44 of 88khz

jugjug, hoe stel jij dat voor elke synth apart in?

Niet. Sommige vst's bieden de optie aan om over te samplen, andere niet. Ideaal zou zijn om een project in 44k te hebben en gebruik te maken van interne oversampling bij plugs waar het een verschil uitmaakt.

Daarom,als ik een project heb met Waldorf Largo, staat het hele project in 96k. Met als gevolg dat er heel wat CPU verbruikt wordt aan zaken (samples, synths die wel een optie hebben om over te samplen, loops, gefreezede tracks) waar het absoluut overbodig is. Maar in dit specifiek geval is het voor mij de moeite om de samplerate zo hoog te zetten.

Vervolgens kan je weer resamplen en mixen en maakt het niet zo veel meer uit (behalve als je effecten gebruikt waarbij oversampling weer een hoorbare verbetering geeft.) En zo is het soms een oneindig straatje.
 
maar indien je uiteindelijk naar 44khz bounct,'zou' 48khz ook niet aan te raden zijn;

conversies zouden best in veelvouden gebeuren; dus van 88khz naar 44khz en van 96khz naar 48khz.

dus als je uiteindelijk werkt naar 44khz kan je denk ik beter meteen werken op 44khz...
 
maar indien je uiteindelijk naar 44khz bounct,'zou' 48khz ook niet aan te raden zijn;

conversies zouden best in veelvouden gebeuren; dus van 88khz naar 44khz en van 96khz naar 48khz.

In principe wel, het voorbeeld van 44k en 96k was een beetje slordig. Maar het ging me eerder over het verschil in "standaard" sample rate en hogere samplerates.

dus als je uiteindelijk werkt naar 44khz kan je denk ik beter meteen werken op 44khz...

Neen, luister naar bijgevoegd extreem voorbeeld. Let wel, het is een LUID geluid. Dus volume naar beneden!

1) project op 44k, geen interne oversampling in synth, bounce op 44k
2) project op 96k, geen interne oversamplinh op synth, bounce op 44k
3) project op 44k, 32x interne oversampling op synth, bounce op 44k
 

Attachments

  • Rez1.wav
    1,1 MB · Bekeken: 64
  • Rez2.wav
    1,1 MB · Bekeken: 53
  • Rez3.wav
    1,1 MB · Bekeken: 51
1) het dynamisch bereik van 16 bit is 96 dB, en 99,99% van alle (populaire) muziek bereikt die dynamiek NOOIT ofte nimmer

2) elke extra omzetting naar beneden lijdt tot verliezen
 
Helaas wordt de interne processing van de DAW, de instructielengte van de processor en het format van je opname nogal eens met elkaar verward.

De 32bits vs 64 bits discussie gaat over het algemeen over de lengte van de instructies die je computer per CPU cycle kan verwerken en de hoeveelheid (en het maximale) geheugen die daarbij kan worden aangesproken . Je OS en applicaties kunnen bijvoorbeeld zijn geoptimaliseerd voor 32 of 64 bits processing. Het idee is dat 64 bits software efficienter en dus vaak sneller en beter werkt. 32 bits applicaties draaien meestal wel onder een 64 bits OS. 64 bits applicaties over het algemeen niet onder 32 bits OSen :)

32 bits floating point processing voor je MIX engine heeft te maken met de wijze waarop je DAW berekeningen uitvoert. Een grotere woordlengte betekent hier meer resolutie en headroom bij complexe bewerkingen die anders mogelijk artifacts of clipping teweeg zouden brengen. Je kunt t je een beetje voorstellen als een lastige wiskundige formule met een hoop breuken. Als je met meer decimalen kunt rekenen introduceer je ook minder afrondingsfouten in de uitkomst. 32 bits floating point berekening heeft bovendien voordelen vanwege het feit dat er op een veel primitievere (en dus snellere) manier met geheugenblokjes kan worden geschoven (bitshifting en padding etc). berekeningen verlopen daardoor sneller (in minder CPU cycles) en introduceren daardoor minder of geen clipping.

