E-licktronic Yocto (TR-808 clone)

De hats van een 808 zijn geheel niet te vergelijken met een 606 en dat in het voordeel van de 606.
 
ik heb er eentje sinds een week en hij klinkt heeel heel goed, je zal wel enkel mods moeten toepassen om hem te laten klinken net als een echte 808

2 weerstanden in de sectie voor de cowbell the kunnen afregelen

enkel en alleen als de cowbell goed is afgeregeld zullen je cymbalen goed klinken.

trimmers of weerstanden voor de pitch en noise volume van de toms

aanpassingen in de noise sectie volgens de 808 service manual

een trimmer voor de rimshot level heb ik ook toegevoegd

de noise regel je af door naar de maracas te luisteren
 
De 808 is in principe niet de ultieme drumdoos.....dus als het afwijkt maakt dat toch geen drol uit
 
ik heb er eentje sinds een week en hij klinkt heeel heel goed, je zal wel enkel mods moeten toepassen om hem te laten klinken net als een echte 808

2 weerstanden in de sectie voor de cowbell the kunnen afregelen

enkel en alleen als de cowbell goed is afgeregeld zullen je cymbalen goed klinken.

trimmers of weerstanden voor de pitch en noise volume van de toms

aanpassingen in de noise sectie volgens de 808 service manual

een trimmer voor de rimshot level heb ik ook toegevoegd

de noise regel je af door naar de maracas te luisteren

Ik heb ook een echte 808 en ook verschillende gehad/gehoord en die klinken ook allemaal anders.
Ik vond zelf trouwens de cymbalen nog beter klinken zonder de afgestelde cowbell, maar das een kwestie van smaak denk ik. cowbell klinkt nergens naar als ie niet getuned is. jammer dat ze een groot gedeelte van het circuit delen.
Ik heb de noise een beetje te hard staan geloof ik maar vind het wel een lekker ruig randje geven.
Het viel mij ook op dat de hipass filters in mijn yocto veel lager staan afgesteld dan in mijn 808. Maar vond dit ook wel mooi en herken het doffere hihat geluid wel uit een hoop platen.
Hoe luister je naar de maraca's?
 
Punt 1 Weet nog niet, maar heb er ook geen slechte dingen over gehoord.
punt 2 Goeie vraag, weet nog niet.
punt 3 Is net gefixt met nieuwe firmware! Heb ik nog niet getest.
Punt 4. Nee geen extra belasting, is ook niet logisch want komt gewoon uit EU (Frankrijk).
Punt 5. Heb gewoon een dikke 1A 15V~ uit bak van de kringloop gevist voor €2,50 en dat werkt prima.

Zonde om je 606 te vervangen. 808 en 606 is ook een toffe combi. De 808 is wat netter en dieper van sound en de 606 wat ruiger.

Thanks Dennis, nu ga ik weer twijfelen over de 606... Misschien toch nog effe wachten met verkopen. Hoor het trouwens graag als je meer weet over punt 1 t/m 3 (of anderen hier met een Yocto natuurlijk).

ik heb er eentje sinds een week en hij klinkt heeel heel goed, je zal wel enkel mods moeten toepassen om hem te laten klinken net als een echte 808

2 weerstanden in de sectie voor de cowbell the kunnen afregelen

enkel en alleen als de cowbell goed is afgeregeld zullen je cymbalen goed klinken.

trimmers of weerstanden voor de pitch en noise volume van de toms

aanpassingen in de noise sectie volgens de 808 service manual

een trimmer voor de rimshot level heb ik ook toegevoegd

de noise regel je af door naar de maracas te luisteren

Handige tips (en ik wil hem ook zo authentiek mogelijk laten klinken) kan je iets meer informatie geven hoe hoe deze te implementeren? :okdan:
 
Ik heb gister mijn metalen case binnengekregen en de yocto ingebouwd (was al een tijdje af)
Nu nog de houten zijpanelen er op, transformator inbouwen en mooiere knopjes zoeken.
Ik wil uiteindelijk ook nog de firmware gasn hacken en een paar mods uitvoeren.
Hier een testje van toen mijn yocto af was (nog zonder case):
https://youtu.be/aJJk6xlvdsU
 
