GRATIS Service Manual Downloads!

waarom wil je dat dan? ...gaat die bijdrage naar de makers van de manuals dan?

Nee, die gaat naar de koper van de manuals. Die heeft in de jaren 80 en 90 heel veel geld uitgegeven om deze kollektie aan te leggen. De prijzen die de "makers" van die manuals daar voor vroegen, lagen gemiddeld tusen de 25 en 50 Hollandsche Florijnen. Wat enkele honderden manuals dus bij elkaar kosten mag je zelf uitrekenen.
Daarnaast is diegene die de site verzorgt, de kosten daarvoor betaalt en heel veel tijd besteedt aan het scannen van manuals en "opschonen" van de scans, etc, best bereid om e.e.a. nog uit eigen zak daar bij te leggen, maar daar zijn grenzen aan.
Geen zorgen hoor, je mag ook zo downloaden, zoveel als je wilt. Dat doen sowieso de meesten.
 
Nee, die gaat naar de koper van de manuals. Die heeft in de jaren 80 en 90 heel veel geld uitgegeven om deze kollektie aan te leggen. De prijzen die de "makers" van die manuals daar voor vroegen, lagen gemiddeld tusen de 25 en 50 Hollandsche Florijnen.

moet je wel erbij schrijven dat het ook normaal was om elkaar gewoon copieen te laten maken van een servicemanual en zo. ik heb nooit geld gevraagd voor het (laten) kopieeren van een manual. was ook hoogstelijk verbaasd toen ik merkte dat degene die ze van mij gratis copieerde opeens geld vroeg toen ik , later, een copie van sh5 manual van hem wilde
lijkt wel of iets voor niets doen, vies en abnormaal is.
het aanleggen van een collectie heeft dus mogelijk veel minder gekost dan dat hierboven verondersteld wordt
 
Laat maar zitten jongens. Van mij mag deze thread op slot. Het is wel weer typisch dat dit soort gemekker alleen van van een Hollandse site komt en nergens anders vandaan.
Als julilie het niet op prijs stellen, maak dan je eigen site met gratis manuals, en zonder donatie mogelijkheid. Ik kan m'n tijd ook met andere dingen verprutsen.
De groeten! :kont:
 
lichtgeraakt ?
gelukkig zijn er vele lieden die gratis manuals ter beschikking stellen op het net, en ook mensen op dit forum die dit onder de aandacht brengen.
zou handig zijn alle posts hierover eens te bundelen, staan vele links vermeld in het synthforum data bestand inmiddels.
 
Ah, jij bent ook van de generatie die meent dat voor hen alles maar gratis moet zijn en dat degenen die de kosten maken het maar als een hobby en een service aan de wereld moeten zien. Je dacht toch niet dat Senso er ook maar iets aan verdient?
 
moet je wel erbij schrijven dat het ook normaal was om elkaar gewoon copieen te laten maken van een servicemanual en zo. ik heb nooit geld gevraagd voor het (laten) kopieeren van een manual. was ook hoogstelijk verbaasd toen ik merkte dat degene die ze van mij gratis copieerde opeens geld vroeg toen ik , later, een copie van sh5 manual van hem wilde
lijkt wel of iets voor niets doen, vies en abnormaal is.
het aanleggen van een collectie heeft dus mogelijk veel minder gekost dan dat hierboven verondersteld wordt

Kom op zeg jongens! Een beetje meer waardering voor het werk van Senso.
Hij vraagt er geen geld voor maar je MAG een donatie doen. Goed principe, toch?

Als jij z'n site gratis wil leegtrekken dan mag dat ook. Dus wat is het probleem?
 
och ja,
even een wending:

http://analoghell.com/studio/docs/
http://www.emusic-diy.org/MoogManuals
http://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=46547
http://www.analogrules.com/manual_list.html
http://www.manuals-in-pdf.com/index...search_in_description=1&keyword=tm2250 tensai
ftp://ftp.studer.ch/Public/Products/Revox/

als nou iedereen alhier even wat links neerzet, laten we dat hollandse kruideniers gezemel ook voor even achter ons. handig toch
verder alle hulde voor senso ! :okdan:
ik reageerde persoonlijk alleen op de suggestie dat betreffende persoon voor alle manuals dik betaald zou hebben, verder geen scheve blikken alhier en hopelijk ook niet aldaar...
 
Hi Senso,

Ik ben inderdaad bang dat veel mensen geen idee hebben wat er allemaal komt kijken bij alleen al het onderhouden van een site zoals die van jou.
Ik denk dat veel mensen afhaken als je aan ze vraagt of ze de onderdelenpagina van jou gewoon eens zouden willen overtypen.
Dus zonder al de uitzoekerij erbij. Alleen het overtypen is al een hele klus.

En het aanleggen van al die documentatie is bij mij nou niet bepaald gratis gegaan.
Ik denk dat daar in de loop van de tijd wel een duizendje of 20 (in Guldens) naar toe zijn gegaan.
Dat is dat ook de reden dat ik de papieren documentatie niet voor niets weg doe.

