GRATIS Service Manual Downloads!

Senso, even als doemdenker: wat gebeurt er als je morgen tegen een boom rijdt en je familie de server uit de lucht trekt. Zijn dan al die manuals verloren? Ik snap je idee voor één centrale locatie, maar ik hoop dat er ook een "plan B" is voor als daar wat mee gebeurt...

Misschien dat wat er gebeurde toen Jurgen Haible overleed?
Dat, toen het bericht rond ging, men meteen de site integraal kopieerde en als backup achter de hand houdt...
 
Kan synthforum hier geen ruimte voor maken? Met alle credits naar Senso natuurlijk. :okdan:

@Senso: Netjes geknipt die PCM100 manual :P
 
Kan synthforum hier geen ruimte voor maken? Met alle credits naar Senso natuurlijk. :okdan:P

Dit idee is al eerder geopperd.
Ik vind het een mooie idee, maar het bleek lastig uitvoerbaar i.v.m. auteursrechten.
Wat ik begrepen heb is dat op sommige manuals van sommige merken auteursrechten zitten en dat SF aansprakelijk gesteld kan worden als deze "per ongeluk" gepubliceerd worden via dit forum.
 
Ja, zo heeft musicparts.com al eens per gerechtelijk bevel met dwansom alle service manuals van Roland moeten verwijderen. Verschil daar is natuurlijk dat musicparts er geld voor vraagt. Dat was misschien wel de issue (ik ken de exacte uitspraak verder niet).
 
wie niet waagt, die niet wint ?
 
Ik denk niet dat Roland er veel zin in heeft om alle publicaties op het net aan te pakken. Inmiddels is er zoveel over de hele wereld verspreid, dan moeten ze daar hun hoofdactiviteit van maken.
Ik denk ook dat het erom gaat dat mensen nu grove prijzen vragen voor dingen die officieel nog onder copyright vallen. Ze zullen zich niet druk maken om fabrieks geheimnissen van achterhaalde technologie (zie TB-303 clones).
Ik vindt ook dat iemand die voor 6 jpegs van onbruikbare kwaliteit, van een incompleet setje schemas, 25 dollar vraagt om die aan een emailtje te hangen, alle perken te buiten gaat. Toevallig ben ik net bezig om zo'n 25 dollar setje (van een Multivox) te restaureren en leesbaar te maken. Wordt nooit meer perfect, maar in ieder geval buikbaar, en dan hoeft niemand meer daarvoor geld over de balk te smijten.

Wat betreft de toekomst, als ik hier onderweg naar de bakker onder een tram loop, daarover denk ik ook best na. Natuurlijk moeten er uiteindelijk meerdere plekken komen waar alles opgeslagen is. ik kan alles op een andere server laten hosten, maar er zijn in het verleden al vaker bedrijven verdwenen, opgekocht, opgedeeld, enz. En services die groot worden met het woord "gratis" kunnen van de ene dag op de andere daar flink geld voor gaan vragen, zeker als ze zo groot worden dat ze aandelen aanbieden op de beurs. En vindt dan maar even snel een alternatief. Ik noem alleen maar Paypal en eBay. Bij dat hele cloud computing heb ik ook zo mijn bedenkingen wat dat betreft. Ik houd op dit moment eerst nog even alles in eigen beheer, ook al kost dat toch wel wat, en ben voorzichtig met oversteken. :walker:
Er wordt echter wel al nagedacht over een aantal mirror sites, om alles voor de toekomst zeker te stellen. Ik heb daar al aanbiedingen voor, maar ik moet nog even goed nadenken over hoe ik dat precies wil doen. Komt goed jongens! :biertje:
 
Heeft iemand toevallig de servicemanual voor de AKAI S2000/S3000XL/S3200XL? Ondanks dat dit denk ik de meest verkochte samplers zijn, kan ik geen servicemanual hiervan vinden. Wel op ebay voor 35 dollar en nog eens 30 dollar verzendkoten erboven op. Ook dit gaat mij te ver.