Handige tips (en ik wil hem ook zo authentiek mogelijk laten klinken) kan je iets meer informatie geven hoe hoe deze te implementeren? :okdan:

ik heb er mijn originele 808 naast laten draaien voor de cowbell zo goed mogelijk af te regelen

mijn 808 is een bruine en dus klinkt de snare en cymbalen zowieso anders.

de sound van de yocto leunt eerder aan een zwarte 808

ik had graag nog wel de rimshot willen aftunen naar mijn zin

maar ik ben heel tevreden,yocto klinkt lekker,maar het vervangt niet een bruine/antraciete 808

waar wat staat op het forum,je moet wel alle pagina's afgaan,en helaas heb ik geen notities enkel dit ondat ik de noise level van de mid en hi tom nog moet doen: (ik heb dus een trimmer geplaatst ipv een vaste weerstand,dan kan je heel goed afregelen ,ten minste als je een 808 ernaast hebt.


Hi tom noise level = R273
Middle tom noise level = R245
Low Tom noise level = R216

I messed around with a few values and found 56K to give a more pleasant
balance between the noise in the snare and the toms. Not sure if the sound is true
to the original 808 or not but I really don't care because the toms sound much nicer to me now.
 
Dank je, krijg nu nog meer zin om een Yocto te bouwen. Ga een dezer dagen alle post op het forum af voor de mods e.d.

Kan jij toevallig meer vertellen over onderstaande, met name timing is belangrijk voor mij.

- Is de timing helemaal strak als je hem in sync laat lopen via midi of din? Geld dit ook als je hem via midi triggert in expander mode?
- Kan je de accent ook triggeren in expander mode via een aparte noot?
- Is er een oplossing voor het s-trigger i.p.v. v-trigger verhaal, kan dit makkelijk verholpen worden tijdens het bouwen?

Thx
 
Ik geloof niet zo in zwarte en bruine magie in de 808, wel dat er veschillen in afstelling en componenten zijn onafhankelijk van kleur.
Ik moet mijn yocto nog naast mijn 808 horen, maar ik denk niet dat ik de behoefte zal hebben er iets aan te veranderen, want ik vindt hem zo gewoon goed klinken. Het hoeft van mij helemaal niet hetzelfde te zijn.
Bedenk dat een deel van de klank van een 808 een gevolg kan zijn van 35 jaar oude componenten. Ik vermoed dat een eventueel verschil tussen een 808 en een yocto even groot kan zijn als het verschil tussen twee 808's.
Volgens mij is calibreren volgens de servicemanual van de 808 het dichtste is dat je bij een nieuwe 808 kan komen met de yocto.
ik heb er mijn originele 808 naast laten draaien voor de cowbell zo goed mogelijk af te regelen

mijn 808 is een bruine en dus klinkt de snare en cymbalen zowieso anders.

de sound van de yocto leunt eerder aan een zwarte 808

ik had graag nog wel de rimshot willen aftunen naar mijn zin

maar ik ben heel tevreden,yocto klinkt lekker,maar het vervangt niet een bruine/antraciete 808

waar wat staat op het forum,je moet wel alle pagina's afgaan,en helaas heb ik geen notities enkel dit ondat ik de noise level van de mid en hi tom nog moet doen: (ik heb dus een trimmer geplaatst ipv een vaste weerstand,dan kan je heel goed afregelen ,ten minste als je een 808 ernaast hebt.


Hi tom noise level = R273
Middle tom noise level = R245
Low Tom noise level = R216

I messed around with a few values and found 56K to give a more pleasant
balance between the noise in the snare and the toms. Not sure if the sound is true
to the original 808 or not but I really don't care because the toms sound much nicer to me now.
 
Ik heb gister mijn metalen case binnengekregen en de yocto ingebouwd (was al een tijdje af)
Nu nog de houten zijpanelen er op, transformator inbouwen en mooiere knopjes zoeken.