Overigens heb ik heel veel documentatie dat ik niet eens mag doorgeven.
Veel van Akai, Korg en Roland. (Op straffe van...).
Ik heb van Akai echt alles maar ik mag het niet copieëren en aan anderen verkopen.
Je moet je voorstellen dat ik hier een paar servers heb staan draaien met ongeveer 4 TB aan service-documentatie.
Het meeste ervan mag ik niet distribueren.
Dat kan op een flinke boete komen te staan en als je pech hebt wordt je gebannen door de betreffende partijen.
Overigens zijn copieën die ik maak ook niet gratis.
Elk A-4'tje kost 8 cent en dan gaat er ook nog de nodige tijd in zitten.

Om te voorkomen dat er niet wordt ingebroken op de servers staan deze helemaal los van het internet.
Je komt er alleen op als je een computer aansluit op de switch.
En dan moet je nog weten hoe de boel beveiligd is.
Overigens heb ik de servers en de switch ook moeten betalen alsmede de server die ik huur van het hostingbedrijf.

Ik vind dat er best wel eens iets meer mag worden nagedacht over de kosten en zo.
Men vind het ook niet vreemd dat een biertje in een kroeg 2 Euro kost terwijl je in de supermarkt daar een paar flesjes voor hebt.
 
nog eens:

ah ja die zocht ik nog.
herinner me toch ook wel medeforumleden die manuals vroegen kregen en enige jaren later opeens " distributeur" van manuals werden a ca 20-25 euro per stuk.
helaas herkende ze me toen niet meer , en kon ik gewoon betalen voor een kopietje.
och ja , moet ik dan voortaan ook geld vragen ...

of dat bedrijf wat m'n synth repareerde , moest ik wel betalen ( 25 ) voor een servicemanual die ze bij mark glinsky bestelde . kreeg het apparaat goed terug, maar niet met de manual, na zeuren wel een Vet kopietje. kortom al dat geschoemel , is het ook niet gewoon een beetje business geworden ? iets waar je wat mee kan verdienen ? niks is gratis toch .
zal wel een ouwe hippie zijn inderdaad:walker:

oh ja nog een tip voor de jeugd: als je een vintage synth koopt en je krijgt er alles bij. tip: als je hem ooit verkoopt hou je de manuals, die kun je namelijk los verkopen, of beter nog meermaals gekopieerd verkopen. zo levert het meer op

sorry hoor , dat moest me eventjes van het hart
ik prefereer eigenlijk meer nog wat gratis links voor de gebruikers, lijkt me veel prettiger en gezonder
(zal me er verder wel niet meer mee bemoeien , excuse moi )
 
Even half on/off topic...
Ik ben dringend op zoek naar een service manual van een Luxmann R-1040 (in feite een R-1045) receiver.
Ik heb deze van de R-1050 maar het eindtrapgedeelte komt niet overeen met die van de R-1045.
Heb het net uitgevlooid maar niets gevonden....
Iemand die licht in de duisternis kan werpen?

Thanks!
Exo.
 
manual-humor:


'van het concert des levens krijgt niemand een manual'

'beter een manual in de hand dan tien op internet'





=(
 
Tjeempie, een site bouwen en onderhouden kost tijd en geld, daar mag best een donate button tegen over staan, al helemaal als de site ook nuttig is.

Persoonlijke ervaringen met de manualmafia staan volledig los van een site waarvoor iemand zelf 20 dozen archief moet scannen en dat gratis aanbied. Lijkt mij.
 
Tjeempie, een site bouwen en onderhouden kost tijd en geld, daar mag best een donate button tegen over staan, al helemaal als de site ook nuttig is.

Persoonlijke ervaringen met de manualmafia staan volledig los van een site waarvoor iemand zelf 20 dozen archief moet scannen en dat gratis aanbied. Lijkt mij.

da's zeker een prestatie van formaat , die hogelijk gewaardeerd mag worden.
monnikenwerk heet dat toch...:halleluja
(:o: )
Image.aspx
 
ik heb nog wel wat te scannen alhier dank, misschien iets voor op de forumdag::walker:
 
da's zeker een prestatie van formaat , die hogelijk gewaardeerd mag worden.
monnikenwerk heet dat toch...:halleluja
(:o: )
Image.aspx

Ik ben toevallig een 'beroepsscanner' (Wij noemen dat digitaliseren 8o) )

Scannen kost ofwel veel tijd ofwel veel geld, en als je pech hebt, beide.

Ik weet uit ervaring dat zo'n antifonarium als op die foto van sunny zeker 7 dagen full-time scanwerk kost, als je het een beetje goed wilt doen. Dan nog post-processing.

Manuals kan je daarentegen *erg* snel door een goede documentscanner jagen, *als* je de rug mag losmaken.

Maar ook zo'n goedkoop uitziende doorvoerscanners kosten een pak geld. Voor een goede ben je al snel enkele duizenden euri's kwijt...

Alternatief is een snelle ethernet flatbed, zoals de wideteks, als je die eenmaal gebruikt hebt, wil je NOOT meer terug naar usb scanners :)

Maar je raadt het al: ook die dingen kosten pijnlijk veel geld...
 
geen manuals, wel heeeel veeel posters:

( moest het even sharen )
 
Back
Top