LOW BUTGET frontpanelen maken

jras

Stamgast
Lid sinds
16 Maart 2009
Berichten
233
Locatie
In Noord Brabant
Na veel vragen over hoe ik de frontpanelen maak wil ik hier een uitleg weergeven.

Benodigheden :
- PC programma om image te bewerken (Adobo Photoshop) en printer
- Tape of Folie
- Stenly Mes
- Dremel

1. Laat bij een bouwmarkt vanuit een bouwplaat (3mm dik) die wit is afgewerkt je paneeltjes uitzagen. (Zulke plaat kost ongeveer 13Euro en kunnen veel plaatjes van gezaagd worden. Wel 100 stuks)
2. Bewerk de frontpanelen op de computer naar je eigen smaak en geef ze de goede afmetingen en hoge resolutie. (Zorg dat in de hoeken streepjes staan om de juiste afmetng te hebben voor starks af te snijden.)

2epljkp.jpg


3. Print de frontpaneel verschillende keer uit om dan aan de slag te gaan. Leg het uitgezaagd frontpaneel op de uitgeprint versie en zorg dat de hoekjes gelijk liggen. Snij het met een scherp stenlymes het uit.
4. Dit uitgesneden stuk op de voorkant van het frontplaat leggen en goed was zetten d.m.v. plakband. (Deze print is alleen voor het bepalen en boren van de gaten)
5. Met een dremel de kleine gaatjes boren. De print weghalen en de gaten op grootje boren. (Meestal gaten op 6.5mm boren. De meeste pots passen dan.) Bramen en resten van de gaten weghalen d.m.v. een dremel.
6. Een nieuwe print weer op de plaat plaatsen en goed strak afsnijden. (Zorg dat de gaten overeen komen met elkaar.)
7. De uitgesneden print dan met Folie of Tape recht op de plaat plakken en dan zowel aan de alle zijkanten de tape goed uitvrijven en aan de achterkant verder aandrukken.(Zorg dat er ook meer dan 2cm tape op de achterkant komt) Zorg dat je voldoende prints in hebt want het kan wel is mis gaan.
8. Snij in de gaten een gleuve met stenlymes zowel door folie en print. (Voorkant en achterkant)
9. Met een dremel de resten van tape en papier weg frezen. Zitten de gaten niet precies goed dan kun je die wat aanpassen zodat je de pots toch op de goede plaats komen.

qso5qs.jpg


10. Hiermee heb je vrij goede en mooie frontpanelen en niet duur. (Heb voor WIT gekozen omdat dan de Folie het minste opvalt)

Hieronder de resultaten.

5klv1z.jpg
 
Ik maak de mijne bijna op dezelfde manier, met een paar verschillen: ik lamineer het papier en lijm dat op de frontjes, en ik gebruik verzonken schroeven voor de montage van de print (via alu L-beugels). Die verzink ik in het hout voordat ik het frontje erop plak. Op die manier zijn de schroeven niet zichtbaar.

Verder heb ik voor de grote gaten een kolomboor met een getrapte boor, maar da's meer een luxe dan een noodzaak.
 
Interessant, eenvoudig concept! Iets hogere slaagkans dan toner transfer. :)

Maar welke minijack chassisdelen koop jij die in een 3mm dik front passen? De mijne (gelukkig heb ik er maar 100 gekocht, pfff) passen zelfs niet in een alu front van nog geen 2mm, je draait ze gewoon kapot.
 
Bedankt! Dit ga ik snel ook eens proberen. Is dat folie gewoon bij elke kantoorboekhandel te koop, of is dat speciaal spul?
 
Interessant, eenvoudig concept! Iets hogere slaagkans dan toner transfer. :)

Maar welke minijack chassisdelen koop jij die in een 3mm dik front passen? De mijne (gelukkig heb ik er maar 100 gekocht, pfff) passen zelfs niet in een alu front van nog geen 2mm, je draait ze gewoon kapot.

