Juno 60 Fader probleem

matrixxx

Ouwe rot
Lid sinds
30 oktober 2001
Berichten
3.945
Het begint me nu een aardig raadsel te worden maar ik ben dichtbij.

Begin dit jaar ben ik een Juno60 gaan restaureren die echt aan alle kanten defect was. na vele uren spenderen en restaureren is het me toch gelukt om deze Juno weer werkend te krijgen. ik stuit alleen op 1 probleem waar ik niet uit kom.

De Juno werkt prima maar de faders op panelboard B werken nauwelijks. Eerste wat je doet is met de scoop meten en het moet niet echt zo'n probleem zijn om dit op te lossen maar bij is het geval net even anders dat ik al zoveel heb vervangen en geen stabiele voeding krijg op dat board. Ook op de scoop is de fader data niet echt mooi strak. Op tip 1 lees ik wel de fader data uit.

Ik weet voor 200% zeker dat het probleem zich voor doet op panelboard B. reden is dat ik van uit een andere Juno de borden heb gewisseld om te testenen toen werkte alles prima.

in het volgende schema heb ik een rode stip gezet welke onderdelen ik al heb vervangen.

inkomende voeding is op het panelboard is prima, maar dan gaat het ergens mis

Wat zie ik over het hoofd
 

Attachments

  • juno Panel B.jpg
    juno Panel B.jpg
    85,8 KB · Bekeken: 95
Ik zou toch opnieuw kijken naar ic 5 en ic 6


Wat voor cv spanningen meet je op de ingangen van de multiplexer ic5 bij de minimum maximum van de respectivelijke schuif ?

De voedings spanning van ic 5 lijkt me te laag, mag niet minder zijn dan de ingang CV's.

Welke cv meet je dan bij de ingang van ic6 (min/max bij bediening van een schuif.

En velke cv meet je dan uiteindelijk bij T1 ?


:biertje:
 
Ik kom niet verder dan 4.70 V, dus te laag bij IC5. De ingangen bij IC6 zijn het zelfde. Voltage van deze ic is prima

Ik heb ook geen goede -15v op het board. Opvallend is dat ik wel de potdata overal kan meten maar het is een storend signaal.
 
Laatst gewijzigd:
Storend signaal, ?

Gemultiplexed, veronderstel ik, lijkt me normaal.


Ic 5 bv heeft op de uitgang 8 cv's op 1 lijn, de waarde is afhankelijk van de adresbus (a,b,c) en natuurlijk de respectievelijke ingang cv.
(je hebt toevallig geen 4ch scoop met wat memory) 8D



Roland schrijft een opmerking rond ic 6 over digitale storing en modificaties vannaf bepaalde serienummers. zou dat er iets mee te maken kunnen hebben ?
Je kan even proberen met een andere comporator



De cv van de schuiven is tussen 0-5 volt zo te zien op het schema. bij een 5v op een ingang van ic5 zal de vcc toch iets meer moeten zijn om die 5volt ingang netjes door te geven naar de uitgang lijn, 4.7 is te laag. Nietegenstaande zou het niet veel invloed mogen hebben lijkt me.


Een lastig probleem,,,, zal Vrijdag als ik thuis ben nog even schema snuisteren,


De presets werken wel goed ? zeg maar de cv's die van de DA komen

:mega:
 
juno 60

juno 60

Ik zou oppassen met die -15V die mist. Een kapotte voedingsrail maakt meer kapot dan je lief is. Dus zoek dat eerst uit. Begin met recappen van de elco op de -15. Je kunt daarna traces op de -15V van het board doorsnijden en meten op de resterende -15V lijnen tot je het probleem geisoleerd hebt. Nadat je het probleem gevonden hebt repareer je de gebroken traces door er een stukje weerstandspoot over te solderen. Als je dit niet wilt kun je ook in een keer alle actieve componenten vervangen die aan de -15V hangen. Belangrijk als er een voedingslijn mist is dat je het board niet te lang aan laat staan. Zet het aan, maak je metingen zo snel als je netjes kan en daarna meteen spanning er weer af.

Nog even een dubbelcheck: je hebt de 8049 vervangen. Deze heeft wel de juiste firmware voor dit board?

Het lijkt mij dat het probleem zit in IC13. Deze geeft de stuurspanningen voor de D/A converter door naar het R2R netwerk. Op het weerstandsnetwerk moet je binaire spanningspulsen meten (0 of 5.0V). Op pen 2 van IC 6, pen 1,3 IC van IC7a zou een varierende spanning moeten staan terwijl de microcontroller de A/D conversie doet. Zoek op google/wikipedia op Successive Approximation Converters en je zult snappen wat je daar moet meten. IC6 is niets meer dan een comparator die omklapt en aangeeft of de aangelegde referentiewaarde te hoog of te laag is. De output van de comparator moet dus omklappen terwijl de uC zoekt en mag niet tegen de rail vast blijven zitten.

Mijn suggestie: IC13 blind vervangen (kost toch maar een euro)

Verder: De REF spanning van 5.0V die opgebouwd wordt rond TR14 is ook belangrijk. Deze moet echt 5.0V zijn. Mogelijk verklaart dit je 4.7V.
 
jongens, cool dat jullie mee denken. dit word zeer gewaardeerd.

Ik heb jullie verhalen goed zitten bestuderen en als eerste vandaag IC13 vervangen zonder resultaat. TR14 had ik een paar dagen geleden al vervangen.

Wat mij dwars zit is dat die -15V niet klopt en ik denk dat daar ook het probleem zit waardoor de rest ook niet goed werkt. Opvallend is dat de LFO helemaal niet reageert ( wel de fader maar niets hoorbaar) en dat is volgens mij het eerste circuit waar de -15V binnen komt van buiten af. Als ik de synth bespeel dan is er een storend geluid wat de overhand neemt.

