Nieuw jaar, nieuwe synth DIY

Paneel afkomstig van Schaeffer? Naam komt me bekend voor maar, meer info?
 
Hahaha, thanks, dat verklaart een hoop!
 
Bedrading gaat de goede kant op... wat een monnikenwerk :engel:
 

Attachments

  • DSCF0644.jpg
    DSCF0644.jpg
    602,1 KB · Bekeken: 132
  • DSCF0642.jpg
    DSCF0642.jpg
    301,8 KB · Bekeken: 136
Nog even geduld voor geluid, hopelijk kan ik hem afmaken in de vakantie, eindelijk.... :D
 
Tijd voor een update:

* Kast is af op het aflakken na.
* (Bijna...) alle printplaten gemonteerd op de achterplaat en alle kabels op de juiste maat geknipt. Het is alleen wachten op de discrete 2040 gain cell VCF van Jason.
* Tekst en fotootjes zijn leuk. maar jullie (en ik :D) willen geluid horen! Net even snel wat opgenomen, niks speciaals en zeker niet muzikaal (1 vco / IR3109 vcf / MFOS noise & 1 LFO)

To be continued....
 

Attachments

  • Back 01.jpg
    Back 01.jpg
    696 KB · Bekeken: 133
Hij is zo goed als af, binnenkort alles afstellen en een mooie demo maken.

Ik heb echter nog een vraag, hopelijk kan iemand mij met meer technische achtergrond hier antwoord op geven.

Bij het ontwerp heb ik alle losse modules al met elkaar verbonden, d.w.z. de meest voor de hand liggende connecties al gemaakt achter het paneel. Dus bijvoorbeeld de SAW van een vco standaard al naar de VCF audio in, de envelope generator standaard al naar de VCF CV input etc.

De bedrading achter het paneel ziet er dan als volgt uit voor het voorbeeld VCO Saw out naar VCF audio in:

- SAW signaal van VCO pcb gaat naar de tip van de jack, tevens gaat er nog een draadje van de tip naar de normal pin van de VCF audio input jack (zie ook tekening).

Dus zolang er geen kabel in de VCF audio input stop heb je de SAW van de VCO, dit werkt prima. Echter nu komt mijn vraag:

Indien je de SAW wilt gebruiken op een ander plek, dus je stopt een kabel in de VCO SAW output jack, dan valt het geluid even weg zolang je met de tip van de kabel de sleeve van een andere jack raakt.
Is dit normaal? :?


Hopelijk is mijn vraag een beetje duidelijk...

Alvast bedankt.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2014-10-10 om 12.51.13.jpg
    Schermafbeelding 2014-10-10 om 12.51.13.jpg
    26,4 KB · Bekeken: 133
Dank je Marc.

Maar hoe krijg ik dit voor elkaar?
Daarom is het van belang dat alle uitgangen kortsluitvast zijn.
 

Attachments

  • Finished2.jpg
    Finished2.jpg
    39,9 KB · Bekeken: 134
Ga er maar vanuit dat de ontwerpers de modules zo ontworpen hebben dat ze tegen een kortstondige kortstondige kortsluiting kunnen. Dit is een algemene pratijk.

De meest simpele methode die wordt gebezigd is het opnemen van een serieweerstand in de uitgangslijn.
Er is echter een betere methode: Een buffer OpAmp waarbij vanaf de uitgang naar de '-' ingang een weerstand van 470 Ohm wordt opgenomen en vervolgens de uitgang aan de '-' ingang van de OpAmp wordt gekoppeld. Dan wordt iedere belasting aan de output gecompenseerd en is er dus geen spanningsverlies zoals bij een serieweerstand ontstaat.

Het kan ook zijn dat de 'chip' aan de uitgang gewoon uit zichzelf kortsluitvast is. Hier mag je eigenlijk wel van uitgaan. Om zekerheid hierover te hebben moet je in het schema duiken en eventueel de specs van de chip waarop een uitgang is aangesloten raadplegen.
 
Duidelijk verhaal Marc :okdan:

Dus aan het feit dat je even kortsluiting maakt bij het patchen is weinig te doen, het is daarom van belang dat alle outputs hier tegen kunnen. Zeer waarschijnlijk is hier al rekening mee gehouden bij de ontwerpers van de modules.

Ik hebzojuist een paar schema's bekeken en zie inderdaad bij de meeste 1K weerstanden in serie na de opamp.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2014-10-11 om 09.13.33.png
    Schermafbeelding 2014-10-11 om 09.13.33.png
    64,8 KB · Bekeken: 139
Back
Top