Goede pianosound?

JP8

Twist my knob? MY KNOB???
Lid sinds
16 augustus 2002
Berichten
454
Locatie
Utrecht
Hoi,

Ik begin weer aardig dicht te slibben in mijn muziekkamertje, maar er ontbreekt nog wel iets: een goede pianosound...

Er gaat natuurlijk niets boven een echte acoustische piano, maar daar heb ik écht geen ruimte voor...bovendien zit mijn vriendin niet te wachten op nóg een instrument...waar geen koptelefoon in kan...

Dus, dat gezegd hebbende kom ik nu even tot mijn punt:
Ik ben nog op zoek naar een goede pianosound. De uitbreidingsroms voor Triton en JV-1080 zijn behoorlijk zeldzaam (ik kom ze in ieder geval nergens tegen) en vaak boven budget geprijsd. Ik denk dus meer aan een soort module(tje) dat werkelijk één ding goed doet: klinken als een piano.

En natuurlijk zoek ik in jde tweedehands markt: marktplaats en dergelijke.

Waar zou ik eens op moeten letten/aandacht aan moeten besteden? Zijn er dingen die ik nog over het hoofd heb gezien? Tips zijn welkom!

Doei!
 
ik heb al een hele zoektocht gehouden wat betreft piano uit een module.
sterker nog: ik heb ze allemaal gehad!

en wat mij betreft is de grote winnaar:

Kurzweil ME-1 micro ensemble

niet alleen zeer mooie piano's maar je krijgt ook nog eens een paar zeer warme mooie banken vol andere klanken.

verder heb ik nog in mijn bezit als 2de smaak:

Yamaha P50-m
zeer strakke klank dat perfect in een mix kan worden weggestopt. voor solo of piano op de voorgrond is de Kurzweil beter geschikt.

ik heb alleen niet de laatste GEM piano in mijn bezit gehad. wel de oudere GEM piano expander

Roland piano's voor de JV-1080 zullen het niet halen bij de echtheid van Kurzweil

andere optie is een piano softwarematig in je computer... op sample-basis. eventueel als plug-in
 
Die ME-1 heeft wel het probleem dat 'ie continu op alle 16 midikanalen alles ontvangt...en dat kun je niet uitzetten. Dat wordt dan natuurlijk een totale ramp als je iets aan het sequencen bent...

Maar ik heb inderdaad goede geluiden gehoord over de Kurzweilmachientjes. Ik zal er nog even rekening mee houden voor ik een echte keuze maak. Dank voor de tip!
 
Over de GEM RPX lees je ook vaak erg goede reacties. Ik heb er overigens zelf geen ervaring mee.



Hier bijvoorbeeld te koop
 
Live gebruik ik de Gem rp-x, en hij bevalt me goed. Om dingen als fx en eq te veranderen heb je wel de software nodig, die alleen op windows draait.
Per preset heb je 4 parts (midi channel 1-4), wat wel handig is. Zo heb ik altijd 4 verschillende piano's paraat.
 
Die RPX klinkt ook helemaal niet verkeerd. En hij lijkt nog betaalbaar ook. Ik ga 'm nog eens goed beluisteren.

Thanx!
 
Wat dacht je van een GEM Promega 3?


Ik verkoop er nu eentje, mooooooie piano sound.
Google maar eens!
 
ja de GEM rpx is ook ok. Kurzweil ME-1 en GEM overlappen een beetje in klank.

de GEM heeft een soort simulatie van de piano-resonantie geloof ik...

De GEM is wat helderder scherper in klank en de Kurzweil wat warmer
ook vond ik het laag krachtiger bij de Kurzweil ( mijn mening is gebaseerd op luister-demo's en voorbeelden op internet)

er is een nieuw OS te downloaden waarin het probleem van alle 16 midi kanalen ontvangen geloof ik verholpen is. ik weet alleen niet of het dan als multitimbrale unit te gebruiken is..hoeft voor mij ook niet maar liever wel..moet het nog uitzoeken.
 
De P-50m verdient mijn voorkeur.
 
Die ME-1 heeft wel het probleem dat 'ie continu op alle 16 midikanalen alles ontvangt...en dat kun je niet uitzetten. Dat wordt dan natuurlijk een totale ramp als je iets aan het sequencen bent...

Maar ik heb inderdaad goede geluiden gehoord over de Kurzweilmachientjes. Ik zal er nog even rekening mee houden voor ik een echte keuze maak. Dank voor de tip!


nog eens goed nagekeken: met het nieuwe OS (operation system) kan je in de ME-1 de kanalen onafhankelijk aan of uitzetten dus probleem is opgelost door Kurzweil
 
Ik weet niet wat je budget is, maar ik zie soms Roland Sonic Cells voor hele schappelijke prijzen voorbij komen. Daar zit een goede piano in. Met een SRX uitbreidingskaart heb je een nog betere.
Roland heeft ook een sound canvas die wellicht dezelfde klanken bevat (maar deze ken ik niet).
 