Zoals Heiko zegt zal ik eerst het -15V probleem moeten vinden voor ik verder ga vervangen.

Even wat praktische zaken over deze Juno-60:

Ik weet 100% zeker dat het probleem op Panel bord B zit. reden is dat ik een 2de Juno hier had waar ik even snel het bord mee kon wisselen en zo kon uitsluiten dat het probleem niet elders zit.

serie nummer is hoog :317XXX

Ik heb op het bovenstaande schema rode stippen gezet wat er al vervangen is. Blijkbaar heeft de vorige eigenaar ook het e.e.a. vervangen op het bord alleen heb ik nieuwe chips in de voetjes gezet.

De CPU klopt, zowel de oude als de nieuwe CPU reageren het zelfde en zijn vrijwel goed. Ik kon snel een CPU regelen en zo kon ik weer een probleem uitsluiten.

Deze synth heeft waarschijnlijk in het verleden in de buurt van een brand gestaan of een rook ontwikkeling. Ik heb hem zo gerestaureerd dat ik alle PCB's heb moeten reinigen in baden. Alle elco's die er in deze synth zitten zijn vervangen en ook op de panelboards. Wat wel jammer is dat de tekst opdruk van de transistors verwijderd zijn door het schoonmaken van de PCB's. op het schema staat wel welke transistors er gebruikt zijn alleen niet waar ze gebruikt zijn.

Ik heb in het verleden ook eens een fader probleem gehad met een Juno60 (panel board A) en toen bleek er een transistor stuk te zijn die veel problemen veroorzaakte. (dacht een 1015 of 1815).
 
Vandaag maar eens wezen zoeken naar de -15v waar deze stopt. Eenmaal bij IC1 en 2 aangekomen gaat de -15v bij Pin 5 er in en daarna houd het op. Ik heb beide ic's vervangen maar het probleem blijft. ik heb ic3 ook vervangen en TR 6, 7 en 8. TR 1 heb ik er ook uit gesoldeerd maar er staat geen tekst meer op. nu heb ik wel een 1015 en 1815GR liggen maar zou niet weten welk van de 2 in TR1 moet. ( mijn transistor testen moest het ook begeven precies als je hem net nodig hebt).

Ik blijf met een raadsel zitten en ondertussen heb ik bijna alle chips vervangen op het board. pfffffffff
 
3 foto's

1 = pin 3
2 = pin 3 als ik de sustain omhoog zet, bij de andere faders zit er geen bij signaal
3 = pin 9 ( 10 en 11 zijn het zelfde signaal)

Ik heb de sustain fader gemeten maar die werkt goed.
 

Attachments

  • IMG_3195.jpg
    IMG_3195.jpg
    31,5 KB · Bekeken: 71
  • IMG_3197.jpg
    IMG_3197.jpg
    29,9 KB · Bekeken: 69
  • IMG_3196.jpg
    IMG_3196.jpg
    29,8 KB · Bekeken: 72
ik heb ic3 ook vervangen en TR 6, 7 en 8. TR 1 heb ik er ook uit gesoldeerd maar er staat geen tekst meer op. nu heb ik wel een 1015 en 1815GR liggen maar zou niet weten welk van de 2 in TR1 moet.

Deze opmerking snap ik niet helemaal. De types staan netjes in de service manual, en ook of het NPN (1815) of PNP (1015) moet zijn haal je uit het schema.

TR1 is een FET dus een 2SK30A.

attachment.php
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2012-11-02 om 10.36.39.png
    Schermafbeelding 2012-11-02 om 10.36.39.png
    21,7 KB · Bekeken: 68
@j.Baars.

1 = Pin 3 alle faders omlaag
2 = Pin 3 alle faders omhoog
3 = Pin 9
4 = Pin 10
5 = Pin 11

time = -1

Ik heb IC5 al vervangen ( ook 3 andere getest)

@Etaoin.

Door het reinigen zijn de teksten op de onderdelen verwijderd. Ik had even beter moeten kijken op het schema. Was me wel duidelijk welke transistors er in zouden zitten maar zag het verschil niet tussen TR1 en de anderen. Ik moet maar een brilletje op zetten 8)
 

Attachments

  • IMG_3204.jpg
    IMG_3204.jpg
    37,1 KB · Bekeken: 70
  • IMG_3206.jpg
    IMG_3206.jpg
    37,1 KB · Bekeken: 69
  • IMG_3207.jpg
    IMG_3207.jpg
    38,2 KB · Bekeken: 66
  • IMG_3208.jpg
    IMG_3208.jpg
    36,4 KB · Bekeken: 68
  • IMG_3209.jpg
    IMG_3209.jpg
    36 KB · Bekeken: 66
Heb je een goede versie van de service manual? Want ze zijn niet allemaal even goed leesbaar. Ik heb hier een "hires" versie pdf van 40MB. Mocht dat beter klinken dan wat je hebt, dan kan ik die wel even ergens uploaden.
 
1 = Pin 6
2 = Pin 7


Ik heb een goed leesbaar Service manual zelfde als die van Synfo. Ik weet niet als er een nieuwe versie bestaat maar volgens mij is dit al de laatste versie.
 

Attachments

  • IMG_3210.jpg
    IMG_3210.jpg
    30,1 KB · Bekeken: 62
  • IMG_3211.jpg
    IMG_3211.jpg
    34 KB · Bekeken: 64
@J.Baars

1 = output 6 (pin7)
2 = output 7 (pin1)
 

Attachments

  • IMG_3212.jpg
    IMG_3212.jpg
    37,9 KB · Bekeken: 63
  • IMG_3213.jpg
    IMG_3213.jpg
    38,3 KB · Bekeken: 63
Back
Top