LOW BUTGET frontpanelen maken

Doe mij maar high-budget :D Ik ben net begonnen aan de Yusynth te bouwen en ga voor een golden customized schaeffer front.

Als ik de eerste modules klaar heb open ik wel een highbudget modular thread :D

ik ga in ieder geval niet bezuinigen op componenten en ga voor stevige 6.3mm jacks

Heb alleen deze discussie gestart voor LOW BUTGET frontpanelen maken
Zelf ga ik niet bezuinigen op componenten zoals jackplugs en pots/switches maar door op de frontplaten en wirewrap solderen kan er toch wel 60Euro bespaard blijven en zeker niet op de paneelonderdelen bezuinigen. Gebruik 3.5mm jack van 2Euro en pots van 4Euro en de onderdelen allemaal van 1% of minder.

Ben zelf als elektonicus werkzaam geweest en met de wirewrap (gaatjesprint) is het gemakkelijk de schema's aan te passen. Als je van de oude garde bent heb je daar de tijd voor en het is niet om een Modulair Systeem te maken zodat je alles kunt. Er zijn ook veel VST Pluggins van Modulair Systemen te downloaden. Het is voor me gewoon nostalgie !!! (Heb 35jaar geleden een hele Formant Classic gebouwd maar ben toen er achter gekomen dat bij gebruik van goedkopen pots, jackplugs en switches dat problemen geeft na 2jaar.)

Heb je goedkopere maar toch stevig frontpanelen en als je solderen een gave is dan maakt het niet uit hoe de buitenkant eruit ziet. Natuurlijk oogt het wel maar er is een engels spreekwoord "beauty is under the skin"

Toch allemaal bedankt in deze discussie en probeer het alleen maar te houden op LOW BUTGET frontpanelen maken
 
Maken we dan een apart draadje "goede minijacks (voor dikke frontpanels)"? Het is duidelijk een onderwerp dat leeft.

Ik zit ondertussen in een onhoudbare innerlijke strijd of dit nu in zelfbouw of modulars thuishoort. :)
 
Hun prijs is helaas ook erg stevig (CL1382: 1.19€ voor 100+ bij Farnell). Kunnen deze goed in dikke frontpanelen? Goed als in "zonder geklooi met groter uitboren aan de achterkant ofzo".

Goedkoop een Formant bouwen kan inderdaad niet, dus als deze jacks echt goed zijn dan moet het bij de mijne ook maar eens voor de modules die nu nog geen minijack zijn.

Hier is de data sheet: Bekijk bijlage Cliff Jacks.pdf
Het gaat dan om de S6/BB en de S6/BB PC.

Het werkt gewoon lekkerder met stevige componenten. Het plugt een stuk fijner en dat vind ik best wat geld waard.

[EDIT] Ik stop nu over jacks! Sorry.
 
Jup, S6/BB was waar ik ook naar keek. De moer ziet er stevig uit, 5mm draadlengte lijkt me behoorlijk wat, dan moeten 3mm panelen wel lukken hoop ik.
 
Met dure toch degelijke minijacks! :D

Ik was zelf aan toner transfer aan het denken, maar dit draadje geeft stof tot nadenken. Hoewel het natuurlijk mijn over the top manueel geborsteld milspec vliegtuigaluminium aan het zicht onttrekt...
 
Heb alleen deze discussie gestart voor LOW BUTGET frontpanelen maken
Zelf ga ik niet bezuinigen op componenten zoals jackplugs en pots/switches maar door op de frontplaten en wirewrap solderen kan er toch wel 60Euro bespaard blijven en zeker niet op de paneelonderdelen bezuinigen. Gebruik 3.5mm jack van 2Euro en pots van 4Euro en de onderdelen allemaal van 1% of minder.