Als laatste is er de discussie over resolutie (bitdiepte) en samplerate van je opnamebestand. Je geluidskaart of A/D convertor monstert het inkomende signaal in stapjes. Een hogere samplerate betekent meer monsters per seconde en dus een hoger frequentiebereik. Om 1 periode van een sinusgolf netjes te kunnen vangen moet je immers zowel de piek als het dal kunnen monsteren. Dat impliceert dat de samplerate dus het dubbele is van je frequentiebereik.

Bij die bemonstering (hapjes) telt echter nog iets: de bitdiepte. Dat is het aantal bits dat wordt gebruikt om iedere monsterwaarde op te slaan. Meer bits betekent een breder bereik aan mogelijke waardes en dus kleinere "stapjes" in je opgeslagen golfvorm. De meest voorkomende bitdieptes zijn 8, 16 of 24 bits. Hoe meer stapjes, hoe hoger het dynamische bereik (maximale verschil tussen hard en zacht) en hoe lager ook de noisefloor van je opnames.

8 bits klinkt relatief vlak en gruizig doordat je gehoor de 'stapjes' lichtelijk kan onderscheiden. Bovendien doen hogere frequenties buiten het frequentiebereik gekke dingen in lagere frequentiegebieden die bijzondere sonische kwaliteiten met zich mee brengen :-) Deze aliasing noise en FM synth achtige rommel geeft de 8 bits sound zijn rauwe, karakteristieke geluid :) Het dynamisch bereik is echter nagenoeg verwaarloosbaar ;) Dat is 1 van de redenen waarom je chiptunes van vroeger zo rauw en gecompressed klinken :-)

Het dynamische bereik van een 16 bits opname is uiteraard aanzienlijk groter doordat hier 2^16 stapjes worden toegepast in de bemonstering. Het voordeel is ook een aanzienlijk lagere aliasing (kleinere stapjes dus meer resolutie). Over het dynamische bereik is al de nodige discussie mogelijk aangezien het menselijk oor minder variatie kan onderscheiden dan veel mensen denken. 16 bits opnames worden toegepast voor bijvoorbeeld CD en MP3. Je kunt 24 bits opnames prima downmixen naar 16 bits mits je daarbij dithering toepast. Dat is een soort kunstmatige ruis en interpolatie die de opnames natuurlijker laat klinken (maar in werkelijkheid stiekum oneffenheidjes toevoegt).


Het dynamische bereik van een 24 bits opname is al zo belachelijk groot dat je daar voor de meeste muzieksoorten nooit gebruik van zult maken. Alleen filmmuziek en geluidseffecten profiteren echt van dit bereik. Voorbeelden van 24 bits/96Khz opnames en hoger zijn bijvoorbeeld de DTS Master HD soundtracks bij je bluraytjes. Knappe jongen dus die meer dynamisch bereik nodig gaat hebben dan dit. Het verschil tussen 24 en 16 bits opnames zul je dan ook eerder 'voelen' dan 'horen', afhankelijk van wat je precies opneemt :) Als je 24 bits opneemt en je mix exporteert naar 16 (dithering!) of 24 bits zit je eigenlijk altijd goed.

32 bits bitdiepte voor audio opnames is eigenlijk volstrekte waanzin. Er is volgens mij geen A/D convertor of geluidskaart die een noisefloor heeft die laag genoeg is om een dergelijke dynamiek te rechtvaardigen. Bovendien is er bijna geen hond die het kan afspelen, aangezien de rest van je audioketen waarschijnlijk al meer ruis introduceert dan je met 32bits buiten de deur weet te houden. Ik heb ooit es begrepen dat de meeste geluidskaarten 32 bits opnames niet eens echt maken. In de meeste gevallen worden 24 bits opnames 'padded' dat wil zeggen voorzien van extra nullen voor de resterende bits opgeslagen in 32 bits format. Het idee is dan dat je bij bewerking nog de nodige headroom overhoudt. In werkelijkheid vreet je vooral veel resources die je in veel gevallen geen merkbare verbeteringen zullen opleveren. 32 bits opnames en 32 bits floating point mixing engine van je DAW zijn dus ook twee verschillende dingen.

