase niet strak liep op windows machines (jaren 90 heb ik het dan over)
Wellicht een stukje nostalgie. Mijn ervaring is wel dat ik met minder mogelijkheden creatiever word.

Ik zou best wel weer willen sequencen met cakewalk pro audio 9, dat was de laatste die ik gebruikte voor ik de overstap maakte naar MPC's.

Ben ook altijd nog nieuwsgierig naar een roland mc-50 mk2 sequencer. Spartaans ding maar lijkt me erg leuk, net als een roland W30, die zou ik ook wel eens willen checken.

-C-
 
ik heb nog een ews64xl liggen met 5 1/4" frontpaneel en 32mb geheugen.
Vintage spul. voor 200 euro van jou raphie, wil ik hem ook nog wel ff langs komen fietsen ;)

-C-
begrijp ik, heb nog met adlib 8bits kaartjes in XT's lopen kloten, Gravis Ultrasound, Turtle beach met simms heb het allemaal gehad, ben zo blij dat de ontwikkelingen verder zijn, zou er nooit meer naar terug willen.

vintage in PC land voegt IMHO echt totaal niks toe t.o.v. modern
hetzelfde met cassettedecks, spul wordt er niet mooi lofi van, ook niet warmer zoals bij tape, alleen maar sompiger
 
qua tape zag ik van de week een mooi stereo pedaaltje.. http://www.strymon.net/products/elcapistan/
el capistan jammer dat ie best wel duur is anders zou ik hem wel eens willen bepotelen.

Die waldorf microwave expansie voor de ews was wel gaaf volgens mij.

Ja turtle beach had ik ook nog naar zitten kijken. die ews64xl was mn eerste 'sampler'. Best vet ding toen eindelijk na 2 jaar fatsoenlijke software en drivers op de markt kwamen.

-C-
 
als je zelf met oude cassette decks, c64 shjid chip tunes, amiga, atari, pmc100 en vl1tone hebt gespeeld dan weet je wat je er aan gehad hebt maar je zou je kunnen voorstellen dat iemand uit een jongere generatie die dergelijke ervaringen niet heeft gehad en wel geintreseerd is in die pruttel er ff aan wil snuffelen nutuulk... ervaren kan niet middels woorden worden overgedragen nutuulk...
 
die w30 heeft wel een leuke library en is niet te zwaar om mee te schouwen, ook een leuk toetsenbord voor een habbekrats.
verder ben ik wel blij dat ik cool achter me heb kunnen laten en ook de xx versies van cubase.
 
Ik heb veel oudere PSS, PSR keyboards van Yamaha. Vind het heel leuk om met dit soort bakken toch behoorlijke electronische muziek te maken.
 
maar wat is de gein van kloten met oude 486 pc's, EMU soundblasters, teratecs op Win95, portatracks, cassettedecks etc etc
Deze zijn niet allemaal gelijk. Echter - vaak is het wel zo dat oudere software een stuk minder opties en daardoor dus bullshit heeft. Bij een Atari of Amiga vind ik dat nog te begrijpen, maar goed, ieder z'n voorkeur :)

een cassettedeck is géén tape, soms zie ik hier topics voorbij komen, dat ik denk, waar heb je zin in, al die oude zooi.
Nee, het is geen tape. Maar het is wel een medium waarop heel veel muziek geluisterd en opgenomen is.

Ik heb heel wat dagen met vrienden achter een oude 486 gezeten met FastTracker er op. Samen samples uitzoeken, componeren, op cassette zetten en kijken wat mensen er van vinden.

Soms doe je dingen ook gewoon voor de nostalgie-factor :)
 
Karakter, ouwe meuk heeft karakter.
 
Ik begrijp er geen zak van, waarom kan iedereen z'n naam veranderen behalve deze jongen hier. Niks tegen jou hoor beolie maar ik heb al menig bericht verstuurd betreffende een naamsverandering en mij vertellen ze iedere keer doodleuk dat doen we niet.
 
Ik kan me voorstellen dat iemand uit nieuwschierigheid oude meuk wil proberen om muziek te maken, en dat kan ik eigenlijk alleen maar toejuichen.

Iemand die zich nu verdiept in technologie (of wat dan ook) van toen is iemand die geinteresseerd is, iemand die wat wil proberen, zich waagt aan een experiment, gewoon om te ervaren, te voelen hoe het ging zeg maar.

Zo iemand kijkt dus breder er verder dan een doorsnee iemand, zo iemand leert dingen die velen van ons misschien al weten, maar een nieuwe generatie die zich afvraagt hoe dingen vroeger waren en hoe ze werkten en tot wat voor resultaten dat leidde zal op die manier antwoorden vinden en ontwikkelt zich dus oa op die manier.

Dat is even hoe ik het zie als iemand van een nieuwe generatie op zoek gaat naar wat hiervoor was.

Iemand die destijds al met de ouwe meuk van nu bezig was en dat nog steeds doet is zal niet heel vaak voorkomen denk ik, techniek heeft niet stil gestaan, zo iemand gebruikt ouwe meuk omdat dat voor hem goed werkt, niet omdat er niets beters zou zijn schat ik zo.

Maar hoeveel mensen zijn dat eigenlijk? Ik denk niet veel, en zij die dat toch doen, in ieder geval creeeren ze een andere sound dan de sound van nu, en da's altijd okay natuurlijk. ;-)
 
tuurlijk experimenteren is voor de jongere generatie altijd goed, maar ik ben er zelf mee opgegroeid en zou er dus niet meer naar terug willen. Gaat mij dus meer om de mensen die nu ook met modern spul werken en toch een geïnformeerde keuze maken voor oude meuk. warum?
 
Back
Top