Ik heb Akai Pro een mailje gestuurd of ik een kopie kon krijgen. Ik heb zowaar antwoord gekregen, maar dat raakte echt kant nog wal. Mijn apparaat was buiten de garantie (joh, wat een verrassing voor een apparaat van 17 jaar oud!), een link naar hun eigen website, waar dus niets op staat, een link naar een commerciele MPC sample website, een link naar een S5000/6000 forum en oh ja als ie kappot was kon ik hem wel naar Californie USA opsturen om hem te laten repareren.

Niet echt behulpzaam dus, maar daar had ik al meer verhalen over gelezen.
 
Heeft iemand toevallig de servicemanual voor de AKAI S2000/S3000XL/S3200XL? Ondanks dat dit denk ik de meest verkochte samplers zijn, kan ik geen servicemanual hiervan vinden. Wel op ebay voor 35 dollar en nog eens 30 dollar verzendkoten erboven op. Ook dit gaat mij te ver.

Ik heb Akai Pro een mailje gestuurd of ik een kopie kon krijgen. Ik heb zowaar antwoord gekregen, maar dat raakte echt kant nog wal. Mijn apparaat was buiten de garantie (joh, wat een verrassing voor een apparaat van 17 jaar oud!), een link naar hun eigen website, waar dus niets op staat, een link naar een commerciele MPC sample website, een link naar een S5000/6000 forum en oh ja als ie kappot was kon ik hem wel naar Californie USA opsturen om hem te laten repareren.

Niet echt behulpzaam dus, maar daar had ik al meer verhalen over gelezen.

http://cyborgstudio.com/samplermanuals.html
 
Heeft iemand toevallig de servicemanual voor de AKAI S2000/S3000XL/S3200XL? Ondanks dat dit denk ik de meest verkochte samplers zijn, kan ik geen servicemanual hiervan vinden. Wel op ebay voor 35 dollar en nog eens 30 dollar verzendkoten erboven op. Ook dit gaat mij te ver.

Ik heb Akai Pro een mailje gestuurd of ik een kopie kon krijgen. Ik heb zowaar antwoord gekregen, maar dat raakte echt kant nog wal. Mijn apparaat was buiten de garantie (joh, wat een verrassing voor een apparaat van 17 jaar oud!), een link naar hun eigen website, waar dus niets op staat, een link naar een commerciele MPC sample website, een link naar een S5000/6000 forum en oh ja als ie kappot was kon ik hem wel naar Californie USA opsturen om hem te laten repareren.

Niet echt behulpzaam dus, maar daar had ik al meer verhalen over gelezen.

Ik heb alle service manuals van de oude Akai-pro spullen.
Noem het op en het zit erbij.
Maar geloof me als ik zeg dat het een regelrechte ramp is om dat in te scannen.
Alles is A1, A2, A3. Alleen tekst staat op A4.
Als er iemand is met een A1-scanner dan is hij welkom om een paar dagen bij mij op de zaak te komen scannen.
Ik geef de documentatie niet uit handen. Copieën maken gaat ook heel veel tijd in zitten ivm de formaten van de schema's.
Dus als iemand in het bezit is van een A1-scanner ben je van harte welkom om hierheen te komen (Meppel) en dan een paar dagen aan het scannen te gaan.
Ruimte genoeg op de servers.
 
@Warehousegroove:
Bebankt, maar deze thread en mijn post gaat over een SERVICE manual voor de S2000/S3000/S3200XL. Die staat er niet bij.

@Mike,
Ik zou genoeg hebben aan alleen de A4 tekst. De electrische schema's heb ik niet nodig.
Is het mogelijk dat ik alleen daar een scan/pdf van kan krijgen?
 