Ben zelf als elektonicus werkzaam geweest en met de wirewrap (gaatjesprint) is het gemakkelijk de schema's aan te passen. Als je van de oude garde bent heb je daar de tijd voor en het is niet om een Modulair Systeem te maken zodat je alles kunt. Er zijn ook veel VST Pluggins van Modulair Systemen te downloaden. Het is voor me gewoon nostalgie !!! (Heb 35jaar geleden een hele Formant Classic gebouwd maar ben toen er achter gekomen dat bij gebruik van goedkopen pots, jackplugs en switches dat problemen geeft na 2jaar.)

Heb je goedkopere maar toch stevig frontpanelen en als je solderen een gave is dan maakt het niet uit hoe de buitenkant eruit ziet. Natuurlijk oogt het wel maar er is een engels spreekwoord "beauty is under the skin"

Toch allemaal bedankt in deze discussie en probeer het alleen maar te houden op LOW BUTGET frontpanelen maken


ik snap je punt wel, maar ik zie gewoon een 'tendens' in de DIY-community dat mensen wel zeer high-end spul maken wat erg mooi werkt en vervolgens gaan bezuinigen op de build quality en de looks. Bij mij persoonlijk gaat dat er niet in. Hoevaak zie je niet de gaafste bouwsel, maar dan met lelijke witte stickertjes als label onder de knoppen... ik begrijp dat niet.

Ik heb bijvoorbeeld de Pultec EQ gebouw, klinkt fantastisch, niet goedkoop om te maken en mijn frontplate kostte ruim over de 100 euro. Dat is erg duur, dat weet ik, maar dat maakt het nou wel net af vind ik.

Just my 2 cents. Ik ben overigens nog maar een paar jaar bezig met elektrotechniek dus voor mij is het verre van nostalgisch, ik kom nog maar net kijken, een groentje, nog nat achter de oren :D
 
Natuurlijk oogt het wel maar er is een engels spreekwoord "beauty is under the skin"

Ik durf wel te stellen dat ik redelijk goed thuis ben in de Engelse taal, maar het spreekwoord 'Beauty is under the skin' heb ik nog nooit eerder gehoord.

Wel het gezegde 'Beauty is only skin deep', dat trouwens het tegenovergestelde betekent.
 
Ik durf wel te stellen dat ik redelijk goed thuis ben in de Engelse taal, maar het spreekwoord 'Beauty is under the skin' heb ik nog nooit eerder gehoord.

Wel het gezegde 'Beauty is only skin deep', dat trouwens het tegenovergestelde betekent.

Klopt. Maar eigenlijk betekent het dus net hetzelfde, maar in het ene verwijst "beauty" naar de uiterlijke schoonheid en in het andere naar de innerlijke. Keihard on topic dit.

Beauty is only front panel deep.
 
Klopt.

Maar eigenlijk betekent het dus net hetzelfde, maar in het ene verwijst "beauty" naar de uiterlijke schoonheid en in het andere naar de innerlijke.

En ik maar denken dat Rene Margritte dood was...
 
Iedereen heeft een andere smaak betreft frontpanels.
Sommigen willen alleen de super profi look, anderen vinden die LO-FI benadering aantrekkelijk.
Ik zelf vind het saai als er alleen maar zilveren panelen in m'n rack zitten.
De vormgeving van 4MS, Makenoise, WMD en FoH vind ik erg leuk.

Ik maak mijn fronpanelen zelf. Ik koop doepfer blankplates, schuur ze, boor gaten, spuit ze in met blanke lak
en teken er met ecoline figuren en begeleidende text op .
Daarna spuit ik er nog een laag blanke lak op.

voorbeeld:
 

Attachments

  • vnnoiz frontweb.jpg
    vnnoiz frontweb.jpg
    68,2 KB · Bekeken: 44
Afgelopen dagen heb ik wat panelen met transparante etiketvellen gemaakt, werkt eigenlijk best mooi.
17, 50 oid per pak van 25 vellen, zijn een hoop frontjes.
Vraag me wel of ze naar verloop van tijd niet vergelen of loslaten, zien we dan wel weer.

Op het werk toch eens leren werken met die lasergraveer machine :-)
 
Back
Top