Dat probleem had ik ook en nu gebruik is de Jackplug-inbouwkoppeling 3,5 mm Montage van Conrad (Bestelnr: 738854 - 89) en koop daar ook de Passchijven 6x12x0,3 DIN 988 (Bestelnr : 275164 - 89).

Aan de achterkant even het gat wat groter dremen zodat beter past, De schijven zijn erg dun zodat het moertje er net goed op kan en aangedraaid worden.
 
Meestal gebruik ik zelf toner transfer op aluminium panelen, maar dit ziet er ook goed uit. Lijkt me ook wel aardig om in kleur iets te kunnen doen, voor een fris en fruitige aanblik.

Spuitlijm zou ik ook wel eens willen proberen, bij het industrieel ontwerp bureau waar ik ooit werkte gebruikten we dat erg veel, wel duur spul.
 
Ik maak de mijne bijna op dezelfde manier, met een paar verschillen: ik lamineer het papier en lijm dat op de frontjes, en ik gebruik verzonken schroeven voor de montage van de print (via alu L-beugels). Die verzink ik in het hout voordat ik het frontje erop plak. Op die manier zijn de schroeven niet zichtbaar.

Verder heb ik voor de grote gaten een kolomboor met een getrapte boor, maar da's meer een luxe dan een noodzaak.


Dit is ook een goede manier en had er nog niet aangedacht. Waarmee lamineer je de plaatjes of laat je het doen ? Welke lijm gebruik je ?
Wat is de dikte van de lamineer ? Hoop niet te dik want dan heb ik weer het probleem met de minijacks. (zie post hierboven)
 
Ik lamineer met een huis-, tuin- en keuken laminator (15 euro van de Gamma geloof ik), met bijbehorende lamineervellen. De dikte daarvan is 125 micron (0,125 mm dus).

Ik gebruikt een lijmspuitbus. Da's de enige manier om gelijkmatig een dunne laag te krijgen. Goed de instructies op de bus volgen, want hij moet meestal "voordrogen" om goed te hechten, zeker op zuigend materiaal als 3mm triplex (ik neem aan dat dat ook is wat jij gebruikt).

De jacks die ik gebruik zijn Kobiconn 16PJ135. Die hebben een hals van 0.187" (bijna 5mm).
 

Attachments

  • KC-300084-198342.pdf
    145,3 KB · Bekeken: 108
Er bestaat ook zelfklevend fotogevoelig aluminium. Kwestie van een film plakken of met de compu printen op transparant papier en overbrengen op het alu.
Verkrijbaar bij de betere electronicazaken.
 
De jacks die ik gebruik zijn Kobiconn 16PJ135. Die hebben een hals van 0.187" (bijna 5mm).

Interessant, in ieder geval interessanter dan een aardige som geld kwijt te zijn aan 120 jacks die te kort zijn en ter plekke kapot gaan...

Maar waar koop je die Kobiconn 16PJ135? Bij Mouser kan ik ze vanaf 20.000 stuks bestellen, en mijn modular is net iets kleiner.
 
De mijne komen van Mouser, maar toen ik ze kocht waren ze daar gewoon op voorraad...

Dit is misschien ook geen super kwaliteit (alhoewel er hier nog geen een stuk is), maar ik heb ze dan ook voornamelijk voor die langere hals.
 
Er bestaat ook zelfklevend fotogevoelig aluminium. Kwestie van een film plakken of met de compu printen op transparant papier en overbrengen op het alu.
Verkrijbaar bij de betere electronicazaken.

Dit begrijp ik niet.

Zelfklevend foto gevoelig aluminium, waarop je dan:

- Een film plakt? Dan heb je geen foto gevoelig aluminium nodig lijkt me?

- Zelf een print maakt op transparant papier en die op het aluminum wrijft. Dan heb je ook geen foto gevoelig aluminium nodig toch?

Zover mijn ervaring reikt kun je foto gevoelig gemaakt aluminium (in een donkere kamer) belichten om er een beeld op over te brengen?

Of mis ik hier iets cruciaals...?
 
Back
Top