Attachments

  • $(KGrHqZ,!h4E2JCqKde5BNz(e11QDw~~0_12.jpg
    $(KGrHqZ,!h4E2JCqKde5BNz(e11QDw~~0_12.jpg
    14,6 KB · Bekeken: 34
Even voor diegenen die denken dat opslag en distributie van digitale gegevens gratis is:
20Gb redundant internet-aansluiting: 180 Euro per maand.
Stroomrekening (Natuurlijk ook redundant): ongeveer 60 Euro per maand.

En dan heb ik nog even niet over de enorme klus die het is om de documentatie op een fatsoenlijke manier in te scannen en te plakken.
Veel schema's zijn groter dan A-3 en moeten dus na het scannen weer digitaal aanelkaar worden geplakt.
Senso: Ik heb respect voor je.

Hier een foto van het server-park van D.L.S.E. / Synthrepair.
 

Attachments

  • DSCF7830klein.jpg
    DSCF7830klein.jpg
    45,5 KB · Bekeken: 33
Laatst gewijzigd:
Het synthesizerforum.nl heeft sowieso een reputatie dat het vol is met mensen die vinden dat alles gratis of spotgoedkoop moet zijn. Maar de personen die het hardst roepen dat het allemaal gratis moet, zijn vaak diegenen die zelf niet werken en lekker gratis bij moeder thuis wonen. ;)
 
ik vindt niet dat het per definitie gratis moet.
maar als je dan een manual koopt, dan moet het wel goed zijn.

ooit een manual gekocht bij wat grapjassen uit alkmaar, van een poly61

was origineel kennelijk a2 formaar.
allemaal gescande a4tjes, waarvan uiteindelijk de ene helft dubbel was, en de andere helft ontbrak, of onleesbaar was.

en van de akai s700 , uit de usfoa, totaal onleesbaar....

:koffie:
 
ik vind dat het gratis moet,
mensen mogen van mij ook gewoon copieen of kopieren/ downloaden etc.

maar ik zit niet meer bij moeder,
die zit toevallig net hier, bij mij op bezoek, op haar 84ste een kopje koffie te drinken.
( ik heb vandaag een dagje vrij , om volledig te zijn )

:koffie:
 
ik vind dat het gratis moet,
mensen mogen van mij ook gewoon copieen of kopieren/ downloaden etc.

maar ik zit niet meer bij moeder,
die zit toevallig net hier, bij mij op bezoek, op haar 84ste een kopje koffie te drinken.
( ik heb vandaag een dagje vrij , om volledig te zijn )

:koffie:

En? Heb je die ook allemaal zelf gescand? Van zelf gekochte originelen? Op een zelf betaalde A3 scanner?
Of heb je gewoon gedownload wat er toch al gratis op het net stond?

:biertje:
 
Laatst gewijzigd:
beiden. ik zit al 2012-1979, 33 jaar in de synth's en dan passeert er nogal eens wat .
heb nooit zo'n bezitsdrang gehad tav "info".
veel delen, en gratis, heb ik altijd ergens een reserve copie van m'n manuals samples etc liggen voor als er iets kapot gaat en bovendien helpt het ook om meer mensen in m'n omgeving te krijgen met wie ik op niveau kan communiceren.
ik kan het je adviseren, er gaat mogelijk een wereld voor je open.

ben trouwens ook wel geregeld tegengekomen dat mensen van mij een gratis kopie kregen van bv de ds2 service en gewone manual , nadat ik die gekocht had in de VS, en dat ze vervolgens die als kopie te koop aanboden via bv marktplaats en ook nog eens mij gewoon 25 gulden vroegen toen ik een jaar later , bij hun, een kopie servicemanual van de sh5 vroeg...
of mensen die gratis je totaal opgeknapte instrument lenen om leeg te sampelen ( en die samples commercieel verkopen ), maar geld vragen als je om een kopietje van enkele van die samples vraagt( of ze gewoon nooit geven ).
en dat zijn dan ook nog vaak de lui die klagen over "al dat gekopieer" !
tja ook dat kom je tegen in die tijd.

gelukkig is er altijd " de moog"
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top