Hoe gek kunnen we t dan uiteindelijk maken?: :-P Welnu:

Je kunt prima 24 bits opnames maken, die in je 32 bits floarting point DAW engine gebruiken die draait in een 64 bits applicatie onder een 64 bits OS op een 64 bits multicore Processor en die vervolgens exporteren als een geditherde 16 bits CD kwaliteits opname die je tussentijds opslaat op een harde schijf met een 32 bits file allocatie tabel, die je daarna afspeelt op een 24 bits SACD speler aangesloten op je 16 bits PCM aansluiting via HDMI op je receiver die de boel middels een 16 bits 48Khz signaal via blutooth streamt naar je speakers met een digitale klasse D eindversterker :-) Duidelijk toch? :-)
 
1) het dynamisch bereik van 16 bit is 96 dB, en 99,99% van alle (populaire) muziek bereikt die dynamiek NOOIT ofte nimmer

Ja, daarom ga je uiteindelijk (voor CD) altijd terug naar 16 bit.

Dat heeft natuurlijk niets te maken met de omgeving waarin je mixt, oftewel de summing in het digitale domein in je DAW!

In theorie geldt natuurlijk, hoe hoger de bit rate en sample rate zijn, hoe nauwkeuriger (hoe minder afrondingen) hetgeen bij elkaar wordt opgeteld. De ene DAW is hierin ook zeker niet de andere.

Men verkiest natuurlijk niet voor niets nog steeds analoge summing boven digitale summing. Analoog heeft immers een "oneindige" bit- en sample rate.

---

Enfin, om op de vraag van de TS terug te komen:

Ik heb zelf onlangs wat tests gedaan op 44.1, 88.2, 96 en 192KHz, met een in-the-box mix, bestaande uit enkele softsynths en wat (44.1KHz) samples die afgespeeld werden door een softsampler.

Het project heb ik dus op de verschillende sample rates gezet en toen gebounced op die betreffende sample rate. Daarna weer geconverteerd naar 44.1KHz.
Daarna heb ik deze 1-op-1 met elkaar vergeleken.
Ik kwam tot de conclusie dat in mijn situatie de mixen vanaf 88.2KHz en hoger vele malen frisser en opener klonken.
Het verschil tussen 88.2, 96 en 192KHz was daarentegen nihil.

Het heeft mij over de streep getrokken om sommige projecten voortaan op 88.2KHz te gaan draaien, ook al is de CPU-load 2x zo hoog.

Het zal per DAW verschillen hoe dit experiment uitpakt, dus ga vooral aan de slag, testen, testen, luisteren etc.!
 
ooh het gaat over software, nou dan laat ik het hierbij... vind dat totaal niet boeiend
dacht dat het over geluidskwaliteit ging...
 
laat jij het maar hierbij idd. ik vind het wel interessant.
 
natanvance:
hoe doe je dat: eerst op 44khz werken en dan renderen naar 88khz? hele project in je daw is dan toch om zeep of wat mis ik?

Ik werk voornamelijk in FLStudio, daar werk ik op een niet te hoge resolutie omdat m'n kut pc er anders moeite mee heeft vooral als er veel effecten en zo meedraaien.
Eenmaal ik tevreden ben met het nummer ga ik naar "optie", "geluids-instellingen" en kies ik voor een hogere waarde (zelf tot 192Khz). FLStudio herlaad dan mijn nummer in de nieuwe resolutie (niet op play drukken natuurlijk anders gaat het mis met m'n pc). Dan ga ik naar "export" en kan ik nog eens kiezen in hoeveel BITS (persoonlijk kies ik voor 32, maar 24 gaat ook). Dan is het enkele minuten wachten tot mijn nummer is omgezet en voila - mijn nummer in wav 32bit, 196Khz.

Deze wav kan ik dan openen in een programma als Audacity en omzetten naar 16bit 44.1 (zoals voor cd).
 
24bit,48khz doet het voor mij prima
net iets helderder dan 44.1
2de keus 24bit 44.1
volgens mij ook steeds de uitkomst van de jaarlijkse discussie
 
Back
Top