Heb enkele Davies 1900H clones gekocht - zwart en grijs - om te testen en vind ze nog wel passen op de metalen behuizing + de houten zijpaneeltjes. Zal wat fotos nemen als ik een volledige set knopjes heb gekocht.
 
de mijne ligt al sinds eind september vorig jaar onaangeroerd
had die batch met verkeerde chip, weerstand en mogelijk meer doorgefikt :stupid
"gefixed" maar nog niet genoeg blijkbaar.
werkt wel als ik ergens in accent sectie iets shortcut naar ground..
nog steeds niet gevonden wat de oorzaak is en dan maar op de stapel "onafgewerkte meuk" gegooid

ook is mijn tempo veel te hoog .. reset enzo helpt geen drol.

Moet er echt binnenkort eens terug invliegen.. Beetje zonde, want had alles heel netjes gebouwd in die mooie case van Elsmurf met verhoogde toetsen en zelfs "kaartjes" met tekst in de start knop zoals op 808 :(

Mocht er iemand met voldoende ervaring tegen betaling of wat :biertje: er eens willen naar kijken, graag! (Belgie)
 
Als ik de demo's luister is de sequencer toch echt wel minder zwoel.....kwa klank ontlopt het elkaar niet zo.
 
En zwoel moet hij zijn :D

Misschien toch maar bij de 606 blijven dan....
 
stock-photo-beautiful-young-black-woman-in-a-gold-bikini-w-on-a-black-background-15429760.jpg
 
Zwoel als in zwoel....ik heb twee keer een 808 gehad en als je daar een pattern in maakt klinkt het zwoel, lekker losjes maar wel strak.
Net als dat een 606 dat ook enigzins heeft. Een loopje van 16 steps verveelt ook minder snel, terwijl wat ik tot nu toe gehoord heb van de Yocto (een sowieso een hoop andere drumdozen) het daar niet bij in de buurt komt. Die klinken meestal gewoon strak. Soms zelfs zo strak dat ze irritant gaan klinken.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Ga anders eens luisteren naar een 808, of pat er een pattern in, dan begrijp je wel wat ik bedoel.
 
Ik weet dat een 808 lekker klinkt, heb er zelf één. De term zwoel snap ik alleen niet echt.
Ik wil nog wel een 808 vs yocto shootout maken, ben benieuwd of er op sequencer gebied verschil is. Qua functionaliteit zeker, maar qua timing weet ik het nog niet.
Zwoel als in zwoel....ik heb twee keer een 808 gehad en als je daar een pattern in maakt klinkt het zwoel, lekker losjes maar wel strak.
Net als dat een 606 dat ook enigzins heeft. Een loopje van 16 steps verveelt ook minder snel, terwijl wat ik tot nu toe gehoord heb van de Yocto (een sowieso een hoop andere drumdozen) het daar niet bij in de buurt komt. Die klinken meestal gewoon strak. Soms zelfs zo strak dat ze irritant gaan klinken.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Ga anders eens luisteren naar een 808, of pat er een pattern in, dan begrijp je wel wat ik bedoel.
 
Laatst gewijzigd:
Vorige week heb ik de case van ElSmurf ontvangen. Persoonlijk op mijn werk geleverd door de man zelf! Prachtig ontworpen en professioneel afgewerkt. Nu moet ik de binnenkant maar eens afwerken.

Zwoel als in zwoel....ik heb twee keer een 808 gehad en als je daar een pattern in maakt klinkt het zwoel, lekker losjes maar wel strak.

Dit soort discussies vind ik altijd nogal subjectief.

Naar mijn gevoel is de timing van ouwe drumbakken zoals de 808 juist strakker dan die van DAW's of modernere sequencers. Of dat ook echt zo is weet ik niet, je kan het enkel vaststellen met een jitter test.

Wie van Drexcyia en Dopplereffekt houdt associeert een 808 wellicht met mathematische precisie. Een Marvin Gaye fan hoort er dan weer iets soulful in. We horen wat we willen horen, bedoel ik maar.

Terzijde: Ik had ooit een MPC60 en moest vaststellen dat de verhalen die je op mpc forums leest over de "unieke timing" en "feel" gewoon onzin zijn, het ding heeft een retestrakke timing. Ik vermoed dat de old skool homies hun samples niet netjes afsneden op de transient waardoor de drums enkele milliseconden te laat invallen en alles wat losser gaat zitten, vooral wanneer je de swing openschuift. Niet echt de verdienste van Roger Linn dus, maar een combinatie van wiet, nonchalance en gebruiksvriendelijke technologie :)
 
Back
Top