Van alle apparatuur die ik heb gehad, heb ik de beste ervaringen met de Korg SG-Rack.
De klank is op het eerste gezicht niet enorm overdonderend, maar hij is ontzettend goed in de mix te leggen. En klinkt dan toch enorm rijk en breed.
Voor de SG-Rack heb ik de Yamaha P50m gehad. Maar die was juist enorm lastig af te mixen. Het geluid daarvan is té stereo. Als er maar iets aan het stereobeeld verandert, is de klank van de P50m weg. En als het stereobeeld optimaal is, is de P50m te nadrukkelijk aanwezig. Beetje lastig in de hand te houden. En de hardware maakt ook wel een groot verschil: een budget-GM-kastje voor de Yamaha (de P50m reageert zelfs op alle XG-commando's ;)) ivt. een kwaliteits-Trinity-kast voor de SG-Rack.
Roland Sonic Cell en SoundCanvas zou ik niet doen. Hoe mooi de samples ook kunnen zijn: ze hebben de dynamiek van een natte krant.
 
Mocht het één en ander buiten budget liggen: de Alesis Nanopiano is nog een tip. Voor rond de 50 euro heb je een sigarendoosje met goede, neutrale piano-klanken, met een dynamiek die door elke mix heenprikt. Tevens zitten er bruikbare orgels en synthklanken in. Ik heb er veel plezier van gehad en heb hem niet vanwege de klank weggedaan, maar omdat ik eea. wilde automatiseren.
 
Hoi,

Misschie ben ik dan wel gewoon veel te kritisch...

Ik heb al (heel lang) een Sound Canvas, Nano-Synth, Proteus 2000, Triton en JV-1080 die allemaal wel een heel aardige piano (of meerdere) aan boord hebben. En ik ken de P50m nog van 'vroeger'. Maar al die piano's van de 'bread-and-butter'-machientjes doen het gewoon niet voor mij. In de mix klinken ze mager, maar ze klinken ook niet 'echt' genoeg. Vandaar mijn zoektocht.

De Kurzweiloplossing klinkt wel goed. Ik zal die zeker eens 'live' gaan beluisteren.
 
Ik heb het zelf ook altijd gedaan met sample-based piano's, maar er is een enorm verschil tussen een module die wat pianosamples afspeelt en eentje die echt een piano simuleert. Al was het maar omdat bijvoorbeeld het demper pedaal van een piano echt iets anders doet dan de synth-sustain die veel van dat soort sample-based modules gebruiken.

Ik heb nu een GEM RP200, da's zeg maar de huiskamer-versie van RP-X. De RP's doen inderdaad een combinatie van samples en modelling. Ik vind dat zelf veel fijner dan bijvoorbeeld de multi-GB gesampelde piano's die ik in Kontakt heb, maar dat is dan ook wel het andere uiterste (Kontakt doet echt geen enkele moeite om een piano na te doen).

Klanktechnisch is het natuurlijk altijd een kwestie van smaak, maar dat geld net zozeer voor echte piano's. Ik zelf hou wel van een wat heldere, open klank.
 
Die ME-1 heeft wel het probleem dat 'ie continu op alle 16 midikanalen alles ontvangt...en dat kun je niet uitzetten. Dat wordt dan natuurlijk een totale ramp als je iets aan het sequencen bent...

Maar ik heb inderdaad goede geluiden gehoord over de Kurzweilmachientjes. Ik zal er nog even rekening mee houden voor ik een echte keuze maak. Dank voor de tip!

Hier is ooit een Firmware update voor uitgebracht. Maar ik heb m nog nooit kunnen bemachtigen helaas...
Moet door een Kurzweil service center gedaan worden ofzo...
 
Een Kurzweil Artis is voor mij echt de top!
Alleen kost dat ding een beetje teveel :\...

hier staat een demotje.
https://soundcloud.com/kurzweil-music-systems/concert-piano?in=kurzweil-music-systems/sets/artis-series-pianos
 
Ik vind dat zelf veel fijner dan bijvoorbeeld de multi-GB gesampelde piano's die ik in Kontakt heb, maar dat is dan ook wel het andere uiterste (Kontakt doet echt geen enkele moeite om een piano na te doen).

Welke libraries heb je het dan over? Ik vind plugins als Alicia's Keys en The Giant bijzonder fijn moet ik zeggen. Maar het blijft een kwestie van smaak inderdaad :)
 
in principe is een goedgemaakte stereo-opgenomen sample library van een piano
bijna perfect want als je een piano-partij opneemt krijg je precies dezelfde klank.
alleen alle levende fijnmodulatie in de expressie en de resonatie en de galm rond de piano mis je...maar
zolang het geen solo piano op de voorgrond moet zijn hoor je dat misschien zelfs helemaal niet. en met crossfade velocity van samples op volumes opgenomen en nog wat truken kom je een heel end.

simulatie van piano is best complex en ik vind het toch vaak artificieel klinken. ik had de GEM piano expander en vond het vreselijk lelijk. onecht klinken
 
Back
Top